menu button
سبد خرید شما
هپاتیت و راه‌های تشخیص آن
موفقیت  |  1403/05/06  | 
رنگ زردم را ببین...

هپاتیت و راه‌های تشخیص آن


هپاتیت ( Hepatitis) به‌معنی التهاب در کبد ا‌ست و به‌دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود که بعضی از آن‌ها قابل‌سرایت هستند و برخی مسری نیستند. از عواملی که ایجاد هپاتیت می‌کنند می‌توان به افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و هم‌چنین ویروس اشاره کرد. هپاتیت ویروسی منجر‌به عفونت کبدی می‌گردد. واکسن هپاتیت در ایران در فواصل زمانی ۱۰ ساله تزریق می‌شود. عامل بیماری هپاتیت ویرال (ویروسی) یک ویروس ا‌ست و در ابتدا می‌تواند مثل یک سرماخوردگی بروز نماید؛ ولی بیماری مزمن هپاتیت C بر عکس سرماخوردگی معمولی به‌دلیل از کار افتادن کبد و مشکل بودن درمان می‌تواند حیات بیمار را تهدید کند.

انواع هپاتیت

التهاب کبد به‌صورت 5 گروه A، B، C، D و E هپاتیت دسته‌بندی می‌شود که هر یک توسط ویروس متفاوتی ایجاد خواهند شد. در ادامه با انواع بیماری هپاتیت ویروسی آشنا می‌شوید :


هپاتیت A

این التهاب کبدی بر اثر عفونت ویروس هپاتیت A ایجاد می‌شود و یک بیماری حاد کوتاه‌مدت ا‌ست.


هپاتیت B

ویروس هپاتیت B عامل اصلی بروز این بیماری ا‌ست که به‌صورت عفونت مزمن و طولانی‌مدت ایجاد می‌شود. 


هپاتیت C

این نوع در دسته شایع‌ترین بیماری عفونی منتقل‌شونده از طریق خون قرار می‌گیرد. این بیماری به‌صورت طولانی‌مدت و مزمن ظاهر می‌شود.


هپاتیت D

این بیماری بسیار زمانی رخ می‌دهد که فرد به hepatitis B مبتلا شده باشد. در‌واقع فرد بدون التهاب کبدی از نوع B نمی‌تواند به HDV یا دلتا هپاتیت مبتلا شود. در‌حال حاضر تنها 5 درصد از افرادی که به HBV مبتلا هستند درگیر hepatitis D شده‌اند.


هپاتیت E

در مناطقی که بهداشت فردی و اجتماعی رعایت نمی‌شود، احتمال ابتلا به هپاتیت E افزایش پیدا می‌کند. زیرا این نوع التهاب کبدی بر اثر انتقال از آب دارای ویروس hepatitis E خصوصا آب آلوده به مدفوع انسانی ایجاد می‌شود. این بیماری نوعی عفونت حاد ا‌ست که برای زنان باردار بسیار خطرناک خواهد بود.




علائم هپاتیت کدامند؟

1.خستگی

خستگی یک مشکل رایج و گاهی هم اذیت کننده در بیماران مبتلا به هپاتیت ا‌ست. چه زمانی‌که این بیماری مستقیماً توسط بیماری کبدی ایجاد شود و چه حاصل عارضه جانبی دارو باشد، مبتلایان ممکن ا‌ست حتی پس از یک‌شب خواب کامل احساس خستگی شدید داشته باشند.


‏۲. درد شکم

اغلب اوقات در زمان ابتلا به بیماری هپاتیت احساس درد یا ناراحتی شکم، به‌ویژه در سمت را‌ست بالا و زیر دنده‌های پایینی، که بالای کبد شما قرار دارد وجود دارد. این احساس اغلب یک درد تیز ا‌ست.


‏۳. ادرار تیره

هنگامی‌که به بیماری هپاتیت مبتلا هستید، کبد نمی‌تواند خون را به‌درستی تمیز کند و این موضوع می‌تواند منجر‌به تجمع یک ماده زرد مایل نارنجی رنگ به‌نام بیلی روبین در خون و ادرار شود و ادرار را قهوه‌ای رنگ کند. اگر علت ادرار قهوه‌ای شما هپاتیت باشد، ممکن ا‌ست با علائمی مانند تب همراه شود.


‏۴. از‌دست‌دادن اشتها

هنگامی‌که آسیب کبدی (سیروز) ناشی از هپاتیت C شروع به بدتر شدن کند، ممکن ا‌ست احساس تهوع داشته باشید و اشتهای خود را از دست بدهید. سیروز پیشرفته می‌تواند باعث ایجاد فشار در رگ‌های خونی کبد شود و این اتفاق وریدهای مری و سایر نقاط دستگاه گوارش را بزرگ می‌کند.


‏۵. علائمی مشابه آنفولانزا

در اغلب اوقات هپاتیت C علائم قابل‌توجهی ایجاد نمی‌کند، یا تنها علائمی شبیه آنفولانزا خواهد داشت. بنابراین بسیاری از افراد از ابتلای خود به چنین بیماری اطلاع نخواهند داشت. به‌همین خاطر جدا از افرادی که با عفونت مبارزه می‌کنند و از ویروس رهایی می‌یابند، در برخی دیگر این بیماری تا سال‌ها در بدن باقی می‌ماند.


‏۶. حالت تهوع

در‌حالی‌که حالت تهوع می‌تواند مستقیماً ناشی از ابتلا به هپاتیت باشد، می‌تواند توسط رژیم‌های درمانی HCV هم ایجاد شود. در‌واقع تهوع یکی از شایع‌ترین علائم گوارشی ناشی از داروهای اینترفرون و ریباویرین هم هست.




‏۷. درد مفاصل

دلیل این‌که هپاتیت می‌تواند منجر‌به‌درد مفاصل شود سیستم ایمنی بدن ا‌ست. همان‌طور که بدن سعی می‌کند ویروس را از بین ببرد و پاک کند، سیستم ایمنی فعال می‌شود که می‌تواند باعث التهاب مفاصل گردد. در HCV حاد، این علامت معمولا موقتی ا‌ست و زمانی‌که سیستم ایمنی ویروس را پاک کند برطرف می‌شود.


‏۸. اسهال

دستگاه گوارش برای کارکرد صحیح به صفرا نیاز دارد. صفرا توسط کبد ایجاد شده و در کیسه صفرا ذخیره می‌شود. کبد ملتهب ممکن ا‌ست صفرای کمتری تولید کند و این موضوع می‌تواند منجر‌به روشن شدن مدفوع شود (زیرا صفرا مدفوع را قهوه‌ای تیره می‌کند.). همچنین ممکن ا‌ست باعث شل شدن مدفوع و بروز اسهال در فرد مبتلا شود.


‏۹. تب و هپاتیت

اگر علائم هپاتیت با عفونت حاد رخ دهد، در هر زمان بین ۲ هفته تا ۶ ماه پس از ابتلا، ممکن ا‌ست دچار تب خفیف تا شدید هم شوید.


‏۱۰. مدفوع خاکستری رنگ

تغییر رنگ گاه به گاه مدفوع ممکن ا‌ست دلیلی برای نگرانی نباشد. اما اگر این رنگ مدفوع را به‌طور مداوم مشاهده می‌کنید، ممکن ا‌ست به یک بیماری جدی مانند هپاتیت مبتلا شده باشید. و نیاز به بررسی‌های بیشتر داشته باشید. اگر کبد به‌اندازه کافی صفرا تولید نکند یا اگر جریان صفرا مسدود شده باشد و نتواند از کبد خارج شود،ممکن ا‌ست مدفوع خاکی یا خاکستری رنگ شود.


‏۱۱. زردی پوست و چشم‌ها

اگر سطح بیلی روبین خون بیش از حد افزایش یابد، بیلی روبین شروع به حل شدن در بافت‌های بدن کرده و باعث ایجاد رنگ زرد در چشم‌ها و پوست (یرقان) می‌شود. بیلی روبین همچنین میل به نفوذ به بافت مغز را دارد؛ جایی که می‌تواند انباشته شود و باعث آسیب دائمی به مغز شود. کبدی که ضعیف کار کند نمی‌تواند از شر بیلی روبین خلاص شود.


‏۱۲. علائم هپاتیت در آزمایش خون

آزمایش هپاتیت برای چیست؟ دوره پنجره هپاتیت C (HCV) معمولاً ۴ تا ۱۰ هفته از زمان مواجهه ا‌ست. پس از ۶ ماه، اکثر افراد آنتی بادی‌های کافی برای آزمایش هپاتیت c  به منظور تشخیص ابتلا به این بیماری را تولید خواهند کرد. با این حال، در موارد نادر، آنتی بادی‌ها متا ۹ ماه ایجاد نمی‌شوند.

هپاتیت A هم با آزمایش خون قابل تشخیص ا‌ست. احتمالا دو تست خواهید داشت. اما اغلب هر‌دو با ا‌ستفاده از یک نمونه انجام می‌شوند. شما می‌توانید هم‌زمان بیش از یک نوع هپاتیت ویروسی داشته باشید.


آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background