menu button
سبد خرید شما
عدم تحرک؛ بیش از مصرف سیگار منجر به مرگ می‌شود!
موفقیت  |  1403/02/19  | 

عدم تحرک؛ بیش از مصرف سیگار منجر به مرگ می‌شود!

سه راهکار ساده و کاربردی برای افزایش عملکرد فیزیکی در محیط کار

اکثر افراد در ابتدای هر سال برای خود هدف‌گذاری‌هایی می‌کنند، اما یکی از اهدافی که معمولا به آن نمی‌رسیم، اهداف مرتبط با سلامتی و تناسب اندام است! شما درگیر کارها و مسئولیت‌های متعددی هستید و فضای ذهنی و روانی‌تان درگیر موضوعات مختلفی است؛ به‌همین‌خاطر، مهم است تا از روش‌های ساده و تاثیرگذار برای ارتقای سلامتی خود استفاده کنید.زیرا عدم تحرک بدنی و فعالیت کم، واقعاً خطرناک است.بنابراین علاوه بر ورزش روزانه و منظمی که دارید، حتماً تلاش کنید تا از نشستن طولانی مدت اجتناب کنید.


بدن و ذهن سالم، به‌صورت مستقیم بر عملکرد شما تاثیر می‌گذارد و اگر عملکرد خوبی داشته باشید، کسب‌وکارتان نیز به‌خوبی پیش می‌رود. در ادامه با سه روش ساده و کاربردی به منظور افزایش سلامت جسم و روان آشنا خواهید شد که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توانید سلامتی جسمی و روانی بیشتری داشته باشید.

1. کمی بیشتر بخوابید

بله، تعجب نکنید! هر کارآفرینی را که می‌شناسم، در برهه‌هایی از زندگی خود، کمبود خواب شدید را تجربه کرده ا‌ست. کارآفرینان در تلاش هستند‌.تا کار چهل‌وهشت ساعته را در بیست‌وچهار ساعت انجام دهند، محصول جدید را سریع‌تر روانه بازار کنند یا هر‌چه سریع‌تر، ایرادات محصول خود را برطرف کنند.

کارآفرینان، افراد مسئولیت‌پذیر و باوجدانی هستند‌.و اولین چیزی را که برای کار خود قربانی می‌کنند، «خواب» ا‌ست. در برخی شرایط، کمبود خواب طبیعی ا‌ست، ولی در بیشتر موارد، اولویت‌دادن به خواب، باعث افزایش سلامتی و بهبود عملکرد شما می‌شود. در ادامه به چند مورد از مطالعات تحقیقاتی که در وب‌سایت مشهور «psychologytoday» در مورد خواب منتشر شده ا‌ست، اشاره می‌کنیم:

الف) بدهی خواب

«کمبود خواب»، به‌مرور زمان تبدیل به «بدهی خواب» می‌شود؛ یعنی اگر به‌جای هفت ساعت خواب، شما فقط پنج ساعت بخوابید، در پایان هفته شما چهارده ساعت بدهی خواب دارید. بدهی خواب روی عملکرد شما تاثیر منفی می‌گذارد. عوارض کمبود یا بدهی خواب عبارتند از کاهش تمرکز، کاهش سرعت واکنش، افت حافظه، کاهش انگیزه و ضعف بدنی. از‌سوی دیگر، افزایش خواب منجر‌به تقویت حافظه و افزایش تمرکز می‌شود.




ب) گوشی‌های هوشمند

ا‌ستفاده از تلفن هوشمند یک ساعت پیش از خواب، ریتم شبانه‌روزی و نظم خواب شما را مختل می‌کند و باعث کاهش عملکرد شناختی و احساس بی‌حالی در روز بعد می‌شود. دانشمندان توصیه می‌کنند یک ساعت قبل از خواب، از هیچ صفحه نمایشی ا‌ستفاده نکنید و تلفن همراه خود را در جایی خارج از اتاق خواب قرار دهید تا در معرض اعلان‌های گاه و بیگاه شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه قرار نگیرید.

ج) نور آبی

قرار‌گرفتن در معرض نور آبی صفحه نمایش می‌تواند تولید ملاتونین (هورمون تنظیم خواب و بیداری) را سرکوب کند و چرخه خواب شبانه‌روزی را مختل کند. نتایج یک پژوهش روی بزرگسالان نشان داده ا‌ست که قرار‌گرفتن در معرض نور آبی صفحه نمایش بین ساعات نه تا یازده شب، باعث کاهش کیفیت و مدت زمان خواب می‌شود.

د) خواب خوب و سلامتی

خواب خوب و مطلوب باعث افزایش سلامت کلی بدن می‌شود. خواب باعث حفظ مقدار انرژی، افزایش سوخت‌وساز و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. از‌سوی دیگر، مطالعات روی افراد با شیفت کاری شبانه نشان داده ا‌ست که این افراد درگیر مشکلات قلبی- عروقی، چاقی و مشکلات گوارشی هستند‌.

شما باید داشتن ساعت خواب کامل را حق خود بدانید و آن را قربانی کار بیشتر نکنید، زیرا در‌نهایت منجر‌به عملکرد ضعیف‌تر و نتایج منفی خواهد شد.




2. برای ذهن خود تغذیه خوبی داشته باشید

به‌عنوان کارآفرین، مسئولیت‌های زیادی برعهده دارید. موفقیت کسب‌و‌کارتان هم به توانایی شما در تصمیم‌گیری‌های درست و ارائه خدمات یا محصولات عالی وابسته ا‌ست؛ اما همه این‌ها تحت‌تاثیر سلامتی شما‌ست. وقتی به‌شدت درگیر کار هستید، قاعدتا به زمان مناسب برای غذا‌خوردن و چیزی که می‌خوردید، توجه نمی‌کنید. در این مواقع، از وعده‌های غذایی حجیم، میان‌وعده‌های نامناسب، فست‌فودها و غذاهای ناسالم ا‌ستفاده می‌کنید. 

همه ما می‌دانیم که باید رعایت یک رژیم غذایی سالم را در اولویت قرار دهیم، اما اطلاعات ما درباره رژیم غذایی درست، کافی نیست. وقتی مشغول کار‌کردن هستید، هیچ‌کس فرصت ندارد که علم را از توصیه‌های غیرعلمی جدا کند و ببیند واقعا تغذیه درست چیست. علاوه بر این، همه ما از نظر جسمی با یکدیگر متفاوت هستیم و توصیه‌ای که برای یک نفر مفید ا‌ست، ممکن ا‌ست برای شخص دیگر نتیجه‌ای نداشته باشد.

یک مطالعه جامع که در نشریه psychologytoday منتشر شد، مجموعه‌ای از یافته‌های علمی دقیق برای تغذیه اصولی را جمع‌بندی کرده و چند ا‌ستراتژی درست و هوشمندانه را برای رعایت رژیم غذایی درست برای ذهن و جسم ارائه کرده ا‌ست.




این نکات کلی برای اکثر افراد مناسب ا‌ست:

• رژیم غذایی سرشار از غذاهای کامل به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند. منظور از غذاهای کامل، ماهی، مرغ، گوشت قرمز، میوه، سبزیجات و آجیل ا‌ست.

• مصرف کربوهیدارت‌های تصفیه‌شده را به حداقل برسانید یا حذف کنید. این مواد شامل تمام غلات فراوری‌شده یا غذاهای حاوی قند، آرد و آب‌میوه ا‌ست. درک می‌کنم بسیار سخت ا‌ست که کاملا مصرف این مواد را کنار بگذارید؛ به‌همین‌خاطر می‌گویم به حداقل برسانید. قرار نیست مصرف دونات یا کلوچه عملکرد مغز شما را خراب کند، اما احتمالا آن را ضعیف می‌کند؛ پس هر‌چه کمتر، بهتر.

• مصرف غذاها یا موادی را که منجر‌به بی‌خوابی یا اضطراب در شما می‌شود، کم کنید. این مواد غذایی شامل الکل، کافئین، غذاهای فراوری‌شده یا تخمیر‌شده مثل پنیر پیتزا و کربوهیدارت‌های تصفیه شده ا‌ست.

• به‌طور منظم آب بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید. 

برای کارآفرینان پرمشغله، همین که مطمئن شوند غذاهایی که مصرف می‌کنند تا حد امکان سالم ا‌ست، عالی ا‌ست و تمرکز روی محدود‌کردن غذا، کار دشواری ا‌ست. این چند پیشنهاد کاربردی به شما کمک خواهد کرد:

- اگر از خدمات سفارش غذای آنلاین ا‌ستفاده می‌کنید، ترجیحا به‌جای فست‌فود و ساندویچ، غذاهای سالم‌تر سفارش دهید.

- برای تهیه یک برنامه غذایی سالم، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. 

- برای تهیه غذای سالم برنامه‌ریزی کنید و زمانی را به تهیه غذای سالم اختصاص دهید. برای مثال لیستی از غذاهای سالم تهیه کنید تا در مواقع لزوم از آن‌ها ا‌ستفاده کنید.

- حتما همیشه یک بطری آب با خود به‌همراه داشته باشید. این ساده‌ترین روش برای تامین آب مورد نیاز بدن ا‌ست.

- حتما زمانی را برای غذا‌خوردن در برنامه کاری خود مشخص کنید و به این زمان احترام بگذارید و آن را برای کارهای دیگر قربانی نکنید.



3. زمان نشستن خود را کاهش دهید

چند سال پیش چالشی گسترده و فراگیر برای شرکت‌ها ایجاد شد؛ چالشی که بسیاری از کارآفرینان و افراد شاغل با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند: «اگر در محیط کار نشسته‌اید، با قاتل خود ملاقات می‌کنید!»

یکی از مشکلات گسترده‌ای که افراد شاغل، کارآفرینان و مدیران با آن روبه‌رو هستند‌. انجام کارها به‌صورت نشسته و به عبارت دیگر، پشت‌میز‌نشینی بیش‌از‌حد ا‌ست. بر‌اساس تحقیقات، نشستن بیش‌از‌حد می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.

تحقیقات منتشرشده در نشریه «واشنگتن‌پست» نشان داده ا‌ست که  و  نشستن طولانی‌مدت می‌تواند عوارض جدی و جبران‌ناپذیری داشته باشد. عوارض نشستن طولانی‌مدت عبارتند از: گردش خون ضعیف، کاهش عملکرد مغز، گردن درد، کمردرد، ضعف عضلات و آسیب‌دیدگی اعضای بدن. البته نشستن طولانی‌مدت می‌تواند باعث افزایش وزن، فشارخون بالا و خطر ابتلا به سرطان یا سایر بیماری‌ها هم می‌شود.

همه ما اهمیت ورزش را برای سلامتی و عملکرد کلی بدن می‌دانیم، اما ورزش به‌تنهایی کافی نیست و نمی‌تواند پیامدهای نشستن طولانی‌مدت را خنثی کند. متخصصان به منظور کاهش عوارض نشستن پیشنهاد می‌کنند که نشستن خود را خرد کنیم؛ یعنی گاهی اوقات کار خود را به‌صورت ایستاده انجام دهیم و در طی روز حرکات کششی داشته باشیم. 




آیا نشستن نوعی سیگار‌کشیدن نوین ا‌ست؟

در ادامه، خلاصه‌ای از مصاحبه‌ای ارزشمند با «تام راث»، محقق و نویسنده مشهور، را با عنوان «آیا نشستن نوعی سیگار‌کشیدن نوین ا‌ست؟» که در وب‌سایت Forbes منتشر شده ا‌ست، بخوانید:

نشستن، مهم‌ترین تهدید برای سلامتی در دنیای مدرن ا‌ست. بر‌اساس تحقیقات، نشستن بیش‌از شش ساعت در روز، خطر ابتلا به مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. 

راث معتقد ا‌ست که پیاده‌روی می‌تواند عملکرد شما را تا 150% افزایش دهد. عدم فعالیت و تحرک کم واقعا خطرناک ا‌ست. بر‌اساس نتایج تحقیقات، عدم‌تحرک بیش‌از مصرف سیگار منجر‌به مرگ می‌شود؛ بنابراین، علاوه بر ورزش روزانه و منظمی که دارید، حتما تلاش کنید تا از نشستن طولانی‌مدت اجتناب کنید و زمان‌های طولانی نشستن خود را قطع کنید. یکی از گزینه‌های مناسب برای این کار، ا‌ستفاده از نرم‌افزارهای گام‌شمار بر روی تلفن همراه شما‌ست. داشتن حداقل ده‌هزار قدم در طول روز برای حفظ سلامتی مطلوب ا‌ست، ولی اگر قصد کاهش وزن دارید، بیشتر از این مقدار باید پیاده‌روی کنید. حتی می‌توانید در محل کار خود، زمانی را به فعالیت بدنی گروهی اختصاص دهید.»

جمع‌بندی

به‌صورت‌کلی، خواب کافی و رعایت بهداشت خواب، تغذیه سالم و ورزش، سه عنصر اساسی برای تقویت ذهن و بدن ا‌ست. برای کارآفرینان پرمشغله، این سه عنصر اساسی در اکثر موارد به‌دست فراموشی سپرده می‌شود، چرا‌که آن‌ها درگیر انجام کارهای اساسی و مهم هستند‌. کم‌کردن خواب، تغذیه ناسالم، کم‌تحرکی و پشت‌میز‌نشینی پیامدهای جبران‌ناپذیری در زندگی شما خواهد داشت. رعایت این موارد کار دشواری ا‌ست، اما می‌توان این کار را با ایجاد ریزعادت‌هایی آغاز کرد. شما برای شروع چه کاری انجام می‌دهید؟


مترجم دکتر زهرا استادیان / روان‌شناس و روان‌درمانگر

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background