menu button
سبد خرید شما
چرا خانم‌ها باید دست از پرکاری بردارند؟
سولماز فروتن  |  1403/05/29  | 

چرا خانم‌ها باید دست از پرکاری بردارند؟


علی‌رغم اینکه چابک و چالاک‌بودن برای خانم‌های شاغل یک افتخار محسوب می‌شود، اما اگر یاد بگیرید در آن واحد فقط روی انجام یک کار تمرکز کنید، کارآیی بیشتری خواهید داشت. ما خانم‌ها به اینکه می‌توانیم همزمان چند کار را با هم انجام دهیم، افتخار می‌کنیم. افتخار می‌کنیم که سال‌ها است که تمام عضلات بدن خود را به‌کار گرفته‌ایم تا چند کار را همزمان با هم انجام دهیم. آخرین باری که شام پختید، بدون اینکه وسط کار به تکالیف مدرسه فرزندتان برسید، کی بوده است؟ ما حتی زمانی که مشغول تماشای برنامه تلویزیونی موردعلاقه خود هستیم، از این فرصت برای دنبال‌کردن فضای مجازی استفاده می‌کنیم. این کارهای سهل‌انگارانه تنها آب در هاون کوبیدن است و به قیمت گزافی تمام خواهد شد! به ما یاد داده‌اند که چندکاره‌بودن موثرترین روش برای مدیریت ابعاد گوناگون زندگی‌مان است؛ اما کارشناسان اکنون بر این باورند که پرکاری نه‌تنها بر اضطراب ما می‌افزاید، بلکه در‌واقع کارآیی ما را نیز کمتر می‌کند. پرکاری خسته‌کننده است و در واقعیت همزمان چند کار را با هم انجام نمی‌دهیم، بلکه شتاب‌زده بین فعالیت‌های مختلف جابه‌جا می‌شویم و انرژی مغز خود را هدر می‌دهیم. بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه میشیگان، از این شاخه به آن شاخه پریدن، مدت زمان انجام کار را 40‌درصد افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه استنفورد نیز با مقایسه افراد پرکار و کسانی که کارها را یکی‌یکی تمام می‌کنند، به این نتیجه رسیدند که افراد پرکار به آسانی دچار حواس‌پرتی می‌شوند.


چگونه باید این نیاز به همیشه فعال و در‌دسترس‌بودن را رفع کنیم؟


  • تمرین کنید هیچ کاری انجام ندهید

چند وقت یکبار، یک جا می‌نشینید و از پنجره به بیرون نگاه می‌کنید؟ یا در صف سوپرمارکت می‌ایستید، بدون اینکه گوشی خود را چک کنید؟ احتمالا زمانی که هنوز گوشی هوشمند نخریده بودید، این کار را می‌کردید. اگرچه با استفاده‌کردن از تک‌تک لحظات استراحت خود گمان می‌کنیم کارآیی بیشتری داریم، اما در واقع درست زمانی که مغز در خلاقانه‌ترین وضعیت خود قرار دارد، خودمان را از آزاداندیشی و رویاپردازی محروم کرده‌ایم. استراحت برای مغز لازم است تا بتواند هر آنچه را که یاد گرفته است، جذب و مشکلات را غربال کند و به برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های آینده بپردازد؛ پس گوشی هوشمند خود را خاموش کنید و کار معمولی‌تر با جذابیت کمتری انجام دهید. پیاده‌روی کنید و اجازه دهید ذهنتان سیال باشد یا کارهای منزل را بدون اینکه در پس زمینه صدای تلویزیون را بشنوید، انجام دهید. انجام فعالیت‌های تکراری فرصتی فوق‌العاده برای رویاپردازی است.


  • دست به قلم شوید

اگر موقع آشپزی مادرتان را صدا می‌کنید، درب ماشین ظرف‌شویی را به هم می‌کوبید یا نمی‌توانید همزمان به حیوان خانگی خود غذا بدهید، معنایش این است که مغز شما پر از کار و فعالیت‌های گوناگون است و همان‌طور‌که از کاری سراغ کار دیگر می‌روید، کندتر می‌شود. برای بالا‌بردن سرعت انجام کار لازم است در تغییر و تحول بهتر شویم. به محض اینکه پشت تلفن از مادرتان خداحافظی می‌کنید، همان کاری را انجام دهید که به‌خاطر آن به او زنگ زده بودید؛ خواه فرستادن فهرست کادوی تولد فرزندتان باشد و خواه ساعت و تاریخ قرار ملاقات با مادرتان. در دفتر خاطرات یا حتی تلفن همراه خود یادداشت بگذارید. دفتر یا گوشی نقش «زباله‌دان مغز» را ایفا کرده و صفحه آن را پاک می‌کند تا بتوانید توجه بیشتری به کار بعدی خود داشته باشید. هر روز فهرست‌های خود را چک کنید. هر روز هفته، روزی بیست دقیقه برای مرور و به‌روزرسانی یادداشت‌های خود وقت بگذارید. در مورد فعالیت بعدی خود هم صریح و شفاف باشید؛ چون نوشته‌های مبهم بر اضطراب شما می‌افزایند.



  • کار را سخت کنید

یکی از علت‌های جذابیت انجام همزمان چند کار این نیست که فعالیتی را به‌خاطر کار اورژانسی و مهم دیگری متوقف می‌کنیم؛ بلکه از کار اول حوصله‌مان سر می‌رود و مغز دنبال سرگرمی دیگری می‌گردد. اما اگر بتوانیم روی کاری که در دست داریم، تمرکز کنیم، وارد حالت سیالی می‌شویم که در آن کم‌کم احساس آرامش و شادی عمیق می‌کنیم. در این حالت، زمان برای شما مثل برق و باد می‌گذرد. پس چگونه از شر عوض‌کردن بی‌حواس و همزمان کانال‌های تلویزیون با تا‌کردن لباس‌ها خلاص شویم؟

ترفند آن این است که کار اولیه را دشوارتر و در نتیجه جالب‌تر کنیم. مثلا اگر کودک خود را حمام می‌کنید، از این فرصت برای قصه‌گفتن نیز استفاده کنید یا وقتی مشغول تا‌کردن لباس‌ها هستید، برای خودتان زمان تعیین کنید که باید ظرف پنج دقیقه، همه لباس‌ها را تا کرده باشید. مطمئن شوید که مدت زمان کافی را به انجام آن کار اختصاص داده‌اید و پیش از انجام یک کار جدید، آن را تمام کنید. سپس می‌توانید با رضایت از انجام کامل کارتان لذت ببرید. فهرستی از فعالیت‌هایی که آن‌ها را عقب انداخته‌اید، تهیه کنید و متعهد شوید که عمدی و آگاهانه آن‌ها را انجام دهید.


  • گوشی خود را کنار بگذارید

دلایل منطقی برای پنهان‌کردن گوشی در زمانی که لازم است تمرکز کنید، وجود دارد. بیشتر افراد می‌دانند چقدر وسوسه‌کننده است که برای خواندن فلان متن یا پست در فضای مجازی، کار خود را متوقف کنند. تحقیقات نشان می‌دهند در چنین موقعیت‌هایی معمولا وقتی دوباره سر کار خود برمی‌گردیم، مرتکب اشتباه می‌شویم. یکی از طرز فکرهای بسیار خطرناک این است که گمان کنید هنگام رانندگی به‌راحتی می‌توانید پیام‌ها و پست‌های گوشی‌تان را چک کنید. اگر چک‌کردن ایمیل واجب است، دو یا سه نوبت در روز این کار را انجام دهید، نه اینکه هر لحظه پیام می‌رسد، همان موقع آن را چک کنید.

تلفن‌های همراه همچنین می‌توانند روی کیفیت مکالمات و روابط ما تاثیر منفی بگذارند. فقط کافی است در رستوران به دور و بر خود نگاهی بیندازید و ببینید مردم به‌جای اینکه به همراهان خود توجه نشان دهند، چگونه به صفحه گوشی خود خیره شده‌اند. شاید بی‌ضرر به نظر برسد، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهند بازی‌کردن با گوشی موجب کاهش رضایت در گفت‌وگو می‌شود و به طرف مقابل احساس نادیده‌گرفته‌شدن داده و عزت‌نفس او را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

برای جلوگیری از این اتفاق، برنامه‌های خانوادگی ترتیب دهید که در آن‌ها زمان «استفاده آزاد از تلفن همراه» تعریف شده باشد. یا مثلا استفاده از گوشی سر میز غذا و یا بعد از ساعت 9 شب را ممنوع کنید. هنگام ملاقات با دوستان، تلفن همراه خود را درون کیف یا جایی دور از دید خود بگذارید و اگر دوستتان گوشی خود را چک می‌کند با جمله‌ای مانند «آیا من برایت کافی نیستم؟» او را متوجه منظور خود کنید.



آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

اشتراک گذاری

blank image

ندا

1403/5/31

بیار سپاس گزارم از اطلاعاتی که برای ما گذاشتید‌.عالی بود. سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

footer background