menu button
سبد خرید شما
چرا خیانت در زندگی زناشویی رخ می‌دهد؟
موفقیت  |  1403/04/17  | 
آیا من زیبا نبودم؟

چرا خیانت در زندگی زناشویی رخ می‌دهد؟


مراجعی برای حل مشکلات خانوادگی خود به مرکز مشاوره مراجعه کرد و از همان لحظه ورود بدون مقدمه‌ شروع به گریه کرد. این خانم به‌هیچ‌عنوان روی احساسات و هیجانات منفی خود کنترل نداشت؛ بپس این ناآرامی من را بر آن داشت تا قبل از هر چیز او را با روش‌های مختلف آرام‌سازی هیجانی، آرام کنم. او بعد از مدتی فقط واژه خیانت را مطرح می‌کرد و می‌گفت‌: «به من خیانت شده، همسرم من را دوست ندارد و شاید از اول هم دوست نداشته.» او دائما از خود می‌پرسید: «آیا من زیبا نبودم؟ آیا من به وظایف زناشویی‌ام به‌خوبی عمل نکرده‌ام؟ آیا حرف‌های همسرم را گوش نداده‌ام؟ آیا اخلاق و رفتارم مطابق خوا‌سته‌های همسرم نبود؟» و بسیاری سوالات دیگر.

به‌راستی آیا خیانت، به‌خاطر کم‌و‌کاستی‌های شریک زندگی است یا اینکه می‌تواند به دلیل وجود ویژگی‌های خاصی در شخصیت خود فرد هم باشد؟ ایده‌آل‌ترین زنان دنیا هم امکان دارد این موقعیت تلخ، یعنی خیانت، را تجربه کنند.


مهمترین دلایل خیانت در زندگی زناشویی :

1- عدم انتخاب صحیح و آگاهانه همسر

2- تغییر فکر و نگرش افراد با توجه به گذشت زمان و شرایط محیطی

3- بسیاری از نیاز‌هایی که در زندگی زناشویی تامین می‌شود، اما همسر تصور می‌کند این نیاز آن‌گونه که او می‌خواهد، تامین نمی‌شود؛ مثل نیاز رابطه زناشویی یا عاطفی و به‌همین دلیل وی به‌دنبال ارضا نیاز‌های خود در خارج از خانه می‌رود. 

4- نبود آرامش و خوشحالی در خانه و نیز بداخلاقی و بدرفتاری همسر.

5- وجود اختلافات مختلف و آسیب‌های شدید شخصیتی از جمله پارانوئید و بدبینی شدید نسبت‌به‌همسر و نداشتن اعتماد 

6- داشتن گذشته‌ای نه‌چندان خوب در فرد که تاثیرات مخرب خود را به‌صورت خیانت نشان می‌دهد. این گذشته می‌تواند زندگی ناسالم فرد در گذشته باشد و خود را به‌صورت یک سبک زندگی نمایان کند.

7- وجود اختلافات متعدد جنسی از جمله سردمزاجی و دیگر اختلالاتی که می‌تواند زیربنای روانی یا جسمی داشته باشد.

8- تنوع‌طلبی که تقریبا خاص مردان محسوب می‌شود.



من تمام موارد بالا را درمورد این خانم بررسی کردم و متوجه شدم که او بسیاری از موارد ذکرشده را به‌خوبی مدیریت کرده و هیچ بهانه‌ای مبنی براین‌که او در این رابطه وظایف خود را به‌خوبی ایفا نکرده و در زندگی مشترکش کا‌ستی‌هایی داشته ا‌ست، دیده نشد؛ بنابراین لازم بود که به‌صورت خصوصی با همسرش نیز گفت‌وگویی داشته باشم. در جلسه‌ای که با همسر این خانم داشتم، آقا دلایلی را مطرح کردند و بعد از واکاوی‌های فراوان چیزی که مشخص شد، تنوع‌طلبی مرد بود.

 مرد در جلسه اظهار کرد که همسرش تمام خصوصیات یک زن خوب را دارد، اما نیاز به تنوع‌طلبی موجب می‌شود بازهم به سراغ خانم‌های دیگر برود. البته این آقا خودش هم به‌دنبال راهکاری بود تا بتواند برخودش مسلط شود. حتی او ابراز می‌کرد که از این نیاز خود حس بسیار بدی دارد و می‌داند که این نیاز موجب ازهم‌پاشیدگی زندگی خوب و ازدست‌دادن همسر و فرزندانش می‌شود و به‌همین دلیل به‌شدت نیازمند کمک ا‌ست. 

اگر شما خواننده گرامی، خانم هستید و این مطلب را می‌خوانید، توصیه بسیار مهمی به شما دارم. اگر خدای‌ناکرده شما نیز با چنین موقعیتی مواجه شدید، سعی کنید هیجانات خود، به‌خصوص هیجانات منفی‌تان را کنترل کنید. در‌واقع منظور من هیجاناتی ا‌ست که موجب عملکرد غیر‌منطقی در شما می‌شود. لطفا از هر‌گونه پیش‌داوری خودداری کنید. شاید به‌نظر شما خیانت یک گناه نابخشودنی باشد، اما به‌یاد داشته باشید که شما نمی‌دانید در وجود همسرتان چه اتفاقاتی افتاده ا‌ست. شاید او ناخوا‌سته در مسیری قرار گرفته ا‌ست که نمی‌تواند خود را کنترل کند و حتی شاید به کمک شما نیاز دارد؛ البته این دلیل به‌هیچ‌وجه توجیهی برای خیانت نیست، ولی درصد زیادی از خیانت‌ها به‌دلیل مسیر مبهمی رخ می‌دهند که فرد ناخوا‌سته در آن مسیر می‌افتد‌ و اگر شما به‌همسرتان کمک نکنید، رودخانه پرتلاطم احساسات و لذایذ جنسی، او را با خود می‌برد.



اما تنوع‌طلبی در مردان به چه معنی ا‌ست؟

مردان ذاتا تنوع‌طلب هستند و این تنوع‌طلبی‌ در ارتباط مستقیم با سیستم فرزندپروری ا‌ست. تنوع‌طلبی در زندگی مشترک باعث آزاردیدن همسر می‌شود و فشار زیادی را بر او وارد می‌کند. به‌همین دلیل خانمی که به کلینیک مراجعه کرده بود، مدام از خود سوالاتی درمورد ارتباطشان و این‌که آیا به وظایفش عمل کرده ا‌ست یا نه، می‌پرسید. آزادی در تنوع‌طلبی باعث افسارگسیختگی در مردان می‌شود و اگر این مورد ادامه‌یابد، از لحاظ اجتماعی و محیطی شرایط غیرقابل‌کنترلی ایجاد خواهد شد.

درضمن این نکته را هم باید در‌نظر بگیریم زنانی که بسیار اظهار ناآرامی و ناراحتی می‌کنند که البته این واکنش کاملا طبیعی ا‌ست، باید بدانند خطرناک‌بودن این مسئله در حدی نیست که باعث شود آقایان زندگی خود را فدای شرکای جنسی کنند و خانواده خود را به‌خاطر این مسئله از دست بدهند. زنان معمولا با دیدن کوچک‌ترین خیانتی تصور می‌کنند زندگی زناشویی‌شان پایان یافته و این مسئله اصلا درست نیست. در‌حقیقت این مسئله را می‌توان در زندگی زنانی که خیانت از همسرشان دیده‌اند و نیز در تلاش فراوان مرد برای جلوگیری از جدا‌شدن همسر اول دید.

خوشبختانه تنوع‌طلبی و خیانت در مردان کاملا قابل‌کنترل ا‌ست، البته با کمک همسرشان. زنان می‌توانند تنوع‌طلبی همسرشان را تحت مدیریت خود درآورند که این مورد کاملا به آشنایی زنان با مهارت‌های زندگی و زناشویی بازمی‌گردد. بسیاری از مواقع کنترل‌های زنان نیاز نیست که مستقیم باشد، بلکه آنان می‌توانند با تغییر در عملکردها و تحول در شرایط زندگی زناشویی و همچنین تنوع در ایجاد روابط میان فردی این مدیریت را در زندگی مشترکشان اعمال کنند.

پس اگر همسر خود را تنوع‌طلب می‌دانید، شما نیز باید تغییرات مختلفی را در زندگی و خودتان ایجاد کنید تا این حس تنوع‌طلبی تا حدو‌د زیادی در وی مرتفع شود. یادتان باشد کنترل مستقیم مردان باعث واکنش شدید در آن‌ها می‌شود و شرایط زندگی را بدتر، ناآرام‌تر و حتی خصمانه‌تر می‌کند و در‌نهایت نیز جدایی را درپی دارد. اگر همسرتان تا‌کنون این مسئله را پوشیده نزد خود نگه‌داری می‌کرد، با رفتار نادرست و غیر‌منطقی شما و نیز با آشکارشدن مسئله، وی آن را علنی می‌کند و متاسفانه رفتار گستاخانه‌تری از خود نشان می‌دهد. 

همچنین آگاهی‌دادن به مردان و نیز درک آنان از عواقب ناشی از این مسئله می‌تواند در کنترل این تنوع‌طلبی نقش اساسی داشته باشد.

همیشه فکر زنان و مردان این ا‌ست که زنان باید نقش بسیار اساسی را در کنترل خیانت مردان بازی کنند، ولی باید بدانیم مردان نیز این نقش را به‌اندازه زنان برعهده دارند. مردان با قدرتمندکردن احساس تعهد و اخلاق، توجه به احساسات و عواطف همسرشان، بیان آن‌چه که از همسرشان توقع دارند‌، دادن فرصت به زنان برای ایجاد احساس مطبوع در زندگی‌، تغییر در روابط میان فردی خویش با همسر، اظهار محبت به‌همسر و عشق‌ورزیدن به او، کم‌کردن محرک‌های محیطی از جمله دیدن فیلم‌های تحریک‌کننده و... می‌توانند نقش مهمی در احساس رضایتمندی در زندگی‌، شاد‌بودن و تعهد به زندگی داشته باشند. 

درضمن آقایان هم باید یادشان باشد تعهد به رابطه، موجب هدف‌مندی آنان در زندگی می‌شود و حس امنیت و آرامش را به ارمغان می‌آورد. یادتان باشد رابطه بدون تعهد، مانند اسبی سرکش و بدون افسار ا‌ست که اگر کنترل نشود، اختیار از کف خارج می‌شود و در معرض بسیاری از ناملایمات زندگی قرار می‌گیرد و در‌نهایت فنا می‌شود. تعهد و عشق در زندگی‌مانند هدف بزرگی ا‌ست که همه برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند و در این‌جاده زندگی دست‌اندازها و طوفان‌های زودگذر هیچ تاثیری بر رسیدن به هدف ندارند. 

پس به‌خوبی ادامه دهید.

 


 نویسنده : میترا نیک‌آمال 



اگر می‌خواهید زیباترین‌ ، سالم‌ترین و جذاب‌ترین چهره را برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید ، راهکارهای مفید موجود در بسته‌ی جذابیت به زبان ساده (شیمی زندگی) را به‌کار بگیرید. 



آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background