menu button
سبد خرید شما
نکاتی برای موفقیت در مصاحبه شغلی
سولماز فروتن  |  1402/09/22  | 
چگونه به یک پیشنهاد شغلی پاسخ بدهیم؟

چگونه به یک پیشنهاد شغلی پاسخ بدهیم؟


جویندگان کار همیشه در آستانه اشتغال خود، با انواع و اقسام نصایح و توصیه‌ها از جانب دیگران مواجه می‌شوند.

هیچ‌کس برای نصیحت‌کردن شما مشکلی ندارد؛ اما آن‌ها فراموش می‌کنند بگویند کارفرمای شما واقعا از شما چه می‌خواهد.

بیشتر متقاضیان کار گمان می‌کنند شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌دنبال کارمندانی هستند‌.که از تحصیلات بالا، سابقه کار درخشان و تقاضانامه خوش‌خط و زیبا برخوردارند. آن‌ها فکر می‌کنند کارنامه شغلی و رزومه شغلی خود به‌تنهایی گویای همه‌چیز هست. شاید این مثال‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار باشند، اما برای یک کارفرما در اولویت قرار ندارند.

تناسب و هماهنگی شما با شغل موردنظر، همان چیزی ا‌ست که می‌تواند کارفرما را آزرده خاطر و یا خشنود سازد.

آن‌چه موجب می‌شود نامزدهای دریافت پست موردنظر از عهده آن برآیند، مهارت‌های فنی آن‌ها نیست، بلکه هماهنگی با فرهنگ سازمانی و حرفه موردنظر ا‌ست. مهارت‌های بین‌فردی از اهمیت بسزایی برخوردارند.

کارفرمایان همچنین به‌دنبال مهارت‌هایی می‌گردند که درجهت شغل موردنظر باشد. باید منتظر سوالاتی باشید که به توانایی و قابلیت‌های شما درباره شغل موردنظر بازمی‌گردد.

بزرگترین مشکل متقاضیان کار

بزرگ‌ترین مانعی که بر سر راه مصاحبه شوندگان وجود دارد، مدارک و اسنادی نیست که ارائه می‌دهند، بلکه عدم توانایی آن‌ها در بیان ارزش‌هایی ا‌ست که دارند و همین عامل آن‌ها را از اشخاص موفق متمایز می‌کند. اگر علاقه‌مند به‌نظر نرسید یا جرقه و شوقی در وجود شما نباشد، شغل موردنظر را به شما نمی‌دهند.

اکنون که می‌دانید کارفرمایان هنگام مصاحبه‌به‌دنبال چه می‌گردند و چه عاملی موجب عقب‌افتادن شما تا به امروز شده ا‌ست، به 10 نکته زیر که از‌سوی کارشناسان ارائه شده‌اند، توجه کنید.

10 نکته برای موفقیت در مصاحبه شغلی

1. برای موفقیت در مصاحبه شغلی روی خودتان قیمت بگذارید
شما سال‌ها درس خوانده‌اید، زحمت کشیده و تلاش کرده‌اید. از این‌که موفقیت‌های خود را به‌زبان آورید نترسید. یکی از بهترین روش‌های ارزش‌گذاری خودتان همان چیزی ا‌ست که در ‌نامه تقاضای کار می‌نویسید. چرا؟ چون این تقاضا همیشه خوانده می‌شود. این ترفند می‌تواند چنان جالب و جذاب باشد که کارفرما چاره‌ای جز فراخواندن شما نداشته باشد.

2. برای موفقیت در مصاحبه شغلی پیش از آن‌که مشغول به‌کار شوید، هدف داشته باشید
همیشه هدف‌مند به‌دنبال کار بگردید و ترجیحا شغل خاصی را در یک شرکت خاص را مد‌نظر قرار دهید. اگر بدون هدف دنبال کار بگردید، درست مانند زمانی‌که بخواهید بدون بلیت سوار هواپیما شوید، به‌جایی نخواهید رسید.

3. برای موفقیت در مصاحبه شغلی رقم تعیین کنید
ببینید ارزش شما چقدر ا‌ست. باید بتوانید درمورد حقوق و مزایا مذاکره کنید؛ به‌شرط این‌که بدانید کارمندانی با شرایط مشابه شما چقدر در‌آمد دارند.

4. برای موفقیت در مصاحبه شغلی بر آن‌چه که در سوابق و تقاضانامه کاری خودتان نوشته‌اید، مهر تایید بزنید
سوابق و رضایت‌نامه شغلی شما که در آن چند جمله از کارفرمای قبلی شما قید شده ا‌ست، ابزار‌های فوق‌العاده موثری هستند‌. برای اعتبار بخشیدن به رضایت‌نامه خود، اسناد را با تاریخ ارائه کنید. نظرات کارفرمای قبلی هرچقدر به زمان حال نزدیک‌تر باشند، برای شما بهتر ا‌ست.

شغل

5. برای موفقیت در مصاحبه شغلی سازمان یا شرکت موردنظر را بشناسید
با وجود اطلاعات موجود در اینترنت، دیگر هیچ‌کس بدون شناخت قبلی به سازمان یا شرکتی مراجعه نمی‌کند. اگر هیچ آگاهی و شناختی نداشته باشید، در مصاحبه عملکرد کندی خواهید داشت.

6. برای موفقیت در مصاحبه شغلی دلیلی داشته باشید که کارفرما به‌واسطه آن خواهان ا‌ستخدام شما باشد
پس از مصاحبه، کاری کنید که کارفرما بداند شما فرد مناسبی برای این حرفه هستید؛ مثلا شخصی با مراجعه به وب‌سایت یک سازمان متوجه شد آن‌ها در‌حال جایگزینی یک نیروی جدید هستند‌. او طی‌نامه‌ای خطاب به سازمان به آن‌ها اعلام کرد که تمامی‌ قابلیت‌های نفر قبلی را دارد. با این کار او نه‌تنها نام نفر قبلی را در ذهن کارفرما زنده کرد، بلکه دلیلی موجه برای ا‌ستخدام خود ارائه داد.

7. برای موفقیت در مصاحبه شغلی آماده باشید
تقاضانامه و سوابق کاری خود را همراه بیاورید. وقت‌شناس، شاداب و سرحال باشید و به‌خاطر مصاحبه‌ای که با شما انجام داده‌اند، تشکر کنید.

8. برای موفقیت در مصاحبه شغلی با کارفرمای خود همفکری کنید
هرگز گمان نکنید کارفرما تنها با مطالعه سوابق و تقاضای شما می‌تواند پست مناسب شما را پیدا کند، ارزش خدمات گذشته شما را بداند یا حقوق شما را تعیین کند. باید به او کمک کنید به جواب برسد.

9. برای موفقیت در مصاحبه شغلی از یک راه میان‌بر ا‌ستفاده کنید
اگر شرکت فعلی رقیب شرکت قبلی ا‌ست که شما در آن مشغول به‌کار بوده‌اید، سعی کنید از یکی از پرسنل بخواهید سفارش شما را بکند. اگر کسی را می‌شناسید، از دانش خود ا‌ستفاده کنید و باب آشنایی را بگشایید. داشتن کسی که از شما دفاع کند، راه د‌یگری ا‌ست که به‌وسیله آن می‌توانید به شغل موردنظر دست یابید.

10. برای موفقیت در مصاحبه شغلی منتظر بدترین‌ها باشید
اگر پیشاپیش آمادگی رویارویی با یک حادثه ناگوار، مثلا از‌دست‌دادن شغل، را داشته باشید، سریع‌تر می‌توانید کار جدید پیدا کنید. مطمئن شوید که کارنامه شغلی شما به روز ا‌ست و در اسرع وقت می‌توانید به سوابق را همکاران قبلی خود دسترسی داشته باشید. از نکاتی که باید درباره موفقیت‌های پیشین خود به آن اشاره کنید و یا فرصت‌های شغلی که قبلا داشته‌اید، یادداشتی تهیه کنید و همراه خود داشته باشید.


Rachel Zupek / سولماز فروتن

 

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background