menu button
سبد خرید شما
۱۷ روش برای ترک عادت قضاوت‌کردن
writer head موفقیت  |  1401/10/03  | 

۱۷ روش برای ترک عادت قضاوت‌کردن


کار راحتی است که بخواهید درباره کسی یا چیزی قضاوت کنید، اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که این کار می‌تواند مانع برقراری ارتباطی مطلوب شما با دیگران و امکان تجربه موارد جدید شود؛ هرچند که در اکثر موارد قضاوت در مورد افراد پیرامون می‌تواند به نوعی باعث ایجاد آرامشی زودگذر در شما بشود.خوشبختانه شما می‌توانید با تغییر زاویه دید و روشن‌فکری بیشتر یاد بگیرید که کمتر در مورد دیگران قضاوت کنید. در ادامه راهکارهایی مطرح شده‌اند که عمل به آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند کمتر در مورد دیگران قضاوت کنید.

 

۱) کارهای افراد را از شخصیت آن‌ها جدا کنید:

 گاهی اوقات افراد به‌طور غیر‌ارادی کارهایی انجام می‌دهند که ممکن است به نظرتان امری خطا و حتی مایه شرمساری باشد. با اینکه عمل آن‌ها ممکن است اشتباه باشد، اما مهم است که تنها به‌خاطر این مسئله در موردشان قضاوت نکنید. مطمئنا آن‌ها خصلت‌های اخلاقی خوبی هم دارند که شما هنوز آن‌ها را ندیده‌اید. این مسئله را در نظر بگیرید که برخی از عملکردهای آن‌ها که به نظرتان نادرست هستند، ممکن است تحت‌تاثیر شرایطی انجام گرفته باشند که شما از آن‌ها اطلاعی ندارید.

۲) از قضاوت‌هایتان آگاه باشید و آن‌ها را مهار کنید:

وقتی می‌خواهید درباره کسی قضاوت کنید، آن را با توجه به موقعیت و حالت زمانی و مکانی بررسی و مهار کنید. به تفکرات نقادانه و قضاوتگرانه خودتان درباره دیگران دقت کنید و از خودتان بپرسید که از داشتن این دسته تفکرات دربارهی آن‌ها به چه نتیجه‌ای می‌رسید و چه سودی عایدتان می‌شود؛ .سپس به جای نقد‌کردن به تعریف و تمجید از آن‌ها بپردازید.

۳) وقتی می‌خواهید درباره کسی قضاوت کنید خودتان را به جای او قرار دهید:

 هر فردی یک شخصیت منحصر‌به‌فرد همراه با استعدادها، مهارت‌ها، ویژگی‌ها و تجارب شخصی خاص خود دارد؛ به علاوه افراد مختلف بسته به جغرافیای مکانی و محیطی که در آن رشد می‌کنند و همین‌طور با توجه به شرایط زندگی‌شان شکل می‌گیرند و الگوهای رفتاری متفاوتی پیدا می‌کنند. با توجه به این مسئله سعی کنید وقتی می‌خواهید درباره دیگران قضاوت کنید، خودتان را در موقعیتی مشابه با آن‌ها تصور کنید. حتی اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، سعی کنید بپذیرید که تمام افراد حق دارند در موارد مختلف تصمیمات مختلفی بگیرند و نظرات متفاوتی داشته باشند.

۴) یک زمینه مشترک بیابید:

 هر وقت وسوسه می‌شوید کسی را مورد قضاوت قرار دهید، سعی کنید به‌جای تفکر درباره تفاوت‌ها، زمینه‌های مشترکی را با او بیابید. همه ما در مواردی دارای زمینه‌های مشترک و شباهت‌هایی با یکدیگر هستیم؛ چون همه ما انسان هستیم. یافتن شباهت‌ها و زمینه‌های مشترک به‌جای تفکر نقادانه و قضاوتگرانه درباره دیگران باعث می‌شود بتوانید همه افراد پیرامونتان را با دیدی مثبت ببینید.

۵) برای هر آنچه که دارید، شکرگزار باشید:

 قدردان همه چیزهای خوبی که در زندگی‌تان دارید، باشید؛ مخصوصا مواردی که به شما کمک کرده‌اند به جایگاه کنونی‌تان در زندگی برسید. قدردان خانواده، دوستان، سلامتی، فرصت‌ها، روابط و حتی شیوه رشد و تربیتتان باشید. درک کنید که شاید کسی را که دارید درباره او قضاوت می‌کنید شرایط مشابه و مطلوب شما را نداشته باشد.

۶) نسبت به دیگران مهربان و دلسوز باشید:

مهربان‌بودن و دلسوزی نقطه مخالف قضاوت‌کردن است.‌ به‌جای قضاوت افراد عی کنید با آن‌ها همدردی کرده و تلاش کنید که واقعا فکر و احساس آن‌ها را درک کنید. تا‌جایی‌که برایتان مقدور است در پی یاری دیگران باشید و به جای بدخواهی، به آن‌ها کمک کنید تا موفق شوند.

۷) کنجکاو باشید:

کنجکاوی ابزار خوبی برای کنار‌آمدن با افکار قضاوتگرانه است. زمانی‌که این نوع افکار به سراغتان می‌آیند، به‌جای تمرکز روی آن‌ها، به‌دنبال آگاهی‌یافتن درباره آنچه که باید بدانید، باشید.

۸) با اقشار مختلف مردم ارتباط برقرار کنید:

 آشنایی و برقراری ارتباط با افرادی که در زمینه‌های مختلف با شما متفاوت هستند، می‌تواند باعث روشن‌فکری و آگاهی بیشتر در شما بشود. داشتن دوستانی که از نظر نژاد، فرهنگ، مذهب، علایق، شخصیت، نظرات، ایده‌ها و یا هر مورد دیگری با شما متفاوت هستند، کمکتان می‌کند حس بهتری در مورد جهان پیرامونتان پیدا کنید .رشد شخصی در اکثر موارد از طریق تجربه صورت می‌گیرد. مسلما شما نمی‌توانید با همه طبقات اجتماع ارتباط برقرار کنید، اما لازم است شناخت بیشتری از افراد مختلف پیدا کنید تا دریابید که دیگران دارای عقایدی متفاوت با شما هستند و مانند شما رفتار نمی‌کنند. این مسئله را فقط از طریق کسب تجربه می‌توانید درک کنید.

۹) در رویدادهایی شرکت کنید که به طور معمول در آن‌ها حاضر نمی‌شوید:

به انجام فعالیت‌هایی بپردازید که ممکن است به طور معمول برایتان خسته‌کننده باشند یا غیر‌منطقی به نظر برسند و از این طریق به نوعی خودتان را به چالش بکشید. سعی کنید همواره به یادگیری موارد تازه بپردازید و اطلاعاتتان را همیشه به‌روز نگه دارید. این کار باعث می‌شود که بتوانید با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید و دیدگاه‌های مختلف را درک کنید.

1۰) تا جایی که برایتان ممکن است به سفر بروید:

 سفر‌کردن افق دیدتان را گسترش داده و به شما نشان می‌دهد که در سراسر جهان افراد چگونه زندگی می‌کنند. اگر برای این کار بودجه زیادی ندارید، می‌توانید به شهر‌های کوچک اطراف محل زندگی‌تان سفر کنید. آنچه در این مورد اهمیت دارد، این است که با سفر‌کردن در‌می‌یابید که راه‌ها و شیوه‌های زیادی برای زندگی‌کردن وجود دارد و اینکه آدم‌های مختلف با همه تفاوت‌هایی که با هم دارند، خوب و دوست‌داشتنی هستند و تمام افراد حق دارند آن‌گونه‌که می‌خواهند، زندگی کنند.

1۱) از هر شخصی که در زندگی‌تان می‌بینید، چیزی بیاموزید:

 هر کسی که در زندگی‌تان با او ارتباط برقرار می‌کنید، دارای ارزش‌های اخلاقی و خصوصیات رفتاری است که می‌توانید آن‌ها را از او بیاموزید. یادتان باشد که فرد یا افرادی که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید، دارای خصلت‌ها یا عادات مثبتی هستند که شما می‌توانید آن‌ها را یاد بگیرید. این موارد می‌توانند چیزهایی مثل دانش، مهارت و یا حتی نکته‌ای اخلاقی در مورد خودتان باشند.

1۲) این عقیده را که باید همیشه حق با شما باشد، کنار بگذارید:

 هر انسانی در مورد مسائل مختلف عقاید خاص خودش را دارد و در اغلب موارد هم بر سر این عقاید با دیگران دچار کشمکش می‌شود. حتی اگر نظرات شما پایه و اساس علمی داشته باشند، ممکن است دیگران با آن‌ها موافق نباشند و شما هم خواه‌ناخواه باید این حقیقت را بپذیرید؛ پس در هنگام صحبت‌کردن با دیگران همواره به یاد داشته باشید که نظرات آن‌ها هم می‌تواند صحیح و معتبر باشد. سعی کنید نظرات خود را بدون هیچ تلاشی برای تغییر دیدگاه‌های دیگران با آن‌ها به اشتراک بگذارید. به یاد داشته باشید که اظهار‌نظر درباره بیشتر مسائل کار پیچیده‌ای است و دقیقا نمی‌توان مشخص کرد که از میان نظرات، کدام یک درست و کدام یک نادرست است.

1۳) به طور مستقل درباره مسائل نظر بدهید:

قبل از اینکه بخواهید درباره فرد یا مسئله‌ای قضاوت کنید، تمام فرضیه‌ها را در موردشان بررسی کنید و هرگز اجازه ندهید که توسط اطلاعات غلط و نادرست، گمراه شوید.

1۴) از روی ظاهر افراد درباره آن‌ها قضاوت نکنید:

 اگر چه حقیقت دارد که پوشش افراد اغلب نمایانگر شخصیت آن‌هاست، اما این بدان معنا نیست که ظاهر اشخاص می‌تواند تمام اطلاعات لازم را برای شناختشان در اختیارتان قرار دهد؛ چرا که افراد زیادی از اقشار مختلف با سبک‌ های زندگی مختلف وجود دارند. به هنگام خروج از منزلتان خود را در آینه نگاه کنید. فکر می‌کنید مردم از روی ظاهرتان درباره شما چه قضاوتی می‌کنند؟ قضاوت آن‌ها درست است یا اشتباه؟

1۵) به دیگران برچسب نزنید:

استفاده از برچسب‌ها و القاب در توصیف اشخاص فقط باعث محدود‌شدن دیدگاه ما درباره افراد می‌شوند. سعی کنید به همه انسان‌ها احترام بگذارید و به‌جای جست‌وجو درباره گذشته افراد و قضاوت درباره آن‌ها، بر شخصیتشان در حال حاضر تمرکز کنید.

1۶) سعی کنید شناخت کاملی از افراد پیدا کنید:

 اجازه دهید افراد خودشان معرف شخصیتشان باشند و داستان زندگی خود را برای شما تعریف کنند و این تصور را در آن‌ها ایجاد نکنید که همه چیز را درباره آن‌ها می‌دانید. شما فقط بخش کوچکی از وجود افراد را در دیدار با آن‌ها می‌بینید و اگر آن‌ها احساس کنند با دیدی قضاوتگرانه در موردشان فکر می‌کنید، مطمئنا خیلی برایشان خوشایند نیست. اجازه دهید دیدگاهتان در مورد افراد تغییر پیدا کند تا بتوانید آن‌ها را بهتر بشناسید و سعی کنید افراد مختلف را همان‌گونه‌که هستند، بپذیرید.

۱۷) اگر کسی در حقتان خطایی کرد، به او فرصت جبران بدهید:

گاهی اوقات ممکن است فرد یا افرادی بی‌دلیل شما را به اشتباه بیندازند، اما این مسئله نباید باعث شود که درباره آن‌ها قضاوت منفی کنید. ممکن است گاهی اوقات خود شما هم در انجام کارهایتان دچار اشتباه شده باشید. این را در نظر بگیرید که ممکن است شخصی که باید کاری را برای شما انجام می‌داده، روز خوبی را نگذرانده و در نتیجه تمرکز کافی هم برای رسیدگی به کار شما را نداشته است؛ پس سعی کنید به افراد فرصتی برای جبران خطاهایشان بدهید.

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

footer background