menu button
سبد خرید شما
کار؛ یک تفریح سازنده
writer head سولماز فروتن  |  1401/09/28  | 

کار؛ یک تفریح سازنده


تا چندین‌دهه پیش محیط‌های کاری کسالت‌بارترین نقاط دنیا به‌شمار می‌آمدند. مردم پنج روز در هفته سر کار می‌آمدند، پشت میز می‌نشستند و بدون وقفه و تفریح کار می‌کردند. توجه داشته باشید که با وجود چهل ساعت کار هفتگی، کارمندان بايد وقت و انرژی خود را صرف تحویل کار در موعد مقرر می‌کردند. در پایان روز، همین کار به کارمندان استرس‌های جسمی و ذهنی فراوانی وارد می‌کرد و منجر به مرگ‌و‌میر تدریجی آنها می‌شد. از این‌رو کارشناسان توصیه کردند که کار و تفریح با یکدیگر ادغام شده و اداره‌ها به محیط‌های مفرحی برای کارمندان بدل شوند. با وجود افزودن فاکتور تفریح به کار، دیگر محیط‌های اداری خشک و رسمی نبودند.

چگونه می‌توانید در محل کارتان تفریح کنید

  • با یکدیگر سلام و احوالپرسی کنید.

یکی از بهترین روش‌های تفریح‌کردن در محل کار این است که لبخند بزنید. پیش از شروع کار با یک «صبح‌بخیر» دوستانه با همکاران خود احوالپرسی کنید. به این ترتیب امواج مثبتی را در محیط کارتان پخش خواهید کرد. سلام و احوالپرسی همچنین به شما کمک خواهد کرد با همکاران خود انس بگیرید. از سوی دیگر، کارمندانی که با چهره عبوس قدم به محیط کار خود می‌گذارند،‌ توسط دیگران نادیده گرفته می‌شوند.

  • موفقیت‌ها را تبریک بگویید

هر یک از ما برای کسب نتیجه یا اتمام پروژه‌های اداری زحمت می‌کشیم. سازمان معمولا هر سال به کارمندان پرتلاش پاداش می‌دهد. با این وجود هیچ‌چیز رضایت‌بخش‌تر از شنیدن تبریک و تحسین همکاران نیست. آیا حضور در حلقه دوستان و همکارانی که به افتخارتان دست می‌زنند و شما را تحسین می‌کنند، هیجان‌انگیز نیست؟ من حتی توصیه می‌کنم برای همکاران خود یادداشت تبریک، یک جعبه شیرینی یا کارت تبریک بفرستید.

  • بازی کنید.

زمانی که کارمندان ساعت‌ها از وقت خود را صرف کار می‌کنند، ممکن است به کسالت دچار شوند. در چنین موقعیتی کمی فاصله‌گرفتن از کار و اندکی تفریح می‌تواند معجزه کند. می‌توانید برای رفع استرس خود جدول حل کنید، به بازی‌های یک‌دقیقه‌‌ای و غیره بپردازید. اگر‌چه لازم است به منظور پیشگیری از هرگونه مشکلی پیش از بازی با مافوق خود هماهنگی‌های لازم را به عمل آورید.

  • دور هم غذا بخورید.

می‌گویند هیچ‌کاری مفرح‌تر از غذا‌ خوردن دسته‌جمعی با خانواده دوم (همکاران) نیست. همچنین می‌توانید از بیرون غذا سفارش دهید یا برای یک مهمانی دسته‌جمعی برنامه‌ریزی کنید. در بیشتر سازمان‌ها، همکاران یا اعضای گروه یکی، دو بار در ماه برای صرف غذا دور هم برنامه‌ریزی می‌کنند. این کار به توسعه برابری و پیشگیری از دلخوری در محیط کار کمک می‌کند.

  • موسیقی گوش کنید.

موسیقی تمام تنش‌های عصبی ناشی از کار را برطرف كرده و روح شادی و هیجان را برای محیط کارتان به ارمغان می‌آورد. سعی کنید در محل کار، موسیقی‌های شاد و مفرح پخش کنید.

  • ولادت‌ها را جشن بگیرید.

در محیط کار از هر فرصتی برای جشن و شادی استقبال کنید. روزهای تولد فوق‌العاده خاص هستند و جشن گرفتن آنها برای هر کسی هیجان‌انگیز است. در بسیاری از سازمان‌ها، همکاران همگی به مناسبت تولد یک‌نفر کیک و کادو می‌خرند. چنین جشن‌هایی به‌راستی می‌تواند فشارهای روحی موجود در محیط کار را تسکین دهد.

  • برای گردش‌های آخر هفته برنامه‌ریزی کنید.

ذهن ما در میان برنامه شلوغ کاری به تنفس احتیاج دارد. یکی از بهترین راه‌های کسب آرامش روحی این است که در تعطیلات آخر هفته به گردش بروید. یک مکان توریستی یا تاریخی خوب پیدا کنید و سفری کوتاه به آنجا داشته باشید. این گردش همچنین فرصت مناسبی برای ورزش‌کردن، پیاده‌روی، تماشای پرندگان یا گفت‌وگو درباره زندگی فراهم می‌‌كند.

  • ورزش کنید.

ورزش خوب در باشگاه محل کار می‌تواند به حفظ تناسب‌اندام و بالا‌رفتن روحیه شما کمک کند. اگر اجازه دارید، به همراه همکاران خود پیاده‌روی‌های کوتاه‌مدت داشته باشید و یوگا و ایروبیک انجام دهید. ورزش منظم به حفظ سلامتی و تناسب‌ اندام شما کمک می‌کند، استقامت را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند با استرس خود کنار بیایید. از سوی دیگر، ورزش کردن موجب آزاد سازی هورمون‌هایی چون اندروفین و دوپامین در بدن می‌شود. این دو هورمون موجب شادی و هیجان شما خواهند شد.

  • جوک تعریف کنید.

می‌گویند خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. در‌واقع خنده موجب ارتقای روحیه کاری و افزوده شدن شادی به روزمرگی‌های محیط کار می‌شود. لازم است به صورت مادرزادی آدمي شوخ باشید. فقط فراموش نکنید که وقایع بامزه محیط کارتان را یادداشت کرده و از راه ایمیل یا پیامک برای دیگران ارسال کنید.

  • برای مناسبت‌های خاص برنامه‌ریزی کنید.

  شما می‌توانید با برگزاری مراسم به مناسبت‌های مختلف، در محل کارتان تفریح کنید. بسیاری از سازمان‌ها در محل کار خود روز خانواده، روز کارگر و... را جشن می‌گیرند.

  • ایده بدهید و کمک کنید.

دیگر گذشت آن روزهایی که افراد به‌تنهایی از پس کارهای خودشان بر می‌آمدند. کمک کردن و پیشنهادهای خلاقانه دادن به همکاران کمک می‌کند لذت آموختن چیزهای جدید را تجربه کنید. همچنین خودتان تبدیل به یکی از اعضای حیاتی مجموعه شده و در مراسم سالانه، نمره تشویقی می‌گیرید.

  • محل کارتان را تزیین کنید.

در فصل تعطیلات و اعیاد گوناگون، ‌با تزیین محل کارتان آن را به مکانی شاد تبدیل کنید. بیشتر اداره‌ها طراحی داخلی فوق‌العاده رسمی و رنگ‌های خنثی دارند. دکوراسیون رنگارنگ، تصاویر، گلها و غیره می‌توانند اتاق و محل کارتان را به مکانی چشم‌نواز تبدیل كنند.

  • در رقابت‌های درون‌سازمانی شرکت کنید.

شما می‌توانید با برگزاری مسابقاتی چون اطلاعات عمومی، مسابقات ورزشی و غیره، شادی و خنده را به محیط کارتان اضافه کنید. برای این مسابقات حتما جایزه و چیزهای یادگاری بگذارید تا همگی این لحظات شاد را به‌خاطر بسپارند.

  • باشگاه سرگرمی راه‌اندازی کنید.

هیچ‌چیز لذت‌بخش‌تر از آن نیست که در میان همکاران خود عده‌ای را پیدا کنید که علایق مشترکی با شما داشته باشند. می‌توانید در محل کارتان باشگاه سرگرمی راه‌اندازی کنید.(باشگاه کتاب‌خوانی، عکاسی و غیره). چنین فعالیت‌هایی به کاهش استرس و افزایش شادی و سرگرمی در محیط کار کمک می‌کند.

  • بهداشت و نظافت را رعایت کنید.

پاکیزگی محیط کار کمک می‌کند وسایل ضروری یا غیر‌ضروری روی میزتان را تفکیک کنید. اگر همکارانتان نیز تمایل دارند، ‌همگی اداره را تمیز کنید. این فعالیت به افزایش فضای آزاد در محیط کارتان کمک می‌کند.

روش‌های خلاقانه زیادی برای سرگرمی و کار همزمان وجود دارد. اما یادتان باشد این فعالیت‌های سرگرم‌کننده تنش‌های عصبی و استرس‌های کاری شما را تسکین می‌دهند. این سرگرمی‌ها قطعا ضرورت دارند اما هرگز نباید تمام ‌وقت خود را به آنها اختصاص دهید. ترکیبی مناسب از کار و سرگرمی، کلید دستیابی به روابط خوب بین کارمندان و کارفرمایان است.

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

footer background