menu button
سبد خرید شما
ساده‌ترین درمان‌های خانگی آنفلوآنزا
writer head موفقیت  |  1401/09/28  | 

ساده‌ترین درمان‌های خانگی آنفلوآنزا


بیماری آنفلوآنزا هم‌زمان با ورودش به بدن دنیایی از مشکلات و دردها را به‌همراه می‌آورد، از تب‌و‌لرز و سرفه گرفته تا گلو‌درد، ضعف بدن، گرفتگی و آبریزش بینی. به اعتقاد پزشکان امروزی آنفلوآنزا و سرماخوردگی از‌جمله بیماری‌هایی هستند که درمان خاصی ندارند مگر زمانی که بیمار چرک و عفونت داشته باشد. پس بیمار باید این علائم را تحمل کند تا دوره بیماری طی شده و کم‌کم بیماری بهبود یابد اما راه‌هایی وجود دارند که کمک می‌کنند بیمار در این دوره حال بهتری داشته باشد و روند بهبودی سریع‌تر طی شود.

احتمالا با بسیاری از این روش‌ها آشنا هستید اما در این مطلب علاوه بر پیشنهاد راهکارها برایتان توضیح می‌دهیم که چرا هرکدام از این روش‌ها به بهبودی شما کمک می‌کنند:

مایعات بنوشید:

آنفلوآنزا  و سرماخوردگی بدن را خشک و کم‌آب می‌کنند به‌خصوص در مواردی که اسهال و استفراغ نیز وجود داشته باشد. پس در این موارد باید اطمینان حاصل کنید که به میزان لازم مایعات مصرف می‌کنید و مقدار آبی که بدن از دست داده را جبران کرده‌اید. آب بهترین گزینه است اما اگر نمی‌توانید حجم زیادی آب بنوشید چای کم‌رنگ، نوشابه‌های بدون گاز و آب‌میوه را می‌توانید در کنار آب مصرف کنید. بهتر است مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به حداقل برسانید چون کافئین مليين است و بازهم موجب می‌شود مایعات از بدن شما دفع شوند. انواع چای‌های گیاهی به‌خصوص چای سبز با عسل كه گلو‌درد و سرفه را تسکین می‌دهند. محلول آب، آب‌لیمو و عسل نیز گزینه بسیار موثر دیگری است. اگر حالت تهوع دارید مایعات را جرعه‌جرعه بنوشید. اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که بدنتان به اندازه کافی مایعات دارد باید به رنگ ادرارتان خوب توجه کنید، ادرار بی‌رنگ و یا زرد کم‌رنگ نشان می‌دهد که بدن مایعات کافی دریافت کرده است.

سوپ بخورید

از قدیم والدین زمانی که می‌دیدند فرزندشان سرما خورده و یا به آنفلوآنزا  مبتلا شده برای او سوپ مرغ آماده می‌کردند. اخیرا در مقاله‌ای که در نشریه سلامت آمریکا به چاپ رسیده محققان نتایج بررسی‌های خود در مورد تاثیر سوپ مرغ در بهبودی بیماران سرماخورده و یا مبتلا به آنفلوآنزا  را اعلام کرده‌اند، سوپ، به‌خصوص سوپ مرغ به بهبود عفونت‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کند و علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. برخی از پزشکان معتقدند سوپ باید به صورت گرم مصرف شود تا بیمار احساس کند بهتر شده است و این بهبودی به این دلیل است كه خوردن یک ظرف سوپ گرم موجب می‌شود گلوی بیمار آرامش پیدا کند و بخور حاصل از سوپ گرم می‌تواند مجاری تنفسی بیمار را باز کند. اگر سرفه نمی‌کنید و در مراحل اول سرماخوردگی هستید کمی فلفل به سوپتان اضافه کنید. فلفل مانع از چرک کردن گلو می‌شود. اما قسمت مهمی از بهبودی حاصل از خوردن سوپ نیز تاثیر روانی آن است. زمانی که می‌بینید کسی به شما آنقدر اهمیت داده که برایتان سوپ آماده کند احساس خوبی پیدا می‌کنید.

تنبل باشید

زمانی که آنفلوآنزا  دارید یا سرما خورده‌اید باید تنبل باشید، به بدنتان خوب گوش دهید. اگر زمانی که بیمار هستید بدنتان به شما می‌گوید خیلی تحرک نکن خوب سعی کنید تحرک و فعالیت فیزیکی را تا جای ممکن به حداقل برسانید. اگر بدنتان به شما می‌گوید تمام روز را در تخت بخواب حتما همین کار را انجام دهید. استراحت کردن به بدن کمک می‌کند تمام توانش را صرف از بین بردن عوامل مسبب بیماری کند و سریع‌تر بهبود یابد. بدن خودش به‌خوبی می‌داند چگونه باید خودش را احیا کند، پس به آنچه از شما می‌خواهد عمل کنید. به یاد داشته باشید طي دوره بیماری حتما شب‌ها به‌موقع بخوابید. چرخه خواب منظم سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و موجب می‌شود بدن بهتر و منظم‌تر فعالیت کند، در این مدت حتما هر شب هشت ساعت بخوابید.

بخور دهید

رطوبت محیط را حفظ کنید چون تنفس در هوای مرطوب گرفتگی بینی را باز می‌کند و گلو‌درد را تسکین می‌دهد. یک راه دیگر این است که اگر می‌توانید چند مرتبه در طول روز دوش آب‌گرم بگیرید و زمانی که از حمام بیرون آمدید لباس گرم بپوشید و فورا موهایتان را خشک کنید و به هیچ وجه نگذارید هوای سرد به بدن شما برسد. اما اگر نمی‌توانید دوش بگیرید و خیلی ضعف دارید می‌توانید دوش آب‌گرم را در حمام باز کنید تا تمام فضای حمام بخار کند و دقایقی در حمام بنشینید و این مدت نفس عمیق بکشید. راه ساده‌تری که وجود دارد استفاده از دستگاه بخور است اما قبل از استفاده حتما دستگاه را به‌خوبی بشویید تا گرد و غبارهای موجود در آن شسته شوند و دستگاه غبار بیشتری را در هوای اتاق پراکنده نکند.

چادر بزنید

یک ظرف آب جوش بیاورید و زیر حوله یا پارچه کلفتی بگذارید و سرتان را زیر پارچه بگیرید، چشمانتان را ببندید و 30 ثانیه نفس عمیق بکشید. اگر یک قطره اسانس اوکالیپتوس یا نعنا به آب در حال جوش اضافه کرده و بعد بقیه مراحل را انجام دهید گرفتگی بینی شما باز می‌شود و بهتر می‌توانید نفس بکشید. این کار را چند مرتبه در طول روز می‌توانید انجام دهید.

پارچه گرم روی سرتان بگذارید

اگر سر یا سینوس‌هایتان درد می‌کنند می توانید یک پارچه گرم روی سرتان بگذارید. این کار سردردهای سرماخوردگی را خیلی سریع تسکین می‌دهد.

گاهی دارو مصرف کنید

قطره‌های بینی و قرص‌های مکیدنی گلودرد و داروهای تب تنها داروهای سرماخوردگی هستند، برخی پزشکان لوسیون‌های شست‌وشودهنده گلو و بینی را نیز تجویز می‌کنند. لوسیون، قطره یا قرص روی نیز علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا  را سریع‌تر تسکین می‌دهد و داروی بسیار مفیدی است. اما در موارد بسیار اندکی در برخی افراد، روی تاثیری ندارد.

آب‌نمک غرغره کنید

غرغره آب‌نمک خلطی که در انتهای گلو جمع شده را از بین می‌برد، این کار به‌خصوص زمانی که تازه از خواب بیدار شده‌اید و میزان خلط‌ها بیشتر هستند بسیار موثر است. قبل از خواب نیز می‌توانید آب‌نمک غرغره کنید تا گلویتان هنگام خواب پاک باشد و بتوانید بهتر بخوابید، این کار گرفتگی گوش را هم باز می‌کند.

قطره بینی بریزید

زمانی که بینی شما گرفته باشد نمی‌توانید خوب بخوابید، قطره‌های بینی هم گرفتگی بینی را باز كرده و هم آبریزش بینی را کم می‌کنند. به‌علاوه احتمال عفونت سینوس‌ها را نیز کاهش می‌دهند. نیاز نیست که حتما این قطره‌ها را خریداری کنید، خودتان هم می‌توانید کمی آب را خوب بجوشانید و بعد اندکی نمک به آب اضافه کرده و نمک را کاملا در آب حل کنید. بعد محلول را در ظرف مخصوص قطره بینی بریزید و یک قطره در هر سوراخ بینی‌تان بریزید، آب‌نمک مجاری بینی شما را کاملا پاک می‌کند.

کمک بگیرید

هنگام سرماخوردگی یا آنفلوآنزا  باید کسی مراقب شما باشد، حداقل سه روز زمان لازم است تا حال شما بهتر شود و در این مدت باید استراحت کنید. از کسی بخواهید این مدت مراقب شما باشد و برایتان سوپ آماده کند و یا اگر خرید داشتید برای شما خرید برود اما در این سه روز اصلا از خانه خارج نشوید و کاملا استراحت کنید.

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

footer background