menu button
سبد خرید شما
بازی‌ها با ما سخن می‌گویند
writer head موفقیت  |  1401/09/27  | 
15 نکته‌ای که در مورد بازی‌ها و سرگرمی‌های مورد علاقۀ خود، هرگز نمی‌دانستید

بازی‌ها با ما سخن می‌گویند


همه ما رقابت، چالش، ارتباط و به‌طور واضح، تفریح و سرگرمی را دوست داریم. اما آیا می‌دانید موارد بیشتری در این خصوص برای دوست داشتن وجود دارد؟

 

  1. بازی‌ها و سرگرمی‌ها از تعداد ستاره‌ها و سیاره‌ها پیشی می‌گیرند.

تعداد تغییر و جابجایی در طرز قرار گرفتن یک بسته کارت بازی، به‌طور شگفت‌انگیزی وسیع و گسترده است: یعنی 1067×8 ( و یا به عبارتی دیگر، عدد 8 با 67 صفر در کنار آن ). و این به معنی آن است که ترکیب و تلفیق در کارت‌های بازی، بیشتر از ستاره‌ها در راه شیری است که تعداد آنها بالغ بر 400 بیلیون است.

2. بازی‌ها و سرگرمی‌ها به فرار زندانی‌های جنگی کمک كردند.

 طی دوران جنگ جهانی دوم، حزب نازی، عملی ضد‌نازی انجام داد: آنان به زندانی‌های جنگی اجازه دادند که به انجام بازی‌هایی بپردازند که بر روی تخته انجام می‌شد. حتی به دولت انگلیس نیز اجازه داده شد برای سربازان زندانی‌اش در زندان، یک یا دو نوع بازی بفرستد. یکی از این بازی‌ها، مونوپولی ( Monopoly ) بود. آنها درون جعبۀ بازی، ابزارهایی برای فرار زندانی‌ها قرار داده بودند. به‌ویژه دولت انگلیس با همیاری و مساعدت ناشر بازی مونوپولی، اسکناس‌های بانکی واقعی را در بین پول‌های بازی مونوپولی مخفی كرد. قطب‌نماها، سوهان‌های فلزی و یک نقشۀ ابریشمی تا شده که احتمال متلاشی شدن آن کمتر از نوع کاغذی آن بود نیز از‌جمله لوازمی بودند که در جعبۀ بازی قرار داشت که به زندانیان در راندن افرادی که در صدد دستگیری آنان بودند، کمک می‌کرد. این اقدام، بسیار مؤثر و نتیجه‌بخش بود و سربازان زندانی، موفق به فرار از زندان شدند.

3. بازی‌ها و سرگرمی‌ها، ترس و وحشت ما را مورد تمسخر قرار می‌دهند.

هنگامی که رُویو (Rovio)، اَنگری بِردز (Angry Birds) را به بازار عرضه کرد، کاربران، برای اقدام و عکس‌العمل در برابر بعضی از خبرهای ترسناک زمانۀ خود (هر‌چند به‌طور ناخودآگاه) قدرت عمل پیدا كردند. بر‌اساس گفتۀ ویل هجاری (Ville Heijari)، جانشین سابق رئیس بازاریابی مارک‌های تجاری بازی‌های ویدئویی، بازی خوک‌های خبیث و نق‌نقو، در زمانی خلق شد که بیماری همه‌گیر آنفلوآنزاي خوکی انتشار پیدا کرده بود؛ بحرانی که باعث ترس و وحشت بسیار زیادی در ایالات متحدۀ آمریکا شد.
4. بازی‌ها و سرگرمی‌ها باعث فراموشی ماهیت اصلی بعضی از سبزیجات، مانند سیب‌زمینی شدند.

آنچه که ما اکنون از مِستِر پُتِیتُو هِد ( Mr. Potato Head) محبوب می‌دانیم، این است که آن یک اسباب‌بازی در قالب یک نوع سبزی آراسته و لباس پوشیده بوده است. نسخۀ اصلی این نوع اسباب‌بازی فقط از پاها، بازوها، چند جفت چشم و قطعاً یک سبیل و یک پیپ از چوب بلال تشکیل شده بود. با این وجود، یک بازیکن بايد سیب‌زمینی و یا مطابق با آنچه که در داخل دستور موجود در جعبۀ آن آمده بود، یک نوع میوه و یا سبزی ارائه دهد.
5. بازی‌ها و سرگرمی‌ها باعث نجات زندگی یک مرد شدند.

 شاید اگر خانم جورجی فلیچِر هرگز اقدام به انجام بازی‌های تلفن همراه با دوستانش نكرده بود، اکنون همسرش، سیمون در قید حیات نبود. جورجی که در استرالیا زندگی می‌کند، از طریق ویژگی و امکان گفت‌و‌گو در بازی با رقیب همیشگی‌اش، بِت لِگلِر که اهل میسوری است، ارتباط دوستانه‌ای برقرار كرد. یک روز، جورجی به بِت گفت که حال همسرش، سیمون خوب نیست. بِت، علائم و نشانه‌های بیماری سیمون را به همسرش، لَری که یک پزشک است، منتقل نمود. لَری، اصرار و تأکید کرد که جورجی و همسرش، فوراً و بی‌درنگ به بیمارستان بروند. توصیۀ خوبی بود: پزشکان سیمون دریافتند که در نزدیکی قلبش به میزان 99 درصد، انسداد و گرفتگی عروق وجود دارد که معالجه و درمانی برای آن صورت نگرفته است، و بدون شک، مهلک و کشنده خواهد بود.
6. بازی‌ها و سرگرمی‌ها باعث مهارت بیشتر پزشکان در امر جراحی می‌شوند.

پزشکانی که اعمال جراحی به شیوۀ  لاپاراسکوپی را که شامل قرار دادن یک دوربین بسیار کوچک در بدن بیمار از طریق ایجاد یک برش و شکاف کوچک است، انجام می‌دهند، اگر حداقل سه بار در هفته به انجام بازی‌های ویدئویی بپردازند، از تعادل و هماهنگی بیشتری در کار خود برخوردار خواهند شد. طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده در سال 2003، جراحانی که به انجام بازی‌های ویدئویی پرداخته بودند، در امر جراحی به میزان 37 درصد خطای کمتری مرتکب شدند و به میزان 27 درصد سریع‌تر از پزشکانی که فقط تجربۀ بازی‌های ویدئویی در آنها در هنگام جراحی بوده است، به انجام کار خود پرداختند.
7. بازی‌ها و سرگرمی‌ها گاهی خبر از وقوع حوادثی بسیار عجیب و غیرمنتظره می‌دهند.

این اتفاق و تصادف، بسیار جالب و حیرت‌انگیز است: در 20 آوریل 2010، سکوی نفتی بریتیش پترولیوم در حد‌و‌مرز آب‌های عمیق در خلیج‌ مکزیک منفجر شد و در این حادثه 11 نفر جان باختند كه برای شرکت، بیش از 40 میلیون دلار جریمه و هزینه‌های پاکسازی به بار آورد. به گونه‌ای عجیب، در سال 1973، این شرکت یک نوع بازی که بر روی تخته انجام می‌شد، به نام «کشف نفت ساحلی» عرضه كرد که در آن، بازیکنان «لرزش و ارتعاش حفاری، خطرات و زیان‌ها و پاداش‌ها» را جهت‌یابی می‌کردند، زیرا در این بازی، هر فرد باید برای برنده شدنِ 20 میلیون دلار درآمد از سکوی نفتیش، نفر اول می‌شد و این سکوی نفتیِ خیالی، می‌توانست منفجر شود، درست مانند آنچه که در حدود 37 سال بعد در زندگی واقعی رخ داد.

  1. بازی‌ها و سرگرمی‌ها در برابر یک قدرت بالاتر، واکنش نشان می‌دهند.

این مِستِر گرین بود که با یک پیپ در گلخانه بود، اما فقط در آمریکا ! در نسخه انگلیسی بازی تخته‌ای «سرنخ» که نخستین بار در سال 1948 در انگلیس ساخته شد، مِستِر گرین، عالیجناب گرین نام داشت. اما هنگامی که برادران پارکِر، این بازی را برای کاربران آمریکایی ساختند، نام عالی‌جناب به یک تاجر، تغییر پیدا كرد.
 اما مسئله و مشکل موجود: آمریکایی‌ها تمایل ندارند در این بازی، یک مرد بی‌رحم و آدمکش پارچه‌ای داشته باشند. سازنده این بازی، با دلیل و استدلال می‌گوید که به یک تاجر نمی‌توان اعتماد كرد !

  1. بازی‌ها و سرگرمی‌ها مخترعین‌شان را نیز مأیوس و ناامید می‌کنند.

احتمالا شما راجع به اِرنو روبیک شنیده‌اید. اما اغلب افراد نمی‌دانند که او مکعب روبیک را به‌طور اتفاقی و تصادفی ابداع كرد. روبیک، استاد معماری، یک جعبۀ مکعبی شکل با ردیف‌های رنگارنگی از برچسب‌ها در هر وجه آن ساخت تا ببیند آیا ممکن است قطعاتی را طراحی كرد که بتوان آنها را بدون آنکه باعث فرو ریختن ساختار کامل آن شود، حرکت داد. روبیک، پس از آنکه چند ردیف از وجوه مکعب را چرخش داد و رنگ‌ها را مخلوط كرد، چالش و کار دشوارش در‌خصوص عوض کردن جهت رنگ‌ها، آغاز شد. حدود یک ماه طول کشید تا اینکه روبیک توانست مکعب را به حالت و وضعیت اولیه بازگرداند.
10. بازی‌ها و سرگرمی‌ها حتی ستارگان موسیقی راک را ثروتمندتر می‌کنند.

اروسمیت‌، یک گروه موسیقی مشهور راک جهانی بوده و ظاهرا وسیله تفریح و سرگرمی یک بازیکن پرشور و علاقه‌مند به بازی‌های رایانه‌ای هم هست. در سال 2008، اَکتیویژِن، شرکت نشر بازی‌های ویدئویی،ِ اروسمیت، بازی ویدئویی قهرمان گیتار را همراه با قرار دادن ترانه‌های این گروه موسیقی در آن، ابداع كرد. در آوریل 2010، بیش از سه میلیون نسخه از این بازی در سراسر جهان به فروش رسید. پس از انتشار این بازی، فروش آهنگ‌های این گروه موسیقی، 40 درصد افزایش یافت. مدیر‌عامل شرکت نشر اکتیویژن، زمانی که بنا به نقل‌قولی بیان كرد که اِروسمیت، قهرمان گیتار، تا به حال بیش از آلبوم‌های هر گروه موسیقی دیگر درآمد کسب کرده است، حتی یک قدم هم فراتر رفت.

  1. بازی‌ها و سرگرمی‌ها باعث کاهش استرس و فشارهای روحی و روانی می‌شوند.

بازی تِتریس (‌Tetris)، ساخت شرکت نینتندو ممکن است بی‌خوابی را درمان کند! هنگامی‌که در سال 2009، محققان و پژوهش‌گران برای سه گروه از افراد، یک فیلم ویدئویی 21 دقیقه‌ای، حاکی از وقایع و رویدادهای تلخ و ناخوشایند را به‌نمایش گذاشتند، دریافتند بازی تِتریس از بازگشت افراد به گذشته‌های سخت و دردناک جلوگیری می‌‌كند. اعضای گروهی که پس از مشاهدۀ این فیلم ویدئویی ناراحت‌کننده، به مدت 10 دقیقه به انجام بازی تِتریس پرداختند، نسبت به گرو‌ه‌های دیگر که از آنها خواسته شده بود یا به انجام هیچ کاری نپردازند و یا اینکه امتحان بدهند، کمتر به وقایع و رویدادهای تلخ و غم‌انگیز موجود در فیلم بازگشتند. به چه دلیل؟ زیرا پرداختن به بازی، بخشی از مغز را که مسئول ذخیره کردن خاطرات است، اشغال می‌کند. بنابراین، برای آنکه پس از وقوع یک واقعه و رویداد تلخ و تکان‌دهنده، کمتر دچار رنج و ناراحتی و کابوس شوید، بیش از شش ساعت به انجام بازی تِتریس بپردازید.
12. بازی‌ها و سرگرمی‌ها می‌توانند انتشار بیماری‌های عفونی و واگیردار را پیش‌بینی کنند.

 زمان دیگری که یک مصیبت و بلا، مردم کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داد، به دنبال چیزی فراتر از بازی Xbox، رخ داد. در سال 2005، سازنده های بازی World of Warcraft، برای بازی آنلاین پر‌فروش خود، شخصیت جدیدی که پسر بدی به نام «هَکَر»)  Hakkar ( بود، عرضه كردند. او بر یک سیاه‌چال نظارت داشت و سحر و جادویی كرد که به‌واسطه آن، در هر فردی که به‌‌خود جرئت و جسارت مبارزه با او را می‌داد، یک بیماری بسیار مسری به‌وجود می‌آورد. ناگهان بیماری در بین بازیکنان، شروع به انتشار كرد. بسیاری از افراد جان باختند و اما مزیت و حسن این بازی چیست؟ متخصصین بیماری‌های واگیردار در دنیای واقعی، مواردی در‌خصوص این رویداد شنیدند و اکنون دارای مجموعه‌ای از مشاهداتی هستند که دقیقا نشان می‌دهد چگونه افراد به انتشار بیماری کمک كردند و یا اینکه مانع از شیوع و گسترش آن شدند. محققان و پژوهشگران با به‌کارگیری آن اطلاعات، سعی دارند تا الگوهایی برای محدود كردن و کاهش شیوع و گسترش بیماری‌های واقعی ابداع کنند.
13. بازی‌ها و سرگرمی‌ها به‌طور اتفاقی شخصیت «ماریو» را ساختند.

شرکت نینتِندو (Nintendo) که نتوانست حق پروانۀ ساخت بازی «پاپ آی» (Popeye) را دریافت کند، شخصیتی مانند بلوتو (Bluto) را به نام دانکی کونگ (Donkey Kong) پدید آورد و بازی «پاپ آی» به «جامپ‌من» (Jumpman) تغییر پیدا كرد. هنگامی‌که این بازی، تأثیر بدی بر آمریکا گذاشت، گروه نینتِندو (Nintendo)، پس از مالکیت انبار شرکت در آن زمان، اسم جامپ‌من (Jumpman) را به ماریو (Mario)، شخصیت موجود در سوپر ماریو تغییر داد.

  1. بازی‌ها و سرگرمی‌ها از منع عبور‌و‌مرور الهام می‌گیرند.

ساعت بازی در کرۀ شمالی، پس از آنکه در سال 2011 «قانون خاموشی» به اجرا در‌آمد، کمی ارزشمندتر شد. این قانون، برای بچه‌های 16 سال و جوان‌تر، انجام بازی‌های ویدئویی را از نیمه‌شب تا ساعت 6 صبح، غیرقانونی اعلام كرد. برای اجرای این قانون و مقررات، وب‌سایت‌های مربوط به بازی آنلاین در کشور، مانع از دسترسی بچه‌ها در آن گروه سنی به سایت‌های بازی در زمان خاموشی و قطع کامل برق می‌شود. این یک روش، برای به‌موقع خوابیدن فرزندانتان است!
15. بازی‌ها و سرگرمی‌ها به‌خاطر احسان و نیکوکاری، قانون‌شکنی می‌کنند.

بیش از 25 سال است که مک دونالد، کار تبلیغ بازی معروف به مونوپولی (Monopoly) را انجام داده است، بدین‌منظور در هر یک از محصولات آن، یک قطعه از این بازی که مطابق با یک مربع از تختۀ مونوپولی معمولی است، قرار دارد.
به جمع‌آوری Park Place و Boardwalk  مربوط به این بازی بپردازید و در این‌صورت، شما مانند آنچه که بیمارستان تحقیقاتی و پژوهشی کودکان سَنت جودز ( St. Jude's ) در سال 1995 انجام داد، با برخوردار شدن از یک میلیون دلار، ثروتمندتر خواهید شد. اما در آن سال، در‌واقع قطعات مربوط به برنده شدن، احتمالا توسط یکی از نمایندگان بازاریابی
مک دونالد
به سرقت رفت و به بیمارستان اهدا شد و این کار از لحاظ فنی و تخصصی، بازی را بی‌اعتبار كرد. هنگامی که مک دونالد پس از گذشت سال‌ها، به این حقیقت پی برد، بعد از تسویه حساب کامل و پرداخت تمام و کمال، به بیمارستان اجازه مالکیت پول‌ها را داد. 

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

footer background