menu button
سبد خرید شما
برای موفقیت فرزندم در مدرسه، در خانه چه کنم؟
writer head موفقیت  |  1401/09/13  | 
مطالعات نشان می‌دهد که عملکرد تحصیلی کودکان، با نوع زندگی آن‌ها در خانه و میزان حمایت والدین ارتباط دارد

برای موفقیت فرزندم در مدرسه، در خانه چه کنم؟


همه ما می‌خواهیم فرزندانمان در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشند و اولین تجربه های یک زندگی موفقیت‌آمیز اجتماعی را در آنجا تجربه کنند. اما چگونه می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم؟ مطالعات نشان می‌دهد که عملکرد تحصیلی کودک با نوع زندگی آن‌ها و میزان حمایت والدین ارتباط دارد. دانش‌آموزانی که عملکرد بهتری دارند، در خانواده‌ای شاد و باثبات زندگی می‌کنند و رابطه‌ خوبی با والدینشان دارند. در اینجا توصیه‌هایی ارائه می‌شود که به شما کمک می‌کند تا به فرزندتان کمک کنید در مدرسه موفق باشد.

آیا سبک زندگی سالم به کودکان در مدرسه کمک می‌کند؟

اگر احساس خستگی می‌کنید یا کمی ناخوش هستید، نمی‌توانید بهترین عملکرد را داشته باشید. در مورد کودکان نیز همین مسئله صادق است؛ بنابراین اگر می‌خواهید فرزندتان عملکرد موفقیت‌آمیزی در مدرسه داشته باشد، باید سبک زندگی سالمی داشته باشد. باید مطمئن شوید فرزندتان خواب و فعالیت بدنی کافی و رژیم غذایی سالمی دارد.

فرزندتان باید زمان خواب مناسبی داشته باشد و به اندازه کافی بخوابد. زمان خواب مناسب در سنین مختلف، از نه تا یازده ساعت متغیر است. همچنین باید وعده‌های غذایی سالم، به‌ویژه برای صبحانه، تهیه کنید، زیرا برای یادگیری صبحگاهی، سوخت مغز باید تامین شود. ورزش نیز مهم است؛ بنابراین کودکتان را تشویق کنید تا فعال باشد.

آیا داشتن رویکرد منظم در خانه به کودکان در مدرسه کمک می‌کند؟

کودکان با رعایت نظم و ترتیب در مسیر موفقیت قرار گرفته و پیشرفت می‌کنند؛ بنابراین داشتن رویکرد منظم روزانه در خانه به فرزندانتان در مدرسه کمک خواهد کرد. برای جلوگیری از هر گونه عجله در لحظه‌ آخر، داشتن وقت کافی برای خوردن صبحانه، شست‌وشوی دست و صورت و رفتن به مدرسه، زمان مشخصی را به خروج از رختخواب اختصاص دهید.

همچنین هر آنچه را که فرزندتان باید به مدرسه ببرد (کیف، لباس مدرسه، ظرف ناهار، کفش و غیره)، در یک جا قرار دهید. به این ترتیب، آن‌ها به دنبال وسایل گمشده‌شان نمی‌گردند و شما دقیقا می‌دانید چه چیزی، در کجا، نگهداری می‌شود. داشتن رویکرد منظم در عصر هر روز هم کمک خواهد کرد. اگر فرزندتان وقت شام، وقت نوشتن مشق شب و زمان دیدن تلویزیون را بداند، راحت‌تر می‌توان او را ترغیب به نوشتن تکالیف کرد.

با این‌حال، چنانچه رویکرد خاصی را برای خودتان ایجاد می‌کنید، باید آن را رعایت کنید. اگر فرزندتان بداند چه انتظاری از آن‌ها دارید، خیلی زود پیروی از آن رویکرد منظم جزئی از شخصیت او می‌شود.

آیا باید با فرزندم بخوانم؟

یادگیری خواندن، مهم‌ترین بخش آموزش کودک است. خواندن، در را به روی کلیه اطلاعات باز می‌کند؛ بنابراین بهتر است که فرزندتان هر چه زودتر بر این مهارت تسلط یابد. در مورد کودکان پیش‌دبستانی و خردسال، سعی کنید هر روز با آن‌ها بخوانید و آن‌ها را تشویق کنید تا با صدای بلند برای شما بخوانند.

شاید کودکان بزرگ‌تر نخواهند با شما بخوانند؛ با این‌حال، اگر همچنان با خودشان بخوانند (حتی اگر فقط برای لذت باشد)، کار مفیدی است. هر چه بیشتر بخوانیم، مهارت خواندمان بهتر می‌شود. کودکانی که زیاد نمی‌خوانند، مهارت درک مطلب ضعیفی دارند. هنگامی که فرزندتان کتابی را می‌خواند، او را تشویق کنید تا قبل از اینکه به سراغ پاراگراف بعدی برود، مطمئن شود که مطالب قبلی را درک کرده است.

آیا باید در خانه به فرزندم درس بدهم؟

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که آموزش کودکانمان وظیفه مدارس است، اما فرصت‌های یادگیری زیادی در خانه وجود دارد. به‌دنبال روش‌هایی برای آموزش به فرزندتان باشید؛ به عنوان مثال، پرسیدن ریاضی یا سوالات املایی در سفرهای طولانی با اتومبیل.

برای کودکان بزرگ‌تر، ممکن است بخواهید از کلاس خصوصی یا یک سایت یادگیری آنلاین استفاده کنید. اما اگر از پس هزینه‌های آن‌ها برنمی‌آیید، ببینید می‌توانید فرزندتان را ترغیب کنید تا تلاش بیشتری کند و تمریناتی را در کتاب درسی‌اش حل کند که توسط معلم آن‌ها تعیین نشده است. هر چه تمرینات بیشتری را حل کنند، مغز آن‌ها ورزیده‌تر می‌شود و باعث موفقیتشان در مدرسه خواهند شد.

چگونه می‌توانم به فرزندم در انجام تکالیفش کمک کنم؟

تکالیف خانه موجب تقویت مطالبی می‌شود که کودکان در مدرسه آموخته‌اند. این کار در آموزش مسئولیت‌پذیری به کودکان کمک می‌کند. شما چگونه می‌توانید در انجام تکالیف کمک کنید؟ اول از همه، محل کار مناسبی (مثلا یک میز تحریر) با دسترسی کامل به همه وسایل مورد‌نیاز مانند کاغذ، قلم، خط‌کش، کامپیوتر و... برای آن‌ها تهیه کنید. این محل باید نور کافی داشته باشد و هیچ وسیله‌ای که موجب حواس‌پرتی آن‌ها شود، مانند تلفن همراه، در آنجا نباشد. مهم‌تر از همه اینکه، مطمئن شوید که فرزندتان از آرامش و رفاه کامل در محل انجام تکالیفش برخوردار است.

داشتن برنامه‌ زمانی برای انجام تکالیف نیز ایده‌ خوبی است. زمان مشخصی را برای نوشتن تکالیف تعیین کرده و فرزندتان را تشویق کنید تا برای کارهایش برنامه‌ریزی داشته باشد؛ مثلا پروژه‌های بلند‌مدت را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کند.

شما نیز می‌توانید توصیه‌هایی را ارائه دهید. البته توجه داشته باشید که روش‌های یادگیری تغییر کرده‌اند؛ بنابراین ممکن است دید متفاوتی نسبت به فرزندتان داشته باشید. اگر در مورد موضوعی آن‌قدر اطلاعات ندارید که بتوانید کمک کنید، حداقل علاقه خود را به آن موضوع نشان دهید. در صورت لزوم، می‌توانید از دیگران بپرسید (ممکن است مدرسه برنامه پشتیبانی داشته باشد یا اینکه می‌توانید معلم خصوصی بگیرید). یک دوست یا یکی از بستگان نیز ممکن است بتوانند کمک کنند.

آیا صحبت‌کردن با کودکان به آن‌ها در مدرسه کمک می‌کند؟

برقراری ارتباط نقش مهمی در یادگیری دارد؛ بنابراین صحبت‌کردن با فرزندتان به آن‌ها در مدرسه کمک خواهد کرد. کودکانی که نمی‌توانند ارتباط خوبی برقرار کنند، اغلب با خواندن مشکل دارند و نمی‌توانند طبق دستورالعمل‌های معلم عمل کنند و دامنه توجه کوتاهی دارند. با فرزندتان زیاد صحبت کنید؛ حتی اگر در حد گفت‌وگوهای کوتاه باشد. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا برقراری ارتباط مناسب را یاد بگیرند.

وقتی بزرگ‌تر هستند، می‌توانید در مورد مدرسه صحبت کنید؛ مثلا چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند. موفقیت‌ها و تلاش‌های آن‌ها را ستایش کنید و مطمئن شوید که آن‌ها این موضوع را می‌دانند که می‌توانند هر گونه نگرانی یا مشکلی را با شما در میان بگذارند.

چگونه می‌توانم فرزندم را به یادگیری علاقه‌مند کنم؟

کودکان از والدین خود یاد می‌گیرند که چگونه رفتار کنند؛ بنابراین سعی کنید الگوی خوبی برای آن‌ها باشید. اگر شما نگرش منفی نسبت به آموزش دارید، تعجب نکنید اگر فرزندتان نیز چنین نگرشی داشته باشد! اگر می‌خواهید فرزندانتان اهل مطالعه باشند، اجازه دهید شما را اغلب در هنگام مطالعه ببینند.

به‌صورت خانوادگی برنامه‌های آموزشی تلویزیون، مانند مستندهای طبیعت یا علمی را تماشا کنید. از تجربیات مثبت و موفقیت‌آمیزی که در مدرسه داشتید، صحبت کنید و از مزایای آموزش بیشتر به آن‌ها بگویید. اگر فرزندتان معتقد است که آموزش سرگرم‌کننده و با‌ارزش است، بیشتر مشتاق یادگیری خواهد شد.

چگونه می‌توانم مسئولیت‌پذیری را به فرزندم آموزش دهم؟

مسئولیت پذیزی یکی از فاکتورهای اساسی موفقیت است. با بزرگ‌شدن کودکان، آن‌ها باید مهارت تصمیم‌گیری را یاد بگیرند. این موضوع باید، هم در مدرسه و هم در خانه، اجرا شود. شما می‌خواهید فرزندتان بتواند از خودش مراقبت کند، اما چگونه باید به آن‌ها مسئولیت‌پذیری را یاد دهید؟ باید به آن‌ها مسئولیت کارهایی از قبیل مرتب‌کردن رختخوابشان یا بیرون‌بردن زباله‌ها را بدهید.

اگر چه این کارها اندک هستند، اما در طولانی‌مدت فایده زیادی برای آن‌ها خواهد داشت. هنگامی‌که کودکان در خانه مسئولیت‌هایی داشته باشند، به آن‌ها کمک می‌کند تا مسئولیت یادگیری را خودشان بر عهده بگیرند. به عنوان مثال، اگر نتوانند تکالیفشان را انجام دهند، باید با عواقب آن روبه‌رو شوند. اگر کودک بداند انجام کاری بر عهده اوست، گامی به سوی خودباوری و اتکای به نفس در کودک برداشته می‌شود که در خانه، در مدرسه و در حرفه آینده‌اش به او کمک خواهد کرد.

چگونه می‌توانم در تعطیلات مدرسه به فرزندم آموزش دهم؟

تعطیلات پایان سال و آخر هفته به‌معنای جدایی از مدرسه است، اما نباید به‌معنی قطع یادگیری باشد. ضمن اینکه باید از انجام تکالیف فرزندتان مطمئن شوید، روش‌های دیگری برای ادامه آموزش کودک در هنگام تعطیلات وجود دارد. به عنوان مثال، به‌جای رفتن به پارک‌های تفریحی، می‌توان به همراه خانواده به موزه‌ها یا ساختمان‌های تاریخی رفت.

تعطیلات همچنین فرصتی برای رسیدگی به درس بچه‌ها و توسعه و گسترش ذهن است. بازی‌هایی مثل شطرنج و بازی‌ با لغات، مانند جدول کلمات متقاطع یا کلمه‌سازی، محرکی برای مغز هستند.

آیا باید از فرزندم انتظار موفقیت داشته باشم؟

یکی از بهترین راه‌های حمایت از فرزندتان در مدرسه، از طریق انتظارات است. البته نباید از آن‌ها انتظار داشته باشید شاگرد اول کلاس باشند یا ستاره یک تیم ورزشی یا حتی مبصر کلاس؛ چون انتظارات بیش‌از‌حد نه‌تنها کمکی به موفقیت آنها نمی‌کند بلکه می‌تواند موجب استرس و فشار بی‌مورد به کودکان شود.

داشتن انتظار به این معنی است که فرزندتان باید بداند که از او انتظار دارید در هر کاری که انجام می‌دهند، نهایت تلاش خود را به‌کار گیرند و آن را به بهترین نحو انجام دهند. اگر انتظار دارید فرزندتان در مدرسه موفق نباشد، احتمالا آن‌ها نیز عملکرد موفقی نخواهند داشت. اجازه دهید بدانند که سخت‌کوشی، حتی اگر منجر به دریافت بهترین نمره‌ها نشود، مایه افتخار است. نگرش صحیح، همراه با حمایت خانواده، به فرزندتان کمک می‌کند تا جایی که می‌توانند بهترین باشند.

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

footer background