menu button
سبد خرید شما
تأثیر فصل پاییز و زمستان بر روابط عاطفی
ثریا سادات حسینی  |  1402/07/03  | 

فصل‌های عاشقانه

تأثیر فصل پاییز و زمستان بر روابط عاطفی

در پاییز برای مجردها چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر مجرد هستید، شاید برایتان این ‌سوال پیش‌آمده باشد که چرا وقتی هوا رو به سردی می‌رود یا در اوایل فصل پاییز، احساس نیاز بیشتری به رابطه‌ای پایدارتر یا تجربه‌ی‌ عاشقی پیدا می‌کنید؟ چرا در تابستان و بهار این دل‌گرفتگی و نگرانی از تنهایی کمتر احساس می‌شود؟ هر چند که بسیاری از افراد این تجربه را با افسردگی فصلی اشتباه می‌گیرند.

فصل کاف چیست؟


فصل کاف (Cuffing Season) فصل دستبند‌زدن هم نامیده می‌شود. «دستبند» معنایی تحت‌اللفظی برای پیوند‌دادن افراد به یکدیگر ا‌ست که اولین بار در زبان عامیانه‌ی آمریکایی- آفریقایی‌تبار و در منطقه‌‌ی نیویورک به‌کار برده شد؛ جایی که دانشجویان کالج از «فصل کاف» برای توصیف پیدا‌کردن همدم شب‌های سرد زمستانی ا‌ستفاده کردند. فصل کاف بسیار شبیه فصل عاشقی ما ایرانی‌ها و فصل قدم‌زدن‌های دو نفره زیر باران ا‌ست؛ فصلی که خیلی‌ها را در یک رابطه‌ی عاشقانه با هم جفت می‌کند.


دکتر «لوری بروتو»، درمانگر می‌گوید: «فصل کاف در ماه‌های پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد؛ وقتی‌که افراد تمایل زیادی به داشتن یک رابطه‌ی عاطفی پیدا می‌کنند.» برخی تحقیقات نشان می‌دهند که افراد به‌طور کلی در هوای سرد احساس تنهایی بیشتری دارند و جالب این‌که سرد بودن هوا باعث می‌شود افراد به تماشای فیلم‌های عاشقانه هم علاقه‌ی بیشتری پیدا کنند. نظر «بابیتا اسپینلی»، روانکاو هم این ا‌ست که افراد به‌معنای واقعی کلمه و از نظر روان‌شناختی در ماه‌های سردتر به‌دنبال گرما هستند و این ماه‌ها اشتیاق را برمی‌انگیزد تا مطمئن شوند که تنها نیستند.

پاییز عاشقی


محققان بر‌اساس شواهدی به این نتیجه رسیده‌اند که افراد مجرد در فصل‌هایی که ارتباطات، مسافرت، گردش‌ها و دورهمی‌ها بیشتر ا‌ست، یعنی در بهار و تابستان، نیاز به رابطه‌ی عاطفی را کمتر احساس می‌کنند. ولی با شروع سرما و تاریک شدن زودتر هوا کمتر می‌توانند با دوستانشان بیرون یا به هواخوری و خرید بروند و مجبورند زمان بیشتری را در خانه باشند. اکثر افراد مجرد هم در این فصول، به‌تنهایی و در‌کنار شومینه، اوقات خود را با فیلم دیدن یا کتاب خواندن سپری می‌کنند. این‌جا‌ست که با شروع فصل پاییز به‌صورت شرطی‌شده، احساس غم و تنهایی به سراغشان می‌آید یا به‌صورت ناخودآگاه، احساس نیاز به کسی را پیدا می‌کنند که با ‌‌آن‌ها همراه شود.

وقتی روابط اجتماعی انسان‌ها محدود می‌شود، به‌یاد می‌آوریم که تا چه اندازه تنها هستیم؛ بعد یک‌دفعه به خود می‌آییم که چرا برای این روزهای تنهایی کسی را نداریم! پس با وجود تمام این احساسات به‌دنبال همدمی می‌گردیم که به او دستبندی از عشق بزنیم. در این فصل، اگر به کسی دستبند زدیم، یعنی به احتمال زیاد در رابطه‌ای رفته‌ایم که هیچ‌کس د‌یگری را غیر از شریک عاطفی‌مان نمی‌بینیم (حداقل تا ولنتاین).

تأثیر فصل پاییز و زمستان بر روابط عاطفی

تحقیقات نشان داده حدود 30 درصد بیشتر از فصل‌های دیگر، روابط و دوستی‌های عاطفی که در فصل کاف آغاز می‌شود ممکن ا‌ست پایدار بمانند. اما چرا دسته‌ی زیادی از این رابطه‌ها با شروع بهار و تابستان به پایان می‌رسد؟ این هم پاسخ مشخصی دارد؛ زیرا هر چقدر این نیاز شدیدتر باشد، تصمیم‌گیری سطحی‌تر می‌شود. با وجود حس غم و نیاز، اکثر افراد مجرد به غنای رابطه‌یا تناسبات شخصیتی توجه زیادی نمی‌کنند و از جهت دیگر، هدف شروع رابطه مانند انگیزه‌ی ازدواج، سنجیده و عمیق نیست‌. در اصطلاح علمی‌گفته می‌شود افراد در این فصل ا‌ستاندارهای خود را برای ازدواج یا انتخاب شریک عاطفی، در حد داشتن یک همراه برای اوقات فراغت و تنهایی پایین می‌آورند.

توجه ویژه به معیارهای رابطه عاطفی و ازدواج

بعد از گذراندن این مدت و کم‌رنگ‌شدن نیاز به پناه‌گرفتن با فردی امن و ترس از احساس تنهایی، دوباره ملاک‌های واقعی یا اهداف مهم‌تر پررنگ می‌شود؛ بنابراین بهتر ا‌ست قبل از شروع فصل کاف، یعنی در فصل تابستان، شما بر‌اساس معیارهای واقعی و سنجیده سعی کنید شخصی را در‌نظر بگیرید یا با او وارد رابطه عاطفی شوید؛ به قول کارشناسان روابط، «پیش‌دوره‌ی فصل میدان‌داری». تا جای ممکن در این فصل با کسی که مناسبتان نیست وارد رابطه عاطفی نشوید.

«راشل ساسمن»، خانواده و زوج‌درمانگر، معتقد ا‌ست: «احساس تنهایی و غم که در این زمان از سال برای بسیاری از مردم ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث شود به‌دنبال چیزهایی بگردند که در آن لحظه احساس خوبی به ‌‌آن‌ها ‌می‌دهد؛ اما این اصلا راه خوبی نیست.»


آیا عنوان فصل کاف مبنای علمی دارد؟


از نظر بیولوژیکی، برای دانشمندان سخت ا‌ست که بگویند فصل کاف یک پدیده‌ی واقعی ا‌ست یا خیر! برخلاف برخی از پستانداران دیگر، انسان فصل جفت‌گیری مشخصی ندارد. با این حال، کمبود نور خورشید در زمستان باعث می‌شود بسیاری از افراد کاهش سروتونین یا «ماده‌ی شیمیایی شادی» را تجربه کنند. در‌نتیجه، فصل کاف ممکن ا‌ست از نظر برخی افراد راهی برای مبارزه با تنهایی و پوشش زمستانی از طریق رابطه باشد.

تأثیر فصل پاییز و زمستان بر روابط عاطفی

فصل کاف چه زمانی به یک مسئله تبدیل شد؟


فصل کاف اولین بار در سال 2011 در Urban Dictionary گفته شد؛ اما در سال 2013 به محبوبیت رسید؛ وقتی‌که «Fabolous»، رپر معروف، آهنگ «فصل کاف» را منتشر کرد. در بهار همان سال، بسیاری از دانشجویان کالج شروع به انتشار مقالاتی با این اصطلاح و عنوان کردند. فرهنگ لغت کالینز هم به‌طور رسمی این اصطلاح را در سال 2017 اضافه کرد و حتی در فهرست نهایی «کلمه‌ی سال» قرار گرفت. اولین ارجاع شناخته‌شده‌ی رسانه‌های اجتماعی به فصل دستبند‌زدن هم از توییت «هالی مورچیسون»، مجری رادیو کالج بروکلین در سال 2008 می‌آید.

علائمی که نشان می‌دهد شما در فصل کاف با کسی وارد رابطه‌ی عاطفی شده‌اید


• شما بیشتر از قبل در مورد احساساتتان با شریک عاطفی خود صحبت می‌کنید و تمایل بیشتری دارید که با او وقت بگذرانید. نگران برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت و تعطیلی‌ها نیستید؛ چون می‌دانید که او در‌کنار شما‌ست.
• خانواده و دوستانتان می‌دانند زمان‌هایی که در دسترس نیستید، احتمالا کنار او هستید.


علائمی که نشان می‌دهد پیوندتان می‌تواند پایدارتر باشد


- آیا می‌توانید تصور کنید که چند ماه یا چند سال بعد هم با این شخص خوشحال هستید؟
- آیا شما و او ارزش‌های اساسی مشترک دارید؟
- آیا شما به او بیشتر از دیگران اهمیت می‌دهید؟
- آیا می‌توانید با این شخص خودتان باشید؟
اگر پاسخ شما به این ‌سوالات مثبت ا‌ست، احتمالا این رابطه می‌تواند ادامه‌دار شود.

تأثیر فصل پاییز و زمستان بر روابط عاطفی

ایجاد پیوند عاطفی پایدارتر با آگاهی از فصل کاف


در‌صورتی‌که پاسخ شما به سوالات قبل مثبت باشد، برای تجربه‌ی یک رابطه‌ی سالم به این نکات نیز توجه داشته باشید:
اطمینان پیدا‌کردن: قبل از رسیدن بهار با او به طریقی درباره‌ی رابطه و شناخت بیشتر صحبت کنید؛ به‌طور مثال نظرش را راجع به یک رابطه‌ی جدی‌تر بپرسید.
صرف زمان با‌کیفیت‌تر: زمان بیشتری را به شناخت از یکدیگر اختصاص دهید.
ایجاد صمیمیت: یعنی به‌جز روابط دوستانه به‌شکل وقت‌گذرانی در اوقات فراغت و چت و شوخی‌های معمولی، سعی کنید صمیمیت بیشتری ایجاد کنید تا به شناخت عمیق‌تری برسید. مثلا از عادات، خانواده و فرهنگ، احساسات و حساسیت‌هایش مطلع شوید.
غنای رابطه: یک دوستی محکم فراتر از روابط عاشقانه ایجاد کنید. شما می‌توانید با این کار رابطه‌ی خود را باثبات‌تر کنید.
علایق مشترک: برای داشتن اوقات خوش‌تر در‌کنار هم علاقه‌مندی‌های مشترکتان را پیدا کنید.
ارزیابی: در‌کنار وقت‌گذرانی و تعاملات با یکدیگر، مشاهده‌گری کنید و رفتار‌های طرف مقابلتان را زیر نظر بگیرید. پرسش‌هایی در مورد ارزش‌ها و اهدافش داشته باشید و سبک زندگی و ویژگی‌های یکدیگر را ارزیابی کنید تا ببینند آیا در آن‌ها با هم همسو هستید یا خیر!


وقتی از وجود پدیده‌ی طبیعی فصل کاف آگاهی پیدا کردید، دیگر می‌دانید فلسفه‌ی این احساس غم در پاییز و نیاز به‌همراه پیدا‌کردن از کجا سرچشمه گرفته ا‌ست؛ بنابراین این رابطه عاطفی و انتخاب را تنها با احساسات و نیاز بدون آگاهی و هدف پیش نبرید؛ زیرا می‌تواند آغاز یک رابطه‌ی عمیق یا یک شکست عشقی باشد. چشم‌انداز و موقعیت خود را در رابطه ارزیابی کنید؛ به‌طور مثال با کسی که فقط برای وقت‌گذرانی انتخاب کرده‌اید، چقدر پیش رفته‌اید؟ به این موضوع فکر کنید که با او تفاوت و ناسازگاری زیادی دارید، اما تعهد داده‌اید یا قصد دارید که با یکدیگر بمانید. آیا این تعهد بر مبنای احساس گناه یا با قصد وقت‌گذرانی خوشایندی که بر اثر نیاز بوده، شکل گرفته ا‌ست؟ با توجه به این عوامل، اکنون چشم‌انداز و تصمیم شما به رابطه و ازدواج چه تغییری کرده ا‌ست؟

 

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background