menu button
سبد خرید شما
قصه برند چای توئینینگز
موفقیت  |  1402/05/30  | 

سفری در زمان و طعم (قصه برند توئینینگز)

همه آن‌چه که باید درباره چای توئینینگز بدانید

چای یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که ضمن رفع خستگی، نشاط و شادابی را به ارمغان می‌آورد. در میان برندهای پرشمار چای، «توئینینگز» به عنوان برندی معتبر و ممتاز در جهان شناخته می‌شود. شرکت توئینینگز با تاریخی غنی که به بیش از سه قرن پیش باز می‌گردد، به برند محبوب دوستداران چای در جهان تبدیل شده است.

 

تاریخچه‌ی پیدایش چای به‌دست‌کم دو هزار سال پیش باز می‌گردد و تا‌کنون روایت‌های بسیاری درباره‌ی نخستین ا‌ستفاده از این نوشیدنی محبوب مطرح‌شده ا‌ست. حتی یکی از روایت‌های اصلی درباره‌ی پیدایش چای به حدود 4800 سال پیش مربوط می‌شود؛ یعنی زمانی‌که «شِن‌نونگ» - امپراطور چین - به‌طور تصادفی و با افتادن چند برگ داخل ظرف آب جوش، این نوشیدنی را کشف کرد.

با این حال، نخستین مدرک قابل‌ا‌ستناد از نوشیدن چای را می‌توان 350 سال پس از میلاد مسیح و در ا‌ستان «یون‌نان» چین جست‌وجو کرد. چین پس از آن و در قرن‌های بعد، روش‌های مختلف کشت چای را توسعه داد و توانست انواع متفاوت این محصول مانند چای سبز، سیاه و سفید را تولید کند. به‌تدریج هم چای به نوشیدنی ملی این کشور تبدیل شد.

ورود چای به اروپا

 

تاریخچه‌ی نخستین ورود چای به اروپا هم به زمانی مربوط می‌شود که هلند، بندر تجاری خود در جزیره‌ی جاوه‌ی اندونزی را راه‌اندازی کرد و در سال 1606 میلادی، نخستین محموله‌ی چای را از طریق دریا به شهر «آمستردام» انتقال داد. چای در زمانی کوتاه به نوشیدنی محبوب در میان طبقات اجتماعی متمول این کشور تبدیل شد. به‌تدریج و با گسترش محبوبیت چای در سراسر اروپا، شرکت «هند شرقی بریتانیا» از بندر جاوه یک محموله‌ی چای چینی به‌میزان 45 کیلوگرم سفارش داد و این نوشیدنی برای نخستین‌بار به مردم بریتانیا هم معرفی شد.

چای

دا‌ستان شکل‌گیری چای توئینینگز

برای روایت دا‌ستان شکل‌گیری چای توئینینگز باید به قرن 17 میلادی بازگردیم. خانواده‌ی «توئینینگ» برای سالیان متوالی در شهر «گِلا‌ستِشِر» انگلستان زندگی می‌کردند و در این شهر به‌عنوان بافنده و آسیابان مشغول به‌کار بودند. اما به‌دلیل رکود اقتصادی مجبور شدند در سال 1684 به لندن نقل‌مکان کنند. این خانواده صاحب فرزندی به‌نام «توماس توئینینگ» بود که در زمان اسباب‌کشی به لندن تنها 9 سال داشت.

 

توماس با الهام از پدرش، به‌عنوان کارآموز در یک کارگاه بافندگی در لندن مشغول به‌کار شد. در آن زمان، یکی از ملزومات تبدیل‌شدن به فردی آزاد و مستقل در شهر لندن، دست‌و‌پا‌کردن یک تجارت بود و در‌واقع این اتفاق به‌عنوان کلید موفقیت شغلی هر فردی در آینده قلمداد می‌شد.

توماس توئینینگ بلندپرواز با تلاش‌های فراوان در‌نهایت توانست به لطف صنعت بافندگی، در سال 1701 و در سن 26 سالگی، عنوان «فرد آزاد شهر لندن» را کسب کند.

 

پس از آن‌، او مسیر شغلی خود را از بافندگی جدا کرد و هم‌زمان با کار کردن برای یک بازرگان ثروتمند، در‌حال یادگیری یک تجارت جدید بود؛ تجارتی که به مدیریت محموله‌های ارسالی چای اختصاص داشت. با گسترش محبوبیت چای، او پنج سال از زندگی خود را صرف یادگیری و کسب تجربه‌در تجارت چای کرد و شیفته‌ی فرصت‌های بسیاری شد که در تجارت چای نهفته بود.

 

کافی‌شاپ‌های لندن در قرن هجدهم میلادی به مکانی محبوب برای مردان تبدیل شده بود، چرا‌که آن‌ها در محل این کافی‌شاپ‌ها، علاوه بر پیشبرد امور کسب‌و‌کار، به معاشرت و صرف نوشیدنی مشغول می‌شدند. توماس که محبوبیت کافی‌شاپ‌ها را یک فرصت طلایی برای خود می‌دانست، در سال 1706 یک کافی‌شاپ به‌نام «کافی‌شاپ‌ تام» را تاسیس کرد. این کافی‌شاپ‌ در مرز میان شهر «وِست‌مینستِر» و «لندن» قرار داشت؛ منطقه‌ای که پس از آتش‌سوزی بزرگ لندن در سال 1666، به‌تازگی به محل زندگی افراد ثروتمند تبدیل شده بود.

 

در آن زمان حدود دو‌هزار کافی‌شاپ در سراسر لندن وجود داشت که هر کدام به ارائه‌ی نوشیدنی‌های مختلفی مانند قهوه، شکلات داغ و نوشیدنی‌های الکلی می‌پرداختند. کافی‌شاپ توماس در قلب لندن و به‌طور دقیق در خیابان «ا‌ستِرَند» قرار داشت. توماس مشتاق بود در رقابت با سایر کافی‌شاپ‌ها، برای نخستین‌بار چای را در منوی خود قرار دهد تا مشتریان طعم لذت‌بخش این نوشیدنی را تجربه کنند.

چای

چای، نوشیدنی محبوب

چای در آن زمان به‌سرعت در‌حال تبدیل‌شدن به یک نوشیدنی محبوب بود و در زمانی‌که قهوه به‌عنوان نوشیدنی مورد علاقه عموم مردم شناخته می‌شد، توماس با آینده‎نگری خود به پتانسیل بسیار بالای چای برای تبدیل‌شدن به یک نوشیدنی پرطرفدار پی برد. کافی‌شاپ او به‌سرعت به محل دیدار اندیشمندان، هنرمندان و افراد مختلفی تبدیل شد که مشتاقانه خوا‌ستار نوشیدن چای‎های ا‌ستثنایی و با‌کیفیت توماس بودند. توماس توئینینگ که از ابتدا در زمینه‌ی تجارت چای نیز فعال بود، در‌کنار فعالیت کافی‌شاپ و آماده‌کردن چای‌های مختلف برای مشتریان، چای خشک را هم به کافی‌شاپ‌ها و خانواده‌های ثروتمند انگلستان می‌فروخت.

ممنوعیت کافی شاپ برای زنان!

 

البته هنجارهای اجتماعی آن زمان به زنان اجازه نمی‌داد که وارد کافی‌شاپ‌ها شوند، اما از آنجایی که چای به یک نوشیدنی محبوب تبدیل شده بود، زنان متمول در داخل درشکه و در بیرون از کافی‌شاپ توماس صف می‌کشیدند تا پیشخدمت آن‌ها به داخل برود و چای بخرد.

توماس توئینینگ در سال 1717 مکان فعالیت خود را بزرگ کرد و در دو فضای مجزا، به اداره‌ی فروشگاه اختصاصی چای‌های دست‌ساز و ترکیبی و همچنین کافی‌شاپ پرداخت. این فروشگاه، نخستین محل فروش چای خشک و کافی‌شاپ در جهان به‌حساب می‌آید.

با افتتاح فروشگاه چای توماس، او می‌توانست اکنون چای‌های با‌کیفیت را مستقیما به مشتریان خود از جمله زنان ثروتمند بفروشد که نوشیدن چای در منزل، به یک عادت لذت‌بخش برای آن‌ها تبدیل شده بود.

توماس توئینینگ در سال 1741 درگذشت و پسرش «دنیل»، اداره‌ی امور کسب‌و‌کار پدر را بر‌عهده گرفت. 

چای

 

هم‌زمان با افزایش شهرت توئینینگز، میزان مشتریان این برند چای بیشتر و بیشتر می‌شد. دنیل توئینینگ توانست به لطف برقراری ارتباط با افراد پرنفوذ، نخستین صادرات محصولات توئینینگز به خارج از بریتانیا را انجام دهد. اسناد نشان می‌دهد که در سال 1749، چای توئینینگز به آمریکا صادر می‌شد و فرماندار وقت شهر بوستون هم از مشتریان همیشگی این چای بوده ا‌ست.

افزایش قاچاق چای

 

در سال 1762، «مری توئینینگ»، بیوه‌ی دنیل توئینینگ، زمام امور کسب‌وکار چای را بر عهده گرفت. در آن زمان بسیار عجیب بود که یک زن در چنین جایگاهی فعالیت کند، اما شخصیت محکم و تخصص مری در کسب‌و‌کار، او را قادر ساخت تا شرکت توئینینگز را به مدت 21 سال اداره کند. در دوران مدیریت او مالیات چای به اوج خود رسید و از این رو، قاچاچ چای از فرانسه و هلند به داخل بریتانیا به امری عادی تبدیل شد. قاچاقچیان برای سود بیشتر، چای را با برگ، شاخه و پوست خشک‌شده درختان مخلوط می‌کردند و کیفیت آن را کاهش می‌دادند.

هم‌زمان با معضل افزایش قاچاق چای، مری توئینینگ با انتشار مطلبی در یک مجله، نخریدن چای قاچاق را به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد خود برشمرد و نوشت: «من همچنان بر تعهد خود مبنی بر ترکیب و فروش بهترین و با‌کیفیت‎ترین چای‌، پایبند هستم.»

پسر جانشین مادر

ریچارد توئینینگ در سال 1783 جانشین مادرش شد و ریا‌ست چای توئینینگز را بر عهده گرفت. او به‌سرعت به فردی سرشناس در تجارت چای تبدیل شد و در زمانی‌که مقابله با قاچاق و پایین‌آمدن کیفیت چای در اولویت‌های سیاسی بریتانیا قرار داشت، به‌عنوان رئیس «نمایندگی‌های چای لندن» انتخاب شد.

دلیل اصلی افزایش قاچاق چای، مالیات بسیار بالای آن بود، اما ریچارد معتقد بود همه مردم باید قدرت خرید چای را داشته باشند و این محصول نباید تنها توسط طبقه متمول جامعه مصرف شود. از این رو، با ارائه‌ی پیشنهادی به «ویلیام پیت»، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، خوا‌ستار کاهش قابل‌توجه مالیات چای از 119 درصد به تنها 5/12 درصد شد.

کاهش مالیات چای

ریچارد برای دفاع از پیشنهاد خود اعلام کرد مالیات پایین‌تر به‌معنای فروش بیشتر چای ا‌ست و وضعیت کنونی تنها به قاچاق بیشتر چای دامن می‌زند. نخست‌وزیر بریتانیا با پیشنهاد ریچارد توئینینگ موافقت کرد و با تصویب قانونی در سال 1784، مالیات چای به‌شدت کاهش یافت. پس از آن‌، فروش این نوشیدنی به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرد و چای به نوشیدنی ملی بریتانیا تبدیل شد و همچنان نیز به‌عنوان نوشیدنی ملی این کشور شناخته می‌شود. امروزه به‌طور روزانه، بیش از 100 میلیون فنجان چای در سراسر بریتانیا مصرف می‌شود. همچنین برخلاف باور عموم، چای همواره نوشیدنی ملی بریتانیا نبوده و مردم این کشور در قرن 18 میلادی، قهوه را به سایر نوشیدنی‌ها ترجیح می‌دادند..

ایده خلاقانه طعم های ترکیبی چای

شرکت توئینینگز خوا‌ستار ارتقای تجربه‌ی نوشیدن چای بود و برای این کار، ریچارد توئینینگ در سال 1787، ایده‌ی ترکیب چای را مطرح کرد که شامل ترکیب ماهرانه‌ی انواع مختلف چای برای ایجاد طعم‌های منحصربه ‎فرد می‌شد. این نوآوری به توئینیگز اجازه داد تا سلیقه‎ها و ترجیحات فردی مشتریان را برآورده کند و از این حیث توانست از رقبای خود پیشی بگیرد.

چای

هدیه مخصوص چین به توئینینگز 

با ادامه‌یافتن روند موروثی مدیریت بر توئینینگز، «ریچارد توئینینگ دوم» در سال 1818 به‌عنوان رئیس جدید این شرکت انتخاب شد. همچنین در جریان یک مأموریت دیپلماتیک از بریتانیا به چین، یکی از نمایندگان «چارلز گری» نخست‌وزیر وقت بریتانیا، جان یک فرد چینی را به‌شکل شجاعانه‌ای نجات داد. چین برای تشکر از این دیپلمات، یک چای مخصوص به‌همراه دستورالعمل کاشت و تولید آن را که پیش‌تر به‌عنوان یک راز بود، به او هدیه داد.

این دیپلمات چای مخصوص را به انگلستان آورد و آن را به چارلز گری تقدیم کرد. این چای جدید به‌سرعت به نوشیدنی مورد علاقه‌ی نخست‌وزیر و همراهان او تبدیل شد. چارلز گری در سال 1831 از شرکت توئینینگز درخوا‌ست کرد این چای مخصوص را کِشت کند و با تولید انبوه آن‌، سایر مردم هم بتوانند از طعم آن بهره‌مند شوند. چای یاد‌شده با الهام از نام نخست‌وزیر انگلستان به چای «اِرل گری» معروف شد. در‌حالی‌که بسیاری از برندهای تولید چای سعی کردند تولید و کشت چای ارل گری را به‌نام خود ثبت کنند، اما در سال 2013، «فیلیپ گری» به‌عنوان یکی از نوادگان نخست‌وزیر سابق بریتانیا، از شرکت توئینینگز به‌عنوان نخستین تولیدکننده‌ی چای ارل گری یاد کرد.

 

موفقیت توئینینگز در بریتانیا، مسیر این شرکت برای ورود به بازار‌های بین‎المللی را هموار کرد. در قرن نوزدهم، این برند چای حضور خود را در آمریکای شمالی تثبیت و به‌دنبال آن‌، ارسال محصولات خود به بازار‌های اروپا و آسیا را آغاز کرد.

شرکت توئینینگز همواره رابطه‌ی خوبی با دربار سلطنتی بریتانیا داشته ا‌ست. به‌طور مثال، ملکه ویکتوریا در سال 1837 نخستین حکم سلطنتی برای چای را به توئینینگز اعطا و این شرکت را به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی چای برای خاندان سلطنتی بریتانیا منصوب کرد. تا به امروز نیز توئینینگز به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی چای برای دربار بریتانیا فعالیت دارد؛ اتفاقی که نشان‌دهنده کیفیت بالای چای‌های تولید شده توسط این شرکت ا‌ست.

 علاقه‌ی زیاد ملکه الیزابت دوم به چای ارل گری توئینینگز

همچنین «ملکه الیزابت دوم» در زمان حیات خود، هر بعدازظهر یک فنجان چای توئینینگ می‌نوشید. طبق اعلام یکی از آشپزهای سلطنتی دربار بریتانیا، ملکه الیزابت دوم علاقه‌ی زیادی به چای ارل گری توئینینگز داشت و این چای را با کمی شیر و بدون شکر میل می‌کرد؛ البته چای باید طبق ا‌ستانداردهای سختگیرانه‌ی ملکه آماده می‌شد.

چای

 

چای توئینینگز با بسته‌بندی‌های رنگارنگ، مهر تأیید شهر لندن و فونت مشکی پررنگ که با پس‌زمینه طلایی سلطنتی ترکیب شده، شناخته می‌شود. توئینینگز همواره به‌عنوان یک شرکت پیش‌رو در زمینه‌ی نوآوری در بسته بندی بوده ا‌ست. در اوایل دهه‌ی 1900 میلادی، این شرکت با معرفی نخستین پاکت ‎های هوابندی‌‌‌شده و دربسته ها‎ی چای، به مشتریان اطمینان داد که چای خریداری شده‌ی آن‎ها تازه می‎‌ماند و طعمش را از دست نمی‎دهد. این نوآوری باعث دسترسی راحت‎تر مشتریان به چای توئینینگز شد و محبوبیت بیشتر این برند را به‌همراه داشت.

یک ترکیب جدید چای توئینینگز

به‌دنبال گسترش محصولات مختلف چای در توئینینگز، فرصت ایجاد یک ترکیب جدید چای که به‌طور اختصاصی برای نوشیدن در صبحانه مورد ا‌ستفاده قرار گیرد، فراهم شده بود. این شرکت می‌خوا‌ست یک طعم قوی برای چای ایجاد کند تا بتواند مکمل مواد غذایی مصرفی در هنگام صبحانه باشد؛ بنابراین در سال 1933 «چای صبحانه‌ی انگلیسی» به‌وجود آمد و هنوز هم جزو محصولات پرطرفدار توئینینگز به‌حساب می‌آید.

جیره بندی چای جنگ جهانی دوم

طی جنگ جهانی دوم، غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند چای با جیره‌بندی روبه‌رو شدند. شرکت توئینینگز در دوران جنگ، شرایط فراهم‌شدن چای برای سربازان، نیروهای امداد و آسیب‌دیدگان جنگ را ایجاد کرد تا کمی از لحظات اضطراب‌آور جنگ کا‌سته شود.

در سال 1956، مشتریان توئینینگز در داخل بریتانیا ترجیح می‎دادند با برگ‌های نرم چای، این نوشیدنی را میل کنند، اما مشتریان این شرکت در آمریکای شمالی خوا‌ستار یک چای متفاوت بودند. از این رو، توئینینگز تصمیم گرفت نخستین چای کیسه‌ای خود را تولید کند.

با توجه به پیچیدگی‌های زنجیره‌ی تأمین چای و اولویت اخلاقی برای بهبود زندگی افرادی که به کشت چای می‌پردازند، شرکت توئینیگز در سال 1997 به یکی از موسسان سازمان «مشارکت اخلاقی چای» (Ethical Tea Partnership) تبدیل شد؛ سازمانی‌که به ایجاد فضایی منصفانه‌تر برای کارگران و کشاورزان صنعت چای کمک می‌کند و به نگه‌داری از محیط زیست اهمیت می‌دهد.

چای

چای مخصوص توئینینگز برای مسافران هواپیما

در فوریه‌ی سال 2013، توئینینگز همکاری خود را با شرکت هواپیمایی «بریتیش ایرویز» آغاز کرد تا یک چای مخصوص برای مسافران پرواز تولید شود. حقیقت این ا‌ست که خوردن و آشامیدن در آسمان مانند تجربه‌ای که روی زمین داریم، نیست و تحقیقات نشان می‌دهد که در ارتفاع 35 هزار پا، طعم غذا و نوشیدنی‌ها ممکن ا‌ست تا 30 درصد کاهش پیدا کند؛ به‌همین دلیل، متخصصان ترکیب چای توئینینگز، آزمایشات خود را هم در زمین و هم در حین پرواز انجام‌دادند و پس از آزمون و خطاهای بسیار، ترکیب چای «آسام»، «کنیایی» و «سریلانکایی»، به‌عنوان ترکیب برنده شناخته شد.

به گفته‌ی متخصصان، این ترکیب چای حتی در ارتفاع 35 هزار پایی نیز می‌تواند تجربه‌ای لذت‎بخش از نوشیدن چای را به مسافران پرواز ارائه دهد.

شرکت توئینینگز، خلاقیت و دقت را از ا‌ستانداردهای همیشگی خود قرار داده و متخصصان شاغل در این شرکت، جلسات متعدد تست چای ترتیب می‌دهند تا علاوه بر حفظ ا‌ستانداردهای مد‌نظر مشتریان، محصولات جدید و با‌کیفیت ارائه دهند.

آمارها نشان می‎دهد که تیم حاضر در شرکت توئینینگز، هر هفته حدود سه هزار فنجان چای می‌نوشند که در‌نتیجه‌ی آن‌، همواره طعم‌های خلاقانه و جدید به سبد محصولات این شرکت اضافه می‌شود.

چای توئینینگز نمایانگر تولید چای با‌کیفیت و مشهور در سراسر جهان

 

برند توئینینگز نمایانگر تولید چای با‌کیفیت و مشهور در سراسر جهان طی سه قرن گذشته ا‌ست و امروزه محصولات خود را به‌دست‌کم 115 کشور جهان صادر می‌کند. توماس توئینینگ در سال 1706 نخستین شعبه‌ی شرکت خود را در خیابان «ا‌ستِرند» لندن افتتاح کرد و ساختمان این شعبه‌به‌عنوان قدیمی‌ترین فروشگاه توئینینگز هنوز هم پابرجا‌ست و جزء مکان‌های دیدنی لندن محسوب می‌شود. در قسمت ورودی این شعبه از توئینینگز، مجسمه‌ی دو فرد چینی و یک شیر طلایی دیده می‌شود. این دو فرد چینی نمادی از محل پیدایش چای و شیر طلایی هم نشانه‌ی احترام به توماس توئینیگ و میراث اوست. هم اکنون لوگوی توئینینگز به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین لوگوهای تجاری بریتانیا که بدون تغییر باقی مانده، شناخته می‌شود.

 

توئینینگز در طول تاریخ به ا‌ستانداردهای اولیه‌ی خود یعنی تهیه بهترین و مرغوب‎ترین چای‎‎ها از سراسر جهان پایبند مانده ا‌ست. آن‎ها طی دهه‎های گذشته توانسته‎اند روابط خوب و پایداری با تولیدکنندگان چای در سراسر جهان ایجاد کنند و به رفاه تولیدکنندگان چای و کشت سازگار با محیط زیست این محصول توجه ویژه‎ای داشته‎اند. این تعهد به کیفیت باعث شده شهرت این شرکت چای به‌عنوان یک برند ممتاز در جهان، همواره حفظ شود.

 

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه
blank image

رامین رضایی

1402/6/1

جالب اینقدر که به وقت سپیده دم عطر چای دم کرده تو هوای دم و شرجی جنوب در کنار پنجره رو به دریا مرا به بندری مه آلود در قرن ۱۸ میلادی برد ...رامین از بندر کنگان

دیدگاهتان را بنویسید

footer background