menu button
سبد خرید شما
تنهایی بدون انزوا
سولماز فروتن  |  1403/06/27  | 

تنهایی بدون انزوا


اگر از آن جمله آدم‌هایی هستید که دوست دارند گاهی با خودشان خلوت کنند، این مقاله تاییدی بر غریزه طبیعی شما‌ست. از‌سوی دیگر، اگر جزو کسانی هستید که به‌جای تنها‌شدن با افکار خود ترجیح می‌دهند از نظر جسمانی رنج بکشند، ما قصد داریم نظر شما را درباره تنهایی عوض کنیم. جالب ا‌ست بدانید که طی آزمایش انجام‌شده در سال 2014 بسیاری از شرکت‌کنندگان ترجیح می‌دادند شوک الکتریکی بگیرند، اما 6 تا 15 دقیقه بدون این‌که کاری انجام دهند، با خودشان خلوت نکنند!.

افرادی که برای تنهایی خود ارزش قائل هستند، اکثرا برچسب ضداجتماعی، منزوی و عجیب می‌خورند؛ اما تحقیقات اخیر از فواید مثبت خلوت‌گزیدن پرده برداشته‌اند. مطالعات نشان می‌دهند مردم در اوقات تنهایی تجدید قوا می‌کنند. بر‌اساس تحقیقات سال 2017 دانشگاه بوفالو نیویورک، فاصله‌گرفتن تعمدی از جامعه و انتخاب تنهایی موجب افزایش خلاقیت می‌شود. 

این‌ها تنها فواید تنهایی نیستند. امروزه افراد از روابط بیش‌از‌حد با شبکه‌های اجتماعی گوناگون تحت‌فشار هستند و توانایی این‌که سرگرم خودشان باشند را از دست داده‌اند. وقتی تنها هستید، مرکز ثقل جاذبه خود را به‌دست می‌آورید، مجبور می‌شوید با خودتان روبه‌رو شوید و بدانید واقعا چه‌کسی هستید. اما این‌ها چه فایده‌ای دارد؟ تنهایی، شفافیت ذهنی، افزایش حس همدردی و عزت‌نفس را به‌دنبال دارد. 


قالب ذهنی خود را شکل دهید

آن‌قدر که خلوت‌گزیدن فایده دارد، احساس تنهایی ندارد. انزوا که به‌عنوان فاصله‌گرفتن از جامعه برداشت یا احساس می‌شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و افسردگی را افزایش می‌دهد و مطالعات نشان می‌دهند انزوا می‌تواند موجب افزایش هورمون ا‌سترس در بدن و التهاب شود. اما تنهایی معمولا به احساس عدم رضایت از روابط شخصی، چه از نظر کمی و چه کیفی، اطلاق می‌شود. شما ممکن ا‌ست نه‌فقط وقتی تنها هستید، بلکه حتی در حضور دیگران احساس تنهایی کنید. این ترس از تنهایی ا‌ست که اجازه نمی‌دهد با خودمان خلوت کنیم؛ اما زمانی‌که در ذهن خود تنهایی را چیز مثبتی تلقی می‌کنید که سزاوار آن هستید، چیزی که به رشد شما کمک می‌کند، فاصله‌گرفتن از طرز فکر قبلی آسان‌تر می‌شود. تنهایی بیشتر از آن‌که رنج‌آور و ترسناک باشد، یک فرصت ا‌ست. معمولا از دوران کودکی به ما یاد می‌دهند که به هر قیمتی شده از تنها‌شدن بپرهیزیم، اما تنهایی کمک می‌کند به احساس تعادل و رضایت از خودتان برسید. 




خودتان را بهتر بشناسید

تنهایی هر چقدر هم که مثبت به‌نظر برسد، باز هم وقتی با خودمان خلوت می‌کنیم ممکن ا‌ست در شتاب و شلوغی زندگی روزمره از بررسی طولانی و دقیق احساسات و رفتارمان سر باز بزنیم. بسیاری از افراد هستند که قدر تنهایی خود را نمی‌دانند. کسانی که دوست ندارند تنها باشند، احتمالا از قبول مسئولیت رفتار خودشان با دیگران فرار می‌کنند. برای این‌که یک رابطه سالم با خودتان داشته باشید، محبت‌کردن به خودتان امری ضروری به‌نظر می‌رسد. کسانی که به خودشان سخت می‌گیرند، احساس بدی نسبت‌به خودشان پیدا کرده و فکر می‌کنند به‌اندازه کافی خوب نیستند. وقتی از شر قضاوت‌های فردی خود خلاص شوید، از تنهایی‌تان بیشتر لذت می‌برید. 


برای اوقات تنهایی جا باز کنید

بعضی اوقات برنامه آن‌قدر فشرده ا‌ست که نمی‌توان حتی یک دوش‌گرفتن ساده را به آن اضافه کرد، چه برسد به این‌که خلاقیت و عزت‌نفس خود را پرورش دهید! اما کارشناسان تاکید می‌کنند که هر کدام از ما می‌توانیم متناسب با زندگی خود، لحظاتی از تنهایی را بیابیم. مجبور نیستید به اعضای خانواده بگویید «شما سه‌ماه برای خودتان زندگی کنید و گلیم خود را از آب بیرون بکشید، من می‌خواهم به هند بروم و تنها باشم»! تنهایی می‌تواند به‌سادگی یکی دو ساعت وقت گذاشتن در هفته برای خودتان باشد. اگر تازه چنین کاری را شروع کرده‌اید، این زمان می‌تواند حتی کمتر از این باشد. با 10 تا 15 دقیقه شروع کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد، چه لذتی می‌برید و بعد از آن‌چه احساسی دارید. 

این‌که چه کاری انجام دهید، به خودتان مربوط ا‌ست. بر‌اساس تحقیقات انجام‌شده در کشور انگلیس، بیشترین فعالیتی که افراد در تنهایی خود به آن مشغول می‌شوند، مطالعه و گردش در طبیعت ا‌ست که هر‌دوی این‌ها برای سپری‌کردن اوقات تنهایی فوق‌العاده‌اند. 

لازم نیست کار مفیدی انجام دهید یا مراقبه کنید. گاهی خود تنها‌بودن و هیچ‌کاری‌نکردن می‌تواند سودمند باشد. اگر فکر می‌کنید با تنها‌بودن، ا‌سترستان کمتر می‌شود، تجدیدقوا می‌کنید و روابطتان با دیگران بهتر می‌شود، دست به‌کار شوید. شاید مهم‌ترین کار این باشد که با اطمینان و تعمدا اوقاتی را به تنهایی خود اختصاص دهید. آگاهی از این‌که خودتان قرار ا‌ست اوقاتی را به تنهایی سپری کنید، به شما شهامت و شجاعت می‌بخشد. تاکید می‌کنیم که لذت تنهایی باید منحصر به خودتان باشد و آن را به چرخیدن در فضای مجازی اختصاص ندهید. 15 دقیقه با خودتان تنها باشید و به کسی هم چیزی نگویید. شما نیاز به کسب تکلیف از دیگران ندارید و نکته این ا‌ست که این حق را خودتان به خودتان داده‌اید!




آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background