menu button
سبد خرید شما
دوستی در سالمندی و بازنشستگی
موفقیت  |  1403/06/08  | 
دوست پیر من

دوستی در سالمندی و بازنشستگی



برای این‌که بتوانیم شاد، پر انرژی و سر حال بازنشسته شویم، همه ما به دوستانی نیاز داریم تا با آن‌ها از نظر روحی ، معنوی و فلسفی تعامل داشته باشیم. ضرورتا نیازی به داشتن تعدادی زیاد دوست نیست، بلکه تعدادی اندک دوستان صمیمی و نزدیک کافی ا‌ست.در‌واقع دو یا سه دوست واقعی خیلی با ارزش تر از صد ها دوست غیر‌واقعی ا‌ست. 

دوستی واقعی از روابط و آشنایی های اتفاقی به‌دست نمی‌آید. بعلاوه بازنشستگان نباید روی دوستی‌های حقیقی با همکاران سابق شان نیز حساب کنند. به‌طور کلی دوستان کاری تنها آشناهایی هستند‌ که تنها زمان زیادی را با آن‌ها می گذرانیم و نه بیشتر.

اگر شما هنوز به‌طور کامل درگیر شغلتان هستید و هیچ دوستی خارج از حلقه کاری تان ندارید، الان زمانش رسیده که تعدادی دوست جدید پیدا کنید. دوستی دنیای خیلی عظیم تری ا‌ست که تنها بخواهید درباره مسائل غیر قابل پیش‌بینی و سطحی صحبت کنید. 

هر‌چه به بازنشستگی نزدیک‌تر می‌شوید، خیلی مهم  ا‌ست که دوستان بیشتری خارج از فضای کارتان داشته باشید. حداقل باید دو یا سه دوست نزدیک و صمیمی داشته باشید. که از هم نشینی و ارتباط با این افراد لذت ببرید‌.و یا آن‌ها علایق مشترکی غیر مرتبط با شغلتان داشته باشید. این دوستان باید آن‌قدر عمیق و واقعی به شما اهمیت بدهند که هنگام بازنشستگی تان تمایل به بودن کنارتان داشته باشند. 

کلید یافتن و داشتن خوشحالی در بازنشستگی این ا‌ست که روابط دوستانه با‌کیفیتی با تعدادی محدود افراد شاد و جالب داشته باشید. کیفیت خیلی با‌اهمیت تر از کمیت ا‌ست. اگر مدام تعداد دوستانتان را تا جای ممکن افزایش دهید، میزان شادمانی شما کاهش میابد،زیرا رسیدگی به این روابط زیاد،وقت،انرژی،پول و خلاقیت تان که در‌واقع منابع مورد نیاز در دوران بازنشستگی تان هستند‌.را مصرف می‌کنند. 

افرادی که در دوران بازنشستگی تان با آن‌ها در ارتباط هستید متفاوت هستند‌. یک عده آشنا هستند‌. عده‌ای دوستی‌های اتفاقی و تصادفی و عده‌ای هم دوستان صمیمی و نزدیک. البته داشتن دوست واقعی و صمیمی یکی از هدایای زندگی ا‌ست. یک دوست واقعی بودن نیز یکی از کارهای دشوار در زندگی ا‌ست. در این زمینه همیشه به‌خاطر داشته باشید که دوستی یک فعل ا‌ست نه یک اسم. جور دیگه ای بیان کنم، دوستی یک عنصر فعال ا‌ست که برای زنده بودن و رشد، دائم نیاز به ورودی ها و مواد اولیه دارد. 

فرق میان یک آشنا و یک دوست مانند تفاوت بین کامیون و یک خودروی فراری ا‌ست. آشنایان همانند کامیون ها سخت و خشک و کسل‌کننده هستند‌.و در اولین برخورد گرما و جذابیت شان را از دست می‌دهند، اما در مقابل دوستان همانند خودروی فراری هستند‌ نرم و انعطاف‌پذیر و مهیج هستند‌ و در‌صورتی‌که از آن مراقبت نمایید گرما و جذابی نشان را حفظ می نمایند.

یادتان باشد که یک راه ساده برای از‌دست‌دادن دوستی این ا‌ست که قدر آن را ندانید و نسبت‌به آن بی تفاوت باشید. اگر هنوز بازنشسته نشده‌اید،نادیده گرفتن و غفلت از دوستان خوب کار ساده ای ا‌ست چون شما به‌دنبال کسب شهرت و موفقیت هستید و در این راه با افرادی با موقعیت و جایگاه بالا و قدرتمند آشنا می‌شوید که توجه به دوستان خوب را دشوارتر می سازد. 

همان‌طور‌که انتظار می‌رود فردی که زمان بیشتری برای دوستانش می‌گذارد عزیزتر و محبوب تر ا‌ست.برای این‌که یک رابطه دوستی موفقیت آمیز باشد باید از جهات مختلفی دو جانبه  باشد. شما باید بتوانید به دوست تان اعتماد کنید،دوست تان هم به شما اعتماد داشته باشد.




نشانه‌های یک دوست غیر حقیقی عبارتند از: 

1) می‌خواهد شما علایقی دقیقا همانند علایق او داشته باشید.

2) می‌خواهد شما را کنترل نماید.

3) معمولا از نظرمالی بر شما تکیه می‌کند. 

4) می‌خواهد نگهبان و حافظ شما باشد.

5) بشدت از نظر احساسی به شما وابسته ا‌ست. 

6) همیشه با شما موافق ا‌ست و یا می‌خواهد همیشه با او موافق باشید.

7) خواهان این ا‌ست که شما از اهدافتان به‌خاطر اهداف او بگذرید.



مهم‌ترین نکته این ا‌ست که یک دوست حقیقی هیچ‌گاه شما را هنگام سختی و احتیاج تنها نمی‌گذارد. اگر شغلتان را از دست بدهید و یا از نظر مالی افت پیدا کنید دلیل نمی‌شود که دوستان واقعی تان شما را تنها بگذارند.در مواقع سخت و دشوار ا‌ست که می‌توان دوستان حقیقی را شناخت.یک دوست حقیقی آن دوستی ا‌ست که می‌توانید در‌کنار او یک کار کسل‌کننده انجام دهید و همچنان از کنار هم بودن لذت ببرید‌. بعضی از ویژگی‌های یک دوست حقیقی عبارتند از:

1) همیشه شما را دوست دارد، چه پولدار باشید چه فقیر 

2) شما را صرف‌نظر از دستاورد ها و موفقیت‌هایتان دوست دارد. 

3) به‌هیچ‌عنوان از شما سوء‌ا‌ستفاده نمی‌کند. 

4) در مواقع ضعف و ناتوانی از شما سوء‌ا‌ستفاده نمی‌کند. 

5) وقتی ناراحت و بی انرژی هستید شما را تنها نمی‌گذارد. 

6) فردی ا‌ست که کنار او می‌توانید شکننده و آسیب‌پذیر باشید. 

7) فرد قابل‌اعتمادی که هیچ‌وقت اسرار شما را فاش نمی‌کند. 

8) در غیاب شما اگر کسی درباره تان صحبتی کند از شما حمایت می‌کند. 

9) در مواقعی که خیلی درباره زندگی جدی می‌شوید شما را می خنداند. 


فراتر از هر چیز،یک دوست خوب و حقیقی به شما یاد‌آوری می‌کند چگونه فردی را دوست داشته باشید.شاید تا الان شانس داشتن یک دوست حقیقی را نداشته‌اید،پس بهتر ا‌ست به این جمله توجه کنید:

« تنها راه یافتن یک دوست این ا‌ست که خودتان یک دوست حقیقی باشید»


فرخ هاشمی- پژوهشگر حوزه بازنشستگی

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background