menu button
سبد خرید شما
شادی 24 ساعته
سولماز فروتن  |  1403/05/28  | 

شادی 24 ساعته


ثابت شده آدم‌های شاد بیشتر عمر کرده و سالم‌تر زندگی می‌کنند؛ اما چرا این احساس اغلب فرار ا‌ست؟ اگر روزی نیم‌ساعت از وقت خود را به فعالیت‌های مفرحی که به شما احساس خوبی می‌دهند، اختصاص دهید، قدم ساده‌ای برای شاد‌بودن برداشته‌اید. اما حرف‌زدن آسان‌تر از عمل‌کردن ا‌ست! در ادامه 10 اقدام ساده آورده شده‌اند که هر چقدر هم گرفتار باشید، می‌توانید آن‌ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا به‌سرعت روحیه خود را تقویت کنید.


صبح

• به‌صورت طبیعی از خواب بیدار شوید:

وقتی زنگ تلفن همراه به‌جای طلوع خورشید محرک بیداری شما باشد، احتمال ابتلا به افسردگی زمستانی در شما تا 40‌درصد افزایش می‌یابد. نور یک محرک طبیعی و فاکتور مهمی برای تنظیم چرخه خواب و بیداری و تعادل روحیه شما‌ست. بیدار‌شدن با نور روز موجب بهبود روحیه، افزایش سطح انرژی، کارآیی و کیفیت خواب می‌شود. نور طلوع به مغز شما فرمان می‌دهد که هورمون ملاتونین را سرکوب کرده و هورمون‌های بیداری مثل کورتیزول را فعال کند تا به‌محض باز‌شدن چشم‌ها، از جا بلند شوید.


• به باشگاه بروید:

ارتباط بین ورزش و روحیه مثبت مدت‌ها‌ست که ثابت شده و بر‌اساس تحقیقات سال گذشته دانشگاه میشیگان، حتی تغییر اندکی در فعالیت جسمی می‌تواند تفاوت بزرگی را در شادی شما رقم بزند. اما آیا می‌دانستید ساعتی را که برای تحرک و فعالیت انتخاب می‌کنید می‌تواند فاکتور تعیین‌کننده‌ای در‌حال خوبتان باشد؟ افرادی که سه روز صبح در هفته و هر‌بار نیم‌ساعت ورزش می‌کنند، فشار خون پایین‌تر و اضطراب کمتری دارند؛ اما دلیلش چیست؟ ورزش‌کردن در صبح زود موجب می‌شود مرحله خواب عمیق شبانه شما 75‌درصد طولانی‌تر شود و فایده ورزش برای سلامتی در تداوم آن ا‌ست. فعالیتی را بیابید که به آن علاقه دارید و به آن پایبند باشید.


• به تغذیه دستگاه گوارش خود اهمیت بدهید:

محققان می‌گویند بین سطح سروتونین (هورمون شادی) و باکتری‌های روده که با پروبیوتیک‌های خود مانع از اضطراب و افسردگی می‌شوند، ارتباط مثبتی وجود دارد. با افزودن مخمرها به تغذیه روزانه خود این باکتری‌ها را تقویت کنید. بر‌اساس آزمایشات، خانم‌هایی که به مدت یک‌ماه و روزی دو بار ما‌ست می‌خوردند، در مقایسه با گروه کنترل، آرامش بیشتری در مقابل محرک‌های احساسی نشان می‌دادند. اگر ما‌ست دوست ندارید، کفیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و ببینید چگونه روحیه‌تان بهتر می‌شود.




ساعت ناهار

• ساعت مفرحی را به ناهار اختصاص دهید:

صرف‌نظر از این‌که چقدر اوقات فراغت دارید، برای تقویت روحیه خود در نیمروز می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

- برای پیاده‌روی و قدم‌زدن به دامان طبیعت بروید. افرادی که در طبیعت ورزش می‌کنند، اضطراب کمتری در قشر پیش‌پیشانی مغز (ناحیه‌ای که هنگام تمرکز روی احساسات منفی فعال می‌شود) نشان می‌دهند. اگر اسیر زندگی شهری هستید و نمی‌توانید طبیعتی پیدا کنید، گوش‌کردن به صداهای طبیعت نیز همان تاثیر را دارد.

- به‌صورت اتفاقی به کسی مهربانی کنید. این کار می‌تواند خریدن یک فنجان چای برای نفر پشت سرتان در صف، تعارف‌کردن صندلی خودتان در اتوبوس به یک نفر دیگر، کمک مالی به خیریه و... باشد. بر‌اساس مطالعات، بخشندگی واقعی از شما انسان شادتری می‌سازد.

- برای تعطیلات برنامه‌ریزی کنید. بدیهی ا‌ست که انتظار‌کشیدن برای چیزی و هزینه‌کردن برای کسب تجربه، نه‌تنها روحیه‌تان را تقویت می‌کند، بلکه اطرافیان شما را نیز شاد می‌کند.


بعدازظهر

• به فضای کاری خود توجه کنید:

غلط‌ نشستن می‌تواند احساسات منفی را به‌دنبال داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که قوز می‌کنند در مقایسه با کسانی که صاف می‌نشینند، روحیه بدتر، عزت‌نفس پایین‌تر و اعتماد‌به‌نفس کمتری دارند. با تنظیم میز و صندلی خود بر‌اساس قدتان، درست بنشینید. نورهای آبی ساطع‌شده از مانیتور نیز شادی را از بین می‌برند، چون جلوی ترشح طبیعی ملاتونین در بدن را می‌گیرند.


• گیاه‌درمانی را امتحان کنید:

تحقیقات ناسا نشان می‌دهد گیاهان تاثیر فراوانی در سم‌زدایی هوا از مواد شیمیایی که روحیه را کاهش می‌دهند، دارند. 


• از ساعات معاشرت خود عاقلانه ا‌ستفاده کنید:

ارتباط بین تلفن‌های هوشمند و سلامت ذهن مدت‌ها‌ست تیتر اخبار ا‌ست؛ اما خبر خوب این‌که برای داشتن یک زندگی شاد لازم نیست کلا فضای مجازی را کنار بگذارید. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که پیوسته عکس‌های خود را با دوستان به اشتراک می‌گذارند، شادترند. مهم این ا‌ست که مدت زمان زیادی به گوشی خود نچسبیده باشید. یک ساعت در روز زمان طلایی برای انجام این کار ا‌ست و بیشتر از آن به‌تدریج شادی را از بین می‌برد.



شب

• شاد غذا بخورید:

نمی‌دانید باید پنج وعده در روز میوه و سبزی بخورید یا ده وعده؟ پس هدفتان را روی عدد هشت بگذارید. این رقم بهینه ا‌ست که موجب افزایش رضایت از زندگی‌، شادی و تندرستی می‌شود.


• برای خوابتان برنامه‌ریزی کنید:

این مورد شاید تکراری باشد، اما این‌که هر شب سر یک ساعت مشخص به رختخواب بروید، نکته دارد. خواب منظم با شادی بیشتر و سلامتی و آرامش در طول هفته ارتباط دارد.


• خشنود باشید:

یادتان باشد جست‌وجوی شادی منجر‌به ناراحتی شما خواهد شد؛ پس هر‌روز وقت بگذارید و فهرستی از هر آن‌چه که به‌خاطر آن شاکر هستید، بنویسید. دفتر شکر‌گزاری موجب تغییر تمرکز شما به‌سمت خوبی‌های زندگی خواهد شد. 










آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background