menu button
سبد خرید شما
گذر از چالش
موفقیت  |  1402/03/31  | 
استراتژی‎هایی برای کسب‌و‌کارهای کوچک در شرایط نامطمئن اقتصادی

گذر از چالش


زمانی‌که فعالیت‎ کسب‌و‌کارهای کوچک به شکل موفق و در شرایط بسیار خوبی پیش می‎رود، شاید مدیران این کسب‌و‌کارها به اندازه‌ی کافی به این مسئله توجه نکنند که ممکن است شرایط اقتصاد تغییر کند و فعالیت آن‎ها در معرض خطر قرار بگیرد؛ اما تغییر شرایط اقتصادی، به‌خصوص برای کسب‌و‌کارهایی که به مدت طولانی فعالیت داشته‎اند، یک واقعیت است.

در شرایط نامطلوب اقتصادی، مشاوران مالی به صاحبان کسب‌و‌کار توصیه می‎کنند که برای محافظت از سرمایه‎ای که به سختی به دست آورده‎اند، یک مدیریت استراتژیک را در پیش بگیرند. در این گزارش به بیان استراتژی‎هایی می‎پردازیم که می‎توانند در شرایط نامطمئن اقتصادی، یاری‎بخش کسب‌و‌کارهای کوچک باشند

.

استراتژیهای یاریبخش برای کسب‌و‌کارهای کوچک

 

  • هزینههای غیر‌ضروری را کاهش دهید

به بررسی و ارزیابی هزینه‎های کنونی خود بپردازید تا بتوانید مواردی را پیدا کنید که در آن امکان کاهش هزینه‎ها وجود داشته باشد. برای شروع، به بررسی مصرف انرژی در محل کار بپردازید و بررسی کنید که آیا استفاده از وسایل الکتریکی دارای مصرف بهینه، می‎تواند به کاهش هزینه‌‎های آب و برق منجر شود یا خیر.

بسته به نحوه‌ی مدیریت کسب‌و‌کارتان، استفاده از گزینه‎هایی مانند دورکاری، برنامه‎های کاری انعطاف‎پذیر یا دفتر کاری مجازی می‎توانند در شرایط اقتصادی نامطمئن، به حذف بخشی از هزینه‎ها منجر شوند.

همچنین لغو هر گونه اشتراک یا خدمات عضویتی که در عملکرد موثر کسب‌وکارتان نقشی ندارد، می‎تواند کمک‎کننده باشد. گاهی اوقات، هزینه‎های غیر‌ضروری از دید پنهان می‎مانند. به طور مثال، ممکن است فضای اداری‎تان، بسیار بیشتر از آنچه که نیاز دارید، باشد یا اینکه کارکنان اضافی دارید.

مدیران کسب‌وکارها همچنین باید توجه ویژه‎ای به تبلیغات، برندسازی و بازاریابی داشته باشند. ممکن است در بررسی‎های خود پی ببرید که برخی کانال‎های تبلیغاتی، برای شما و بازار هدفتان، نتیجه بهتری نسبت به سایر روش‎ها داشته‌اند. این بررسی‎ها باعث می‎شود تصمیم‎گیری آسان‎تری برای کاهش هزینه‎ها داشته باشید.

 

  • برای نرخهای بهتر، مذاکره کنید

در مذاکره برای به‌دست‌آوردن توافق‎های بهتر با تامین‎کنندگان، فروشندگان و ارائه‎دهندگان خدمات، تردید نکنید. اگر کسب‌وکارتان را در شرایط نامطمئن اقتصادی اداره می‎کنید، یک فرصت فوق‎العاده برای پرس‎وجو و مظنه کردن دارید تا بررسی کنید که آیا افراد دیگر، قیمت‎های رقابتی‎تری ارائه می‌دهند یا خیر. شرکای فعلی شما نیز ممکن است این شرایط را به عنوان فرصتی برای ارائه‌ی نرخ‎های بهتر در جهت حفظ کسب‌وکار شما ببینند.

 

  • بازدهی را افزایش دهید

بخش‎هایی از کسب‌وکارتان را که در آن بازدهی کمی وجود دارد، شناسایی کنید و با استفاده از راه‌حل‎های جدید، کارآیی آن بخش را افزایش دهید.

فرآیندهای تکراری مانند صدور صورتحساب، برنامه‎ریزی و ثبت اطلاعات را به شکل خودکار در بیاورید و انجام آن دسته از وظایفی را که برای کسب‌وکار شما ضروری نیستند، به بیرون از شرکت خود بسپارید تا زمان و منابع بیشتری در اختیارتان قرار بگیرد. سپس به طور پیوسته فرآیندها را ارزیابی کنید، به بررسی میزان پیشرفت بپردازید و در صورت نیاز، تغییرات لازم را ایجاد کنید.

صاحبان کسب‌وکارهای کوچک گاهی اوقات به کارگیری سیستم‎های جدید و فرآیندهایی که می‎توانند بهره‎وری و بازدهی را افزایش دهند به عنوان امری پرزحمت و دشوار در نظر می‎گیرند. یادگیری استفاده‌ی درست و بهینه از این سیستم‎ها و فرآیندها ممکن است زمان‎بر باشد، اما زمانی که این فرآیندها به بخشی از کسب‌وکار شما تبدیل شوند، می‎توانند به شکل قابل‌توجهی در زمان و منابع مالی شما صرفه‎جویی کنند. میزان تأثیرات مثبت این سیستم‎ها می‎تواند به قدری زیاد باشد که شما پس از به‌کارگیری آن‏ها، با تعجب از خود بپرسید که پیش‎تر چگونه کسب‌وکارتان را بدون این سیستم‎ها پیش می‎بردید.

 

  • منابع درآمدی خود را گسترش دهید

همواره ارائه‌ی محصولات یا خدمات جدید به مشتریان، گسترش کسب‌وکار به بازارهای جدید و مشارکت یا همکاری با سایر شرکت‎ها را در نظر داشته باشید. شما همچنین می‎توانید از طریق اجاره‌دادن املاک یا دارای‎ها، فروش محصولات دیجیتال و ارائه‌ی خدمت مشاوره یا کوچینگ (مربیگری)، منابع درآمد خود را افزایش دهید.

استراتژی بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک برای ایجاد درآمد، قرار‌دادن تمام تخم‎مرغ‎ها در یک سبد است؛ اما این استراتژی غلطی است. این موضوع بسیار خوب است که در کسب‌وکار خود به تخصص دست پیدا می‎کنید، اما اتکا به این تخصص در شرایط نامطمئن اقتصادی، یک ریسک محسوب می‎شود؛ به‌ویژه اگر مردم در زمان‎ تنگنای اقتصادی، تخصص شما را به عنوان اولویت خود برای صرف پول در نظر نگیرند.

ایجاد تنوع در منابع درآمدی می‎تواند وابستگی شما را به هر کدام از منابع مالی کاهش دهد. همچنین از فناوری برای مدیریت کسب‌وکار خود استفاده کنید و در عین حال که به مشتریان، خدماتی بهتر و باکیفیت‎تر ارائه می‏دهید، به بازارهای جدید نیز ورود کنید.

 

  • حداکثر بهره را از فناوری ببرید

بسیاری از نرم‎افزارها و پلتفرم‎های آنلاین می‎توانند به بهینه‎سازی فرآیندها کمک کنند و در نتیجه، مدیریت کسب‌وکارتان آسان‎تر می‎شود. به طور مثال، استفاده از فرآیندی موسوم به «مدیریت ارتباط با مشتری» (CRM)  و نرم‎افزارهای اتوماسیون یا خودکارسازی می‎توانند در این زمینه کمک‎کننده باشند. مدیریت ارتباط با مشتری شامل فناوری‎هایی است که به شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان کمک می‌کند.

استفاده از این فرآیندها می‎تواند انجام وظایف تکراری را آسان‎تر و سریع‎تر کند، هزینه‎های مربوط به نیروی کار را کاهش دهد و حتی گاهی می‎تواند جایگزین نیروی انسانی در برخی سمت‎های خاص در کسب‌وکار شما شود.

کسب‌وکارهای کوچک ممکن است در به‌کارگیری فناوری‎های جدید به کُندی عمل کنند، اما استفاده از فناوری، یک برگ برنده محسوب می‎شود. مشاغل موفق با به‌کارگیری تکنولوژی توانسته‎اند در رقابت‎ با شرکت‎های رقیب، گوی سبقت را بربایند.

به وظایف زمان‎بری فکرکنید که کارکنان به شکل پیوسته انجام می‎دهند. آیا راهی وجود دارد که این وظایف را بهینه‎سازی کرد تا هم در وقت و هم در هزینه‎های مربوط به نیروی کار، صرفه‎جویی شود؟

 

  • به اقدامات موقت برای صرفهجویی در هزینهها فکر کنید

اگر کسب‌وکار شما با یک بحران مالی کوتاه‎مدت مواجه است، ممکن است به انجام برخی اقدامات موقت مانند مرخصی بدون حقوق و کاهش ساعات کاری نیاز پیدا کنید.

شما می‎توانید در این مدت از کانال‎های بازاریابی مجانی یا کم‎هزینه استفاده کنید و بازاریابی‎های پرهزینه را که منجر به نتایج قطعی و مثبت زودهنگام نمی‎شوند، به تعویق بیندازید.

در این مدت همچنین از ارتباط مستقیم با کارکنان خود و توضیح شرایط به شکل شفاف غافل نشوید؛ دوران سخت اقتصادی می‎تواند هراس‎آور باشد و بیان شرایط به شکل صاف و پوست‎کنده به کارکنان، ممکن است برای صاحبان کسب‌وکار دشوار باشد، به‌خصوص اگر بخواهند خبر بدی را به آن‎ها اعلام کنند. به همین دلیل، ایجاد فرهنگ شفافیت و صداقت از همان ابتدای کار، بسیار ضروری است. پایه‎ریزی این فرهنگ در کسب‌وکار باعث می‎شود کارکنان تصمیمات شما را بهتر درک کنند.

همچنین اگر سال‎هاست که با بالا و پایین‎های اقتصاد همراه هستید یا اینکه به تازگی به دنیای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک وارد شده‎اید، استفاده از تخصص یک «برنامه‎ریز مالی» می‏تواند به شما در ایجاد یک برنامه مالی مفید و پربازده کمک کند.

یادگیری چگونگی مدیریت کسب‌وکار در دوران سخت اقتصادی، به اندازه‌ی کافی چالش‎انگیز است؛ بنابراین، حضور یک برنامه‎ریز مالی خبره در کنار شما می‎تواند این فرآیند را آسان‎تر و با استرس کمتری همراه کند.

 

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

footer background