menu button
سبد خرید شما
عجیب اما پرکاربرد!
writer head موفقیت  |  1402/03/10  | 
خلاصه‌ای از هوش مصنوعی

عجیب اما پرکاربرد!


شاید هیچکس همانند «دن براون» نتوانسته باشد هوش مصنوعی را توصیف کند. او در رمان «منشا» تصویری از این تکنولوژی را در ذهن مخاطب ایجاد کرده است که به سادگی خراب نمی‌شود. البته آقای براون در این کار دست تنها نبود؛ اینستاگرام کاری کرد تا همه بدانند هوش مصنوعی‌اش می‌فهمد ما چه چیزی دوست داریم تا همان را جلوی چشممان بیاورد. حالا طی این خلاصه نوشتار، می‌خواهیم با هوش مصنوعی بیشتر آشنا شویم.

1- هوش مصنوعی فکر می‌کند. البته اینکه چطوری فکر می‌کند را باید در توافق میان دانشمندان این حوزه جست‌وجو کرد؛ اما هرچه که هست، دیتاها و اطلاعات را تحلیل و نتیجه‌گیری می‌کند.

2- از آدم‌ها تقلید می‌کند. گرچه این کار را به اختیار خودش انجام نمی‌دهد، بلکه جوری طراحی شده است که همانند ذهن و رفتار انسان عمل کند. این نحوه‌ی تقلید تا حدودی در بندهای بعدی این نوشتار مشخص می‌شود.

3- هوش مصنوعی به دنبال ادراک است. وقتی حرف از تفکر می‌شود با مفهوم استدلال مواجه می‌شویم؛ چیزی شبیه به روابط منطقی. اما در مفهوم ادراک، فقط داده‌های مربوط به یک پدیده بررسی نمی‌شوند، بلکه عوامل محیطی و پیش‌فرض‌ها هم مورد بررسی قرار می‌گیرند. به طور مثال، اگر کسی به شما حرفی بزند، صرفا حرف او را مبنای قضاوت قرار نمی‌دهید، بلکه فضای ذهنی او، پیش‌فرض‌های خودتان و همچنین اتمسفر حاکم را هم بررسی می‌کنید و با ادراک (و نه احساس زودگذر یا استدلال صفر و یک) حرف او را در معرض نتیجه‌گیری قرار می‌دهید. انسان‌ها هرچه پخته‌تر باشند، به ادراک رو می‌آورند. هوش مصنوعی هم بر این اساس طراحی شده تا در بررسی دیتاها، فقط به صورت صفر و یک عمل نکند.

4- هوش مصنوعی به دنبال یادگیری است. البته منظور از یادگیری الزاما مفهوم آموزش نیست. این سیستم، الگوها را پیدا می‌کند و خود را برای فهم بیشتر الگوها توسعه می‌دهد. مثلا با جست‌وجو در رفتار شما، الگوهای ذهنی‌تان، علایق و نیازها را پیدا کرده و بر آن اساس، محتواهای مورد نیاز شما را در مقابل‌تان قرار می‌دهد. البته او به تغییرات رفتاری شما، و تغییرات زمانی و سایر عوامل هم توجه دارد و مدام الگوهای جدید را بررسی می‌کند.

5- هوش مصنوعی ربات نیست. ربات‌ها (و به دنبال آن، بات‌ها) سیستم‌های برنامه‌پذیری هستند که با دقت بالایی یک عملیات را انجام می‌دهند. ربات‌ها ادعاهایی مثل تفکر، مانند انسان بودن، یادگیری و ادراک را ندارند. البته ممکن است یک هوش مصنوعی ربات را کنترل کند اما در اصل این دو با هم متفاوتند.

6- هوش مصنوعی در یک مسیر قرار دارد و نه در قله‌ی پیشرفت. اصولا تکنولوژی همین است؛ اما هوش مصنوعی هنوز عطش برنامه نویس‌ها و سرمایه‌گذاران را برطرف نکرده و به آرمان شهر خود نرسیده است؛ جایی که قرار است جای آدم‌ها را پر کند.

7- وقتی در دهه‌های پیش حرف از این بود که ربات‌ها جای کارگران را خواهند گرفت، همه آن را باور نداشتند. حالا هشدارهایی داده می‌شوند که هوش‌های مصنوعی خیلی از شغل‌ها را از بین خواهند برد. برای همین، کسانی که تازه در حال ورود به بازار کار هستند باید با دقت بیشتری شغل خود را پیدا کنند. نکند وارد حرفه‌ای بشوند که پس از چند سال کار و کسب تجربه، یک روز صبح ببینند کارشان توسط یک هوش مصنوعی غصب شده است!

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background