menu button
سبد خرید شما
خودارضایی در نوجوونی
سمیرا احمدی  |  1402/03/07  | 

خودارضایی در نوجوونی

پاسخ به یه سوال ممنوعه‌!

خودارضایی نه باعث می‌شه کور بشین، نه عقیم. هیچ علت و تجربه‌ی معتبر پزشکی دراین‌باره ثبت نشده. پس تا اینجا خیالتون راحت باشه

نوجوونی یه‌فصل جدید و جذابه. یکی از چیزهایی که باعث جدید و جذاب‌بودنش می‌شه. تغییرات جسمی و هورمونی که قطعا خودتون هم متوجهش شدین و در دوران نوجوونی و بلوغ خودش رو بیشتر نشون می‌ده و شما بیشتر حسش می‌کنین، بلوغ جنسیه. این بلوغ باعث می‌شه نسبت به اندام‌های بدنمون کنجکاوتر بشیم؛ به‌همین منظور، گاهی فیلم و عکس‌های مختلفو می‌بینیم تا ببینیم چی‌به‌چیه

یکی از کارهایی که ممکنه در این دوران انجام بشه یا از دوستان و... بشنوین، خودارضاییه. شاید بگین خودارضایی؟

خانم احمدی زشته، این حرفا چیه؟!

هدف از نوشتن این مقاله پاسخ به‌همین زشته‌هاست!

وقتی آگاهی درست داشته باشیم، قطعا بهتر و درست‌تر برای رشد این بلوغ قدم برمی‌داریم. آماده‌این؟ بزن بریم

تجربه خودارضایی

بارها برام پیش اومده که نوجوون‌ها به‌من زنگ می‌زنن و می‌گن: خانم احمدی ما به خودارضایی اعتیاد داریم! یا یه‌سری از والدین عزیز تماس می‌گیرن و نگرانن از اینکه دختر یا پسر نوجوونشون خودارضایی کنه. دلیل نگرانیشون هم اینه که خودارضایی باعث میشه کور بشن ، عقیم بشن و... .

خودارضایی نه باعث می‌شه کور بشین، نه عقیم

حالا می‌خوام به نوجوونای خوبمون بگم که خودارضایی نه باعث می‌شه کور بشین، نه عقیم. هیچ علت و تجربه‌ی معتبر پزشکی دراین‌باره ثبت نشده. پس تا اینجا خیالتون راحت باشه نکته‌ی بعدی که می‌خوام بگم اینه که ما چیزی با عنوان «اعتیاد به خودارضایی» نداریم. تشخیص بالینی برای اعتیاد به خودارضایی وجود نداره.

DSM (راهنمایی برای روان‌شناسان و روان‌پزشکان جهت تشخیص اختلالات روانی) اعتیاد به خودارضایی را به‌رسمیت نشناخته. پس از این بابت هم خیالتون راحت

حالا شاید براتون سوال بشه که: عه! چه‌خوب!

پس خودارضایی هیچ آسیبی نداره؟

در پاسخ این سوال باید بگم که هرچیزی که از حدش بگذره، آسیب‌زاست. خودارضایی رو وقتی می‌تونیم یه‌مشکل بدونیم که موجب پریشانی قابل‌توجه برای فرد می‌شه. در این صورت باعث آسیب می‌شه. می‌خوام در اینجا نشونه‌های خودارضایی افراطی رو بگم تا این موضوع بهتر براتون جا بیفته.

خودارضایی افراطی

خودارضایی افراطی زمان و انرژی زیادی از فرد می‌گیره. موجب ایجاد اختلال در فعالیت‌های اجتماعی می‌شه. در مکان‌های نامناسب صورت می‌گیره (فرد نمی‌تونه صبرکنه تا خودش رو به‌خونه برسونه). بدون تحریک کافی جنسی صورت می‌گیره. در پاسخ به هیجانات منفی مثل خشم، آزردگی، غم و... برای رسیدن به آرامش انجام می‌شه. توقف افکار مربوط به خودارضایی مشکل باشه. آیا از این موارد هیچ‌کدومو تجربه‌داشتین؟

پس اگر این نشانه‌ها رو داریم یا احساس می‌کنیم خودارضایی باعث شده در روابط اجتماعی دچار مشکل بشیم و همین‌طور اکثرا اضطراب و نگرانی رو تجربه می‌کنیم، بهتره با یه مشاور یا روان‌شناس صحبت کنیم تا بتونیم بهتر و آگاهانه‌تر با این جریان برخورد کنیم.

نکته:

تمام مواردی که بیان شد از نظر علمی بیان شد، نه از نظر اسلامی. سعی کردم اونی که نگرانی نوجوونا و والدین بود رو بیان کنم و بهشون از نظر علمی پاسخ بدم.

این موارد رو گفتم تا یه‌سری فکر و اعتقادات اشتباه رو دراین‌باره کنار بذاریم و با نگاهی آگاهانه به موضوع نگاه کنیم. نوجوونی فصل هویت‌یابی و هویت‌سازیه. فصلی از زندگیه که تلاش می‌کنیم خودمون رو بهتر و بیشتر بشناسیم.

این فصل، فصل رشد و شکوفایی انواع بلوغ‌هاست که همون‌طور که گفتم، یکیش بلوغ جنسیه.

شناخت انواع بلوغ و روش‌های رشدِ درست هرکدوم، بسیار کمک‌کننده‌اس و باعث می‌شه نوجوونی با کمترین آسیب و جوانی بهتر داشته باشیم.

ممنونم که در این شماره مجله‌ی موفقیت هم همراهمون بودین.

همراهی‌تون بسیار دلگرم‌کننده است.

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه
blank image

نیکان

1403/1/22

مگه حتماً باید کور و عقیم بشن؟؟؟ ضعف اعصاب، ضعف بینایی، ضعف قوای جنسی، کاهش چشمگیر قوای عمومی بدن، ضعف تمرکز و یادگیری و هزاران نکته منفی دیگه. یه مورد مثبت رو بگید شما!!! من به گناه کبیره بودنش هم کاری ندارم

دیدگاهتان را بنویسید

footer background