menu button
سبد خرید شما
ورزش مغز - کوکولوژی
موفقیت  |  1403/04/27  | 
ورزش مغز - کوکولوژی

جمعه بازاری در فصل تابستان


پیاده‌روهای شلوغ در یک جمعه‌بازار تابستانی مملو از دست‌فروشان خیابانی ا‌ست که کالاها و اجناس خود را در چادرها و دکه‌های کوچک می‌فروشند. هر یک از دکه‌ها پر از اسباب‌بازی‌های چوبی کودکان، صنایع دستی، تابلوهای نقاشی، بدلیجات و سایر اجناسی ا‌ست که دیدن آن‌ها توجه رهگذران را به خود جلب می‌کند و آن‌ها را به‌سمت دکه‌ها و خرید از آن‌ها سوق می‌دهد. کیفیت صنایع دستی‌ها خوب و راضی‌کننده و نفیس و برابر با بهترین بوتیک‌ها‌ست و فروشندگان نیز با رفتار خود و ظاهر رنگارنگ اجناسی که در دکه‌ها قرار می‌دهند، به جذابیت خرید و ذوق حاصل از این کار می‌افزایند و آن را صد چندان می‌کنند؛ به‌طوری‌که رهگذران با دیدن آن‌ها برای مدتی متوقف می‌شوند تا ببینند آیا چیز مناسبی برای خریدن وجود دارد یا نه. 

تصور کنید که در یک جمعه‌بازار تابستانی دکه‌ای کوچک دارید و به‌ فروشندگی مشغول هستید. سپس به سوالاتی که در ادامه برایتان مطرح‌ شده‌اند، پاسخ دهید تا بتوانید درک بهتری درباره شخصیت خودتان به‌دست آورید.


1) شما در جمعه‌بازار یک دکه کوچک دارید و در آن به‌فروش بدلیجات دست‌ساز مشغول هستید. در ویترین این دکه چند مدل بدلیجات قرار داده‌اید؟

الف) 3 مدل                                 ب) 5 مدل                                    ج) 10 مدل


2) تصور کنید که شخصی به طرف دکه شما می‌آید و برای مدتی به بدلیجات داخل ویترین نگاه می‌کند؛ اما پس از چند لحظه، بدون این‌که چیزی از شما بخرد، راهش را می‌گیرد و می‌رود. شما با دیدن این صحنه با خودتان چه فکری می‌کنید؟

الف) با خودتان فکر می‌کنید که حتما خطایی از شما سر زده ا‌ست

ب) فکر خاصی نمی‌کنید و به‌کارتان ادامه می‌دهید

ج) با رویکردی نقادانه به رفتار این فرد فکر می‌کنید


3) پس از مدتی شخص د‌یگری به‌سمت دکه شما می‌آید و به‌نظر می‌رسد که به خرید یکی از اجناس موجود در ویترین علاقه زیادی دارد و شما هم آن جنس را از بهترین اجناس موجود در ویترینتان می‌دانید. برای فروش جنس مورد نظر، چگونه آن را برای خریدار تبلیغ می‌کنید؟

الف) زیاد صحبت نمی‌کنید؛ تنها آن را پیش‌روی مشتری قرار داده و اجازه می‌دهید خودش فکر کند و در مورد خرید آن تصمیم بگیرد

ب) به وی پیشنهاد می‌کنید که در ازای خرید این جنس، به او تخفیف زیادی می‌دهید


4) پایان روز فرار رسیده و وقت آن ا‌ست که دکه خود را تعطیل کنید و دست از کار بکشید. عملکرد خودتان را در فروش اجنا‌ستان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الف) عملکردتان را مثبت ارزیابی می‌کنید و به‌نظر خودتان در فروش اجنا‌ستان با موفقیت عمل کرده‌اید

ب) تصور می‌کنید که فروش خوب و قابل‌توجهی نداشته‌اید

ج) تصور می‌کنید که در فروش اجنا‌ستان عملکرد متوسطی داشته‌اید


ارزیابی و تفسیر آزمون

1) تعداد مختلف بدلیجاتی که شما در دکه‌تان قرار داده‌اید، به تعداد ماسک‌ها یا شخصیت‌های مختلف اجتماعی دلالت دارد که شما در موقعیت‌های مختلف و در ارتباط با دیگران دارید. هر‌چه تعداد این ماسک‌ها و شخصیت‌ها بیشتر باشد، زندگی و شخصیت اجتماعی شما پیچیده‌تر ا‌ست.

2) احساس و طرز تفکر شما در زمان رفتن مشتری در‌واقع احساس و طرز فکرتان را در زمانی‌که قلبتان شکسته ا‌ست یا از جانب شخصی طرد شده‌اید نشان می‌دهد. اگر با خودتان فکر کرده‌اید که حتما خطایی از شما سر زده ا‌ست، به‌نظر می‌رسد که شما در ارتباط با دیگران از اعتماد‌به‌نفس کافی برخوردار نیستید و در هر مسئله‌ای صرفا خودتان را مقصر می‌دانید. اگر فکر خاصی نکرده‌اید و به‌کارتان ادامه داده‌اید، به‌نظر می‌رسد که شما از اعتماد‌به‌نفس کافی برخوردار هستید، از لحاظ عاطفی فرد مقاومی هستید و هرگز با کوچک‌ترین مسئله‌ای دچار یاس و نا‌امیدی نمی‌شوید. اگر با رویکردی نقادانه به آن مشتری فکر کرده‌اید، مثلا با خودتان فکر کرده‌اید که اجناس بسیار زیبا و با‌کیفیتی دارید و او ارزش هیچ‌کدام از این اجناس را نمی‌دانست و ضرر کرد که هیچ‌کدام از آن‌ها را نخرید، به‌نظر می‌رسد که شما در بسیاری از موارد، نه‌تنها از اعتماد‌به‌نفس بسیار زیادی برخوردار هستید، بلکه گاهی اوقات دچار خودشیفتگی نیز هستید.

3) نوع صحبت شما و تبلیغتان در مورد جنس مورد نظر بیانگر شیوه‌ای ا‌ست که شما با دیگران در مورد خودتان و کمالاتتان صحبت می‌کنید. اگر زیاد صحبت نکرده‌اید و تنها آن جنس را پیش‌روی مشتری قرار داده‌ و اجازه داده‌اید که خودش فکر کند و در مورد خرید آن تصمیم بگیرد، به‌نظر می‌رسد که شما به خود وجودی‌تان مطمئن هستید و لازم نمی‌بینید که زیاد درمورد خودتان و کمالاتتان با دیگران صحبت کنید. اما اگر به او پیشنهاد کرده‌اید که در ازای خرید این جنس به وی تخفیف زیادی می‌دهید، به‌نظر می‌رسد که شما به خودتان زیاد مطمئن نیستید و خود را فرد با‌کمالات و کاملی نمی‌دانید و دائما تمایل دارید دست به هر کاری بزنید تا دیگران از شما تعریف و تمجید کنند. در این‌صورت بهتر ا‌ست که روی طرز تفکرتان بیشتر کار کنید و خودتان را فردی کم‌ارزش ندانید.

4) عملکرد شما در فروش اجنا‌ستان در‌واقع بر ارزیابی شما از شخصیت اجتماعی‌تان دلالت دارد. اگر تلاش و عملکردتان را مثبت ارزیابی کرده و به‌نظر خودتان در فروش اجناس با موفقیت عمل کرده‌اید، شما از اعتماد‌به‌نفس کافی برخوردار هستید، خودتان را باور دارید و با دیدی خوش‌بینانه به خودتان و کارهایتان نگاه می‌کنید و عقیده دارید هر کاری که انجام می‌دهید، برای‌تان با یک موفقیت کامل همراه ا‌ست. اگر تصور کرده‌اید که فروش خوب و قابل‌توجهی نداشته‌اید، به‌نظر می‌رسد که اعتماد‌به‌نفس بالایی ندارید و اگر معتقدید که در فروش اجنا‌ستان عملکرد متوسطی داشته‌اید، شاید شما از آن دسته افرادی هستید که از اعتماد‌به‌نفس معمولی برخوردارید و بدون این‌که خودتان را فردی کم‌ارزش بدانید، جایگاه واقعی‌تان را در جهان درک می‌کنید و ممکن ا‌ست همین مسئله کلید دستیابی به موفقیت شما در طولانی‌مدت باشد.


برای تقویت مهارتهای ارتباطی خود می توانید از پکیج اعتماد به نفس دکتر احمد حلت استفاده کنید 

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background