menu button
سبد خرید شما
چگونه از پس تغییرات خلق‌و‌خویمان برآییم؟
موفقیت  |  1403/04/28  | 

چگونه از پس تغییرات خلق‌و‌خویمان برآییم؟


از آنجایی که خلق‌و‌خوی انسان تحت‌تاثیر شرایط مختلف، تغییر می‌کند و گاهی غیر‌قابل‌کنترل شده و منجر‌به عواقب ناخوشایندی می‌شود، بهتر ا‌ست پیش از وقوع واقعه، فکر چاره و علاج کنیم؛ بنابراین به توصیه‌های ما عمل کنید تا بتوانید بهتر هیجانات خود را مدیریت کرده و روابطتان را با دیگران بهبود بخشید.

تغییرات خلق‌و‌خو یعنی چه؟

اغلب در مورد حال‌و‌هوای اخلاق چنین ویژگی‌هایی را به‌کار می‌برند: خوش‌اخلاقی، بداخلاقی و ... در‌واقع کلمه «خلق‌و‌خو» برای توصیف احساسات و حال‌و‌هوای درونی ما به‌کار می‌رود و ما هر‌روز و مدام، به اطرافیانمان با نشانه‌های کوچکی از حالت و وضعیت درونی خود خبر می‌دهیم.

اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم، باید بگوییم که رابطه‌ای جدی و دو‌جانبه بین اتفاق‌هایی که برای ما پیش می‌آیند و برداشت شخصی ما از این اتفاق‌ها، وجود دارد و در ادامه، رویدادهای زندگی و رفتار ما به‌طور هم‌زمان روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند.

این روند، گاهی وقت‌ها ما را در وضعیت به اصطلاح «نزولی» قرار می‌دهد؛ به عبارت دیگر، ما را به‌سمت افسردگی و افت روحی و شخصیتی سوق می‌دهد. در این حالت خلق‌و‌خوی ما نیز افت می‌کند و به اصطلاح به‌سمت بی‌حوصلگی یا خشم و تندخویی می‌رویم. 

بر عکس آن‌، رویداد‌هایی هستند که روندی «صعودی» در حس و حال ما ایجاد کرده و احساسات ما را به قلیان در‌آورده و شور و حال خوبی به ما می‌دهند. در این حالت، خلق‌و‌خوی ما بالا آمده و در بهترین وضعیت خود قرار می‌گیرد؛ به‌طوری‌که در مقابل دیگران مهربان‌تر، انعطاف‌پذیرتر و صبورتر می‌شویم.

به‌این‌ترتیب، اگر تغییر خلق‌و‌خو در زندگی ما نقش داشته باشد (که قطعا دارد)، می‌تواند در شرایط ناگوار، تاثیری منفی و جدی بر کیفیت زندگی ما بگذارد؛ پس خلق‌و‌خویتان را کنترل کنید تا زندگی خود و دیگران را به‌هم نریزید!




درست ارتباط‌ برقرار‌کردن با دیگران را بیاموزید

به‌طور حتم، با برقراری یک رابطه خوب با دیگران بهتر می‌توانید خلق‌و‌خوی خود را کنترل کنید. در این زمینه موارد زیر را رعایت کنید:

- وقتی‌که می‌خواهید پیامی را به فردی منتقل کنید، آن پیام باید شفاف و دقیق باشد؛

به‌ویژه حوا‌ستان باشد که از کلی‌گویی بپرهیزید، چون موجب عصبانیت طرف مقابل شده و به‌هیچ‌وجه سازنده نیست. توقع هم نداشته باشید که دیگران ذهن شما را بخوانند؛ پس حرفتان را واضح بزنید.


- گوش‌دادن را بیاموزید. صحبت مخاطب خود را قطع نکنید و یادتان باشد که او هم حرف‌هایی شنیدنی برای گفتن دارد؛ پس شنونده خوبی باشید.


- حتی اگر بحث متشنج شد، باز هم آرامش خود را حفظ کنید. اگر خشم بر شما مسلط شود، ممکن ا‌ست از کلماتی ا‌ستفاده کنید که بعدا موجب تاسفتان شوند؛ همچنین مراقب لحن خود باشید. اگر هنوز نمی‌توانید لحن و کلام خود را در هنگام عصبانیت کنترل کنید، بهتر ا‌ست در آن لحظه سکوت کنید!


- اگر مشکلی پیش آمد، سعی کنید نقشی فعال در یافتن راه‌حل داشته باشید؛ در‌واقع مشکل را رها نکنید، چون دوباره بروز می‌کند. باید مشکلات را حل کرد؛ پس همیشه به‌دنبال راه‌حل‌ها باشید.


زندگی داد و ستد ا‌ست؛ بنابراین اگر خواهان گرفتن هستید، باید دهش (دادن) را بیاموزید؛ به عبارت دیگر، اگر در روابط خود، خلق‌و‌خوی مناسبی داشته باشید و بااخلاق برخورد کنید، بدون شک طرف مقابل هم با شما چنین برخوردی خواهد داشت.

به‌خاطر بسپارید که در هر رابطه‌ای، اخلاقیات و کنترل خلق‌و‌خو محورهای اصلی و تعیین‌کننده هستند!


نویسنده : ناهید مومن‌خانی

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background