menu button
سبد خرید شما
ورزش مغز - کوکولوژی
موفقیت  |  1403/04/11  | 
ورزش مغز - کوکولوژی

یک روز در بیمارستان


کوکولوژی یک نوع بازی روان‌شناسانه ا‌ست که برای رفع خستگی ذهن طراحی شده ا‌ست. این بازی طبق اصول روان‌شناسی کمک می‌کند تا فرد بتواند به‌راحتی دنیای ذهن را مطالعه کند. در بازی کوکولوژی، شما بر مبنای موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اید، باید به سوالات خاصی که نمادین هستند، پاسخ دهید. پاسخ شما نشان‌دهنده حالت ذهنی شما نسبت‌به مسئله‌ای ا‌ست که با آن در‌گیر هستید.

محیط یک بیمارستان برای افراد مختلف با حس و حال متفاوتی همراه ا‌ست. قطعا این مکان برای افرادی که با علائم و نشانه‌های مربوط به یک بیماری خاص وارد محیط بیمارستان می‌شوند تا پزشک آن‌ها را معاینه کند، محیطی اضطراب‌آور ا‌ست، اما برای افرادی که بعد از یک بیماری طولانی به‌طور کامل بهبود یافته‌اند و یا برای زن و شوهرهایی که صاحب فرزندی زیبا و سالم شده‌اند قطعا محیطی شاد و آرام‌بخش ا‌ست. بیمارستان به‌خودی‌خود دنیایی ا‌ست که در آن مفاهیمی چون زندگی و مرگ و غم و شادی در هم آمیخته‌اند و برای مردمی که وارد محیط آن می‌شوند هم می‌تواند سلامت جسم و هم سلامت روح را به‌همراه داشته باشد. چه تا‌کنون به یک بیمارستان قدم گذاشته‌اید و چه نگذاشته‌اید، اکنون خودتان را آماده کنید، زیرا در این تست کوکولوژی قرار ا‌ست به فضای یک بیمارستان وارد شوید.

آزمون


1) شما در اتاق انتظار بیمارستان نشسته‌اید و منتظرید تا نوبتتان شود. پسر کوچکی بدون توجه به محیط اطرافش در‌حال سر‌و‌صدا کردن و دویدن در اتاق انتظار ا‌ست. در این هنگام شما که از رفتار این کودک کلافه شده‌اید، به او تذکر می‌دهید و از او می‌خواهید که آرام باشد، روی صندلی بنشیند و سر‌و‌صدا نکند. واکنش کودک به خوا‌سته شما چیست؟

الف)کودک طوری رفتار می‌کند که گویی صدایتان را نمی‌شنود

ب)کودک سر‌و‌صدا و شلوغ‌کاری‌اش را متوقف کرده و از شما معذرت‌خواهی می‌کند

ج)کودک به‌گونه‌ای بی‌ادبانه شروع به پرخاشگری و داد و بیداد می‌کند


2) لحظه‌ای از جایتان بلند می‌شوید و به‌سوی اتاقی که پزشک در آن نشسته، می‌روید. در اتاق بسته نیست و به مقدار خیلی کمی باز ا‌ست. از لای در، چشم‌تان به بیماری می‌افتد که داخل اتاق ا‌ست و دارد توسط پزشک معاینه می‌شود. شما بیمار را می‌شناسید. او کیست؟

الف)همکار شما

ب)دوست نزدیک شما

ج)همسایه شما


3) پس از مدتی، دستیار پزشک از اتاق بیرون می‌آید و نام شما را صدا می‌زند. چهره وی به طرز عجیبی شبیه به یکی از عزیزان شما‌ست. او شبیه چه‌کسی ا‌ست؟

الف)مادرتان

ب)خواهرتان

ج)همسرتان


4) پس از این‌که معاینه شدید و کارتان تمام شد، از اتاق پزشک خارج می‌شوید. اما پس از مدتی پزشک دوباره شما را فرا می‌خواند. هنگامی‌که وارد اتاق می‌شوید، می‌بینید که پزشک بدون توجه به شما مشغول انجام کارهای خودش ا‌ست. به‌نظر می‌رسد که اصلا کاری با شما نداشته و شما را بیهوده فراخوانده ا‌ست. در این حالت واکنش شما چیست؟

الف)ترجیح می‌دهید منتظر بمانید

ب)از پزشک توضیح می‌خواهید که چرا شما را به اتاقش فراخوانده ا‌ست

ج)از جایتان بلند می‌شوید و از در اتاق پزشک بیرون می‌روید


ارزیابی و تفسیر آزمون

بیمارستان مکانی ا‌ست که بیماران وارد آن می‌شوند و شفا می‌یابند. شما با تجسم خود در سناریویی که در این تست کوکولوژی برای‌تان مطرح شد و نیز پاسخ به سوالات مطرح‌شده احتمالا تا حدودی خواهید توانست با دیدگاهی روان‌شناسانه به کشف بخش‌هایی از ویژگی‌های شخصیتی خودتان بپردازید که در آن‌ها احساس ضعف می‌کنید یا نیاز ا‌ست آن‌ها را تغییر دهید یا بیشتر تقویتشان کنید.

1) واکنشی که کودک به شما نشان می‌دهد بر این مسئله دلالت دارد که وقتی دیگران از شما انتقاد می‌کنند یا عیبی را در شما می‌بینند و آن را بر زبان می‌آورند، شما به رفتار آن‌ها چه واکنشی نشان می‌دهید. اگر شما گفتید که کودک طوری رفتار کرد که گویی صدایتان را نمی‌شنود، به‌نظر می‌رسد که شما در زندگی‌تان خیلی به انتقادات و نظرات و صحبت‌های دیگران توجه ندارید و در هر شرایطی کار خودتان را می‌کنید. شاید در توجیه این مسئله بتوان گفت که شما به‌نوعی از اعتماد‌به‌نفس کاذب برخوردار هستید و به قول معروف در واکنش به حرف‌های دیگران یک گوشتان در ا‌ست و گوش دیگرتان دروازه!

 اگر شما گفتید که کودک سر‌و‌صدا و شلوغ کاری‌اش را متوقف کرده و از شما معذرت‌خواهی کرد نشان می‌دهد که شما فردی با‌ملاحظه هستید و علاوه بر این‌که خودتان را فردی ارزشمند می‌دانید و به خودتان احترام می‌گذارید، رعایت حقوق دیگران برای‌تان از اهمیت بسزایی برخوردار ا‌ست. پس باید به شما آفرین گفت.

بالاخره این‌که اگر گفتید کودک در جواب شما با بی‌ادبی شروع به پرخاشگری و داد و فریاد کرد، به‌نظر می‌رسد که شما از اعتماد‌به‌نفس ضعیفی برخوردار هستید و سعی می‌کنید در جواب انتقادات دیگران و یا اظهاراتشان با پرخاشگری و داد و فریاد آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کنید. در این‌صورت بهتر ا‌ست سعی کنید روی اعتماد‌به‌نفستان کار کرده و تلاش کنید که کنترل بیشتری روی رفتار‌هایتان داشته باشید.


2) بیماری که داخل اتاق پزشک بود و شما وی را از لای در دیدید شخصی ا‌ست که احساس می‌کنید مورد اعتماد شما نیست و شما نمی‌توانید در شرایط بحرانی و در موارد لازم روی کمک او حساب کنید. شاید دلیل این امر آن باشد که وی نسبت‌ به شما در زندگی‌اش با مشکلات و چالش‌های بیشتری درگیر ا‌ست و احتمالا به این دلیل نمی‌تواند در موارد لازم، آن‌گونه که نیاز دارید، در‌کنارتان باشد و به شما کمک کند.


3) شخصی که فکر کردید دستیار پزشک شباهت زیادی به او دارد، در‌واقع فردی ا‌ست که احساس می‌کنید روی شما تسلط زیادی داشته و حتی قدرت تصمیم‌گیری درباره سرنوشت شما را نیز دارد. او فردی ا‌ست که شما در زندگی‌تان همواره به‌دلیل ترس از وی یا حفظ احترامش، به حرف‌هایش گوش کرده‌اید و از او حساب برده‌اید. در این‌صورت و در چنین مواردی، هر چقدر هم که قوی‌تر می‌شوید، باز او در ذهن شما بالاتر از خودتان ا‌ست و شما نمی‌توانید از حرف‌هایش سر‌پیچی کنید و به خوا‌سته‌هایش جواب رد بدهید.


4) نحوه پاسخ‌گویی به رفتار پزشک نشان می‌دهد که شما چگونه توسط دیگران مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرید. اگر گفتید که ترجیح می‌دهید منتظر بمانید، به‌نظر می‌رسد که اجازه می‌دهید دیگران به‌راحتی به شما آزار برسانند و بازیچه قرار می‌گیرید. شاید هم شما فردی مظلوم و آسیب‌پذیر هستید و همواره دیگران را بر خودتان مقدم می‌دانید. اما این رفتار شما اصلا درست و منصفانه نیست. بهتر ا‌ست کمی برای خودتان ارزش قائل باشید و در مقابل کسانی که با شما این‌گونه برخورد می‌کنند، بایستید و واکنش نشان دهید.

 اگر گفتید که از پزشک توضیح می‌خواهید، نشان می‌دهد که اگر دیگران با شما رفتاری می‌کنند که به‌نظرتان نامعقول و غیر‌انسانی می‌آید، از آن‌ها برای این رفتارشان توضیح می‌خواهید و اجازه نمی‌دهید که بیشتر از این شما را آزار دهند.

بالاخره این‌که اگر گفتید که در جواب این رفتار پزشک بلند می‌شوید و از در بیرون می‌روید، به‌نظر می‌رسد که شما به خودتان بسیار مطمئن هستید، اعتماد‌به‌نفس کافی دارید و هرگز به دیگران اجازه نمی‌دهید که شما را مورد آزار و اذیت قرار دهند و شخصیت شما را بازیچه دست خودشان کنند.


میزان موفقیت و گاهی شکست انسان ها بستگی زیادی به میزان اعتماد و اطمینان به نفس آن‌ها دارد.البته جای نگرانی نیست ، چون ‌اعتماد‌به‌نفس هم مثل هر مهارت دیگری اموختنی است. اگر حس می کنید که باید این مهارت را در وجودتان تقویت کنید بسته‌ی اعتماد‌به نفس موفقیت همراه شماست.

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background