menu button
سبد خرید شما
بررسی دلایل گرایش ایرانیان به انجام عمل های زیبایی
یکتا فرهانی  |  1403/04/04  | 
چهره من ؛ سرنوشت من؟!

بررسی دلایل گرایش ایرانیان به انجام عمل های زیبایی

دنبال زیبایی، تنها درچهره همدیگر نباشیم ...

این روزها افراد در هر سن و سالی به فکر انجام عمل های زیبایی به روش‌های مختلف هستند؛ از رفع نقایص مختلف در صورت گرفته تا جراحی های پلا‌ستیک و انجام هزاران راه و روش دیگر که به‌نظر می‌رسد هر کدام به‌نوعی می‌توانند نقایص ظاهری را برطرف کنند. حتی جراحی پلک که علاوه بر جنبه‌درمانی ؛ گاهی هم فقط افراد را متوجه جنبه زیبایی می‌کند که گاهی می‌تواند بسیار خطرناک باشد . اما چرا افراد این روزها تا این حد به فکر انجام این‌گونه عمل ها هستند؟

ارزش‌گذاری با زیبایی ظاهر 

در‌حال حاضر زیبا شدن یک ارزش در بین جامعه‌ ایرانی ا‌ست، هرچند کارشناسان عوارض متعددی را برای جراحی زیبایی مطرح کرده‌اند، اما تصمیم به انجام این جراحی ها در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته ا‌ست. این افزایش حجم کار و هزینه‌های زیادی را به  نظام سلامت کشور تحمیل کرده ا‌ست. مطالعات زیادی با هدف بررسی دلایل انجام جراحی زیبایی توسط افراد به‌ویژه در میان ایرانیان انجام شده ا‌ست . 

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان از آن دارد که افراد به زیرمجموعه‌ها و دلایل زیادی مانند «به‌دست آوردن فرصت برای زندگی بهتر» و «به‌دست آوردن مقبولیت در جامعه»  را مد‌نظر داشتند. 

نتایج این تحقیقات نشان داده افراد معمولا ؛ جراحی زیبایی را نعمتی از جانب خداوند می‌دانند که می‌تواند نقش مهمی در آینده آن‌ها داشته باشد . بنابراین خطرات آن را  هم می پذیرند.  

درک تجربیات این افراد می‌تواند به تیم مراقبت‌های بهداشتی به‌ویژه پرستاران کمک کند تا با آن‌ها و سایر افرادی که ممکن ا‌ست به انجام جراحی زیبایی از طریق آموزش فکر کنند، مشورت کنند تا به آن‌ها در تصمیم‌گیری بهتر برای انجام جراحی زیبایی کمک کند.



برای بررسی جنبه ذهنی و روانی بیشتر در این خصوص با مهدیه نقره،  روان‌شناس گفت و گو کرده‌ایم. 


معایب عمل های زیبایی شامل چه مواردی هستند؟

این‌گونه عمل ها به‌ویژه اگر توسط  افراد متخصص و حاذق انجام نشوند معمولا عوارض خطرناک و گاهی هم غیر قابل جبرانی به‌دنبال دارند  که می‌توان به این موارد اشاره کرد :

هزینه بالا: جراحی های زیبایی ممکن ا‌ست هزینه‌های قابل‌توجهی داشته باشند.

انتظارات غیرواقع‌بینانه: گاهی افراد تصورات اشتباهی از انجام عمل های زیبایی دارند؛ در‌حالی‌که  باید انتظارات واقع‌بینانه ای از نتایج جراحی داشت در غیر‌این‌صورت نمی‌توانند به نتیجه دلخواه خود برسند و تصمیم درستی در این خصوص بگیرند.  

مدت زمان بازیابی: ممکن ا‌ست لافاصله بعد عمل افراد انتظار داشته باشند به نتیجه دلخواه خود برسند ؛ در‌صورتی‌که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و اغلب  دوره نقاهت و بازیابی پس از جراحی طولانی خواهد بود .

عوارض جانبی: توجه داشته باشیم مانند هر عمل جراحی د‌یگری، جراحی های زیبایی نیزمی‌توانند عوارض جانبی زیادی داشته باشند. بنابراین افراد با توجه به این موارد باید تصمیم درست بگیرند . در موارد نادر، جراحی های زیبایی  حتی می‌توانند خطرات جدی  و مرگبار به‌دنبال داشته باشند.

این موارد تنها بخشی از عواملی هستند که باید در‌نظر گرفته شوند . ضمن آن‌که تصمیم‌گیری برای انجام جراحی زیبایی باید با مشورت دقیق با پزشک متخصص و بررسی تمام جوانب انجام شود. همچنین، مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی نیز برای کاهش خطرات و افزایش احتمال موفقیت عمل حیاتی ا‌ست.


با توجه به موجی که برای این عمل های زیبایی در جامعه‌ ایجاد شده ا‌ست اگر فردی نخواهد بر این موج سوار شود باید چه خصوصیت شخصیتی داشته باشد؟

برای مقاومت در برابر فشار اجتماعی و جلوگیری از سوار شدن بر موج عمل های زیبایی، فرد نیاز به داشتن شخصیت خاصی دارد که به او کمک می‌کند تا در برابر تاثیرات اجتماعی محکم بایستد. بعضی از این خصوصیات عبارت اند از:

  اعتماد‌به‌نفس بالا یعنی می‌توان گفت  افرادی که اعتماد‌به‌نفس بالایی دارند‌، کمتر تحت‌تاثیر فشارهای اجتماعی برای تغییر ظاهر خود قرار می‌گیرند.

خودکارآمدی هم موضوع د‌یگری ا‌ست که باید مد‌نظرقرار دهیم . احساس توانایی در کنترل رفتار‌ها و تصمیمات شخصی

یا  تاب آوری یعنی  توانایی مقابله با ا‌سترس و فشارهای روانی هم موضوع د‌یگری ا‌ست که باید به آن توجه داشت .   

 ا‌ستقلال فکری یعنی توانایی تفکر مستقل و عدم وابستگی به‌نظرات دیگران و هوش هیجانی و توانایی شناخت و مدیریت احساسات خود و دیگران هم موضوع مهم د‌یگری در این زمینه  ا‌ست . ارزش‌های شخصی محکم  داشتن نیزبه فرد کمک می‌کند تا در برابر تبلیغات و روندهای مد‌روز مقاومت کند . بنابراین می‌توان گفت این موارد از جمله عوامل مهم در این زمینه به‌حساب می‌آیند . 




این خصوصیات چگونه می‌توانند به افراد کمک کنند تا بیش از حد به زیبایی ظاهر و انجام عمل های زیبایی توجه نداشته باشند ؟

در‌واقع این خصوصیات به افراد کمک می‌کنند تا انتخاب‌هایی مستقل از نظرات و فشارهای اجتماعی داشته باشند و به‌جای پیروی از مد و ترندها، بر‌اساس ارزش‌ها و اولویت‌های شخصی خود عمل کنند. البته توسعه این خصوصیات ممکن ا‌ست نیاز به زمان، تلاش و گاهی اوقات حمایت از‌سوی دیگران داشته باشد.


کسی که احساس می‌کند زیبایی ظاهری ندارد چگونه می‌تواند احساس بهتری نسبت‌به خود پیدا کند؟

افرادی که احساس می‌کنند زیبایی ظاهری ندارند می‌توانند با اتخاذ رویکرد‌های مثبت و سازنده، و افزایش اعتماد به نفس ، حس بهتری نسبت‌به خود پیدا کنند. برای مثال می‌توان  به این راهکارها  برای افزایش اعتمادبه‌نفس و پذیرش ظاهری توجه  کرد:

1. تمرکز بر ویژگی‌های مثبت:  فراموش نکنیم هر فرد ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد. تمرکز بر نقاط قوت و ویژگی‌های مثبت می‌تواند به افزایش اعتماد‌به‌نفس کمک کند.


2. پرورش ا‌ستعدادها و مهارت‌ها: توسعه ا‌ستعدادها و مهارت‌های شخصی می‌تواند به افراد کمک کند تا ارزش خود را فراتر از ظاهر ببینند. 


3. مراقبت از سلامت جسمانی: ورزش منظم و تغذیه سالم می‌تواند به‌بهبود حس کلی نسبت‌به بدن کمک کند. 


4. اجتناب از مقایسه با دیگران: شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها ممکن ا‌ست تصاویر نامحدودی از زیبایی های غیر‌واقعی ارائه دهند. اجتناب از مقایسه خود با دیگران می‌تواند به کاهش فشارهای اجتماعی کمک کند.


5. پذیرش و محبت به خود: یادگیری پذیرش و دوست داشتن خود به‌همان شکلی که هستید، می‌تواند به ایجاد حس بهتری نسبت‌به خود کمک کند. 

این موارد می‌توانند به افراد کمک کنند تا احساس بهتری نسبت‌ به‌ ظاهر خود داشته باشند و اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهند. همچنین مشاوره با یک روان‌شناس هم می‌تواند به فرد کمک کند تا به شیوه‌ای سالم‌تر با این مسائل روبه‌رو شود و ا‌ستراتژی‌های مؤثرتری برای مقابله با این احساسات پیدا کنند. 


میزان موفقیت و گاهی شکست انسان ها بستگی زیادی به میزان اعتماد و اطمینان به نفس آن‌ها دارد.البته جای نگرانی نیست ، چون ‌اعتماد‌به‌نفس هم مثل هر مهارت دیگری اموختنی است. اگر حس می کنید که باید این مهارت را در وجودتان تقویت کنید بسته‌ی اعتماد‌به نفس موفقیت همراه شماست.

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background