menu button
سبد خرید شما
ویژگی‌های یک پدر خوب را بدانیم
موفقیت  |  1403/03/29  | 

ویژگی‌های یک پدر خوب را بدانیم


یک پدر خوب می‌تواند مسیر زندگی فرزندش را تماما تغییر دهد؛ او می‌تواند از فرزندش حمایت کند، قانون‌هایی را به فرزندش بیاموزد که تا پایان زندگی برایش کارآمد باشد. وظیفه پدری انتهایی ندارد؛ در‌واقع زحمات پدر جبران‌کردنی نیست. بد نیست اگر کمی ‌بیشتر تامل کنید و راه‌هایی را بیابید که بتوانید از این پس، پدری به مراتب بهتر از آن‌چه که تا‌کنون بوده‌اید، باشید.

- پدر خوب به فرزندش اجازه اشتباه‌کردن می‌دهد

یک پدر خوب می‌داند که فرزند او نیز یک انسان ا‌ست و اشتباه‌کردن بخشی کاملا طبیعی از زندگی هر انسانی به شمار می‌رود؛ اشتباه‌هایی نظیر ولخرجی، تصادف، داشتن دوستی‌های نادرست و غیره. یک پدر خوب باید به این مسئله آگاهی داشته باشد. وی باید بپذیرد که او هم هنگام جوانی مرتکب چنین اشتباه‌هایی شده ا‌ست و شاید به‌همین دلیل ا‌ست که توانسته تجربیات بیشتر و بهتری کسب کند؛ پس شما نیز اکنون در جایگاه پدری نمونه به فرزندتان فرصت اشتباه‌کردن بدهید تا او گاهی با انجام اعمالی اشتباه، بتواند خودش تجربه کسب کند. به این ترتیب زمانی‌که می‌دانید فرزندتان ممکن ا‌ست اشتباه بزرگتری مرتکب شود، می‌توانید او را متوجه این امر کنید و به آن دلیل که در موارد پیشین به وی فرصت اشتباه‌کردن داده‌اید، او اکنون بهتر نصیحت شما را می‌شنود و به آن عمل می‌کند.

 از تعطیلات نوروز می‌توانید ا‌ستفاده کنید تا به فرزندتان اجازه دهید در‌کنار شما کارهای جدیدی را که می‌خواهد، انجام دهد و حتی در انجام آن‌ها اشتباه کند؛ مثلا بیشتر نوجوانان دوست دارند رانندگی کنند و چون والدینشان اجازه چنین کاری را به آن‌ها نمی‌دهند، آنان پنهانی این کار را انجام می‌دهند؛ پس از آنجایی که در تعطیلات نوروز، خیابان‌ها و کوچه‌ها خلوت هستند، گاهی می‌توانید به فرزندتان بگویید: «می‌توانیم با هم بیرون برویم و تو رانندگی کنی» و سپس او را به محله‌ای خلوت و امن ببرید و اجازه دهید تا رانندگی کند و خودتان نیز در‌کنار او بنشینید و مراقب همه‌چیز باشید.



- پدر خوب به فرزندش می‌آموزد قدر دارایی‌هایش را بداند

یک پدر خوب به فرزندش اسراف‌نکردن را آموزش می‌دهد و به او یاد‌آوری می‌کند که وی قدر داشته‌هایش را بداند. غذای خوب و سالم، فرصت تحصیل در مدارس سودمند و رفتن به کلاس‌های آموزشی، وسایل و پوشاک و ... . پدر باید به فرزندش بیاموزد که او باید ارزش واقعی داشته‌هایش را در‌نظر بگیرد. معمولا برای سال جدید لباس، کیف و کفش نو می‌خریم. اگر چند هفته قبل برای فرزندتان کفش جدیدی خریداری کرده‌اید، نیازی نیست که برای سال جدید هم مجددا برای او کفش نو بخرید و به‌جای آن می‌توانید لباس بهتری برایش تهیه کنید. 

اگر فرزندتان دوست دارد برای خودش اتومبیل بخرد، می‌توانید از مدتی قبل، مثلا یک یا دو سال، به فرزندتان بیاموزید که قسمتی از پول توجیبی‌هایش را پس‌انداز کند تا بتواند بخشی از هزینه اتومبیلش را خودش بپردازد که با این کار شما به او می‌آموزید که بیشتر قدر پول و وسایلش را بداند و در ضمن فرزندتان یاد می‌گیرد که شما دستگاه خودپرداز نیستید که هرگاه بخواهد می‌تواند از شما پول دریافت کند. می‌توانید از هم‌اکنون دست به‌کار شوید و از فرزندتان بخواهید که عیدی‌هایش را برای خرید اتومبیلش پس‌انداز کند. 


- پدر خوب از فرزندش نمی‌خواهد مانند او رفتار کند

تمام انسان‌ها با یکدیگر متفاوتند. اگرچه فرزند شما از وجود شما‌ست اما انسان د‌یگری ا‌ست و با شما تفاوت‌های بسیاری دارد. یک پدر خوب نه‌تنها از فرزندش نمی‌خواهد مانند او فکر، کار و زندگی کند، بلکه به عقاید فرزندش، البته تا‌ جایی‌که به خانواده و افراد دیگر آسیبی نرسد، احترام می‌گذارد؛ حتی اگر مخالف نظر خودش باشد. در تعطیلات هرکسی دوست دارد آن‌گونه که می‌خواهد، زندگی و اوقاتش را سپری کند. اگر شما دوست دارید در خانه بمانید و فرزندتان مایل ا‌ست با دوستانش به گردش برود، درصورتی‌که دوستان او را می‌شناسید و آن‌ها را تایید می‌کنید، اجازه دهید با دوستانش باشد. 

گاهی‌اوقات فرزند شما به‌خصوص در سنین نوجوانی دوست ندارد همراه شما به دید‌وبازدید عید بیاید که در این‌صورت، می‌توانید به او اجازه دهید گاهی با شما همراه نشود و به‌جای آن‌، روزش را آن‌گونه که مایل ا‌ست، بگذراند. دیدن فیلم نیز یکی دیگر از سرگرمی‌های تعطیلات ا‌ست. چنانچه در انتخاب فیلم با فرزندتان اختلاف‌نظر دارید، برنامه‌ریزی کنید و یک‌بار فیلم موردِعلاقه شما و دیگر اعضای خانواده و بار دیگر فیلم موردِپسند فرزندتان را ببینید.



-  پدر خوب برای فرزندش وقت صرف می‌کند.

شما تمام طول سال را مشغول کار هستید و کمتر فرصت می‌کنید همراه اعضای خانواده و به‌خصوص فرزندتان باشید. اکنون که بیشتر در خانه هستید، برای فرزندتان بیشتر وقت بگذارید؛ همراه او به پارک و پیک‌نیک بروید، با هم بازی کنید و تا‌جایی‌که می‌توانید کمکش کنید تا تکالیف درسی مخصوص نوروزش را انجام دهد.


- پدر خوب یک نمونه خوب ا‌ست.

پدر خوب همان‌گونه رفتار می‌کند که انتظار دارد فرزندش در آینده آن‌طور رفتار کند. اگر به فرزندش می‌گوید که سیگار مضر ا‌ست، خودش هم سیگار نمی‌کشد و زمانی‌که با دیگر اعضای خانواده‌ یا حتی دوستان و همسایه‌ها به مشکل می‌خورد، با مسئله پیش‌آمده منطقی و آرام برخورد می‌کند تا بهترین نوع برخورد در هنگام اختلافات را بیاموزد. پدر خوب به مادر فرزندش بسیار احترام می‌گذارد تا شان و احترام ‌واقعی مادر را به فرزندش آموزش دهد و در آخر، پدر خوب هرگز با فرزندش دعوا نمی‌کند تا آرامش وی را برهم نریزد.

 


آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background