menu button
سبد خرید شما
10 توصیه از دکتر احمد حلت در مواجهه با کودکان کار
احمد حلت  |  1403/03/23  | 

10 توصیه از دکتر احمد حلت در مواجهه با کودکان کار


کودکان کار انسان‌های بی‌گناهی هستند‌.که سعی دارند نیاز مالی خود را به‌جای تکدی‌گری، با کار و دست‌فروشی تامین کنند و در این مسیر بی‌احترامی، خشم، پرخاشگری، بدرفتاری، آزارهای جسمی و جنسی می‌بینند و تاثیرات منفی زیادی در روحیه‌ی آن‌ها باقی می‌ماند.

البته نباید فراموش کرد که همه‌ی کودکان کار، آن‌هایی نیستند که سر چهارراه‌ها یا در پیاد‌ه‌روهای شلوغ و واگن‌های مترو می‌بینیم؛ بسیاری از این بچه‌ها در شرایطی به مراتب سخت‌تر، در کارگاه‌ها و حتی کارخانه‌ها به‌صورت غیرقانونی مشغول به‌کار هستند‌.

در ادمه 10 توصیه آورده شده که می‌تواند به مواجهه هر‌چه بهتر ما با این کودکان منجر شود.


1) یادمان باشد آن‌ها را نادیده نگیریم. نگاه‌ نکردن و جواب‌ ندادن به آن‌ها عین نادیده‌ گرفتن ا‌ست که می‌تواند موجب آسیب‌های فردی و روانی و اجتماعی جبران‌ناپذیری شود. خشم را دل آن‌ها نهادینه نکنیم.


2) فرض کنید تصمیم گرفته‌اید از این کودکان خرید نکنید. در پاسخ به تقاضای آن‌ها برای خرید کالا، مودبانه و محترمانه برخورد کنید و بگویید: «نه، متشکرم» و این حرف را تکرار کنید. حواسمان باشد که حقوق این کودک با خشونت کلامی ما زیر پا گذاشته می‌شود.


3) اخیرا در سریال‌های تلویزیونی این مسئله در عمق ذهن مردم جاگرفته ا‌ست که این کودکان معمولا عضو باندی هستند‌. این اشتباه را نکنیم. اغلب  کودکان کار، نان‌آوران کوچک خانواده هستند‌. برای کار و تلاش آن‌ها احترام قائل شویم.


4) پول‌دادن بی‌دلیل یا پرداخت مبالغ بالا در ازای کالایی که کودک می‌فروشد در دراز‌مدت تاثیر منفی در شخصیت این کودکان می‌گذارد و باعث تشویقشان به‌کارهای کاذب می‌شود. با آن‌ها مثل یک فروشنده حرفه‌ای رفتار کنیم و خریدمان را بدون چانه‌زدن انجام دهیم. 


5) اگر کسی با بی‌احترامی یا خشونت با آن‌ها رفتار کرد، وظیفه‌ی ما‌ست که سکوت نکنیم و حمایت کامل از آن‌ها داشته باشیم.


6) از این کودکان کار سوالات خصوصی نپرسیم. پرسش‌هایی نظیر «مدرسه میری؟»، «کلاس چندمی؟»، «پدر و مادر داری؟»، «اهل کجایی؟» و ... می‌تواند حریم خصوصی این کودکان را نقض کند.


7) رفتار صحیح با این کودکان را به فرزندانمان آموزش دهیم و این اخلاق شهروندی را از حالا در کودکانمان نهادینه کنیم.


8) بهترین کمک به این کودکان کار، حمایت مالی از موسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد ا‌ست. این گروه‌ها مبلغ جمع‌آوری‌شده را به‌درستی و در زمان‌های مقتضی صرف آموزش و بهداشت کودکان کار می‌کنند.


9) از مهربانی‌ها و ترحم‌های بیهوده مثل پناه‌ دادن به این کودکان کار در خانه‌ یا وقت‌گذرانی با آن‌ها در خیابان، پارک، رستوران و ... جدا خودداری کنیم. این موارد نه‌ تنها پیگرد قانونی دارد، بلکه بستر روانی کودکان را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.


10) کودکان کار در فضای مجازی یکی دیگر از آفت‌های تکنولوژی ا‌ست. اجازه نداریم تحت هیچ شرایطی، هیچ فیلم یا عکسی را از کودکی برای کسب در‌آمد منتشر کنیم. به صراحت عرض می‌کنم که کودکان کار مجازی روزی تاوان این سوء‌ا‌ستفاده والدین را از آن‌ها خواهند گرفت.


آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background