menu button
سبد خرید شما
راه‌های ایجاد در‌آمد غیرفعال به‌صورت اصولی
موفقیت  |  1403/03/22  | 

راه‌های ایجاد در‌آمد غیرفعال به‌صورت اصولی


ایجاد درآمد غیرفعال پیش‌نیاز رسیدن به موفقیت مالی است؛ یعنی برای رسیدن به ثروت‌های زیاد باید به‌سمت درآمدهای غیرفعال برویم تا از بند مکان و زمان رها شویم. در این مقاله شما بیشتر به اهمیت درآمد غیرفعال در موفقیت مالی پی می‌برید و همچنین با انواع راه‌های ایجاد آن آشنا می‌شوید.

اهمیت در‌آمدهای غیرفعال در موفقیت مالی

آیا در اطرافیان خود کسی را می‌شناسید که بدون نیاز به‌کار روزمره، بتواند زندگی خود و خانواده‌اش را با سطح آسایش مطلوب بگذراند؟ اگر می‌شناسید، باید به او تبریک بگویید؛ زیرا وی به ا‌ستقلال مالی رسیده ا‌ست. منظور از ا‌ستقلال مالی آن ا‌ست که شما به حدی از در‌آمد غیرفعال برسید که بتوانید همه‌ هزینه‌هایتان را پوشش دهید؛ مثلا اگر هزینه‌ یک خانواده با توجه به سطح آسایش مطلوب آن‌ها در ماه،  5میلیون‌ تومان باشد و در‌آمد ماهانه سرپرست این خانواده  5میلیون‌ تومان از محل اجاره مغازه تجاری خود باشد، یعنی او به ا‌ستقلال مالی رسیده ا‌ست. پیش‌نیاز رسیدن به ا‌ستقلال مالی، ایجاد در‌آمد غیرفعال و لازمه رسیدن به موفقیت مالی، رسیدن به ا‌ستقلال مالی ا‌ست؛ پس ایجاد در‌آمد غیرفعال برای رسیدن به ا‌ستقلال مالی و موفقیت مالی امری ضروری ا‌ست. حال به بررسی انواع راه‌های ایجاد در‌آمد غیرفعال می‌پردازیم.


راه‌های ایجاد در‌آمد غیرفعال با توجه به شرایط فرد:


1. افرادی که برای ایجاد این نوع در‌آمد به سرمایه اولیه دارند:

 این افراد مشکل سرمایه ندارند؛ مثلا اگر برای ایجاد در‌آمد غیرفعال نیاز به 1میلیاردتومان دارند‌، این مبلغ پول برای آن‌ها فراهم ا‌ست. این اشخاص با سرمایه خود یکی از 2 روش زیر را انتخاب می‌کنند.

− سرمایه‌گذاری :

 همان‌طور که در شماره قبل گفتیم، سرمایه‌گذاری یکی از انواع در‌آمدهای غیرفعال ا‌ست. خرید سهام بورس، طلا و فلزات قیمتی، باز‌کردن یک حساب سپرده بلند‌مدت، خرید زمین و ملک و ... سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. طبیعتا کسی که تصمیم دارد در این راه قدم بگذارد، باید سرمایه اولیه داشته باشد تا بتواند از آن پول کسب سود کند.


− ایجاد سیستم :

روش دیگر برای افرادی که سرمایه اولیه دارند‌، ایجاد یک سیستم ا‌ست. منظور از ایجاد سیستم، سیستمی متشکل از انسان‌ها، دستگاه‌ها و قوانین ا‌ست. راه‌اندازی یک کارخانه تولیدی، تاسیس یک شرکت خدماتی و ... سیستم‌هایی هستند که می‌توانند برای فرد در‌آمد غیرفعال ایجاد کنند.



2. افرادی که سرمایه اولیه ندارند :

این افراد به‌دلیل نداشتن سرمایه اولیه از روش‌های بالا ا‌ستفاده کنند؛ بنابراین راه‌های زیر به آن‌ها پیشنهاد می‌شود:


− مشارکت با سرمایه‌گذاران دیگر :

 فرض کنید در یک زمینه‌ تخصص یا ایده‌ای دارید و می‌توانید از آن‌، در مقیاس کلان پول زیادی کسب کنید؛ اما به‌دلیل نداشتن سرمایه اولیه نمی‌توانید سیستمی ایجاد کنید که بتواند شما را به نتیجه موردنظر برساند. در این حالت بهترین کار این ا‌ست که با فردی که سرمایه اولیه دارد، شریک شوید و به‌صورت مشارکتی کار را پیش ببرید‌. همچنین ممکن ا‌ست به‌خاطر دانش بالایی که در امر سرمایه‌گذاری بورس یا ... داشته‌اید، بتوانید در  این زمینه کسب در‌آمد کنید؛ پس بهتر ا‌ست از این دانش ا‌ستفاده کرده و به‌صورت مشارکتی با فردی که سرمایه اولیه را دارد، شروع به سرمایه‌گذاری کنید و از سود حاصل از آن‌، به‌صورت مشارکتی نفع ببرید‌.


− جمع‌آوری تدریجی سرمایه :

آیا تابه‌حال دقت کرده‌اید بعضی از پزشکان در‌کنار شغل اصلی خود به خریدوفروش یا ساخت‌وساز می‌پردازند؟ آن‌ها با ا‌ستفاده از در‌آمدی که در شغل خود کسب می‌کنند و نیز با جمع‌آوری تدریجی سرمایه‌ خود، تا‌جایی‌که بتوانند اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ به ‌عبارت ‌دیگر این روش نشان می‌دهد که ما نیز می‌توانیم از محل در‌آمدهای فعال خود، به‌طور ماهیانه مبلغی را جدا کرده و کم‌کم شروع به سرمایه‌گذاری کنیم؛ چون این پول به‌تدریج زیاد می‌شود و شما را در زمره دسته اول یا افرادی که سرمایه اولیه دارند‌، قرار می‌دهد.


− پیدا‌کردن کارهایی که بدون سرمایه اولیه در‌آمد غیرفعال ایجاد می‌کنند :

 راه دیگر برای رسیدن به‌در‌آمد غیرفعال، انجام فعالیت‌هایی ا‌ست که در‌آمد غیرفعال ایجاد می‌کند و نیازی به سرمایه اولیه ندارد یا این‌که سرمایه اولیه خیلی کمی می‌طلبد. تالیف یا ترجمه کتاب یکی از این راه‌ها‌ست. اگر در زمینه‌ای تخصص دارید، می‌توانید در آن حوزه کتاب بنویسید یا کتاب‌های معروف جهانی را که در آن زمینه نوشته شده ا‌ست، ترجمه کرده و منتشر کنید. همچنین می‌توانید کتابتان را چاپ نکنید و به‌صورت یک فایل الکترونیکی در اینترنت یا در وب‌سایت خود قرار دهید تا هزینه‌های چاپ را نیز حذف کنید؛

 راه دیگر، فعالیت در سیستم‌های بازاریابی شبکه‌ای تحت نظر وزارت صنعت معدن تجارت ا‌ست که بدون سرمایه اولیه و در بلند‌مدت شما را به‌در‌آمد غیرفعال می‌رساند. این روش نیز حدود 3سال ا‌ست که در کشور ما به‌صورت کاملا عملی و قانونی در‌حال پیاده‌سازی ا‌ست و مزایای بسیاری برای فرد و جامعه دارد. از زمانی‌که بازاریابی شبکه‌ای در کشور ما قانونی شد، دیگر کسی نمی‌تواند به‌خاطر بیکاری خود دیگران را مقصر بداند؛ چون این سیستم پذیرای همه‌ افراد جامعه برای فعالیت ا‌ست. 


با توجه به توضیحات بالا یاد گرفتیم که چه روش‌هایی برای ایجاد در‌آمد غیرفعال وجود دارد و نیز دیدیم که بدون سرمایه اولیه هم می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم؛ اما پرسش این‌جا‌ست که کدام روش برای من مناسب‌تر ا‌ست؟

در‌واقع مسیر حرکت فرد متناسب با شرایطی که دارد، انتخاب می‌شود. نمی‌توان برای همه‌ یک نسخه پیچید یا این‌که گفت بهترین راه کدام ا‌ست؛ اما دو مورد به‌صورت مشترک در همه‌ مسیرها‌ست؛

 مورد اول، نیاز به تلاش و همت بسیار زیاد ا‌ست. راه‌هایی که در بالا ذکر شد، شاید در حرف ساده به‌نظر بیاید اما هیچ‌کدام درعمل ساده نیست و نیاز به تلاش زیاد دارد؛ البته این را باید متذکر شوم که همه‌ آن‌ها، راه‌های عملی هستند و قدم‌برداشتن در هریک با وجود تلاش و هوشیاری در مسیر، موجب موفقیتتان خواهد شد؛

مورد دوم تغییرپذیری و قابلیت انعطاف ا‌ست. اگر تا‌کنون کارمند بوده‌اید و به‌در‌آمد کارمندی و ریسک کم عادت کرده‌اید، باید تغییر کنید. قدم‌نهادن در دنیای در‌آمد غیرفعال، مثل پاگذاشتن در یک جنگل ا‌ست؛ گرچه جنگل دارای مناظر جذابی ا‌ست، اما در‌کنار تمام زیبایی‌هایش خطرات خاص خود را هم دارد و اگر یک نفر خواهان جذابیت‌های جنگل ا‌ست، باید خطرات و ریسک‌های آن را هم به جان بخرد و در آن قدم بگذارد. به‌قول بزرگی: «اگر می‌خواهید انسان بزرگی شوید، باید از سیرک بیرون آمده و قدم در جنگل بگذارید.»




از کجا شروع کنم؟

1. بررسی کنید که برطبق شرایطتان کدام دسته برای شما مناسب‌تر ا‌ست؟ آیا سرمایه اولیه دارید یا خیر؟

2. سپس در آن دسته، با تحقیق و بررسی، زمینه فعالیت خود را مشخص کنید؛ مثلا کسی سرمایه اولیه ندارد، اما دانش تخصصی درزمینه‌ بورس پیدا کرده ا‌ست. این شخص می‌تواند با اخذ مدارک سازمان بورس اوراق بهادار، مجوز سبدگردانی بگیرد و با پول دیگران در بورس، سرمایه‌گذاری کند و در در‌آمد غیرفعال سرمایه‌گذار شریک شود؛ حتی ممکن ا‌ست فرد د‌یگری نه سرمایه اولیه داشته باشد و نه تخصصی خاص که دراین‌صورت این فرد می‌تواند وارد شرکت‌هایی که در عرصه بازاریابی شبکه‌ای فعالیت می‌کنند، شود و در‌کنار دیگر اعضای تیم، شروع به فعالیت کند.

3. هر‌چه زودتر شروع کنید و تعلل نکنید؛ اما در مسیر ثروتمندشدن صبور باشید.


آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background