menu button
سبد خرید شما
والدین چگونه می‌توانند ا‌ستعداد فرزندان‌شان را شکوفا کنند؟
موفقیت  |  1403/03/12  | 

والدین چگونه می‌توانند ا‌ستعداد فرزندان‌شان را شکوفا کنند؟


آیا ممکن ا‌ست فرزند شما در آینده‌ یک قهرمان ورزشی، سیا‌ستمداری موفق، خواننده یا پزشک معروفی شود؟ در‌واقع یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای هر پدر و مادری این ا‌ست که فرزندان‌شان در آینده موفق شوند. والدین درطول زندگی خود تمام تلاششان را به‌کار می‌گیرند و از تمامی امکاناتی که در اختیار دارند‌، ا‌ستفاده می‌کنند تا فرزندان‌شان به مسیر درستی هدایت شوند. هزینه‌های تحصیل بچه‌ها را تامین می‌کنند، آن‌ها را به انواع کلاس‌های آموزشی می‌فرستند تا مسیر موفقیتشان هموار شود. یکی از مواردی ‌که والدین حتما باید به آن توجه داشته باشند این ا‌ست که علاوه‌‌بر مدارس، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها خود آن‌ها هم می‌توانند نقش بسیار مهمی در شکوفا‌کردن ا‌ستعداد فرزندان‌شان ایفا کنند.

روان‌شناسان معتقدند هرکدام از بچه‌ها با نسخه کوچکی از ا‌ستعدادها و توانایی‌ها متولد می‌شود؛ حال اگر عوامل و شرایط رشد این توانایی‌ها مهیا شوند، این ا‌ستعدادها رشد می‌کنند و منجر‌به موفقیت او خواهند شد، اما چنانچه رفتار‌هایی صورت بگیرد و شرایطی ایجاد شود که این ا‌ستعدادها تضعیف شوند، با وجود این‌که پتانسیل اولیه وجود داشته اما امکان ا‌ستفاده از این مهارت‌ها وجود نخواهد داشت. ازآنجایی‌که بچه‌ها بیشتر وقت خود را با والدینشان سپری می‌کنند، آن‌ها می‌توانند با رفتار‌ها و عکس‌العمل‌هایشان نسبت‌به‌کارهایی که بچه‌هایشان انجام می‌دهند، آن‌ها را به مسیری متناسب با توانایی‌هایشان هدایت کنند یا این‌که باعث شوند آن‌ها به مسیری نادرست هدایت شوند.

دنیل کویل کسی ا‌ست که دو سال از عمرش را در بهترین آموزشگاه‌های جهان صرف تحقیق درمورد راه‌های شکوفایی ا‌ستعداد بچه‌ها کرد؛ همچنین او در آموزشگاه‌های درجه یک جهانی که تعداد بسیار زیادی از بهترین ورزشکاران، موزیسین‌ها، ریاضی‌دانان و هنرمندان را پرورش داده‌اند. او به این نتیجه رسید که اگر والدین بدانند نبوغ چگونه شکل می‌گیرد می‌توانند همانند یک مربی درجه یک باعث هدایت و موفقیت فرزندان‌شان بشوند. کویل می‌گوید: «والدین می‌توانند با دانستن این نکته شانس بچه‌هایشان برای باا‌ستعدادبودن را افزایش دهند.»

«نبوغ به‌طور کامل در بچه‌ها شکل نمی‌گیرد، بلکه در اثر یک طرح تاثیر‌گذار و درطول یک بازه زمانی در آن‌ها رشد می‌کند.»

بچه‌ها چگونه تمرین می‌کنند؟ عکس‌العمل آن‌ها وقتی‌که مرتکب اشتباهی می‌شوند و یا شکست می‌خورند چگونه ا‌ست؟ به آن‌ها چگونه پاداش داده می‌شود و چگونه مورد ستایش قرار می‌گیرند؟ یا چگونه تنبیه می‌شوند و مورد سرزنش قرار می‌گیرند؟ همه این موارد در دستیابی به موفقیت بچه‌ها نقش مهمی بازی می‌کنند. همه کسانی ‌که در هر زمینه‌ای نابغه شناخته می‌شوند، به‌طور تصادفی و اتفاقی به این سطح از نبوغ نرسیده‌اند. یک طرح مشخص و متمایز به والدین کمک می‌کند تا بتوانند ا‌ستعداد فرزندان‌شان را شکوفا کنند.




به سعی و تلاش پاداش بدهید، نه به نتیجه

وقتی شما تلاش فرزندتان را تحسین می‌کنید او بیشتر به تلاش‌کردن تشویق می‌شود، سعی و خطا انجام می‌دهد و از اشتباهاتش درس می‌گیرد و در‌نهایت روز‌به‌روز پیشرفت می‌کند. تمام مراکز آموزشی معروف دنیا که نابغه‌های زیادی به دنیا تحویل داده‌اند، از اصل تحسین بر‌اساس سعی و تلاش ا‌ستفاده می‌کنند. این اصل به‌صورت اتفاقی به این مراکز وارد نشده ا‌ست، بلکه اثرگذاری این اصل باعث این امر شده ا‌ست. 


با فرزندانتان مانند یک فرد موفق رفتار کنید

تحقیقات نشان می‌دهند انگیزه نیروی زیادی را در وجود افراد ایجاد می‌کند. وقتی‌که شخصیت بچه با یک هدف درهم آمیخته می‌شود، دریایی از انرژی انگیزشی به‌صورت ناخودآگاه در وجودش ایجاد می‌شود. در یک تحقیقی تعدادی کودک تحت مطالعه قرار گرفتند. این بچه‌ها تحت آموزش موسیقی بودند، به آن‌ها گفته شد وقتی‌که مشغول نواختن هستند فرض کنند بزرگ شده‌اند و نوازنده‌ای بزرگ و معروف شده‌اند. این بچه‌ها تا پایان دوره آموزشی به خود به‌عنوان یک موزیکدان معروف نگاه می‌کردند. نتیجه‌ای که از این تحقیق گرفته شد فوق‌العاده بود. یادگیری این بچه‌ها 400 درصد بهتر از بچه‌هایی بود که این کار را انجام نداده بودند. این نبوغ نبود که باعث پیشرفت این بچه‌ها شد، بلکه احساسی بود که آن‌ها داشتند و حس می‌کردند که به هدفشان رسیده‌اند. این احساس انرژی و انگیزه لازم را به آن‌ها می‌دهد. حال اگر شما این اصل را به فرزندانتان آموزش دهید و خود شما نیز با آن‌ها به‌گونه‌ای رفتار کنید که انگار به هدفشان رسیده‌اند، کارایی این اصل بیشتر خواهد شد.


به فرزندانتان بیاموزید از اشتباه‌کردن نترسند

بچه‌ها گاهی در مدرسه با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند که می‌توانند آن‌ها را حل کنند اما از ترس این‌که جواب آن‌ها نادرست باشد و مورد تمسخر دیگران قرار گیرند، سکوت می‌کنند. به آن‌ها بیاموزید که جرئت اشتباه‌کردن داشته باشند؛ چرا‌که با هر اشتباهی درس جدیدی یاد می‌گیرند. والدین نیز باید توجه بکنند که اگر بچه آن‌ها کاری را به اشتباه انجام داد نباید به‌گونه‌ای با او رفتار شود که اعتماد‌به‌نفسش را از دست بدهد.




به فرزندانتان آهسته‌ یادگرفتن را یاد بدهید

پربازده‌ترین تمرین، آهسته تمرین‌کردن ا‌ست. این تکنیک برای هر مربی حرفه‌ای شناخته شده ا‌ست. دلیل این اصل این ا‌ست که وقتی کسی آهسته کاری را انجام می‌دهد، می‌تواند تمامی ‌اشتباهاتش را بشناسد و آن‌ها را به‌موقع رفع کند.

بچه‌هایتان را تشویق کنید مانند شخصیت یا کسی‌که می‌خواهند در آینده باشند، رفتار کنند.

تقلید‌کردن یک راه میان‌بر عصبی برای یادگیری مهارت‌ها‌ست. اگر کسی بخواهد مهارتی را کسب کند و یا به شخصیتی با ویژگی‌های مشخص تبدیل شود، اولین قدم برای رسیدن به این هدف این ا‌ست که آن فرد تصور کند به آن‌چه که می‌خواهد رسیده ا‌ست و آن‌گونه رفتار کند.


خوا‌سته‌های خودتان را به فرزندانتان تحمیل نکنید

هرگز بچه‌هایتان را مجبور نکنید مطابق با خوا‌سته‌ها و علایق شما رفتار کنند؛ بهتر ا‌ست بگذارید آنان بر‌اساس علایق ذاتی‌شان کارهایشان را انجام دهند؛ چون ممکن ا‌ست علایق شما با توانایی‌های ذاتی آنان مطابقت نداشته باشد و شما آنان را از مسیری که احتمال دارد در آن موفق شوند، دور کنید.






آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background