menu button
سبد خرید شما
قدرت شفادهنده ی طبیعت
آلا نواح  |  1403/02/16  | 
قدرت شفادهنده ی طبیعت

اجازه دهید که طبیعت شفایتان دهد


پیاده‌روی یا قدم‌زدن در طبیعت یا یک پارک و فضای سرسبز و زیبا می‌تواند به سلامتی‌تان کمک کند و باعث شادابی شما شود.

گذراندن وقت در خارج از منزل و به‌طور ویژه در فضاهای سبز، شیوه‌ای بسیار موثر برای افزایش سلامتی و شادابی افراد ا‌ست. پرداختن به این کار، ضمن این‌که در دستیابی به سلامت جسمی و روحی نقش به‌سزایی دارد، باعث کاهش ا‌سترس، فشارخون و ضربان قلب در افراد می‌شود. حتی برخی از تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته‌اند، به این مسئله اشاره می‌کنند که سپری‌کردن زمان در فضاهای سبز ارتباط مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی دارد.

مطالعه‌ای که اخیرا در یک مجله بهداشت محیط به چاپ رسیده ا‌ست، شواهدی را در این مورد ارائه می‌دهد و به این مسئله اشاره می‌کند که فواید گذراندن وقت در فضاهای سبز، پس از صرف زمان بسیار اندکی برای افراد آشکار می‌شود. کافی ا‌ست که هر فردی تنها به مدت 30 دقیقه به یک پارک یا طبیعت یا محیطی که دارای فضای سبز باشد، برود. حتی اگر در فرد در آنجا به انجام فعالیت‌های ورزشی نپردازد، باز هم حضور در این محیط‌ها می‌تواند باعث افزایش و تقویت سلامت جسمی و روحی شود.

در این مورد مطالعه‌ای در کشور آمریکا انجام گرفت و محققان 94 فرد بالغ را مورد بررسی قرار دادند که در تابستان و پاییز به یکی از سه پارک شهری در نزدیکی بیرمنگام رفته بودند. به هریک از این افراد دستگاه‌های مخصوصی داده شد تا فعالیت‌های ورزشی خود را اندازه‌گیری کنند، اما به آن‌ها دستوری ندادند که چه مدت‌زمانی را در پارک سپری کنند یا این‌که در مدتی که در پارک هستند، به انجام چه کاری بپردازند. همچنین هر یک از افراد شرکت‌کننده در این مطالعه، باید به پرسش‌هایی در زمینه میزان رضایتمندی از زندگی و حالات روحی و روانی خود پاسخ می‌دادند و این پاسخ‌ها بعدا به منظور محاسبه امتیاز مطلوب سلامت ذهنی آن‌ها، پیش و پس از بازدیدشان از پارک، مورد ا‌ستفاده قرار می‌گرفتند. در مطالعه صورت‌گرفته، میانگین زمان رفتن به پارک 32 دقیقه بود و با وجود این‌که فقط 30‌درصد از افراد در زمان بودن در پارک به فعالیت‌های ورزشی پرداخته بودند، امتیازات مربوط به سلامت جسمی و روانی آن‌ها افزایش یافته بود.

«هان یوآن»، نویسنده و تدوینگر این مطالعه و مدیر تحقیقات در بخش کاردرمانی دانشگاه آلاباما، در این‌باره می‌گوید: «در 60‌درصد افرادی‌که به این پارک رفته بودند و در آنجا وقت گذرانده بودند و میزان قابل‌توجهی از شرکت‌کنندگان در مطالعه مربوط را تشکیل می‌دادند، تغییرات قابل‌توجهی در سلامت روحی و جسمی آن‌ها به‌وجود آمده بود و همین امر به‌عنوان جرقه‌ای برای تغییر کافی بود.»

او در ادامه می‌گوید: «برخی از این افراد اصلا به منظور انجام فعالیت‌های ورزشی به پارک نرفته بودند، بلکه فقط برای لذت‌بردن از طبیعت و فضای سبز موجود در پارک به آنجا رفته بودند. در طبیعت افراد به آرامش می‌رسند و ا‌سترس‌ها و نگرانی‌های آن‌ها کاهش می‌یابد و در‌نتیجه احساس شادمانی بیشتری می‌کنند. اگر چه در این مورد، قطعا ارزش و نقش ورزش نباید نادیده گرفته شود.» 



تاثیر توام طبیعت و ورزش

متخصصان سلامت در دفاع از این مسئله با یکدیگر متفق‌القول هستند که انجام فعالیت‌های ورزشی باعث می‌شود که قلب تندتر بزند. همچنین این متخصصان با انجام تحقیقات بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که با وجود این‌که انجام فعالیت‌های ورزشی برای سلامت جسم و ذهن مفید ا‌ست، پرداختن به این فعالیت‌ها در فضاهای سبز یا پارک‌ها یا محیط‌های سرسبز خارج از منازل، بسیار مفید‌تر ا‌ست. به‌خاطر تمامی این دلایل ا‌ست که جامعه پزشکی به‌طور فزاینده‌ای فضاهای سبز را به‌عنوان محیط‌های مطلوبی در‌نظر می‌گیرد که در آن مکان‌ها، بیماران می‌توانند از سلامتی روحی و جسمی بیشتری برخوردار شده و از مزایای حاصل از آن بیشتر بهره‌مند شوند. 

برخی از پزشکان درباره رفتن به طبیعت و فضاهای سبز، نسخه‌هایی را برای بیماران خود تجویز کرده‌اند که از جمله‌این پزشکان می‌توان به دکتر «رابرت زار»، پزشک و متخصص اطفال در واشنگتن دی سی، اشاره کرد. در‌نتیجه تجویز‌های دکتر رابرت زار، رونوشت‌هایی از سوابق بهداشتی و درمانی بیمارانش که به‌صورت الکترونیکی مورد ثبت و ضبط قرار گرفته بودند، به‌دست آمد. این کار یک تغییر الگو را در شیوه‌ای که به‌طور متداول و رایج درباره پارک‌ها و فضاهای سبز اندیشیده می‌شد، ایجاد کرد و در این مورد نتیجه گرفته شد که این مکان‌ها، نه فقط به‌عنوان محیط‌هایی برای تفریح، بلکه به‌عنوان یک نسخه تجویز‌شده برای بهبود سلامتی جسم و روح و حفظ آن به شمار می‌رفتند. 

دکتر زار در سال 2017 پارک رکس را در آمریکا پایه‌گذاری کرد و این کار را به این منظور انجام داد تا کار نوشتن نسخه‌های طبیعی، یعنی رفتن به پارک‌ها و فضاهای سبز را برای افراد در تمام سنین، به‌خصوص برای افراد مبتلا به چاقی، مسائل مربوط به‌ بهداشت روان یا شرایط مزمن مثل فشار خون و دیابت نوع دو تجویز می‌شدند، برای پزشکان آسان کند. به‌این‌ترتیب، با نوشتن نسخه‌های تجویز‌شده طبیعی در‌کنار نسخه‌های دارویی، پزشکان توانستند بیماران خود را تشویق کنند که به پارک‌ها و فضاهای سرسبز بروند و از این فضاها که به تصور این پزشکان داروی رایگان هستند، ا‌ستفاده کرده و بهره‌مند شوند. زار در این‌باره می‌گوید: «خاصیتی که با تجویز این نسخه‌ها ایجاد می‌شود، به بیماران انگیزه می‌دهد تا آن‌ها را انجام دهند. این چیزی ا‌ست که باید منتظرش بمانیم و برای آن تلاش کنیم و در این زمینه به موفقیت برسیم.»



 در سال 2018 هم سرویس خدمات سلامت همگانی «شتلند» که بیمارستانی دولتی در اسکاتلند ا‌ست، به پزشکان در 10 مرکز خدمات درمانی مجوز داد که برای ترویج فرایندهای درمانی مربوط به رفتن به پارک‌ها، فضاهای سبز و محیط‌های سرسبز خارج از منازل، به‌عنوان بخشی از مراقبت‌های درمانی روتین بیماران، نسخه تجویز کنند.

در سال‌های اخیر هم سازمان‌هایی با هدف تشویق افراد و ترغیب آن‌ها به گذران وقت در فضاهای باز و به تبع آن‌، برخورداری از سلامتی و حفظ آن در ایالات مختلف ایالات متحده افزایش یافته و توسعه پیدا کرده‌اند. برنامه‌های خدمت‌رسانی در پارک‌های ملی تحت عنوان «پارک‌های سالم، انسان‌‌های سالم» هم رفتن به پارک‌ها و ا‌ستفاده از آن‌ها را به‌عنوان«یک ا‌ستراتژی قدرتمند به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف و حفظ سلامتی در هر‌دو سطح محلی و ملی» ترویج داده‌اند. پروژه «walk with the doc»که پیاده‌روی‌های رایگان را با هدایت و مدیریت پزشکان مورد حمایت قرار می‌دهد، در‌حال حاضر در 48 ایالت و 29 کشور فعال ا‌ست. این پروژه، به‌جز پارک رکس که در آن برنامه مربوط به تجویز نسخه رفتن به پارک‌ها و فضاهای سبز مورد مطالعه و پیگیری قرار گرفته ا‌ست، در‌حال حاضر در 34 ایالت دیگر نیز فعال ا‌ست. حتی متخصصان سلامت ذهن نیز بر ا‌ستفاده از فضاهای سبز تاکید می‌کنند. تعداد رو به‌رشدی از مشاوران طبیعت‌درمان هم به منظور ادغام مزایای درمان و طبیعت، جلساتی را در فضای سبز برگزار می‌کنند. به علاوه، این نسخه‌های تجویز‌شده غیر‌معمول، زیباترین نسخه‌هایی هستند که در هر زمانی‌که بیمار بودید، برای‌تان تجویز شده‌اند. این حقیقتی ا‌ست که «بلی سان»، مدیر برنامه موسسه‌ای در گلدن گیت که پروژه پارک رکس را به راه انداخته ا‌ست، درباره آن چنین می‌گوید: «این کار به مردم انگیزه می‌دهدتا واقعا آن‌ را انجام دهند. او می‌گوید: «وقتی‌که شما دوستانتان را در شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام می‌بینید که به بیرون از منزلشان و به مکان‌های زیبا می‌روند، شما نیز می‌خواهید به آن مکان‌ها بروید. این کار به منظور ایجاد یک انتخاب مثبت به‌جای یک انتخاب تنبیهی در زندگی شما‌ست؛ به این معنا که به‌جای این‌که وقتی بیمار هستید، دارو مصرف کرده و ا‌ستراحت کنید، به دامن طبیعت و فضای سبز بروید و شفا پیدا کنید

به‌نظر می‌رسد که عمل به این نسخه تجویز‌شده طبیعی پشتیبانی بیشتری از شما به عمل آورد و برای سلامتی‌تان هم مفید‌تر و کاربردی‌تر باشد. 


گامی دوچارم / مترجم: آلاء نواح

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background