menu button
سبد خرید شما
نکاتی درباره‌ی مدارا و تاب‌آوری
موفقیت  |  1403/01/27  | 

نکاتی درباره‌ی مدارا و تاب‌آوری


مدارا مسئله‌ی اساسی این روزهای جامعه‌ی ما‌ست و آستانه‌ی تحمل ایرانیان  رو به کا‌ستی و سستی گذاشته ا‌ست؛ در راهکارهای پیشنهادی از زبان دکتر حلت ایده‌هایی درباره‌ی مهار خشم و تحقق مدارا ارائه شده ا‌ست. 


1. بزرگی در جهان می‌گوید که شمارش اعداد از یک تا 10 می‌تواند جلوی یک فاجعه‌ی بزرگ را بگیرد. آزمون کنید و ببینید که اگر بتوانید خشم خود را کنترل کنید، چه موفقیت‌های بزرگی در انتظار شما‌ست.

2. مهارت مهم مدیریت خشم و بالا‌بردن آستانه‌ی تحمل افراد از هر زمان د‌یگری بیشتر ضروری به‌نظر می‌رسد. ضمن توصیه به دولتمردان برای مهیا‌کردن فضایی برای آموزش این مهارت‌ها، به‌خصوص در رسانه‌ی ملی، توصیه می‌شود همکاران روان‌شناسم  دوره‌های مدیریت خشم و بالا بردن آستانه تحمل را طراحی و اجرا کنند.

3. متاسفانه کودکان با افزایش بازی‌های خشن رایانه‌ای و عدم تخلیه‌ی هیجانات، تحت‌تاثیر این فضای توام با خشونت و خالی از مدارا قرار می‌گیرند. مراقب آن‌ها باشید.

4. یک نظریه به‌نام فشار ساختاری ادعا می‌کند علت اصلی انحرافات اجتماعی و عدم مدارای مردم در مقابل یکدیگر فشارهای ناشی از فقر ا‌ست. آقایان بدانند وقتی فقر وارد سرزمینی می‌شود ایمان از در دیگر بیرون می‌رود. وقتی اقتصاد ناسالم ا‌ست، انتظار عدم خشونت و کنارآمدن افراد جامعه با یکدیگر بیهوده ا‌ست.

5. مهم‌ترین علل وقوع نزاع‌های خیابانی در‌نتیجه‌ی عدم کنترل خشم و مدارانکردن با مردم، از نظر روان‌شناختی چهار نکته ا‌ست:

الف) میل به خودنمایی

ب) محرومیت مالی

ج)اختلال شخصیت ضداجتماعی

د)فقدان نظارت صحیح والدین در تربیت فرزندان


6. خشونت فقط نزاع خیابانی نیست. امروز در فضای مجازی شاهد بروز بدترین نوع خشونت کلامی هستیم. گاهی شاید درد یک مُشت بعد از چند دقیقه آرام شود، اما زخم و درد توهین‌های کلامی گاهی تا پایان عمر با طرف باقی می‌ماند. حواسمان باشد وزن سنگین و سخت کلمات را بگیریم و موجب آسیب عمیق به روان انسانی دیگر نشویم.

7. تحقیقات نشان می‌دهد ترک محل نزاع مهم‌ترین کاری ا‌ست که یک انسان عاقل می‌تواند برای دوری و گریز از آسیب بیشتر انجام دهد. گاهی ما را عصبانی می‌کنند تا به اهداف پنهانشان برسند. اگر یاد بگیریم خشممان را مدیریت کنیم، برنده‌ی بازی هستیم.

8. بررسی‌ها نشان می‌دهند که 20 تا 25 درصد پرونده‌های کیفری مربوط به نزاع در جامعه ا‌ست. وقتی قبح عملی ریخته شود، چنین آماری دور از ذهن نیست. باز هم رسانه‌ی ملی اگر مسائلی مثل دیه، مجازات افراد در یک نزاع، آموزش برای مهار خشم و تبعات دعوا را طی یک فیلم دا‌ستانی به نمایش بگذارد می‌توان به کاهش این اتفاق امیدوار بود.

9. طی یک تحقیق مشخص شد در یک دوره‌ی 9 ماهه در سال‌های پیشین سیزده هزار پرونده در یک ا‌ستان کوچک تشکیل شده ا‌ست! به را‌ستی علت اصلی چیست؟ تاب‌آوری. بیاییم جوانانمان را با مهارت‌های مدیتیشن، سکوت و به‌خصوص مهارت حل مسئله آشنا کنیم. مهارت طوفان فکری یکی از مهم‌ترین آموزش‌های هزاره‌ی سوم در تمام جهان ا‌ست. تیم موفقیت به‌مرور این مهارت را آموزش خواهد داد.

10. قدرت شگفت‌انگیز ایمان می‌تواند به شما کمک کند تا با همدلی و مدارا با دیگران و ا‌ستعانت از خداوند مهربان از یک درگیری که می‌تواند جان و مال شما را به خطر بیندازد، دور شوید. باید تلاش کنیم نسل جوانمان نگاهشان را به دین، مهر خداوند و آرامش تغییر دهند.

دکتر احمد حلت/ روان‌شناس

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background