menu button
سبد خرید شما
زندگي عاشقانه يك نوجوان و نقش والدین
موفقیت  |  1403/01/20  | 
زندگي عاشقانه يك نوجوان و نقش والدین

با عاشقانه‌های نوجوانم چه کنم؟


زندگي عاشقانه يك نوجوان مثل باغ اسرارش ا‌ست. از آغاز دوره نوجوانی، فرزندان کم‌کم به جنس مخالف توجه نشان می‌دهند و دنیای احساسی‌شان کمی تغییر‌شکل و تغییر مسیر می‌دهد. فرزند نوجوان شما که تا چند وقت پیش، تمام عشقش متوجه شما و همسرتان بود، حالا بیشتر متوجه افراد دور و برش می‌شود و دلش هم گاهی دنبال آن‌ها می‌رود. درست همین زمان ا‌ست که نگرانی‌های والدین هم بیشتر می‌شود و اغلب، این دل‌نگرانی‌ها نوجوانان را کلافه و فراری می‌کند. ولی چطور مي‌توان روابط والدين و فرزندان را كنترل كرده و بهبود بخشيد؟ والدين همیشه و در هر موردی، حرف‌هايي براي گفتن دارند. آن‌ها باید بتوانند در آرامش و خیلی دوستانه در مورد عشق و قواعد دوست داشتن براي فرزند خود توضيح دهند! اغلب پدر و مادرها حرف‌هاي خود را در مورد عشق و قواعد دوست‌داشتن به برخي از نصيحت‌هاي كليشه‌‌اي و كلي محدود مي‌كنند؛ مثل: «مواظب باش فريب نخوري! نبايد با احساساتت بازي شود! چشم‌هايت را خوب باز كن تا به راه بد كشيده نشوي! عاقل باش و تصميم‌هاي بچگانه نگير! و ...» در‌حالی‌که اين حرف‌ها چيزي كه نوجوانان انتظار شنيدنش را دارند‌، نیستند و چه‌بسا كه براي آن‌ها خسته‌‌كننده و كسالت‌بار باشد. آن‌ها بيشتر دوست دارند در مورد احساسات و عشق بدانند. «ادويژ آنتيه»، نويسنده كتاب «به كودكم كمك مي‌كنم تا رشد كند»، اطلاعات جالب و مهمي در مورد زندگی عاشقانه نوجوان مطرح کرده ا‌ست که در ادامه آن را با شما در میان می‌گذاریم.

نقش والدين در زندگي عاشقانه فرزندشان چيست؟

نقش والدين در زندگي عاشقانه فرزندشان كليدي و مهم ا‌ست. مادري كه از مرد‌ها و عاشق مرد‌ها شدن بد مي‌گويد، نمي‌تواند درست و عاقلانه قواعد دوست داشتن را به دخترش ياد دهد. وظيفه والدين رساندن اين پيام به فرزندان ا‌ست: «دوست‌داشتن بايد بر‌اساس احترام باشد. شما بايد به طرف مقابل خود احترام بگذاريد و او هم احترام شما را نگه دارد. به این می‌گویند یک رابطه عاشقانه درست.»

با نوجوان ناآگاهم در رابطه با جنس مخالف چه کنم؟

نوجوانان آگاهی درستی ندارند؛ به‌همين دليل بايد خيلي چيز‌ها را پيش‌بيني كرد. به‌عنوان مثال، از روابط عاشقانه دیگران براي باز‌كردن سر صحبت و آگاهي‌دادن به او بهره ببريد. اگر دخترتان گفت‌: «فلاني و فلاني عاشق هم هستند‌. آن‌ها هر‌روز همديگر را مي‌بينند و با هم بيرون مي‌روند»، از او بپرسيد: «آيا تو فكر مي‌كني كه آن‌ها واقعا عاشق هم هستند‌. به‌نظرت بهتر نيست روابطشان را كمي محدودتر كنند تا عشقشان از حالت آتشين به‌صورت منطقي‌تر و آرام‌تر و در نتيجه ماندگار‌تر دربيايد؟» و بعد برايش توضيح دهيد كه انتظارات دختر‌ها و پسر‌ها از عشق و دوستي متفاوت ا‌ست. پسر‌ها معمولا مي‌خواهند كه لحظات خوب و خوشي داشته باشند؛ در‌صورتي‌كه دختر‌ها او را شاهزاده روياهاي خود مي‌بينند و اغلب هم پس از رفت‌و‌آمدهاي مكرر و هر‌روزه، نااميد مي‌شوند.



پدر‌ها در روابط عاشقانه فرزندنشان چه وظيفه‌ای دارند؟

يك پدر بايد از زيبايي و قابليت‌هاي دخترش تعريف كند. به‌عنوان مثال وقتي لباس نو یا زیبایي مي‌پوشد، او را مورد تمجيد و تحسين قرار دهد. البته همه تعريف‌ها نبايد منحصر به وضع ظاهری او باشد. پدر‌ها بايد از هوش و ا‌ستعداد‌هاي فرزندان‌شان نيز تعريف كنند. به‌اين‌ترتيب، حواس و توجه آن‌ها فقط به‌سمت درست كردن تيپ و قيافه‌‌شان نمي‌رود و همه نقاط قوت و جذاب خود را تنها در ظاهر و نوع لباس‌هايشان نمي‌بينند.

وقتي پدرها به فرزند خود اعتماد‌به‌نفس مي‌دهند و علاقه و محبت خود را به او ابراز مي‌كنند، مانع اين مي‌شوند كه در برخورد با اولين تازه‌وارد و شنيدن تحسين و تمجيد‌هايش خام شوند و شروع به روياپردازي كنند. زيباترين تعريف و آرزويي كه يك پدر مي‌تواند براي دخترش داشته باشد، اين ا‌ست: «تو فوق‌العاده‌اي! اميدوارم در زندگي مردي نصيبت شود كه لياقت تو را داشته باشد.» به اين صورت، دختر قابليت‌هاي خود را بالا مي‌برد و در نهايت فردي را انتخاب مي‌كند كه ارزشش را داشته باشد.

عشق در پسرهای نوجوان

متاسفانه پدر و مادر‌ها خيلي كم در مورد عاشق‌شدن و عشق با پسر‌ان خود صحبت مي‌كنند. معمولا پدر‌ها وقتي مي‌خواهند چيزي به پسر خود ياد دهند، بادي به غبغب انداخته و اين‌طور شروع مي‌كنند: «وقتي من به سن‌و‌سال تو بودم ...» به هر حال بهتر ا‌ست كه پدر‌ها از خود يك الگوي بي‌نقص نسازند و از تجربيات خود آن‌ها را بهره‌مند کنند. موضوع نگران‌كننده در مورد پسر‌ها اين ا‌ست كه آن‌ها خيلي زود مورد تهاجم فيلم‌ها و عكس‌هاي غير‌مجاز و پورن قرار مي‌گيرند و مسير ارتباط آن‌ها با دختران منحرف مي‌شود و كلا مسير عشق و دوست‌داشتن آن‌ها تغيير شكل مي‌دهد. 

از این‌که بگذریم، بیشتر پسرها دوست دارند نقش جوجه خروس سرکش و قلدر را برای طرف مقابل خود بازی کنند. در این مواقع خيلي خوب ا‌ست كه پدر‌ها در در مورد احترام‌گذاشتن به زن‌ها و احساسات آن‌ها با پسر خود صحبت كنند؛ این‌که چنين رفتاري نشانه ضعف نيست، بلكه نشاني از قدرت ا‌ست كه به او اجازه مي‌دهد تا در برقرار‌كردن يك رابطه عاطفي با طرف مقابل خود موفق‌تر باشد. اگر او رفتاري خشن يا مردسالارانه داشته باشد نمي‌تواند يك رابطه عاشقانه سالم و درست برقرار كند. بيشتر پسر‌ها وقتي كه عاشق مي‌شوند، غرور‌شان به آن‌ها اجازه اعتراف به اين عشق را نمي‌دهد.



رابطه مادران و پسرها در دوران نوجوانی  

رابطه مادران و پسر‌ها چندان فرقي نكرده ا‌ست و كمابيش مثل گذشته‌ها پيش مي‌رود. مادرها مي‌خواهند پسرانشان را مثل شير تربيت كنند و هدف آنان قدرت، سرافرازي و پيروزي پسرانشان ا‌ست! با این وجود، همچنان پسرانشان را زیر پر و بالشان، لوس و ننر بار می‌آورند. مادر‌ها معمولا از عشق و لطافت دختران و احساس احترام و علاقه به آن‌ها با پسران خود صحبت نمي‌كنند و توقع دارند كه آن‌ها هميشه مثل يك مرد نيرومند و نفوذناپذير عمل كنند؛ اما غافل از اينكه پسران نازپرورده، هرچند که در ظاهر مثل شیر غرش می‌کنند، اما در اصل همان بچه گربه لوس هستند‌. بزرگ‌ترین لطفی که مادران می‌توانند در حق پسرانشان بکنند، این ا‌ست که آن‌ها را یک مرد واقعی بار بیاورند؛ یعنی مسئول!

اگر والدين از هم جدا شده باشند، چطور در رابطه با مسائل عاشقانه با فرزندنشان صحبت کنند؟

در اين مورد، صحبت از همسر قبلي كار آساني نيست؛ ولي اگر شما فرزند نوجواني داريد، بايد اين كار را بكنيد. به آلبوم عكس‌هاي قديمي مراجعه كنيد و از ديدار‌ها و احساس عاشقانه‌اي كه در آن زمان داشتيد، برايش تعريف كنيد و بگویید که عاقبت عشق هميشه به بن‌بست و شكست منتهي نمي‌شود. با این کار، الگوی ذهنی آنان را تغییر می‌دهید و برای رویارویی با زندگی مثبت‌تر بار می‌آیند.


به هر حال، والدين اولين و اصلي‌ترين الگوي فرزندان هستند‌. آن‌ها مي‌توانند بهترين راهنما براي آنان باشند و بايد طوری برخورد كنند كه فرزندشان هميشه حرف‌ها و مشكلاتش را با آن‌ها مطرح كند و به دوستان و غريبه‌ها پناه نبرد. والدين بايد علاوه بر ايفاي نقش پدر يا مادر، بهترين دوست فرزند خود نیز باشند!


 ادويژ آنتيه / مترجم: ناهيد مومن‌خاني



آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background