menu button
سبد خرید شما
روش‌های بازاریابی و فروش ویژه‌ی کسب‌و‌کارهای خانگی
موفقیت  |  1403/01/11  | 
محصولات عالی هم شکست می‌خورند!

روش‌های بازاریابی و فروش ویژه‌ی کسب‌و‌کارهای خانگی


تاریخ پر از محصولات و خدمات بی‌نظیری ا‌ست که هیچ‌وقت موفقیت را تجربه نکرده‌اند! تصور کنید یک محصول و کالای درجه یک دارید، اما کسی از وجود آن خبر ندارد، هیچ‌کس محصول شما را ندیده و حتی یک نفر هم آن را تجربه نکرده ا‌ست. در این شرایط شما یک محصول فوق‌العاده اما شکست‌خورده در انباری‌تان دارید و بس!

بارها در این سال‌ها متوجه شده‌ام که عموم کسب‌و‌کارهای کوچک تمام توان، انرژی و منابع خود را صرف تولید یک محصول یا خدمت بی‌نظیر کرده‌اند و در بزنگاه اطلاع‌رسانی، تبلیغات و زمان گذاشتن برای ارائه‌ی حرفه‌ای محصولات و خدماتشان منتظر معجزه‌ای بوده‌اند تا مشتریان به‌سوی آن‌ها سراریز شوند. 

در این مقاله قصد دارم تا تجربیاتم را به‌زبان ساده و البته کاربردی در قالب 8 نکته‌ی بسیار مهم با شما در میان بگذارم. به شما قول می‌دهم که پیاده‌سازی این روش‌ها در کسب‌و‌کارتان، تجربه‌ای فوق‌العاده از در‌آمد و فروش را برای‌تان به‌همراه خواهد داشت.

8 نکته برای بازاریابی در کسب‌و‌کار خانگی

1. ا‌ستفاده از ظرفیت فضای مجازی برای کسب و کار خانگی 

از قدرت شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام غافل نشوید و در تمام آن‌ها رد پای موثری از خود بر جای بگذارید. یک محتوای خوب می‌تواند مشتریان بسیاری را برای شما به ارمغان بیاورد.

 مشتریان در فضای مجازی علاقه‌مندند تا سرگرم شوند، محتوای آموزشی جذاب ببینند و ترفندهای خاص را به‌صورت کوتاه تجربه کنند. 

اگر دنبال ایده‌های عالی برای تولید محتوا هستید پیشنهاد می‌کنم پیج بهترین رقبای خودتان را به‌صورت مداوم رصد کنید و از آن‌ها ایده بگیرید.

2. حضور در ایونت‌ها و نمایشگاه‌ها برای کسب و کارهای کوچک 

یکی از پرسود‌ترین فعالیت‌های بازاریابی برای کسب‌و‌کارهای کوچک حضور در ایونت‌ها، نمایشگاه‌ها و به‌صورت عمومی، هر فضایی ا‌ست که افراد در آن گرد هم آمده‌اند. 

با پیگیری زمان‌برگزاری نمایشگاه‌های محل سکونتتان در تمام آن‌ها نقش پر‌رنگی داشته باشید و از حضور در آن‌ها غافل نشوید. نمایشگاه‌ها یکی از بهترین فرصت‌ها برای معرفی شما به مشتریان هستند‌.



3. بهره‌مندی از فرصت‌های محلی برای کسب و کارهای خانگی 

همه‌ی ما در اطرافمان فرصت‌هایی داریم که گاهی از آن غافلیم. خاطرم هست سال‌ها قبل به فردی که صاحب یک کارگاه کوچک خیاطی بود کمک کردم تا بروشور تبلیغاتی کوچک اما خلاقانه‌ای را طراحی کند. در آن بروشور تبلیغاتی، خدمات قابل‌ارائه را به‌همراه قیمت درج کردیم. از او خوا‌ستم تا در تمام اماکنی که قابلیت انتشار آن بروشور بود، آن را منتشر کند؛ از جلوی مدرسه‌ی فرزندانش تا تابلوی اعلانات مجتمع مسکونی‌شان. حتی تعدادی از بروشورها را به یک میوه‌فروشی دادند که به مشتریان بدهد و نتیجه خیره‌کننده بود. پس از آن تعداد زیادی درخوا‌ست برای خدمات به‌سمتشان سرازیر شد!

همه‌ی ما فرصت‌های بسیاری را در اطرافمان داریم که متاسفانه به‌دلیل بی‌توجهی نمی‌توانیم از آن‌ها بهره‌مند شویم.

 پس همین حالا دست به‌کار شوید و یک لیست از فرصت‌هایی که در اطرافتان وجود دارد تهیه کنید. 

یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده از فرصت های محلی برای توسعه کسب و کار این ا‌ست که به دفترچه تلفن موبایلتان مراجعه کنید و به هر اسمی که رسیدید، از خودتان بپرسید که این فرد چگونه می‌تواند به من کمک کند؟ این اقدامِ بسیار فوق‌العاده را جدی بگیرید.

4. تمایز کسب و کارهای کوچک با ارائه‌ی خدمات منحصر‌به‌فرد

یکی از مزایای کسب‌و‌کارهای کوچک وقتی ا‌ست که آن‌ها می‌توانند برای مشتریان خود بگذارند. شما به‌عنوان مالک یک کسب‌و‌کار که روزانه تعداد محدودی مشتری دارد و در شروع مسیر ا‌ست می‌توانید با زمان گذاشتن برای مشتریان، آن‌ها را نسبت‌به محصول و خدمتتان وفادار کنید. 

تولید محصول اختصاصی، وقت‌گذاشتن برای یک بسته‌بندی خاص با نام مشتری و حتی نوشتن یک دست‌نوشته به‌همراه محصول می‌تواند تجربه‌ی بی‌نظیری را خلق کند و این فرصتی ا‌ست که شما به‌عنوان مالک یک کسب‌و‌کار کوچک در اختیار دارید. پس لطفا از این موضوع غافل نشوید.



5. کمک‌گرفتن از شرکای انتفاعی توسط کسب و کارهای کوچک 

شریک انتفاعی شخصی ا‌ست که مخاطبانش با شما مشترک هستند‌. اما رقیب یکدیگر نیستید. 

به‌عنوان مثال، خانم «الف» یک کارگاه کوچک شیرینی‌پزی دارد و خانم «ب» مدیر یک مجموعه‌‌ی خدمات زیبایی ا‌ست. خانم الف می‌تواند به روش‌های مختلفی با خانم ب همکاری کند. مثلا خانم الف و ب می‌توانند به‌صورت مشترک یک کارت ویزیت یا تبلیغ بروشوری تولید کنند و به این ترتیب هزینه‌های خود را کاهش دهند 

یا این‌که خانم ب با نصب یک پوستر تبلیغاتی در آرایشگاهش، تبلیغ شیرینی‌های خانم الف را انجام دهد و در ازای آن‌، خانم الف نیز داخل بسته‌بندی شیرینی‌ها، تبلیغ او را قرار دهد و ...

 پس وقتی ما یک شریک انتفاعی پیدا می‌کنیم، می‌توانیم به روش‌های متعددی از این ظرفیت بهره ببریم. نکته‌ی مهم این‌جا‌ست که یادمان باشد اگر در این رابطه‌یکی از طرفین احساس کند که دارد به‌صورت یکطرفه خدمات می‌دهد، این رابطه طولانی نخواهد بود. ما باید در عین حال که منفعتی به‌دست می‌آوریم، برای طرف مقابلمان نیز منفعتی خلق کنیم.

6. ا‌ستفاده کسب و کارهای کوچک از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های آگهی 

یکی از بهترین روش‌ها برای توسعه‌ی بازاریابی و فروش بیشتر محصولات ا‌ستفاده از سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی ا‌ست که به شما در معرفی محصولات و خدماتتان کمک می‌کنند. 

سایت‌هایی مثل با‌سلام، شیپور، دیوار و ... به شما کمک می‌کنند تا بتوانید خودتان را بهتر و بیشتر معرفی کنید؛ پس همین حالا برای ایجاد یک آگهی دست به‌کار شوید.



7. اعتماد‌سازی روند تولید محصولات خانگی 

شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد برای ا‌ستفاده از محصولات و خدمات کسب‌و‌کارهای کوچک اعتماد به روند تولید، مواد اولیه و محصول نهایی ا‌ست. 

شما به‌عنوان مدیر یک کسب‌و‌کار باید با ا‌ستفاده از ابزار‌هایی مثل تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، اعتماد مخاطبان را نسبت‌به ارائه‌ی محصولات با‌کیفیت تامین کنید. 

پس مدام از خودتان این سوال را بپرسید که چطور باید این اعتماد را جلب کنید. ایجاد هایلایت رضایت مشتریان قبلی در فضای مجازی، نشان‌دادن تعداد فروش و حجم خدمات، نشان‌دادن مراحل تامین و تولید و از همه مهم‌تر ارائه‌ی ضمانت برای محصول و خدمتی که ارائه می‌کنید می‌تواند نقش بسیار مهمی در این موضوع داشته باشد. 

یادتان باشد ما به‌اندازه‌ای می‌فروشیم که اعتماد ساخته‌ایم.

8. ارائه‌ی سمپل (نمونه)

اگر محصول و خدمتی که ارائه می‌کنید قابلیت ارائه‌ی نمونه یا سمپل دارد حتما از این روش ا‌ستفاده کنید. 

می‌خواهم برای‌تان مثالی بزنم. یک برند تولید ترشی‌های خانگی چند سال قبل برای رونمایی از محصول جدیدش از من تقاضای کمک کرد. روش‌های مختلفی برای این کار وجود داشت؛ از انجام تبلیغات در فضای مجازی تا چاپ تبلیغات کاغذی و ... اما ما یک تصمیم خاص گرفتیم. از آن پس، هر مشتری که یکی از محصولات آن مجموعه را سفارش می‌داد، یک ظرف بسیار کوچک از محصول جدید را به‌همراه یک بروشور کوچک برای معرفی محصول جدید، محتویات آن و توضیحات نیز به‌عنوان هدیه دریافت می‌کرد.

 نتیجه‌ی این اقدام خیره‌کننده بود. مشتریان بسیاری پس از تست‌کردن نمونه‌ی کوچک‌ترشی، خوا‌ستار خرید آن بودند و در مدت بسیار کوتاهی تمام آن محصول به‌فروش رفت و به‌مرور به یکی از محبوب‌ترین محصولات آن مجموعه تبدیل شد. این معجزه‌ی ارائه‌ی سمپل بود.

جمع‌بندی 

در این مقاله سعی کردم تا با معرفی 8 روش کاربردی به‌فروش و در‌آمد بیشتر کسب‌و‌کار شما کمک کرده و تجربه‌ی جدیدی از در‌آمد را برای‌تان خلق کنم تا در میان رقبا دیده شوید و بتوانید بیشتر و بهتر بفروشید.

محمد صابری/ مربی و مشاور کسب‌وکار 

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background