menu button
سبد خرید شما
راهكارهايي براي ديدوبازديدهاي نوروزي همراه باكودكان
یکتا فرهانی  |  1402/12/27  | 
وقتي با مامان و بابا مي‌خواهيم بريم مهموني

راهكارهايي براي ديدوبازديدهاي نوروزي همراه باكودكان


بچه‌ها موجوداتي شيرين و دوست‌داشتني هستند‌. اما اگر نتوانيم با آن‌ها به خوبي ارتباط برقراركنيم‌، به دنياي بچه‌ها نزديك‌ شويم و به گونه‌اي آن‌ها را با قوانين دنياي بزرگ‌سالان آشنا كنيم‌، گاهي رفتار‌هايي ناشي از لج و لج‌بازي‌، بهانه‌گيري و ...از خود نشان می‌دهند كه نه‌تنها‌ باعث ايجاد مشكلاتي‌ براي والدین ‌می‌شوند، بلكه‌ بعضي مواقع‌ در جمع‌هاي خانوادگی، به‌ويژه هنگام ديدوبازديدهاي سال نو‌ هم كلافه‌كننده خواهند بود و در اين ميان هم بيش از هركسي پدر و مادر معذب خواهند شد و نمی‌دانند که باید چه کنند.

نحوه برخورد با کودکان در مهمانی 

براي آشنايي بيشتر با چگونه برخوردكردن كودكان هنگام رفتن به ميهماني‌ یا وقتي كسي به منزلمان مي‌آيد يا هنگامي‌كه نمي‌تواند ارتباط خوبي با هم‌سن‌و‌سالان يا دوستان بزرگ‌تر‌ و كوچك‌ترش برقرار كند‌، در ادامه با ما همراه باشید.

بر قراري ارتباط كودك با اطرافيان 

نخستين رابط كودك با محيط اطراف والدين هستند‌. اما اين ارتباط‌ به‌تدريج گسترده‌تر مي‌شود‌ و به افراد ديگر در جمع‌هاي مختلف خانواده، دوستان يا هم‌سن‌و‌سالان كودك بسط مي‌يابد. كودك 40روز بعد از تولد مي‌تواند در جمع‌هاي مختلف شركت كند (با توجه به حساس‌بودن و لطافت خاص نوزادان، بهتر ا‌ست تا 40روز پس از تولد آن‌ها را در مکان‌های شلوغ نبريم) اما اين كار حتما بايد با مراقبت و توجه خاص والدين انجام شود‌.

كودكان را در خانه تنها نگذاريد!

بچه‌ها نبايد به‌هیچ‌وجه تا12سالگی در خانه‌تنها بمانند؛ زیرا به نظارت مستقیم یا غیر‌مستقیم والدین نیاز دارند. وقتی کودکان‌ مدت طولانی در خانه‌تنها می‌مانند، نه‌تنها ممکن ا‌ست ‌ آسیب‌های‌ جسمانی ببینند‌، بلکه ممکن ا‌ست حتی در بزرگ‌سالی هم دچار کمبود محبت شوند. 

در‌واقع حضور والدین هم ازلحاظ کیفی و هم ازلحاظ کمی مهم ا‌ست؛ وقتی والدین خسته باشند، نمی‌توانند حضور کاملی داشته باشند و کمبود مهر مادر و پدر و همچنین تعاملات خانوادگی در‌کنار هم ضروری ا‌ست. 

نشانه‌هاي تنهاماندن کودکان‌

یکی از نشانه‌هاي تنهاماندن کودکان‌ این ا‌ست که زیاد حرف می‌زنند؛ چون دوست دارند به‌نوعی با دیگران ارتباط برقرار کنند‌ یا نمی‌توانند‌ ارتباط درستی با دیگران داشته باشند‌، از شرکت در جمع‌های مختلف ا‌ستقبال نمی‌کنند و دوست دارند تنها باشند‌ یا با توجه به شخصیت افراد ممکن ا‌ست برعکس شود‌؛ یعنی فرد چون در کودکی احساس تنهایی داشت، در بزرگ‌سالی جذب خانواده‌های شلوغ شود یا همسری را انتخاب کند که رفت‌و‌آمد زیادی دارند و پر‌جمعيت هستند‌. 

در‌مجموع می‌توان گفت اگر شخص در کودکی نتواند علاوه‌بر جمع کوچک خانواده در مهمانی‌ها و جمع‌های مختلف شرکت کند‌، در بزرگ‌سالی هم مشکلاتی دررابطه‌با جامعه‌پذیری خواهد داشت‌. 




یادگیری مشاهده‌ای کودک در مهمانی‌ها

با توجه به این‌که کودک از جمع‌های مختلف الگو می‌گیرد و رفتار‌های دیگران را تقلید می‌کند و به‌نوعی با دیدن خیلی چیزها را مي‌آموزد. ما هم‌ مي‌توانيم به‌طور غیر‌مستقیم به کودک آموزش دهیم‌ و موقعی که او را به مهمانی یا گردش می‌بریم، وی را با چیز‌های زیادی آشنا کنیم؛ مثلا جاهای مختلف را به او نشان دهیم و درباره همه‌چیز برایش توضیح دهیم. مثلا بگوییم: «این‌جا پارکه، می‌تونیم‌ با هم بریم اونجا تا‌ با دوستات بازی کنی‌، اسم این‌جا نانواییه باید توی صف منتظر باشیم تا نوبتمان شود و ...» که همه این موارد برای رشد اجتماعی کودک بسیار ضروری ا‌ست.

مراقبت ویژه از کودک در مهمانی

با توجه به‌ این‌که معمولا جمعیت در مهمانی‌ها زیاد ا‌ست و والدین به‌دنبال کارهای خودشان هستند‌. ممکن ا‌ست از کودکان غافل شوند‌؛ در‌حالی‌که باید در این هنگام‌ مراقبت بیشتری از کودکان داشته باشند تا اتفاق خطرناکی برایشان نیفتد، به‌علاوه در مهمانی‌ها حتما باید مراقبت مستقیم و غیر‌مستقیم هم بر بازی بچه‌ها داشته باشند. اصلا در‌ست نیست که والدین‌ كودكان را ساعت‌ها به حال‌ خود رها کنند؛ خصوصا اگر سن‌و‌سال بچه‌ها خیلی با هم هماهنگ نیست. در‌حقیقت باید بیشتر باید مراقب باشیم تا خطری از هر لحاظ آن‌ها را تهدید نکند. 




لذت عيدي‌گرفتن!

با توجه به اينكه در ايام نوروز‌، خانواده‌ها به كودكان عيدي مي‌دهند‌، بهتر ا‌ست از قبل درباره‌ آداب عيدي‌دادن و عيدي‌گرفتن به آن‌ها توضيح دهيم‌. بدين ترتيب كودكان با رفتار‌هاي محبت‌آميز‌، مسئله پذيرش‌ و بخشندگي بيشتر آشنا مي‌شوند. ضمن اينكه به کودکان قدر‌شناسي و تشكركردن را ياد مي‌دهيم و کودکان را با‌ تمام سنت‌هاي نوروز آشنا مي‌كنيم؛ بدين ترتيب كودكان هم مي‌توانند از همراهي‌كردن ما در ديدوبازديدهاي نوروزي لذت بیشتری ببرند.

آموزش رسم و رسوم نوروز به کودکان

شما مي‌توانيد به كودك ياد بدهيد كه «اگر دوستت به تو عيدي داد‌، وقتي به خانه ما مي‌آيد، تو هم بايد به او عيدي بدي و چون مهمون ما‌ست بايد به او توجه کنی و ازش پذيرايي كني و...» يعني كودك بايد با آداب و رسوم‌ مناسبت‌هاي مختلف از جمله عيد نوروز و مقوله عيدي‌، مهماني‌رفتن، مهماني‌گرفتن و چگونه رفتاركردن با افراد غريبه‌، دوستان‌، بزر‌گ‌ترها و ... به‌خوبي آشنا شود؛ ضمن اينكه بايد ياد بگيرد به مقررات هر خانواده‌اي احترام بگذارد.

كودك را با محيط‌هاي جديد آشنا كنيد

توجه داشته باشيد هنگامي‌كه مي‌خواهيد كودك را به مكان جديدي مثل پارك‌، سينما‌، موزه‌، مهماني و هر جاي ديگري‌ براي نخستين‌بار ببريد، بايد توضيحات لازم را هم به او بدهيد؛ مثلا قبل از ديدوبازديدهاي نوروزي به او آموزش‌هاي لازم را مي‌دهيم: 

«جايي كه مي‌خوايم بريم، خونه دوست تو‌ئه‌. 2 تا بچه هم‌سن تو هم هستن كه مي‌توني با اون‌ها دوست بشی» یا «جايي كه مي‌خوايم براي عيد‌ديدني بريم، بچه ندارن و تو بايد مودب باشي و ...» 

اما توضيحات ما بايد به گونه‌اي باشد كه كودك تحت‌فشار قرار نگيرد و در‌واقع اعتماد‌به‌نفسش را از دست ندهد؛ در‌واقع این طرز صحبت‌کردن که تاکید می‌کند «پاهات رو جمع مي‌كني‌، در‌ست مي‌شيني‌، صداتم درنمي‌ياد‌، راه هم نمي‌افتي تو اتاق‌ها و ...» اصلا درست نیست؛ چون‌ كودكان‌ معمولا ميلي براي رعايت‌ اين‌چنين قوانين خشكي ندارند و ترجيح مي‌دهند اصلا به چنين مهماني‌هايي نروند!



كودكان را در بازي همراهي كنيد

با توجه به اينكه كودكان در مهماني‌ها از سنين مختلف دركنار هم بازي مي‌كنند، وجود بزرگ‌سالی با بچه‌ها ارتباط خوبي دارد و در بازي با آن‌ها همراه می‌شود، الزامي ا‌ست؛ البته گاهي هم كودكان دوست دارند تنها باشند و بزرگ‌ترها را به بازي خود راه نمي‌دهند‌؛ در‌واقع هدف ما هم از همراه‌بودن در بازي بچه‌ها به‌معناي دخالت در بازي آن‌ها نيست، بلكه بيشتر جنبه هدايتگري در اين زمينه دارد که بسیار مهم ا‌ست.

بازي بچه‌ها را مديريت كنيد‌، نه دخالت

توجه داشته باشيد كه وقتي كودكان در مهماني‌ها‌ و هنگام بازي با یکديگر اختلاف پيدا مي‌كنند، بهترين كار مديريت ا‌ست، نه اينكه والدين از فرزند خود طوری حمايت کند كه كودك تصور کند با حمايت والدين خود هركاري بخواهد مي‌تواند انجام دهد؛ چون اين رفتار براي كودكان در آينده هم مشكل ايجاد مي‌كند و حتي گاهي باعث 

مي‌شود آن‌ها به‌اصطلاح لوس بار بيايند. در‌واقع دخالتي كه باعث تبعيض شود، براي بچه‌ها مضر ا‌ست و بچه‌ها هم از آن ا‌ستقبال نمي‌كنند؛ چون دوست دارند بتوانند از بازي لذت ببرند؛ بنابراين بهترين كار در زمان اختلاف كودكان اين ا‌ست كه حواس آن‌ها را به‌جاي ديگري پرت كنيم تا مشكل موجود را فراموش كنند‌.

فوايد رفتن به مهماني برای کودک

در‌واقع ما در مهماني‌ها به‌طور غير‌مستقيم رعايت نظم و انضباط‌، محبت‌كردن‌، قدرداني‌، پذيرايي‌، احترام به مهمان و تعامل با جمع را به كودك آموزش مي‌دهيم؛ به‌علاوه در مهماني‌ها، به‌ويژه ديدوبازديدهاي نوروزي‌، كودك با اقوام و خويشاوندان خود آشنا مي‌شود و كم‌كم با اجتماعات بزرگ‌تر و جاهاي شلوغ‌تر از جمع كوچك خانواده هم انس مي‌گيرد و ديگر ترسي از اين‌گونه جمع‌ها نخواهد داشت.


آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background