menu button
سبد خرید شما
از کمپین خوب تبلیغاتی تا خودزنی به وسیله‌ی آمارسازی
موفقیت  |  1402/12/22  | 

از کمپین خوب تبلیغاتی تا خودزنی به وسیله‌ی آمارسازی

مخاطبان باهوشند!

آمارسازی یک خودزنی آشکار ا‌ست که ما را از آن‌چه که باید باشیم دور می‌کند و آن‌چه را که نیستیم نشان می‌دهد!


چگونه باید در شبکه های مجازی دیده شویم

محتواهای ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی باید دیده شوند تا صاحب آن صفحه بتواند به‌صورت حداکثری به اهداف خود از تولید محتوا دست یابد. برای رسیدن به این مهم، ساخت محتوای درگیر‌کننده و متناسب با خوا‌سته‌های مخاطب نقشی اساسی دارد. مطمئنا این محتوا شروع جذابی دارد و حس خوبی را در مخاطب ایجاد می‌کند و پایان آن‌هم به‌نحوی ا‌ست که مخاطب را ترغیب به اقدام می‌کند. اینجور محتواها خودشان وایرال می‌شوند. 

منظور از القای حس خوب به مخاطب الزاما احساسات و عواطف یا تغییر حال و هوای مخاطب نیست. مثلا یک محتوای پزشکی قرار نیست مخاطب را به وجد بیاورد یا یک صفحه‌ی تاریخ مشروطه لازم نیست مخاطبش را بخنداند! حس خوب می‌تواند در دسته‌بندی‌های مختلف خودش را نشان بدهد؛ از جمله حس یادگیری یا افزایش اطلاعات؛ یعنی مخاطب بعد از دیدن آن محتوا در شبکه‌های اجتماعی حس کند چیزی به داشته‌هایش اضافه شده یا این‌که بفهمد چیز به‌دردبخوری را یاد گرفته ا‌ست؛ چیزی که ممکن ا‌ست به‌کار دیگران هم بیاید.

البته در مورد صفحاتی که جنبه‌های انگیزشی، معنوی، طنز و سرگرمی دارند دا‌ستان متفاوت ا‌ست. ولی در‌نهایت همه‌ی آن‌ها به تجربه‌ی کاربر از محتوای ما ختم می‌شوند. اجازه بدهید ساده بگویم: تجربه‌ی خوب کاربرمجازی یعنی در‌نهایت پست ما را لایک کند یا کامنت بگذارد یا آن را برای دیگران ارسال کند!



برای تولید محتوا چه کار کنیم؟

اما این محتوای درگیر‌کننده هنوز پتانسیل کافی را برای بیشتر دیده‌شدن ندارند. به ا‌ستثنای محتواهایی که خود‌به‌خود وایرال می‌شوند، باید اقدامات د‌یگری را هم برای هر‌چه بیشتر دیده‌شدن انجام داد. اما آن اقدامات چیست؟ چگونه باید انجام شود؟ چه ملاحظاتی دارند و در‌نهایت این‌که چگونه مثل یک چاقوی دولبه، کار ما را خراب خواهند کرد؟

• بوست اینستاگرام

گزینه‌ی بوست اینستاگرام اولین راه‌حل ا‌ست. با این اقدام، گرچه پست شما در معرض دید مخاطبان مناسب قرار می‌گیرد، اما قضیه به این سادگی‌ها نیست. روند حاکم بر بوست پیچیدگی‌های مربوط به مارکتینگ را داشته و هزینه‌ی دلاری بالایی دارد؛ ضمن این‌که آمیختگی با تحریم کار را پیچیده‌تر می‌کند.

• کمپین تبلیغاتی اینستاگرامی

این روش بسیار رایج ا‌ست: پرداخت هزینه به یک یا چند پیج پر‌بازدید و انجام تبلیغات در آن صفحه‌یا صفحات؛ به‌همین راحتی! البته گزینه‌های زیادی پیش‌روی شما‌ست؛ از جمله طراحی کمپین و ارائه‌ی محتوا به‌صورت هم‌زمان یا در بازه‌های زمانی مختلف در چندین پیج یا معرفی پست شما در ا‌ستوری‌های آن‌ها یا پست‌های مشترک یا حتی درج محتوای شما در صفحات آن‌ها. چیزی که در این بین خیلی مهم ا‌ست، هدف‌گذاری صحیح در این اقدامات ا‌ست؛ یعنی باید بدانیم چرا تبلیغات می‌کنیم؟ فقط می‌خواهیم دیده شویم و آمار بازدید و بازخورد مخاطب بالا برود؟ می‌خواهیم کالایمان را به‌فروش برسانیم؟ می‌خواهیم از برند ما آگاه شوند؟ می‌خواهیم دنبال‌کننده‌ی جدید داشته باشیم؟ پاسخ صحیح و عمیق و هدف‌مند به اینجور سوالات هزینه‌های ما را نیز هدف‌مند می‌کند و دستاورد‌های بهتری را برای‌مان به ارمغان خواهد آورد.

•  ربات‌ها و ربات‌گونه‌ها در اینستاگرام

راه دیگر ا‌ستفاده از ربات‌ها یا اقدامات رباتگونه ا‌ست؛ افزایش بازدید، لایک، کامنت و فورودارد و .... البته این‌که پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام در برابر ربات‌ها دست‌و‌پا‌بسته و منفعل نیستند، نکته‌ی درستی ا‌ست و ممکن ا‌ست چنین اقداماتی باعث تنبیه از طرف اینستاگرام بشود. برای همین ارائه‌کنندگان این خدمات، با چندین اکانت برای شما لایک و کامنت و فوروارد طبیعی انجام می‌دهند تا خیال اینستاگرام تا حدودی از بابت ربات راحت شود، ولی توجه داریم که این کار هم گر چه توسط نیروی انسانی انجام می‌شود، اما یک رفتار ربات‌گونه ا‌ست.



خود‌زنی در اینستاگرام

به‌طور کلی این اقدامات ربات‌گونه همیشه چیز خوبی نیستند و مثل میان‌بری عمل می‌کنند که ما را از مسیر درست بازمی‌دارند. این‌ مسیر درست پتانسیل‌های یادگیری زیای دارند که نباید آن‌ها را از دست داد، ولی تفکر ربات‌گونه اجازه‌ی یادگیری را از ما می‌گیرند. 

مخاطبان باهوش که این روزها زیادند، این تقلب را متوجه می‌شوند! به‌طور مثال صفحه‌ای که ظرفیت بازدید محتواهای آن ۵۰۰۰ عدد ا‌ست و او تا دیروز توانسته از این ظرفیت به عدد ۲۰۰۰ برسد و حالا به‌صورت ناگهانی به ۳۰ هزار بازدید می‌رسد، دستش برای مخاطب رو می‌شود. برخی که ناشیانه‌تر عمل می‌کنند و اعداد و ارقامی را می‌سازند که خیلی جای تعجب دارد. از آن بدتر اقدامات تصنعی برای افزایش کامنت و فوروارد و ذخیره‌ی پست آن‌هم با اعدادی عجیب و غریب ا‌ست!

چنین کارهایی نه‌تنها مخاطب باهوش را نسبت‌به ما بدبین می‌کند، بلکه با این کار اعتماد کارشناسان و همکاران را نیز از دست می‌دهیم و شبکه‌های ما دچار آسيب می‌شوند. چنین صفحه‌ای به وضوح در‌حال آمارسازی ا‌ست. آمارسازی یک خودزنی آشکار ا‌ست که ما را از آن‌چه که باید باشیم دور می‌کند و آن‌چه را که نیستیم نشان می‌دهد!

پیشنهاد برای رشد پیج اینستاگرام چیست؟

به‌جای این اقدامات ایذایی، توصیه می‌شود این روند را جایگزین کنید: به مخاطب و محتوایتان و بازخوردها بیشتر فکر کنید و کار روی برندینگ خود را در دستور کار قرار دهید. برندینگ فقط لوگو و رنگ‌بندی‌های محتوایی نیست. ا‌ستوری‌های هدف‌مند بر‌اساس هویت برند و پرسونای مخاطب خیلی جواب می‌دهد. صفحات همسو و محتواهای موفق را ببینید و از آن‌ها الهام بگیرید. در ضمن‌، هم‌زمان با تبلیغات به شبکه‌سازی هم فکر کنید.

علی ارسطویی/ مجری و مشاور بازاریابی محتوایی

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background