menu button
سبد خرید شما
چرا زنان خیانت می‌کنند؟
آلا نواح  |  1402/12/15  | 

چرا زنان خیانت می‌کنند؟

درک علل خیانت در زنان

تمایل به خیانت و ارتکاب آن توسط مردان ممکن ا‌ست توجه زیادی را به خود جلب کند، اما زنان هم از این مسئله مستثنی نیستند و ممکن ا‌ست آنان هم مرتکب خیانت شوند. پس درک علل خیانت در زنان و مردان و این‌که زوجین با انجام چه کارهایی می‌توانند زندگی زناشویی خود را از این عامل نابود‌کننده مصون بدارند از اهمیت به‌سزایی برخوردار ا‌ست.


هنگامی‌که رابطه‌ای به خیانت می‌گراید، تصورات غلطی در رابطه با علل ایجاد آن مطرح می‌شوند. از این رو توجه به دو نکته در این مورد حائز اهمیت ا‌ست؛ نخست این‌که در زندگی زناشویی خیانت فقط به رابطه‌ی جنسی و تماس فیزیکی محدود نمی‌شود و دوم این‌که این مسئله فقط شامل مردان نمی‌شود و زنان نیز ممکن ا‌ست خیانت کنند. «سارا کوک راجرا» (Sarah Cook Ruggera)، درمانگر در حوزه‌ی ازدواج و خانواده، در این‌باره می‌گوید: «در زندگی زناشویی، زنان به‌دنبال راحتی و رضایتمندی هستند و این همان چیزی ا‌ست که مردان نیز متقابلا همین را می‌خواهند. اما این روزها آمار خیانت در زنان روند رو به رشدی دارد و احتمال می‌رود که به‌تدریج میزان آن با میزان خیانت در مردان برابری کند. همچنین درک این موضوع مهم ا‌ست که زوجین صرفا به‌وسیله‌ی رابطه‌ی جنسی به یکدیگر خیانت نمی‌کنند. از نگاهی دیگر می‌توان خیانت را به‌عنوان هر نوع صمیمیت و دوستی نامعقول و نامناسبِ خارج از روابط زوجین، خواه به‌صورت صرفا عاطفی و خواه فیزیکی تعریف کرد. 




خیانت مجازی 

خیانت همچنین می‌تواند به‌صورت مجازی و بدون داشتن هر‌گونه رابطه‌ی جنسی یا حتی دیدار حضوری با یک شخص دیگر رخ دهد که قطعا عملی نادرست ا‌ست و در‌نهایت باعث بی‌اعتمادی زن و شوهر نسبت‌به یکدیگر می‌شود. مطالعات اخیر در مورد خیانت مجازی نشان داده‌اند که هر چند شاید یک مرد برقراری روابط مجازی را به‌دلیل عدم امکان تماس فیزیکی خیانت تلقی نکند، اما همسرش قطعا نسبت‌به این مسئله ناراضی خواهد بود. اما بسیاری از زوجین، زمانی‌که در روابطشان با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند و برای مشاوره به‌درمانگر مراجعه می‌کنند، علاوه بر روابط مجازی، به‌وجود برخی چالش‌ها و مشکلات دیگر نیز اشاره می‌کنند؛ از جمله کمبود ارتباطات کلامی، نارضایتی از روابط جنسی یا احساس خستگی. اما با این همه‌، مطالعات د‌یگری از این موضوع پرده برداشته‌اند که خیانت در تمام انواع آن می‌تواند بدون هیچ مشکلی در زندگی زناشویی رخ دهد. مثلا ممکن ا‌ست زن یا شوهر دچار بیماری روانی یا اختلال شخصیت باشند. 

دلایل تمایل زوجین به خیانت 

در درجه‌ی اول ممکن ا‌ست زن و شوهر احساس کنند که ارتباط عاطفی مشترک بین آن‌ها قطع شده یا مورد بی‌توجهی از طرف شریک عاطفی‌شان قرار گرفته‌اند. راجرا در این‌باره می‌‌گوید: «در بسیاری از موارد، دلیل خیانت می‌تواند این باشد که شخص احساس می‌کند از لحاظ عاطفی به کسی وابسته ا‌ست.» ممکن ا‌ست زن و مرد به این دلیل خیانت کنند که احساس می‌کنند در رابطه‌ی خود چیزی را گم کرده و یا از دست داده‌اند. زمانی‌که زن و شوهر رابطه‌ی عاطفی با یکدیگر را قطع می‌کنند و به‌تدریج از هم دور می‌شوند، زن کم‌کم احساس تنهایی و افسردگی می‌کند و در‌نتیجه ممکن ا‌ست در خارج از زندگی زناشویی در جست‌وجوی شریک عاطفی د‌یگری باشد تا به نیاز‌های عاطفی و فیزیکی او توجه کرده و آن‌ها را تامین کند. 




دلایل خیانت در زنان

در توضیح دلایل خیانت زنان در زندگی زناشویی می‌توان به برخی مواردی اشاره کرد که عبارتند از:

1)خیانت زنان برای فرار از یک رابطه‌ی بد یا نا‌خوشایند

زنانی که خیانت می‌کنند ممکن ا‌ست بخواهند به‌نوعی از مسئولیت خودشان در رابطه با زندگی زناشویی فرار کنند، اما ندانند چگونه باید این کار را انجام دهند. همچنین گاهی اوقات ممکن ا‌ست برای یک زن بسیار دشوار باشد که بگوید می‌خواهد از همسرش جدا شود؛ پس به‌جای آن به خیانت رو می‌آورد. راجرا در این‌باره می‌گوید: «خیانت راهی برای تخریب یک رابطه ا‌ست، چون زن در آن زمان، به هر دلیلی ناراحت، ناراضی و خشمگین ا‌ست و قصد دارد به هر شکل ممکن رابطه را خراب کند.»

2)خیانت زنان به دلیل یافتن عشقی که آتش رابطه را شعله‌ور کند و به آن گرما ببخشد

با نگرانی‌های مربوط به مسائل مالی، صورتحساب‌ها، فرزندان و البته خستگی زوجین به‌دلیل پرداختن به امور زندگی‌، عشق و علاقه‌ای که در آغاز رابطه را گرم نگه می‌داشت، به‌تدریج کاهش می‌یابد و حتی ممکن ا‌ست از بین برود. راجرا اعتقاد دارد که روابط عاشقانه و رمانتیک می‌توانند به‌تدریج در زندگی روزمره از بین بروند یا به‌نوعی کاهش یابند. حتی اگر این مسائل دلایل واقعی بروز مشکلات در زندگی زناشویی نباشند، با این حال می‌توانند یک زن را برانگیزند تا در جست‌وجوی رابطه‌ی د‌یگری باشد که در آن محوریت توجه از آنِ اوست. 

3)خیانت زنان به دلیل نارضایتی از روابط جنسی

به عقیده‌ی راجرا، اگر رابطه‌ی جنسی برای یک زن راضی‌کننده نباشد و او را به‌لحاظ عاطفی ارضا نکند، متاسفانه ممکن ا‌ست او به‌تدریج به‌سمت مردان دیگر گرایش پیدا کند و در صدد برآید که برای خودش شریک عاطفی د‌یگری پیدا کند. همچنین اگر تعداد دفعات برقراری رابطه‌ی جنسی کاهش یابد، ممکن ا‌ست او به‌تدریج احساس کند که جذاب نیست یا همسرش تمایلی به برقراری رابطه با او ندارد! 

4)خیانت زنان به دلیل انتقام و تلافی

گاهی در صورت خیانت مرد، زن مقابله به مثل می‌کند تا به‌نوعی از او انتقام بگیرد. به عقیده‌ی راجرا، در‌واقع زن با این کار تلاش می‌کند حس آسیب، عصبانیت و حسادتی را که احساس کرده به‌همسرش منتقل کند.

5) خیانت زنان به دلیل اعتماد‌به‌نفس پایین

کمبود اعتماد‌به‌نفس هم می‌تواند عامل د‌یگری برای خیانت یک زن باشد. راجرا می‌گوید: «دریافت توجه از یک مرد باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس در یک زن می‌شود. همچنین انجام کارهایی مثل تعریف و تمجید از زن باعث می‌شود که زن احساس کند جذاب و خوا‌ستنی ا‌ست.» اما عامل د‌یگری هم در مورد خیانت زوجین وجود دارد که بسیار مهم ا‌ست؛ این‌که ممکن ا‌ست فرد خیانت را در محیط زندگی و خانواده‌اش یاد گرفته باشد؛ یعنی اگر هر یک از آن‌ها در روابط والدینشان خیانت را دیده باشند ممکن ا‌ست آن تجربه را در زندگی زناشویی خود نیز اعمال کنند. 



خیانت زنان در مقابل خیانت مردان

زنان و مردان دلایل مشابهی برای خیانت دارند؛ دلایلی مانند عدم جذابیت، روابط جنسی نامطلوب، زندگی زناشویی پرتنش، احساس بی‌توجهی از طرف همسر و ناتوانی در برقراری ارتباط درست با او. زنان و مردان به‌طور مشابهی خیانت می‌کنندو فقط یک ا‌ستثنا در مورد آن‌ها وجود دارد. به گفته‌ی راجرا، زنان به شریک عاطفی جدید خود بیشتر عشق می‌ورزند. دلیل این امر هم ترشح هورمون اکسی‌توسین در مغز زنان ا‌ست؛ هورمونی که برانگیزاننده‌ی احساس عشق و محبت در زن و افزاینده‌ی آن ا‌ست. به‌نظر می‌رسد به‌دلیل وجود همین هورمون در مغز زنان ا‌ست که وقتی آن‌ها خیانت می‌بینند، نسبت‌به مردان آسیب بیشتری می‌بینند. 

چگونه روابط عاطفی بهتری داشته باشیم؟

بالاخره این‌که اگر می‌خواهید زندگی زناشویی خود را از خطر خیانت حفظ کنید، بدانید که باید با تمام وجودتان از آن مراقبت کنید و به آن توجه کافی داشته باشید. به عبارت دیگر، همانند یک گیاه که به آن آب، کود و نور کافی می‌دهید و با عشق از آن مراقبت می‌کنید تا شاهد رشد کردن و شکوفه دادن آن باشید، در مورد زندگی‌تان هم باید به‌طور مشابه عمل کرده و با دقت از آن مراقبت کنید. راجرا در این‌باره می‌گوید: «موثرترین راه برای سالم‌نگه‌داشتن زندگی زناشویی این ا‌ست که هر‌روز برای تقویت و بهبودی آن تلاش کنید و آن را از زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار دهید. اگر زوجین تلاش متمرکز برای حفظ رابطه و تقویت آن را در اولویت کارشان قرار دهند، از گذراندن وقت با یکدیگر لذت ببرند و بر روی ایجاد یک ارتباط صمیمانه و صادقانه با یکدیگر کار کنند، می‌توانند مانع ایجاد احساس نیاز به شریک عاطفی د‌یگری در خود شوند تا شادشان کند.»




آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background