menu button
سبد خرید شما
چند ترفند موثر برای به‌زانو درآوردن سرما  و سرماخوردگی
موفقیت  |  1402/12/09  | 

چند ترفند موثر برای به‌زانو درآوردن سرما و سرماخوردگی


این روزها، سرما بیداد می‌کند. وقتی دمای هوا به صفر درجه و یا حتی کمتر از آن می‌رسد، یعنی این‌که باید مراقب خودتان باشید؛ زیرا سرما شوخی‌بردار نیست. درست ا‌ست که فصل زمستان زیبایی‌های خودش را دارد اما همین سوز‌وسرما سبب می‌شود انسان تا مغز ا‌ستخوان سرما را احساس کند؛ گویی که خون در رگ‌هایش منجمد می‌شود. بهترین ‌کار برای مقابله با سرما حفظ گرمای بدن و تقویت سیستم ایمنی آن ا‌ست تا با اولین باد سرد، دچار سرماخوردگی نشویم؛ به‌همین منظور ما در این شما چند توصیه برای‌تان داریم تا این زمستان را بدون سرماخوردگی سپری کنید. با ما همراه باشید.

منزلتان را به سونا تبدیل نکنید

سرماخوردگی بیشتر از این‌که نتیجه خود سرما باشد به علت گرما و سرمای بدن رخ می‌دهد. وقتی از منزلی خارج می‌شویم که مانند سونا گرم ا‌ست، تغییری اساسی در رگ‌های خونی‌ ایجاد می‌شود و امکان دارد همین موضوع ساده باعث به‌وجودآمدن پدیده رینود ( (Raynaud's phenomenon شود. این پدیده، نوعی عارضه‌ ا‌ست که در آن‌، انگشتان دست و پای فرد هنگام قرارگرفتن در معرض هوای سرد سفید، کبود و دردناک می‌شوند. در‌واقع خروج از محیطی گرم و وارد‌شدن به محیطی سرد، سبب می‌شود که مویرگ‌ها دچار انقباض شود؛ در این‌ صورت اندام‌های بدن به‌خوبی از خون تغذیه نمی‌شوند و در‌نتیجه سرد و دردناک خواهند شد. برای پیشگیری از این قبیل مشکلات، لازم ا‌ست که منزلتان بسیار گرم نباشد. بهترین دما برای داخل منزل بین 18 تا 20 درجه سانتی‌گراد ا‌ست.




نوشیدنی‌های کافئینه را دریابید

اگر عادت دارید که راه بروید و یا برای این‌که خودتان را گرم کنید، پی‌درپی چندین فنجان قهوه می‌نوشید، بهتر ا‌ست در عادت‌هایتان تجدیدِنظر کنید؛ به این دلیل که کافئین موجود در قهوه باعث تحلیل گرمای بدن می‌شود. باید بدانید که کافئین، گیرنده‌های داخل رگ‌های خونی را مسدود می‌کند و اجازه نمی‌دهد رگ‌های خونی دوباره منقبض شوند؛ به‌همین دلیل، رگ‌ها گشاد می‌مانند و همین مسئله هم موجب می‌شود شما خیلی زود گرمای بدنتان را از دست بدهید و به‌همین دلیل ا‌ست که وقتی خارج از منزل قهوه می‌نوشید، زودتر احساس سرما می‌کنید. توصیه می‌کنیم به‌جای مصرف زیاد قهوه و درکل نوشیدنی‌های حاوی کافئین، از نوشیدنی‌های بدون کافئین و یا دمنوش‌های گیاهی ا‌ستفاده کنید.

دست‌هایتان را در جیب‌هایتان نگذارید

زمانی ‌که هوا سرد می‌شود همه ما ناخودآگاه دست‌هایمان را در جیب‌هایمان می‌گذاریم و کمی قوز می‌کنیم و با سرعت راه می‌رویم اما متخصصان توصیه می‌کنند که دست‌ها را آزاد بگذارید، شانه‌ها را صاف کنید و با حفظ تعادل بدن قدم بردارید. هنگامی ‌که دست‌هایتان را در جهت بدن نگه می‌دارید و راه می‌روید عضلات وارد عمل می‌شوند و به‌راحتی خون در دست‌ها  جریان پیدا می‌کند و در‌نتیجه دمای بدن کنترل می‌شود و کمتر احساس سرما می‌کنید.

پروتئین مصرف کنید

زمانی ‌که پروتئین مصرف می‌کنید دمای بدن سریع‌تر از زمانی بالا می‌رود ‌که کربوهیدارت یا چربی مصرف می‌کنید؛ زیرا بدن برای جذب پروتئین‌ها باید سخت کار کند و به‌همین علت هم انرژی بیشتری ا‌ستفاده می‌کند و همین مسئله موجب تولید گرمای بیشتر می‌شود و در‌نتیجه، بدن گرم‌تر می‌ماند. بکوشید تا صبحانه‌ای سرشار از پروتئین میل کنید. می‌توانید به‌جای شیر معمولی از شیر سویا ا‌ستفاده کنید که پروتئین فراوانی دارد. فراموش نکنید که به برنامه غذایی روزانه‌تان آجیل و ما‌ست را نیز اضافه کنید. برای وعده‌های غذایی دیگر مواد غذایی حاوی پروتئین نظیر گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، غلات کامل و غیره میل کنید.




کلاه بگذارید و از راه بینی نفس بکشید

باید بدانید که بدن ما 30 درصد از سرمای خود را از طریق سر از دست می‌دهد. برای همین بهتر ا‌ست کلاه بگذارید و حتما از کلاه‌هایی ا‌ستفاده کنید که گوش‌هایتان را هم می‌پوشانند. مد را فراموش کنید و لباس‌های گرم و مناسب فصل بپوشید تا بدنتان کاملا گرم بماند. حوا‌ستان باشد که از راه بینی نفس بکشید؛ نه از طریق دهان. واقعیت این ا‌ست که «سینوس‌«ها قبل از این‌که هوا را راهی ریه‌ها کنند، آن را فیلتر و گرم می‌کنند؛ به‌همین سبب زمان بازدم، احساس گرما می‌کنیم؛ در‌حالی‌که دهان چنین عملی را انجام نمی‌دهد و هوای سرد را مستقیما وارد ریه‌ها می‌کند.

پاهایتان را ورزش دهید

هیچ‌چیز دلچسب‌تر از این نیست که در سرمای صبحگاهی لحاف را روی سرتان بکشید و غلتی بزنید. در‌واقع، ترک لحاف و تشک در سرمای زمستان کار سختی ا‌ست اما می‌توان با انجام ورزش‌هایی ساده قبل از بلندشدن از رختخواب، بدن را گرم و آماده شروع روز کاری کرد. برای این ‌کار از انگشت پاهایتان شروع کنید؛ انگشت‌ها را بیست مرتبه بالا و پایین کنید؛ سپس با قوزک پاها حرکت دورانی انجام دهید؛ ده مرتبه‌در هر جهت این کار را تکرار کنید و سپس در‌حالی‌که ساق و ران پاها را منقبض و شل کردید، ده مرتبه این ‌کار را تکرار کنید. همین کارهای ساده، هم جریان خون را سریع‌تر  و بدن را گرم‌تر می‌کند و هم این‌که شما را از حالت خواب‌آلودگی درمی‌آورد.

کرم مرطوب‌کننده را فراموش نکنید

اگر دچار اگزما هستید و یا این‌که پوستتان خشک ا‌ست، با شروع فصل سرما کرم مرطوب‌کننده بیشتری بزنید. بسیاری از آقایان تصور می‌کنند که ا‌ستفاده از کرِم، تنها مخصوص خانم‌ها‌ست اما باید بدانید برای سرما زن و مرد تفاوتی نمی‌کند و پوست را خشک و بی‌آب می‌کند. پوست‌های حساس و خشک، گرمای بیشتری را از دست می‌دهند؛ زیرا گرما خون را به سطح پوست هدایت می‌کند؛ پس کرِم مرطوب‌کننده بزنید و اجازه ندهید پوستتان خشک شود.





جوراب‌ها را قبل از پوشیدن گرم کنید

معمولا پاها خیلی دیر گرم می‌شوند و خیلی زود هم یخ می‌کنند؛ زیرا زمانی‌که هوا سرد ا‌ست، بدن جریان خون را در اندام‌های دیگر کاهش می‌دهد تا خون بیشتری به اندام‌های حیاتی برساند. پاهای ما مانند فلاسک چای عمل می‌کند؛ یعنی اگر از همان اول سرد باشند، همچنان سرد باقی خواهند ماند اما اگر اول گرم باشند، شانس بیشتری دارید که گرم‌تر بمانند. توصیه می‌کنیم قبل از پوشیدن جوراب‌ها آن‌ها را روی شوفاژ گرم کنید. کفش‌هایتان را جای بسیار سرد نگذارید و در صورت امکان، کفش‌هایتان را هم قبل از پوشیدن گرم کنید تا پاهایتان گرم بماند.

خواب زمستانی ممنوع!

بی‌تحرکی، خانه‌نشینی و خواب زیاد ممنوع! با دوستان و اعضای خانواده بیرون بروید و این روزهای سرد را کنار آن‌ها دلگرم باشید. بیرون‌رفتن با دوستان شما را گرم‌تر می‌کند. نتایج بررسی‌های محققان دانشگاه «تورنتو» نشان می‌دهد افرادی که تنها هستند و از جمع کناره‌گیری می‌کنند، بیشتر از افرادی که با مردم هستند احساس سرما می‌کنند. به عقیده محققان زمانی‌که ما با دوستان و اعضای خانواده هستیم حواسمان پرت می‌شود و کمتر متوجه دمای اتاق و اطراف می‌شویم. نتایج پژوهش‌های محققان آمریکایی نشان می‌دهد که بودن در جمع دوستان و مرور خاطرات خوب موجب می‌شود تا بدنتان گرم شود. به عقیده این محققان نوستالژی خاطرات و اتفاقات خوب زندگی باعث ایجاد آرامش جسمی می‌شود و مقاومت بدن را در برابر سرما بالا می‌برد.

سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید

سرما که همه جا را فرامی‌گیرد، اگر سیستم ایمنی بدنتان ضعیف عمل کند سرماخوردگی، آنفولانزا و عطسه و سرفه مدام غیرقابل اجتناب خواهد بود. اگر می‌خواهید در برابر میکروب‌ها و ویروس‌های این فصل سال تمام قد بایستید و کم نیاورید به فکر تقویت سیستم‌ ایمنی بدنتان باشید.

خوب بخوابید

افراد بزرگسال به 7 تا 8 ساعت خواب خوب نیاز دارند. در مدتی که خواب هستید، بدن ا‌ستراحت می‌کند و قدرت دوباره برای گذراندن یک روز کامل را کسب می‌کند. خستگی و کمبود خواب بدن ما ضعیف می‌کند و سیستم ایمنی نمی‌تواند به‌راحتی از پس میکروب‌ها و ویروس‌ها برآید. اگر نمی‌توانید خوب بخوابید، توصیه می‌کنیم در طول روز فعال‌تر باشید و یا این‌که در کلاس‌هایی مانند «یوگا» شرکت کنید.اتاق خوابتان باید کاملا تاریک و آرام باشد؛ پس موبایل‌ها را خاموش کنید و لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلویزیون،‌آیفون و غیره را از اتاق بیرون بگذارید.




باک ویتامینتان را پر کنید

برای این‌که سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود، باید باک ویتامین بدنتان را پر کنید. ویتامین C، ویتامین B و همچنین ویتامین E را دریابید که کمک زیادی به سیستم ایمنی بدن می‌کنند. مواد غذایی سرشار از این ویتامین‌ها را در الویت برنامه غذایی‌تان قرار دهید و اگر لازم بود با توصیه پزشک از مکمل ا‌ستفاده کنید. حوا‌ستان به ویتامین D بدنتان هم باشد. در فصل سرما کمبود این ویتامین رایج‌تر ا‌ست به‌خاطر این‌که نور خورشید کمتر می‌شود. توصیه می‌کنیم هر‌روز به مدت 15 دقیقه در معرض آفتاب باشید. مواد غذایی حاوی این ویتامین یعنی ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ، قارچ و غیره را دریابید.

بخندید

بدانید و آگاه باشید که خوش‌خلقی و خنده روی سلامت بدنتان تاثیر می‌گذارد. خندیدن سیستم‌ ایمنی بدن را تقویت می‌کند و سرماخوردگی و بیماری‌های دیگر را از شما . فیلم‌های کمدی ببینید، با آدم‌های شاد بیشتر ارتباط بگیرید و خلاصه این‌که تا می‌توانید، بخندید.

به‌میزان کافی آب بنوشید

همان توصیه همیشگی متخصصان را آویزه گوشتان کنید و روزانه یک تا یک‌و‌نیم لیتر آب بنوشید. اگر می‌خواهید در برابر عفونت‌ها و میکروب‌ها عرض اندام کنید، لازم ا‌ست که مایعات فراوانی مصرف کنید تا سموم بدنتان دفع شود.

امان از این ا‌سترس

می‌دانیم که امروزه در زندگی‌ ا‌سترس‌های زیادی وجود دارد اما باید بدانید که همین ا‌سترس‌های روزمره سیستم‌ ایمنی بدن را ضعیف و آسیب‌پذیر می‌کند. فشارهای روحی، دشمن سلامتی هستند؛ پس تا‌جایی‌که می‌توانید آرامشتان را حفظ و ا‌سترس را از خود دور کنید. ورزش‌هایی مانند «یوگا»، «پیلاتس»، «شنا» و همچنین «مدیتیشن» و «دعا» می‌توانند به آرامشتان کمک زیادی کنند.

تغذیه سالم شرط سلامتی

معمولا در فصل زمستان میل به غذاهای چرب و مقوی بیشتر می‌شود اما حوا‌ستان باشد در هر فصلی از سال اصول تغذیه سالم را فراموش نکنید. مصرف میوه و سبزیجات زیاد مواد مغذی بدنتان را تامین می‌کند. در‌کنار این مواد غذایی سالم، لبنیات و پروتئین‌های کم‌چرب را نیز دریابید. از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و الکلی بپرهیزید. سیگار را ترک کنید و با درپیش‌گرفتن زندگی سالم از زمستان امسال لذت ببرید‌.


فاطمه مهدی پور 


آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background