menu button
سبد خرید شما
دلایل نارضایتی  از شغل
موفقیت  |  1402/12/11  | 

ملاحظاتی پیرامون نارضایتی از شغل

من که راضی نیستم!

این روزها که با افراد مختلف و در فضاهای متفاوت همنشین می‌شویم، معمولا یکی از سوالات این است که اوضاع کار چطور است؟ افرادی که کسب‌وکار خودشان را دارند، معمولا پاسخشان این است که بازار خراب است و کسانی هم که کارمند در بخش خصوصی یا دولتی هستند، از وضعیت خود اعلام نارضایتی می‌کنند. در این نگارش کوتاه سعی داریم به بررسی برخی دلایل این نارضایتی‌ها اشاره کنیم.

نارضایتی در گروه‌های متفاوت، معمولا علل مختلفی هم دارد.

علل نارضایتی صاحبان و مدیران کسب‌وکار

- رویکرد سنتی مدیران ناراضی به کسب‌و‌کار

علی‌رغم تغییرات گسترده‌ی محیط کسب‌وکار، هنوز هم بسیاری از مدیران رویکرد‌های گذشته را در بخش‌های مختلف فروش، منابع انسانی، تامین و ... به‌کار می‌برند. پس در‌نتیجه‌ی عدم رسیدن به نتایج مناسب، فاصله‌گرفتن از رقبا و کاهش سهم بازار و سود، اعلام نارضایتی می‌کنند.

-  خطاهای راهبردی مدیران ناراضی 

مدیریت غلط ناشی از عدم شناخت عملکرد صحیح در اقتصاد دچار رکود تورمی، منجر‌به تصمیم‌سازی‌های ناصحیح در کسب‌وکار می‌شود که ممکن ا‌ست ضرر و زیان‌های کوچک و بزرگی را سبب شود که نتیجه‌ی آن نارضایتی خواهد بود.

- سبک زندگی چالشی مدیران ناراضی

کارکردن، کارکردن و کارکردن، بدون برنامه‌ریزی صحیح برای مدیران و صاحبان کسب‌و‌کار منجر‌به تحلیل انرژی آن‌ها می‌شود که بخشی از آن به‌صورت عصبانیت و نارضایتی بروز می‌یابد.


علل نارضایتی کارمندان و منابع انسانی

- حقوق ناکافی و نارضایتی کارمندان

شاید یکی از عمده‌ترین دلایل نارضایتی منابع انسانی، عدم کسب در‌آمد مکفی از شغل خود ا‌ست که به اشکال مختلف بروز کرده و حتی فرد را وادار به دو یا سه شغله‌شدن می‌کند که نتیجه‌ی آن خستگی، ناراحتی و فرسودگی شغلی ا‌ست.

- عدم تناسب شغل و منابع انسانی و نارضایتی کارمندان

گاهی اوقات منابع انسانی به‌اجبار و یا هر دلیل د‌یگری، در شغلی فعالیت می‌کند که با ویژگی‌های شخصیتی یا علایق وی تطابق ندارد و این موضوع در میان‌مدت و دراز‌مدت منجر‌به بروز نارضایتی می‌شود.

- مدیر و همکاران نامناسب و نارضایتی شغلی

همکاران و مدیرانی که فرد دوستشان ندارد یا نمی‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند، به فشار روحی و در‌نتیجه منجر نارضایتی می‌شود.

- اعتیاد به‌کار و کار از سر اجبار

افرادی که به هر دلیلی، به‌صورت مداوم و بدون ا‌ستراحت و بیش‌از‌حد معمول در سازمان و برای فرار از بیرون، با نگاهی مخدرگونه فعالیت می‌کنند یا کسانی که در محیط کاری اجباری هستند، معمولا دچار نارضایتی می‌شوند.

- عدم دریافت پاداش متناسب و نارضایتی شغلی

برخی افراد که در محیط‌های شغلی به‌صورت دلسوزانه و متعهدانه عمل می‌کنند، ولی در مقابل به آن‌ها در محیط کار توجه مناسبی نمی‌شود، همواره احساسی از نارضایتی را با خود دارند.




راهکارهای بهبود نارضایتی شغلی کدامند؟

1. برنامه‌ریزی برای توسعه‌ی فردی و خود‌مراقبتی: رضایتمندی به‌نوعی تطبیق و رسیدن به خوا‌سته و نیازها و کم‌کردن فاصله‌ی بین آرزو و ایده‌آل با واقعیت ا‌ست. برای این کار، چه مدیر باشیم و چه کارمند، داشتن برنامه‌ی توسعه‌ی فردی با توجه به شرایط واقعی، امری ا‌ست که می‌تواند به ما کمک کند.

2. پذیرش واقعیت: پذیرش شرایط و واقعیت‌ها تا حدودی باعث می‌شود که از سطح توقعات کا‌سته شده و میزان نارضایتی اندکی کاهش یابد.

3. دقت در انتخاب همکار: چه مدیر هستیم و چه کارجو، سعی کنیم در انتخاب همکارانمان دقت کرده و افراد را به‌درستی گزینش کنیم. 

4. مراقبت روانی: این روزها و در این فضای سنگین و پرفشار، ما به‌عنوان همکار یا مدیر، کسی را جز یکدیگر نداریم؛ پس باید تلاش کنیم که بیشتر مراقب یکدیگر باشیم.

5. دوری از خودنماهای مجازی: از افرادی که در شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند خود را به رخ بکشند و به ما انگ ناتوانی بزنند، دوری کنیم تا ناراضی‌تر نشویم.

اوضاع برای همه‌ی ما با شدت کم یا زیاد، دشوار ا‌ست؛ پس باید تلاش کنیم تا برای توسعه و رشد هر‌چه بیشتر، یاد بگیریم که تاب‌آوری و پایداری خود را بالاتر ببریم؛ این کار در‌کنار هم ساده‌تر ا‌ست.

مجید ایرانشاهی/ دکترای مدیریت منابع انسانی

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background