menu button
سبد خرید شما
علم بهتر است یا ثروت
موفقیت  |  1402/10/18  | 
علم بهتر است یا ثروت

علم بهتر است یا ثروت



در آغاز باید معرفی کوتاهی از خودم داشته باشم من دکترا مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و در بازار‌های مالی نیز دستی دارم. و چرا این موضوع برای نوشتن این مقاله انتخاب شد؟ چون پاسخ‌های نادرست به این پرسش بر زندگی انسان اثری منفی خواهد داشت و بسیار خوب ا‌ست که این موضوع بررسی کامل شود تا پاسخ درست و درخوری به آن داده شود. همان‌طور که می‌دانیم این پرسش را یک معلم مدرسه برای موضوع انشا طرح کرد؛ و سال‌ها این موضوع انشا دانش‌آموزان مدرسه ها بوده و یا هست. این پرسش که فکر کنم بیشتر از ۵۰ سال هست که ذهن ما را درگیر کرده ا‌ست؛ که علم یا ثروت کدام بهتر ا‌ست؟ و پاسخی برای آن پیدا نکردیم. برخی هم پاسخ‌دادند که ثروت بهتر از علم هست؛ چرا؟ چون زندگی راحت و پر از رفاه شخصی ثروتمند را دیدند و به این پاسخ رسیده اند که ثروت بهتر از علم هست.

برای یافتن پاسخ کامل، بهتر ا‌ست که به این پرسش با نگاه علمی نگاه شود؛ تا بتوانیم آن را تجزیه و تحلیل کنیم. رویکرد علمی بدین صورت می‌باشد که در آغاز پدیده‌ها را تکه تکه می‌کند و هر تکه را تعریف کرده و در پایان رابطه بین این تکه ها را بررسی و تعریف می‌کند. حال یک نگاهی به پدید مقایسه می اندازیم. برخی کمیت ها قابل‌مقایسه هستند‌.و برخی کمیت ها مقایسه پذیر نیستند؛ ما چرا چیزها را باهم مقایسه می‌کنیم؟ تا بهتری آن‌ها مشخص شود؟ آیا می‌توان آب را با نان مقایسه کرد و گفت کدام بهتر ا‌ست؟ نه، ما می‌توانیم دو یا چند تا چیز که در یک گروه و یکا قرار می‌گیرند، باهم مقایسه کنیم و بهتری و بدتری آن را مشخص کنیم. برای نمونه خودروی آ با خودروی ب قابل‌مقایسه هست و برای کاربرد مورد نظر می‌توان بین آن‌ها مقایسه کرد و گفت کدام خودرو، بهتر ا‌ست. حال پرسش این ا‌ست، آیا علم و ثروت در یک یکا هستند‌.که این مقایسه، پرسش شده ا‌ست؟ پرسش علم بهتر ا‌ست یا ثروت مانند این ا‌ست که بپرسیم یک کیلو بهتر ا‌ست یا یک متر که پرسش خنده‌داری هست. پس این پرسش در نگاه اول پرسشی نا به جا می باشد.

 

علم بهتر است یا ثروت

 

حال می‌توانیم نگاه علمی به این موضوع بیاندازیم و ثروت و علم را به تنهایی و در‌کنار هم بررسی کنیم. با یک فرض آغاز می‌کنیم؛ آیا می‌توان پول و ثروت را به شخصی که علم ندارد داد و انتظار داشته باشیم که او بتواند این ثروت را بیشتر کند؟ پاسخ نه هست چون اگر این‌گونه بود همه بانک‌ها و موسسه ها به‌راحتی رشد مالی می‌کردند. برای موفقیت در بازار‌های مالی نیاز به دانش و تخصص مورد نیاز هست و بدون این دانش به احتمال بسیار بالا شخص ثروتش را در این بازار ها به باد خواهد داد. پس روشن ا‌ست که برای پول بدست آوردن دانش و علم نیاز هست. یک مثالی هست بدین گونه: فرض کنید پول ها را از پولدارها بگیریم و همه را به اشخاص فقیر بدهیم؛ پس از گذر زمان چه خواهد شد؟ کسی که دانش لازم را ندارد پول ها را خرج کرده و کسی که دانش آن را دارد سرمایه‌گذاری کرده پول بدست می‌آورد و در پایان، دوباره به احتمال بالا پول ها به‌دست پولدارهای قبلی که پول ازشان گرفته شده بود می‌رسد.

در بازار‌های سهام و یا بازار‌های مالی دیگر، به پول های تاثیر گذاز واژه "پول هوشمند" گفته می‌شود. پول های فراوانی که کنترل کننده آن دارای دانش بالایی هست؛ که به آن واژه هوشمند داده می‌شود. این پول هوشمند توانایی رشد و بیشتر شدن را خواهد داشت؛ از آن رو پول بسیاری که، دارای دانش و علم نیست توانایی بیشتر شدن را نخواهد داشت.
محصول هایی که کشورهای پیشرفته تولید می‌کنند و با فروش آن ثروت خود را بیشتر می‌کنند؛ مانند موبایل هوشمند، کامپیوتر، لپ‌تاپ، خودرو، کارخانه‌ها، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و ... مگر با دانش ساخته نشده‌اند؟ مگر با علم و قوانین علمی بدست نیامده اند؟

با این گفته ها به این نتیجه می‌رسیم که پرسش علم بهتر از ثروت، پرسشی اشتباه می باشد؛ و درست آن این ا‌ست که علم، پول را بدست می‌آورد یا پول به‌سمت علم می‌رود. باید گفت پول و علم دو یار یکدیگر هست که با همکاری هم شخص را پولدار کرده و زندگی مرفه را می‌آورد. می‌توان این همانندی را برای این دو بیان کرد: پول مانند عضله و بدن و دانش مانند مغز و سیستم عصبی شخص می باشد؛ که با همکاری هر‌دو می‌توان کار درست را انجام داد.
در پایان به این می‌رسیم که علم و ثروت دو بال پرواز ما هستند‌.

 

دکتر رضا باهوش

(دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز)

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه
blank image

شیدا

1402/10/18

درود بر شما به نظرم عقیده کاملا درستی است سپاس از شما برای اشتراک گذاری

blank image

امین

1402/10/18

دیدگاه جالبی است. قابلیت فکر کردن و بحث را دارد تشکر بابت تهیه و انتشار این مطب

blank image

علیرضا

1402/10/18

درود...تحلیل و آنالیز بسیار دقیقی بود....لذت بردم...سپاس از وقت شما برای پاسخگویی به این موضوع

blank image

M

1402/10/18

بسیار عالی

blank image

فرید

1402/10/18

مطلب کوتاه و کاملی بود. همیشه عالی هستید دکتر باهوش عزیز.

blank image

مسعود حامدی

1402/10/19

درست می فرمایید در جامعه بشری در طول تاریخ شاهد این مصداق بودیم که در شرایط فقر و نبود رفاه و اقتصاد فقیر و ضعیف دانش رشد نکرده است و از سوی دیگر دانش، فراهم کننده رفاه و اقتصاد قوی می شود و به نطر می رسد که ایندو در یک چرخه، دلیل بوجود آمدن یکدیگر می شوند و در رشد و تداوم یکدیگر موثر هستند.برای طرح مثال می توان به سرزمین های فقیر اشاره کرد که از دانش و علم بی بهره بودند. البته تغییر وضعیت ناگهانی یکی از این دو و افزایش یکی دلیل بوجود آمدن دیگری می شود . و همچنین گاهی بدلایلی ممکن است وضعییت یک جامعه و یا مجموعه ای دستخوش رویداد ها و حوادث غیر منتظره شود و یکی از انها و حتی هر دوی انها کاهش یابد و دیگر آ.از ان چرخه علت و مغلوی خبری نباشد. ...

blank image

شیوا

1402/10/19

بسیار دیدگاه کامل و دقیقی دارید و همینطور سپاس از کلام رسا و زیباتون .بسیار لذت بردم.پیروز باشید.

blank image

رضا باهوش

1402/10/20

درود به همه دوستان سپاس که دیدگاه های زیبای خود را اینجا نوشتید. این مطلب بسیار مهم و تاثیر گذار در جامعه می باشد در انتشار آن‌ به دوستان خود کوشا باشیم سپاس 🥰

دیدگاهتان را بنویسید

footer background