menu button
سبد خرید شما
رابطه و آشنایی از راه دور
ثریا سادات حسینی  |  1402/10/27  | 

رابطه و آشنایی از راه دور (لانگ دیستنس)

یادها و فاصله‌ها

بسیاری از روان‌شناسان در سال‌های گذشته به دلایل بسیاری با مسئله‌ی «شناخت و رابطه از راه دور» یا لانگ دیستنس مخالف بوده‌اند. زمانی که شما با فردی در یک رابطه‌ی عاطفی از راه دور هستید، به احتمال زیاد فرصت کمی دارید که با تمامی خصوصیات‌ رفتاری او آشنا شوید، زیرا مهم‌ترین عامل برای شناخت، تعامل، مشاهده‌ی رفتار و برخوردهای طرف مقابل از نزدیک است که در رابطه‌های دور لانگ دیستنس این امکان وجود ندارد. از طرفی، عشق‌های مجازی و رابطه‌های دور لانگ دیستنس گاهی به‌صورت اتفاقی پیش می‌آید و فرد پیش‌زمینه‌ای از طرف مقابلش ندارد. حتی گاهی رابطه‌ها فقط به واسطه‌ی نوعی شیفتگی و عشق هیجانی پیش می‌روند و در نهایت به‌دلیل نداشتن مدیریت لازم و آگاهی ازهم می‌پاشند. عمدتا شناخت و رابطه از راه دور توصیه نمی‌شود؛ اما با رعایت یکسری موارد، شانس ادامه‌دار شدن رابطه بالا می‌رود و احتمالا می‌توانید به درجه‌ای از شناخت از طرف مقابل خود برسید. البته نحوه‌ی مدیریت و توانمندی‌های دو نفر در رابطه است که این شناخت را تضمین می‌کند.


هشت توصیه‌ی مهم برای شناخت و بهبود رابطه‌های دور (لانگ دیستنس)


1- شفافیت با خود در لانگ دیستنس


شما وقتی رابطه لانگ دیستنس را انتخاب می‌کنید، باید بپذیرید این رابطه موانع و سختی‌های بیشتر و متفاوت‌تری از رابطه‌های نزدیک دارد. صحبت کردن با پیام و تلفن و نهایتا گاهی تماس تصویری تنها راه ارتباط ا‌ست؛ یعنی عاشقی و تداوم ارتباط دو عاشق به صحبت‌کردن محدود می‌شود؛ پس باید نحوه و کیفیت ارتباط لانگ دیستنس را مدیریت کرد. گاهی تماس‌های مکرر و احساس نیاز طرف مقابل برای صحبت در وقت کار و ا‌ستراحت واقعا کلافه‌کننده می‌شود. شاید مواردی همچون افراط و تفریط در تماس‌ها، نگرانی، بی‌اعتمادی، دل‌تنگی‌ها و نبود تجربه‌ی نوازش و کنار هم بودن، برای هر‌دو طرف ممکن ا‌ست طاقت‌فرسا شود. پس همان ابتدای راه رابطه لانگ دیستنس باید این چند ‌سوال را از خودتان بپرسید:


هدف من از این ارتباط چیست؟ چرا وارد این ارتباط شده‌ام؟ آیا این ارتباط ارزش سختی‌هایش را دارد؟ آیا توانایی مدیریت چالش‌های این ارتباط را دارم؟ آیا می‌توانم شرایط پیش‌بینی‌نشده‌ی ارتباط لانگ دیستنس را مدیریت کنم؟
وقتی‌که این ‌سوالات را از خود پرسیدید، می‌توانید برای بهبود و شناخت بهتر در رابطه‌ی پر‌چالش لانگ دیستنس، از موارد و توصیه‌های بعدی ا‌ستفاده کنید.


2- امنیت‌بخشی در رابطه لانگ دیستنس


شریک عاطفی‌تان را در جریان احتمالات یا برنامه‌ی کلی و روند کارهای روزانه خود بگذارید تا در جریان دوستی و رفت‌وآمدها یا جلسات و فعالیت‌های شما باشد؛ یعنی اطلاع کلی از برنامه‌های روزمره‌تان داشته باشد؛ همین‌طور یک آگاهی نسبی از عادات و سبک زندگی کلی شما پیدا کند تا زمانی‌که ابهاماتی در رفت‌وآمدهایتان به‌وجود آمد، به‌خصوص مواقعی که موقتا امکان برقراری ارتباط نداشتید، باعث بی‌اعتمادی و نگرانی او نشود. باید بدانید که تکرار این شرایط و نگرانی همراه با شک باعث تخریب رابطه می‌شود. وقتی او در جریان فعالیت‌های شما مانند زمان‌های کلاس، باشگاه یا احتمال تمام‌شدن باطری گوشی باشد، این آگاهی، نگرانی‌اش‌‌ را برطرف می‌کند یا احتمالا کمتر شک در دلش خواهد افتاد؛ چون به‌طور مثال در جریان ا‌ست که شما در این ساعت و زمان در چه مکانی و مشغول به چه کاری هستید. برای اعتماد و امنیت‌بخشی بهتر ا‌ست از قبل، از مکان کار یا موقعیت‌های خود عکسی ارسال کنید تا شرایطتان برایش ملموس‌تر شود.

لانگ دیستنس

3- اعتمادسازی در رابطه لانگ دیستنس


در روابط عاطفی دور (لانگ دیستنس)، عمده‌ترین عامل شکست یا پایداری رابطه، اصل اعتماد و تعهد ا‌ست. از طرفی اعتمادسازی از دور، کاری دشوار ا‌ست. طرف مقابلتان وقتی با شما از نزدیک در تعامل نیست، درک حالات خلقی یا شرایط و رفت‌وآمد‌های شما برایش سخت‌تر می‌شود؛ زیرا باید تنها به گفته‌های شما ا‌ستناد کند، نه به شواهدی که در دست دارد.
اگر شک و نشانه‌ای از بی‌اعتمادی را حس کردید یا از طرف خودتان این حس را انتقال داده‌اید، ملزم هستید به‌صورت درست شفاف‌سازی کنید. در‌نتیجه، باید این شواهد را از دور فراهم کرد. با هم توافق کنید و هر شک و شبهه‌ای را که تا اندازه‌ای قابل‌قبول ا‌ست، بپذیرید. از ابتدا قوانینی را مانند درک‌کردن یا کنترل‌نکردن بیش‌از‌حد بین خودتان بگذارید. پاسخ‌گو باشید و بدون دلخوری در جهت از بین بردن شک و شبهات بکوشید. مرموز نباشید، لجبازی نکنید، دلخور نشوید، کتمان نکنید و صادق باشید؛ حتی اگر باعث ناراحتی موقتی‌ طرف مقابلتان شود. در هر صورت شما ناچارید، زیرا در شرایط خاصی هستید. این شرایط را به‌عنوان فرصتی ببینید که می‌توانید اعتماد شریک عاطفی‌تان را جلب کنید. بالاخره این دوری به‌زودی تمام می‌شود و شما به‌درجه‌ای از شناخت و عشق می‌رسید. همدیگر را درک کنید. مثبت باشید و اگر او صادق ا‌ست، باورش کنید و بدبین و وسواسی نباشید.


4- مدیریت تماس‌ها و پیام‌ها در لانگ دیستنس


تماس‌هایتان را حتی در زمان مشاجرات نصفه‌و‌نیمه رها نکنید. تماس‌ها را مدیریت کنید و حدومرزی مشخص برایشان بگذارید. با هر احساس دل‌تنگی یا بی‌حوصلگی، فورا تصمیم به تماس نگیرید. برای ارتباط‌هایتان ساعت و زمان‌های مشخصی را برنامه‌ریزی کنید. تماس‌های مکرر و بی‌هدف در وقت کار و ا‌ستراحت باعث کلافگی طرف مقابل می‌شود.

لانگ دیستنس

5- شورانگیزی تماس دیداری در لانگ دیستنس


راه ارتباطی‌تان را محدود به چت و تماس شنیداری نکنید. برقراری تماس تصویری و ارسال عکس باعث ایجاد حس مثبت، شناخت بیشتر و تقویت رابطه‌تان می‌شود. در مهمانی‌ها، تفریحات یا موقعیت‌های خاصی که احساس می‌کنید می‌توانید آن را با شریک عاطفی‌تان درمیان بگذارید، عکس یا فیلم بفرستید یا تماس تصویری برقرار کنید که نشان‌دهند‌ه‌ی به‌یاد او بودن و علاقه به حضور شما در لحظات خاص ا‌ست. اگر امکانش را داشتید در طول روز شرایط تماس تصویری را مهیا کنید. حتی از خانواده، محیط کار و دوستان فیلم یا تماس تصویری زنده بگیرید تا نحوه‌ی برخورد و تعاملاتتان را مشخص کند. با این روش صمیمیت و حس خوب را انتقال دهید.


6- هدایای غافل‌گیرانه در لانگ دیستنس


هدیه به عشقتان می‌تواند از پست‌کردن واقعی یک سوغاتی گرفته تا ارسال مجازی یک کلیپ با عکس‌های یادگاری باشد. حتی دادن خبرهای کوچک یا گفتن جملات با رنگ احساسی هم می‌تواند هدیه‌ای غافل‌گیرانه محسوب شود. هر کاری یا هر چیزی، بنا به روحیه و نیاز که قابلیت خوشحال کردن طرف مقابل را داشته باشد، برای تقویت و شور بخشیدن به رابطه لازم ا‌ست.


7- بیان درست احساسات در لانگ دیستنس


احساسات و افکارتان را شفاف و درست انتقال دهید تا برداشت‌ها و انتقال پیام صحیح باشد؛ زیرا ارتباطات بدون مشاهده‌ی زبان بدن سخت می‌شود. انتظار ذهن‌خوانی نداشته باشید و خودتان هم ذهن‌خوانی و قضاوت نکنید. به یکدیگر گوش دهید تا به‌درستی احساسات یکدیگر را درک کنید و اگر نیاز به حل مسئله بود، با در‌نظر‌گرفتن احساس، شرایط و انگیزه‌های همدیگر، آن را حل کنید. با این اصول، شرایط بیان یا پرسش در مورد انتظارات و خوا‌سته‌ها و بایدونباید‌ها و تمامی ‌محور‌های گفت‌وگو فراهم شده و شناخت شما با این فرصت گفت‌وگوها بیشتر می‌شود.


8- متعهد بودن در رابطه لانگ دیستنس


یادتان باشد مهم‌ترین اصل در رابطه‌ی راه دور تعهد ا‌ست. اعتمادسازی و اطمینان‌بخشی شما در رابطه به این اصل تنیده شده ا‌ست. پایبندی به این تعهد شاید از شرایط دیگر سخت‌تر باشد، اما چون این رابطه و آن شخص را پذیرفته‌اید، باید مزایا و معایب آن را هم بپذیرید تا این دوره‌ی دوری با موفقیت تمام شود.

 

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background