menu button
سبد خرید شما
از دست دادن شغل می¬تواند بزرگ‌ترین نقطه جهش در زندگی باشد
موفقیت  |  1402/09/19  | 
فقط فرمان را بچرخان!

تغییر شغل گاهی می¬تواند بزرگ‌ترین نقطه جهش در زندگی باشد


ازدست‌دادن شغل برای بسیاری از افراد یکی از تلخ‌ترین اتفاقات زندگی محسوب می‌شود. آن‌قدر تلخ که بعضی روان‌شناسان شوک ناشی از ازدست دادن شغل را در ردیف ازدست‌دادن اعضای نزدیک خانواده و دوستان صمیمی طبقه‌بندی می‌کنند. اما آیا همیشه همین‌طور ا‌ست؟ البته که پاسخ منفی ا‌ست! نمونه‌های متناقض زیادی با فرضیه «بچسب به‌همین آب‌باریکه» وجود دارد که نشان می‌دهد انسان لزوما با حفظ وضعیت شغلی خود و ایجاد یک دیوار سخت و سفت در اطراف آن جهت جلوگیری از هر‌گونه تغییر نمی‌تواند به سعادت یا حتی وضع مالی و رفاهی پایدار دست پیدا کند.

از سمت دیگر، افتادن در چرخه تکراری و روزمره‌ یک زندگی محافظه‌کارانه، اتفاقی ا‌ست که برای کسانی رخ می‌دهد که تمایل ندارند هیچ تغییری در شغل خود ایجاد کنند.

بررسی دو کسب و کار دیجیتال موفق


شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ، توسط افرادی پایه‌گذاری شده‌اند که با ریسک‌پذیری بالا انجام‌شده‌اند، آن‌هم در شرایطی که آنان شرایط اقتصادی پایدار و خوبی را داشته‌اند، اما با ماجراجویی مسیر زندگی‌شان را به‌طور کل تغییر داده اند.
البته این سخنان لزوما به این معنا نیست که هرکس در زندگی خود تغییرات ناگهانی ایجاد کند، به موفقیت خواهد رسید، بلکه به این معنا‌ست که این زندگی‌مانند دریای مواجی ا‌ست که گاهی تغییرندادن جهت سکانش می‌تواند به‌ضرر همه سرنشینان آن تمام شود. در این گزارش، قصد داریم به‌‌مرور زندگی دو تن از بزرگ‌ترین مدیرانی بپردازیم که با تغییر شغل، دنیای کسب‌وکارهای دیجیتال را دگرگون کردند و این دو نفر کسانی جز «جف بزوس» بنیان‌گذار گروه آمازون و «جک ما» بنیان‌گذار علی بابا نیستند.

آمازون

جف بزوس از تگزاس تا «آمازون!»


این روزها کمتر کسی در دنیای کسب‌وکارهای دیجیتال، نام برند آمازون را نشنیده ا‌ست. آمازون یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان ا‌ست که هسته اصلی فروش آن‌، بر مبنای فروش کتاب شکل گرفته و درطول 22 سال توانسته ا‌ست خود را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عرصه فناوری مطرح کند.
اما موسس شرکت آمازون دا‌ستان جالبی دارد. جف بزوس در سال 1964 در نیومکزیکوی آمریکا متولد شد. او ازنظر خانوادگی کودکی چندان پایداری را تجربه نکرد و تنها یک‌سال از زندگی‌اش گذشته بود که پدر و مادرش از یکدیگر جدا‌شدند و بعد از آن‌، مادرش با یک مرد کوبایی ازدواج کرد.
جف از سنین کودکی علاقه شدیدی به کامپیوتر و وسایل الکترونیکی داشت و مشتاقانه خواهان سروکله‌زدن با هر وسیله الکترونیکی بود که به‌دستش می‌رسید.

بعد از گذشت سال‌ها و گذراندن دوره دبیرستان، او که حسابی به کامپیوتر و دنیای دیجیتال علاقه‌مند بود، رشته کامپیوتر را برای ادامه‌تحصیل در دانشگاه معتبر پرینستون آمریکا انتخاب کرد. پس از فارغ‌التحصیلی، پیشنهادهایی از‌سوی شرکت‌هایی مثل اینتل و IBM به وی شد که جف آن‌ها را رد کرد؛ زیرا برای او بیشتر جذابیت داشت که در یک ا‌ستارت‌آپ کار کند تا در یک ابرکمپانی. بعد از مدتی جف به یک ا‌ستارت‌آپ پیوست که هدف آن ارسال اخبار از طریق فاکس بود. او بعد از مدتی از این ا‌ستارت‌آپ جدا شد و به‌واسطه یکی از دوستانش در یک شرکت سرمایه‌گذاری به‌نام D.E SHOW ا‌ستخدام شد. جف در مدت چند سال توانست در این شرکت بسیار ترقی کند. اما این همه دا‌ستان نبود.

نقطه عطف زندگی جف بزوس

نقطه‌عطف ماجرا هنگامی شکل گرفت که او در سال 1994 تصمیم گرفت شغل خود ر ا با مزایای فوق‌العاده اش در بازار بورس وال‌ا‌ستریت رها کرده و شرکت خود را تاسیس کند. گرچه مدیر جف بسیار تلاش کرد او را در شرکت نگه دارد و به او یادآور شد که وی شغلی عالی با مزایای فوق‌العاده دارد، اما جف بزوس در این برهه پرخطر‌ترین تصمیم زندگی‌اش را گرفت و گفت که ترجیح می‌دهد یک ا‌ستارت‌آپ شکست‌خورده را تجربه کند تا این‌که هر‌روز زمان خود را به‌عنوان یک مدیر اقتصادی با روزمرگی تلف کند. بعد از آن جف کار خود را رها کرد و با مطالعه درزمینه بازار متوجه رشد 23 برابری وب در یک‌سال شد. بعد از آن‌هم فهرستی از کالا‌هایی را که به‌نظرش برای فروش آنلاین مناسب می‌آمدند، بررسی کرد که در میان آن‌ها، کتاب از همه مناسب‌تر بود.

جف بزوس بعد از آن به‌همراه همسرش به سیاتل رفت و با چند کارمند کار خود را شروع کرد. پس از مدت کوتاهی کسب‌وکار جف به‌طرز شگفت‌انگیزی رونق گرفت و روزبه‌روز به ابعاد کسب‌وکارش افزوده شد. به حدی که بسیاری از افراد با دیدن پیشرفت او تصمیم گرفتند کسب‌وکارهای مشابهی را راه‌اندازی کنند که البته خیلی از آن‌ها موفق نبود و حتی در این زمینه شکست خوردند.
جف بزوس در‌حال‌حاضر یکی از ثروتمندترین افراد جهان بوده و ثروت او حدود 62 میلیارد دلار برآورد شده ا‌ست.

گروه تجاری علی‌بابا

جک ما تمساح رودخانه «یانگ تسه!»


شاید اگر کسی «جک ما» را نشناسد، در نگاه اول، احساس کند جک ما برای هر نوع کارآفرینی و مدیریت، بیش‌ازحد ضعیف و نحیف ا‌ست. اما واقعیت این ا‌ست که جک ما مولتی‌میلیارد معروف چینی و موسس گروه تجاری علی‌بابا ا‌ست که با 25 میلیارد دلار سرمایه در فهرست 118 ثروتمندترین افراد جهان در مجله فوربس قرار دارد. 


جک ما در سال 1964 در شهر هانگژوی چین به دنیا آمد. پدر و مادر جک ما درزمینه نوازندگی و هنرهای نمایشی فعالیت داشتند. جک ما در کودکی علاقه بسیار زیادی به آموختن زبان انگلیسی داشت و در سنین نوجوانی ساعات زیادی را صرف راهنمایی گردشگران خارجی می‌کرد. پس از مدتی در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه امتحان داد و موفق شد پس از 3‌بار در این رشته قبول شود و پس از آن‌هم به‌عنوان معلم زبان انگلیسی به‌کار مشغول شد و کسب‌وکار خود را در این زمینه راه‌اندازی کرد. جک ما درزمینه تدریس زبان انگلیسی به موفقیت‌های زیادی دست یافت، اما همواره چیزی وجود داشت که وجود جک ما را اغنا نمی‌کرد. او پس از این‌که در آمریکا با اینترنت آشنا شد، تصمیم گرفت کسب‌وکار اینترنتی را در چین پایه‌گذاری کند و بی‌تردید این تصمیم، بزرگ‌ترین تصمیم زندگی جک ما بود. جک یک‌بار برای همیشه فرمان زندگی‌اش را به‌طورکامل چرخاند و مسیر آن را به‌کلی دگرگون کرد. جک ما در سال 1998، 18 نفر از دوستانش را در خانه‌اش جمع کرد و آن‌ها را متقاعد کرد تا در کسب‌وکار در‌حال رشد او با او مشارکت کنند.
و پس از مدت کوتاهی هم توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند؛ چنانکه سرمایه‌گذاران خارجی برای شرکت جک ما 5 میلیون دلار سرمایه اختصاص دادند. پس از مدتی جک موفق شد این‌بار میزان سرمایه جذب‌شده را تا 20 میلیون دلار افزایش دهد. رفته‌رفته «علی بابا» به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تجارت الکترونیک جای پای خود را در چین باز کرد و موفق شد تا بازار خرده‌فروشی آنلاین را در دست بگیرد.
در سال 2005، شرکت یاهو که آن زمان مثل امروز هنوز در رکود نبود، به‌میزان یک میلیارد دلار روی علی بابا سرمایه‌گذاری کرد و بخش قابل‌توجهی از سهام آن را در اختیار گرفت. مدتی بعد، جک توانست با صفر‌کردن هزینه خرید و فروش آنلاین e-bay را به‌طورکامل از بازار‌های چین حذف کند و خود را حکمران مطلق آن کند و در‌حال‌حاضر هم جک ما ثروتمندترین مرد چین و یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران جهان در حوزه آی‌تی محسوب می‌شود.

 

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background