menu button
سبد خرید شما
شغل‌های آینده‌دار
موفقیت  |  1402/09/20  | 
چه شغل‌هایی بهترین چشم‌انداز را در سال‌های آتی خواهند داشت؟

برترین شغل‌های جهان در سال‌های آینده


بهترین شغل‌های آینده کدامند؟ در آینده چه تغییراتی در بازار کار و مشاغل موردنیاز جهان ایجاد می‌شود؟ چه شغل‌هایی در دهه‌های آینده از دور خارج می‌شوند و چه شغل‌های تازه‌ای روی کار می‌آیند؟ آیا می‌توانیم از امروز برای گرفتن چنین شغل‌هایی آماده شویم و اگر می‌توانیم، چه کار باید بکنیم؟ خیلی از ما آرزویمان ا‌ست که پاسخ این سوال‌ها را داشته باشیم، ولی دنیا همیشه در‌حال تغییر ا‌ست و هر لحظه ممکن ا‌ست اتفاقی پیش‌بینی‌نشده رخ دهد و همه‌چیز را عوض کند. با وجود این، دانشمندان و متفکران در تلاشند بر‌اساس جریاناتی که تا امروز رخ داده و پیش‌بینی‌هایی که درباره رویدادهای آینده دارند‌، بهترین جواب را برای این سوالات پیدا کنند. ناگفته نماند که تا‌کنون بسیاری از پیش‌بینی‌های بشر نیز تا حدودی درست از آب در‌آمده ا‌ست. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم از دیدگاه‌های مختلف، شغل‌های آینده‌دار یا مشاغلی که احتمالا در آینده با افول روبه‌رو می‌شوند، کدامند، تا با دید بهتری بتوانیم مسیر امروزمان را انتخاب کنیم.

شغل

شغل‌هایی که زندگی در آینده بدون آن‌ها ممکن نیست


بسیاری از شغل‌های آینده نتیجه پیشرفت‌های علم و فناوری ا‌ست؛ بنابراین می‌توان بر این اساس مشاغل آینده‌دار را پیش‌بینی کرد. بعضی از این مشاغل هم‌اکنون وجود دارند و در آینده رشد بیشتری پیدا می‌کنند و بعضی نیز در‌حال حاضر وجود ندارند (حتی مواردی هست که در‌حال حاضر هنوز تصور هم نشده‌اند!). لیستی که در ادامه می‌آید، تعدادی از مشاغلی ا‌ست که به گزارش سایت «ترید اسکولز1» از آینده روشنی برخوردار خواهد بود:


1. شغل آینده دار تکنسین انرژی خورشیدی و انرژی بادی


یکی از تغییرات اساسی در آینده جهان، انتقال از انرژی‌های فسیلی و سوخت‌های غیرقابل‌جایگزین به انرژی‌های باد و خوشید یا همان انرژی پاک ا‌ست. امروز جهان در تلاش ا‌ست تا هزینه تولید و مصرف این نوع انرژی را پایین‌تر بیاورد و در آینده‌ای شاید نه‌چندان دور، نیاز به افرادی که در این زمینه تخصص داشته باشند، افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.


2. شغل آینده دار خدمات بهداشت و سلامت


با بالا‌رفتن متوسط سن و رو به پیری گذاشتن جمعیت جهان و افزایش نیاز به مراقبت‌های درمانی، نظام بهداشت و سلامت به‌زودی با مشکل کمبود منابع انسانی و نیروی خدماتی روبه‌رو خواهد شد. علاوه بر مدیران نظام‌های بهداشت و سلامت، دیگر مشاغل حوزه پزشکی و سلامت به‌ویژه نیروی مراقبتی و خدماتی مانند پرستار برای پر‌کردن این خلا مورد‌نیاز ا‌ست و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2026 حدود 144000 شغل فقط در عرصه خدماتی این حوزه گشوده خواهد شد.


3. شغل آینده دار طراحی نرم‌افزار


رایانه‌ها، ربات‌ها و گوشی‌های همراه بدون وجود نرم‌افزارهای درست مهندسی‌شده که به سخت‌افزار پیچیده‌ آن‌ها روح زندگی بدمد، هیچ ارزشی ندارند. با رشد اینترنت و ابزاری که روزبه‌روز هوشمندتر می‌شوند، نیاز به طراحان نرم‌افزار از این هم بیشتر می‌شود و طراحی و تولید نرم‌افزار یکی از مشاغل برتر و پردر‌آمد آینده خواهد بود.


4. شغل آینده دار متخصص محتوای دیجیتال


یکی از انقلابی‌ترین حوزه‌هایی که فرهنگ را با فناوری درمی‌آمیزد، حرکت به‌سمت رسانه‌های دیجیتال پویا، تعاملی و به‌روز ا‌ست. از آنجا که ابزار دیجیتال همواره ما را به تقریبا هر اطلاعات و سرگرمی موجود متصل می‌کند، نیاز به محتوای تازه و به‌روز تمامی ندارد. سازمان‌ها و مشاغل مختلف امروز پی برده‌اند که برای حفظ اثربخشی‌شان به تولید محتوای تازه دیجیتال نیاز دارند؛ بنابراین، هر شغلی و با هر عنوانی در این حوزه با رشد صعودی روبه‌رو خواهد بود.


5. شغل آینده دار مهندسی بیومدیکال


مشاغل مربوط به حوزه بیومدیکال همین حالا هم وارد مرحله تحول در صنعت پزشکی و سلامت شده‌اند. در‌واقع مهندسی بیومدیکال به احتمال زیاد یکی از شغل‌هایی ا‌ست که اگر دنبال پیشرفت چشمگیری در آینده هستید، نباید آن را دست‌کم بگیرید. مشاغل موجود در این حوزه متعددند؛ از جمله طراحی ابزار پیچیده پزشکی، تولید اعضای بدن به‌صورت مصنوعی و پیوند اعضا. کار در این حوزه نیاز به تخصص بالا دارد و شاغلین آن از در‌آمد مطلوبی هم برخوردارند. 

شغل

پنج شغل آینده‌دار که نیاز به تحصیلات عالی ندارد


به گزارش سایت «فوربس2»، اگر می‌خواهید در ده سال آینده جزو افراد پیش‌رو در بازار کار باشید و از ا‌ستخدامتان مطمئن شوید، وارد مشاغل مربوط به سلامت، مراقبت‌های فردی، خدمات اجتماعی یا ساخت‌وساز و حمل‌ونقل شوید. دو شغل پرستاری و آموزگاری جزو ده شغل برتری هستند‌.که به تحصیلات نیاز دارند‌، ولی مشاغلی هم در لیست فوربس قرار دارند که با تحصیلات بسیار کم می‌توان در آن‌ها مشغول شد؛ البته این موارد بر‌اساس اطلاعات آماری مربوط به ایالات متحده آمریکا ا‌ستخراج شده ا‌ست:


1. شغل آینده دار خرده‌فروشی

خرده فروشی نام پر جاه‌وجلالی ندارد و معمولا به‌عنوان شغل دست‌پایینی شناخته می‌شود، ولی این باعث نمی‌شود از رشد آینده‌اش چیزی کم شود. خرده فروشی نیز در سال‌های اخیر در ایالات متحده رشد خوبی داشته و برای رسیدن به آن نیازی به تحصیلات عالیه ندارید.


2. شغل آینده دار مراقبت‌های فردی و سلامت در خانه

جامعه به‌سمت سالمند‌شدن پیش می‌رود و مراقبت از افراد در خانه به یکی از شغل‌های موردنیاز تبدیل شده ا‌ست. این شغل در ایالات متحده در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته ا‌ست؛ شغلی که نیاز به تحصیلات خاصی ندارد.


3. شغل آینده دار منشی دفتری و خدمات مشتریان

باز هم خبری از مدیر‌بودن و کارهای باکلاس نیست و شما با تحصیلات معمولی می‌توانید این شغل را انتخاب کنید. کارهای دفتری و پشتیبانی همیشه موردنیاز بوده و با بالا‌رفتن سرعت و حجم کارهای مدیران هر‌روز بیش از پیش مورد نیاز خواهد بود.


4. شغل آینده دار تهیه و سرو غذا

صنعت غذا همیشه پرطرف‌دار و رو‌به‌رشد ا‌ست، چون هر‌چه نباشد اغلب مردم نمی‌توانند از شکمشان بگذرند! فوربس این شغل را به‌ویژه در زمینه فست‌فود جزو مشاغل رو به رشد معرفی کرده ا‌ست که باز هم به تحصیلات نیاز ندارد.


5. شغل آینده دار حمل‌ونقل و رانندگی ماشین‌های سنگین

حمل‌ونقل کالا‌های سنگین در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته ا‌ست و فوربس بر همین اساس پیش‌بینی می‌کند که در سال‌های آتی هم افراد مشغول در این زمینه همچنان در بازار کار خواهان داشته باشند.

شغل

شغل‌هایی که به‌سرعت دارند به ربات‌ها سپرده می‌شوند


ربات‌ها در آینده و فرصت‌های شغلی آن نقش پررنگی دارند؛ در حدی که حتی جراحان هم نگران آینده شغلی خودشان هستند‌. به گزارش سایت «بیزنس اینسایدر3»، چیزی حدود 36 سال تا اشغال اتاق‌های جراحی توسط ربات‌ها باقی مانده ا‌ست؛ ولی بسیاری از مشاغل دنیا همین حالا هم تحت‌تاثیر این تحول قرار گرفته‌اند. بیزنس اینسایدر این شغل‌ها را از جمله مشاغلی معرفی کرده ا‌ست که اتوماسیون در آن‌ها با سرعت هر‌چه بیشتر در‌حال اجرایی‌شدن ا‌ست:


1. شغل در حال نابودی کشاورزان و کارگران زمین

کسانی که به‌صورت دستی روی زمین‌های کشاورزی کار می‌کنند، در آینده‌ای نه‌چندان دور باید به فکر دست‌وپا‌کردن شغل د‌یگری برای خودشان باشند. میزان اتوماسیون در این زمینه در ایالات متحده 74‌درصد بوده ا‌ست؛ به این معنی که 74‌درصد کارها را ماشین‌ها انجام می‌دهند.


2. شغل در حال نابودی کارکنان پست

سیستم پستی دست‌کم در ایالات متحده به‌سرعت در‌حال ماشینی‌شدن ا‌ست و این روند باعث از‌دور‌خارج‌شدن افرادی می‌شود که به‌عنوان مسئول دسته‌بندی، پردازش و رسیدگی به مرسوله‌ها مشغول به‌کارند. این سیستم 68‌درصد اتوماسیون داشته ا‌ست.


3. شغل در حال نابودی تکنولوژیست آزمایشگاه پزشکی و بالینی

افراد در این شغل، آزمایشات پزشکی پیچیده را برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها انجام می‌دهند. میزان اتوماسیون در این مشاغل 67‌درصد بوده ا‌ست.


4. شغل در حال نابودی اپراتور تلفن

اگر در چنین شغلی مشغول هستید، بدانید که ربات‌ها به‌سرعت در‌حال خالی‌کردن زیر پایتان هستند‌. اطلاعاتی که شما با ا‌ستفاده از رایانه یا منابع اطلاعاتی دیگر در اختیار دیگران می‌گذارید، به‌سادگی توسط ربات‌ها قابل‌پردازش ا‌ست؛ به‌علاوه این‌که آن‌ها خستگی‌ناپذیرند و می‌توانند با میزان خطای بسیار کمتر در خدمت مردم باشند!


5. شغل در حال نابودی مسئول آژانس مسافرتی

اگر چه با شدت‌یافتن میل مردم به مسافرت‌کردن و آسان‌تر‌شدن این کار در دنیای مدرن و سیستم‌های حمل‌ونقل امروزی کاروبار آژانس‌های مسافرتی رونق گرفته ا‌ست، ولی این رونق قرار نیست همیشه باقی بماند. اگر در یک آژانس مسافرتی مشغول به‌کار هستید، دیر یا زود ربات‌های هوشمند از راه می‌رسند و شما را از دور خارج می‌کنند.


دنیای امروز بیش از هر زمان د‌یگری در‌حال تجربه تغییر ا‌ست و تغییرات سریع می‌تواند آن‌چه را که از آینده انتظار داریم، در چشم‌برهم‌زدنی از این رو به آن رو کند. مشاغلی که مطرح شد، بر‌اساس اطلاعات آماری و تغییرات فعلی جمع‌آوری شده و همه مشاغل آینده را در بر نمی‌گیرد. بسیاری از مشاغل دیگر نیز هست که نیاز به آن در آینده تقریبا حتمی‌خواهد بود؛ مثل امنیت اطلاعات و حریم شخصی، مشاور و متخصص مالی یا مربیگری زندگی‌، جراحی‌های پیچیده پیوند و اعصاب و ... و خیلی از موارد د‌یگری که فهرستی طولانی را در بر می‌گیرد. آن‌چه اهمیت دارد این ا‌ست که همواره در انتخاب مسیر زندگی‌، نیم‌نگاهی هم به تحولات اخیر و آینده داشته باشید و با کسب اطلاعات کافی در این زمینه و البته بینش خودتان که با توجه به فرهنگ و شرایط محل زندگی‌تان به‌دست می‌آورید، به‌بهترین انتخاب دست بزنید.

 

1 Trade-schools.net
2 Forbes.com
3 Businessinsider.com

 

نویسنده : شیوا صالح

 

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background