menu button
سبد خرید شما
فواید و مضرات گیاه خواری
موفقیت  |  1402/09/07  | 
فواید و مضرات گیاه خواری

گیاه‌خواری! آری یا نه؟



این روزها در دنیای رژیم‌درمانی و تغذیه، گیاه‌خواری و به‌خصوص خام‌گیاه‌خواری، تب و تاب زیادی پیدا کرده ا‌ست. شاید این سوال برای هر شخصی به‌وجود بیاید که بالاخره گیاه‌خواری خوب ا‌ست یا بد؟ خام‌گیاه‌خوار بشوم یا نه؟ صرف‌نظر از درستی یا نادرستی رژیم خام‌گیاه‌خواری، می‌توان گیاه‌خواران را که در جامعه ما بیشتر هم جوان هستند، به 5 گروه زیر تقسیم کرد:

انواع مختلف گیاه خواری


ـ گیاه‌خوار محض(Vegans) : گیاه‌خوارانی كه فقط گیاهان را می‌خورند و هیچ‌گونه فرآورده حیوانی مثل گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات را در برنامه غذایی خود ندارند.

گیاه خواری

ـ لاكتووگان (vegetarians Lacto) : گیاه‌خوارانی كه لبنیات هم می‌خورند.
ـ اووگان (Ovovegetarians) : گیاه‌خوارانی كه تخم‌مرغ هم می‌خورند.
ـ لاكتواووگان (Lacto-ovovegetarians) : گیاه‌خوارانی كه تخم‌مرغ و لبنیات هم می‌خورند.
ـ نیمه‌گیاه‌خوار (Semi-vegetarians) : گیاه‌خوارانی كه ماهی و مرغ هم مصرف می‌كنند، ولی گوشت قرمز نمی‌خورند. 

فواید و مضرات گیاه خواری


اما پرسش اصلی، این ا‌ست که کدام‌یک از این رژیم‌ها مناسب‌تر ا‌ست؟ گیاه‌خوار‌شدن، فایده‌اش بیشتر ا‌ست یا ضررش؟ اگر دقیق نگاه کنیم، با رمز‌گشایی از نقشه‌مان متوجه می‌شویم که گیاه‌خواری فواید اخلاقی و جسمانی بی‌شماری دارد؛ تا‌جایی‌که مطالعات نشان می‌دهد گیاه‌خواران کمتر به بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان و... مبتلا می‌شوند، اما با‌وجود‌این، حذف پروتئین‌های حیوانی هم می‌تواند به‌نوبه‌خود کارساز شود و برای بدن گیاه‌خواران محض، مشکلاتی به‌همراه بیاورد.

گیاه خواری

دانشمندان در مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که ا‌ستفاده‌نکردن از پروتئین‌های حیوانی به‌تدریج ا‌ستخوان‌ها را ضعیف می‌کند و شرایط ا‌ستخوان‌های افراد گیاه‌خوار محض نسبت‌به سایر گروه‌ها، وخیم‌تر ا‌ست. بنابراین لازم ا‌ست در‌کنار توجه ویژه‌ای که به‌وجود گیاهان سبز و باطروات در تغذیه خود داریم، در‌عین‌حال از پروتئین‌های ضروری حیوانی هم غافل نباشیم.

همان‌طور که زیاده‌روی در مصرف گوشت‌ها و پروتئین‌های حیوانی خطرناک ا‌ست، مصرف سبزیجات صرف هم برای مدت طولانی می‌تواند کارکرد عمومی بدن را مختل کند. بهتر ا‌ست اگر گیاه‌خواری پیشه می‌کنیم، برای مدت کوتاهی باشد و حتما این کار را زیر نظر پزشک تغذیه انجام دهیم. ضعف عمومی بدن و ا‌ستخوان‌ها که ممکن ا‌ست ناشی از گیاه‌خواری طولانی‌مدت باشد، شما را از رسیدن به گنج محروم خواهد کرد.

 

 

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background