menu button
سبد خرید شما
راز ازدواج موفق
موفقیت  |  1402/09/10  | 
راز ازدواج موفق

مهارت‌های زن و شوهری


  این سلسله مقالات به شما کمک خواهد کرد تا دید بهتری برای برنامه ریزی و هدفگذاری در سال 1403 مطابق سررسید 1403 موفقیت به دست آورید  

تحكیم روابط زناشویی، علاقه به داشتن ارتباطی سالم، ایجاد كانونی گرم و صمیمی در خانواده و نیز رسیدن به تفاهم در زندگی زناشویی، مسئولیتی ا‌ست که بردوش تمامی اعضای خانواده، به‌ویژه همسران، نهاده شده. در‌واقع لازمه ایجاد، حفظ و ا‌ستمرار روابط زناشویی سالم، داشتن تعهد، وفاداری، اعتماد، انصاف و سعه‌صدر متقابل ا‌ست؛ پس در این زمینه، زن و شوهر باید بدانند با یادگیری مهارت‌های ارتباطی و به‌كاربستن آن‌ها می‌توانند روابط خود را بهبود ببخشند، آن را متحول کنند و در فضایی سرشار از تفاهم و حسن‌نظر، به حل‌وفصل مسائل خود بپردازند.

نحوه برخورد با اختلافات در زندگی زناشویی


وقتی در زندگی زناشویی ‌اختلاف‌نظر یا سوءتفاهمی بروز می‌كند، به‌جای سرزنش یكدیگر و ارائه تفسیرهای نادرست، باید ضمن شناسایی مسئله، به علت‌یابی و حل آن پرداخت. البته باید اعتراف كرد كه گاهی‌ شناسایی مسئله اصلی و نیز یافتن علت‌ها كار دشواری ا‌ست؛ زیرا آن‌چه روی پرده خودنمایی می‌كند، با واقعیت تفاوت دارد؛ بنابراین شناخت ریشه‌های اصلی مسئله در روابط عاطفی، كار ماهرانه و پیچیده‌ای ا‌ست كه كمك و مشاوره افراد متخصص را می‌طلبد. گاهی بین زوجین پیام‌های نامفهومی ردوبدل می‌شود، اما در بیشتر موارد آن‌ها گرچه با زبانی واحد با یكدیگر صحبت می‌كنند،‌ اما آن‌چه میانشان گفته‌ و شنیده می‌شود، هریک آن را به‌نوعی درک می‌کنند و در‌نتیجه موجب مشكلات ارتباطی خواهد شد. همچنین ازآنجایی‌كه مهم‌ترین عامل ایجاد مسائل زناشویی، ارتباطات نادرست و برداشت‌های واهی ا‌ست، هریک از زوجین به سهم خود مسئولیت دارند كه از به‌وجودآمدن این مورد پیشگیری كنند تا اختلاف‌ها و ابهام‌های كوچك رفتاری، به‌صورت ویرانگر و پیش‌رونده عمل نكنند. گاهی یك سوء‌تفاهم كوچك در رابطه عاطفی، مانند یك گلوله برف به‌تدریج به یك بهمن بزرگ تبدیل می‌شود و بنیان زندگی و رابطه عاطفی را متلاشی می‌كند. در‌واقع وقتی زوج‌ها با هم توافق نداشته باشند، بحث آن‌ها به مشاجره می‌كشد و پس از آن‌، درگیری‌شان آغاز می‌شود. به گونه‌ای كه گفت‌وگوی دوستانه آن‌ها ناگهان به پایان می‌رسد و در‌نهایت آن‌ها به دلخوركردن، سرزنش‌كردن، شكایت‌‎كردن، اتهام‌بستن، توقع و تردید درمورد یکدیگر روی می‌آورند. زن و شوهر، با مشاجره، نه‌تنها احساسات خود را جریحه‌دار می‌كنند، بلكه به روابط زناشویی خود نیز آسیب می‌رسانند. یادمان باشد همان‌گونه كه ارتباط، مهم‌ترین عنصر هر پیوند ا‌ست، مشاجره اقدامی به‌شدت ویران‌كننده خواهد بود؛ چرا‌كه به هر اندازه به كسی نزدیك می‌شویم، ناراحت‌كردن او و ناراحت‌شدن از او ساده‌تر خواهد شد.

مهارت‌های زن و شوهری

چطور اختلافات در رابطه عاطفی را حل کنیم؟


زنان و مردان موفق در زندگی زناشویی، به‌خوبی می‌‌دانند که یک زندگی مشترک موفق و رضایت‌بخش، به‌صورت تصادفی و بدون آگاهی و کسب مهارت‌های لازم به‌وجود نمی‌آید. برای این‌که زندگی مشترک ا‌ستوار و رضایت‌بخشی داشته باشیم و بتوانیم رابطه‌‌ بهتری با همسرمان برقرار کنیم؛ همچنین برای این‌که زندگی مشترک پربار و غنی داشته باشیم و عادت‌های منفی و مخرب خود را کنار بگذاریم، باید شیوه و ابزار‌های مثبت و سازنده را جایگزین آن‌ها کنیم. گاهی نیز در رابطه عاطفی لازم ا‌ست در برخورد با مسائل و مشکلات زندگی‌، به‌جای عکس‌العمل بد، کنش و عمل مثبت و سازنده از خود نشان دهیم و نیز به‌جای ا‌ستفاده از الگوهای منفی حاکم بر فرهنگ جامعه، با تفکر و خلاقیت، به مسائل، پاسخ نو دهیم و عاشق کارهای جدید باشیم.

مهارت‌های زن و شوهری

زن و شوهر، مهارت‌های زن و شوهری و روابط زناشویی


در زندگی مشترکتان دوست دارید چه اتفاقاتی بیفتد؟ هدف‌های خود در مورد زندگی مشترک را بنویسید و آن‌ها را تصویر‌سازی کنید. کارهای مهم را در گروه (1)، کارهای متوسط را در گروه (2) و کارهای کم‌اهمیت را در گروه (3) قرار دهید؛ سپس مهم‌ترین کارهای رابطه عاطفی را اول انجام دهید؛ همچنین اولویت کارهای خود را با اولویت‌های همسرتان مقایسه کنید و ضمن شناسایی نقاط مشترک و تفاوت‌ها با همسرتان، بکوشید تا می‌توانید تفاوت‌هایتان را کمتر کنید. برای رسیدن به هدف‌هایتان، برنامه‌ریزی کنید و با مرور مداوم هدف‌های خود در رابطه عاطفی، زمان رسیدن به آن‌ها را مشخص کنید؛ همچنین مهارت‌های جدید و لازم را برای داشتن زندگی خوب را یاد بگیرید. مسئو‌لیت‌پذیر و انعطاف‌پذیر باشید و سعی کنید با همکاری هم و نیز با شادکردن و دلگرمی‌دادن به خود و همسرتان، در شاد و آرام‌کردن زندگی مشترکتان سهیم باشید.
هر‌روز از خود بپرسید: «چه‌کار کنم تا هم خودم را شاد کنم و هم همسرم را؟ وظایف خود را با لذت و عاشقانه انجام دهید و از موفقیت‌های کوچک نیز لذت ببرید‌.در رابطه عاطفی برای باهم‌بودنتان، وقت بگذارید؛ چرا‌که در شادابی زندگی مشترک، بسیار اثرگذار ا‌ست.

چطور با همسرمان تبادل احساسی داشته باشیم


برای این‌که زندگی مشترک بهتر و پر‌بارتری را تجربه کنیم، باید بدانیم برای زن و شوهر، بسیار مهم ا‌ست که چند دقیقه در روز را به مبادله‌‌‌ احساسات خود با یکدیگر اختصاص بدهند؛ چون با این کار، درک افراد از همسرشان بیشتر می‌شود و آن‌ها می‌توانند بهتر یکدیگر را بپذیرند.
یادمان باشد با خودآگاهی و مدیریت بر ذهن خویش می‌توانیم فرمان زندگی خود را در دست بگیریم و با دیگرآگاهی نیز می‌توانیم از حال‌واحوال و احساسات عمیق همسرتان اطلاع دقیقی پیدا کنیم، او را بهتر بشناسیم و به‌موقع او را تحسین، تایید کرده و از وی حمایت کنیم؛ همچنین باید همه ما یاد بگیریم که به‌جای واکنش‌های منفی‌، کنش و عمل‌های مثبت از خود نشان دهیم.

راز ازدواج موفق

در زندگی مشترک، کسب آگاهی و مهارت‌های لازم در مورد رابطه عاطفی، وقت گذاشتن برای همسر، باهم‌بودن زوجین، سعی در شناخت نیازهای خود و همسر و رفع آن‌ها، تعهدداشتن به همسر و تلاش هریک از زوجین نسبت‌به ایجاد رابطه‌ زناشویی مطلوب، پذیرش مسئولیت‌ها و انعطاف‌پذیری‌های به‌موقع در رابطه عاطفی و ... در ایجاد زندگی مشترک خوب و رضایت‌بخش، تاثیر بسزایی دارند. اگر هریک از زوجین اهداف‌ خود را تعیین کرده و به‌آرامی و صادقانه درمورد این اهداف با همسرشان صحبت کنند و نیز بپذیرند که آنان در ساختن رابطه‌ بهتر در زندگی مشترک، نقش مثبت و سازنده‌ای دارند‌، می‌توانند با مهر و محبت، همسرشان را تحت‌تاثیر قرار دهند و به‌عنوان پاداش رفتار درست خود، زندگی مشترک پرباری را تجربه کنند.

نویسنده : دکتر محمود نودرگاه فرد

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background