menu button
سبد خرید شما
بایدها و نبایدهایی درباره تربیت فرزندان
موفقیت  |  1402/09/01  | 
بایدها و نبایدهایی درباره تربیت فرزندان

بایدها و نبایدهایی درباره تربیت فرزندان



بعضی پدر و مادرها از سر دلسوزی و ناخوا‌سته بچه‌های خود را درست تربیت نمی‌کنند. در دنیای مدرن، با بالا‌رفتن سطح رفاه و آگاهی‌ها، همه می‌خواهند همه‌چیز داشته باشند. والدین بهترین‌ها را برای فرزندان‌شان می‌خواهند و خود و همسرشان را رباتی می‌پندارند که باید برای بچه‌ها کار کرده و نیاز‌های آن‌ها را برآورده کنند. گاهی فرزند‌سالاری به‌حدی می‌رسد که کودک در زندگی خود هیچ‌گونه محدودیتی را احساس نمی‌کند. متاسفانه برخی از خانواده‌ها فکر می‌کنند محدودیت مخل تربیت فرزند ا‌ست، درصورتی‌که محدودیت عامل مهمی در رشد افراد ا‌ست. در دنیا محدودیت‌هایی وجود دارد و از سن بالای چهار یا پنج سال، کودکان باید متناسب با سن و سال خویش با محدودیت آشنا شوند.

دلیل مشکلات تربیت فرزند


یکی از عوامل مشکلات خانواده‌ها همین کنترل از راه دور تلویزیون‌ها‌ست که بسیاری از مشکلات تربیتی فرزندان در آن ریشه دارند. شما نشسته‌اید و کنترل دستتان ا‌ست و در‌حال تماشای تلویزیون هستید؛ از یک برنامه خوشتان نمی‌آید و همان‌لحظه کانال را تغییر می‌دهید. برنامه د‌یگری را می‌بینید و اگر از آن‌هم خوشتان نیاید، همان‌لحظه دوباره کانال را عوض می‌کنید یا اصلا تلویزیون را خاموش می‌کنید. در‌واقع هیچ محدودیتی را در تماشای تلویزیون نمی‌پذیرید و می‌خواهید همه‌چیز به‌دلخواهتان باشد. این مثال گرچه طنزآمیز ا‌ست، اما واقعیت دارد.

تربیت کودکان

لازم ا‌ست طوری فرزندانمان را آموزش دهیم تا بیاموزند که هر‌چه می‌خواهند، الزاما نباید همان شود. اگر حتی در مدرسه، معلمشان را دوست نداشته باشند، معلم او را تغییر می‌دهیم و اگر غذایی را دوست نداشت، غذای د‌یگری برای او آماده می‌کنیم. در‌واقع این تربیت سهل‌گیرانه هم که نقطه مقابل تربیت دیکتاتوری ا‌ست، بسیار نادرست ا‌ست. در تربیت دیکتاتوری، بدون در‌نظرگرفتن شرایط جامعه و ویژگی‌های فرد، سیستم تربیتی‌ای را که 60 سال پیش رایج بود، در مورد فرزندان به‌کار می‌گیرند، یعنی ضوابط بسیار سخت‌گیرانه و دشوار و انتظارات عجیب و غریب.

بهترین روش تربیت فرزند


بهترین نوع تربیت فرزند، تربیت مقتدرانه ا‌ست که ضوابط محکم و مقتدرانه‌ای دارد که اعضای خانواده به آن‌ها پایبند هستند و میدان آزادی و تفریح هم به‌میزان کافی برای آن‌ها وجود دارد. والدین، حرف کودک و اعتراض او را می‌شنوند و با او صحبت می‌کنند. کسی‌که در این سیستم رشد کند، می‌تواند آینده موفقی را برای خود رقم بزند. چون هم طعم لذت و تفریح و هم محدودیت را چشیده ا‌ست.
داشتن فرزندانی موفق، نهایت آرزو و بزرگ‌ترین گنج این دنیا‌ست. این راز را در این نقشه با شما درمیان گذاشته‌ایم؛ مراقب باشیم با رفاه‌زدگی تربیت کودکانمان را به بازی نگیریم و گاهی طعم محدودیت را نیز به کام آن‌ها بچشانیم.

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background