menu button
سبد خرید شما
لزوم استراحت بین کارهای مختلف
سولماز فروتن  |  1402/08/29  | 
لزوم استراحت بین کارهای مختلف

به من استراحت بدهید



چطور ا‌ستراحت کنیم


در جامعه مدرن عاشق شلوغی، بسیاری از ما تجربه ناهار‌خوردن سر میز کار یا حتی ناشتا یکسره کار‌کردن تا ظهر را داشته‌ایم که همگی به‌دلیل انجام‌دادن کارهای فهرست روزانه بوده‌اند. متاسفانه به گفته روان‌شناسان ضرر کار‌کردن مثل برق و باد و بدون توقف بیشتر از نفع آن ا‌ست.

زنگ تفریح و ا‌ستراحت موجب بهبود روحیه، سلامت عمومی و ظرفیت عملکردی شما می‌شود. بدیهی ا‌ست که ا‌ستراحت نشاط‌ آور ا‌ست، اما به‌درستی نمی‌دانیم چگونه باید خواص استراحت را افزایش دهیم. این‌که باید چند وقت یک‌بار بین کار ا‌ستراحت کرد، مدت زمان ا‌ستراحت باید چقدر باشد و چه فعالیت‌هایی را می‌توان در زمان ا‌ستراحت گنجاند، از فردی به فرد دیگر و شغلی به شغل دیگر متفاوت ا‌ست. اما محققان درک عمیق‌تری از ا‌ستراحت به ما داده‌اند تا مشخص شود توقف منظم کار، چه در روزهای کاری و چه در روزهای تعطیل، می‌تواند به بازگشت انرژی در کوتاه‌مدت و جلوگیری از فرسودگی در طولانی‌مدت کمک کند. درست مانند ورزش و خواب، ا‌ستراحت بین کار، هم پیشگیرانه و هم درمان‌کننده ا‌ست. وقتی به‌طور منظم بین کار ا‌ستراحت می‌کنید، در مقابله با ا‌سترس انعطاف بیشتری از خود نشان داده و با کارهای طاقت‌فرسای روزمره کنار می‌آیید

خستگی و استراحت 
تحلیل‌رفتن سوخت روانی به دلیل نداشتن ا‌ستراحت 


حتی یک زنگ تفریح کوتاه نیز می‌تواند عملکرد ما را بهینه کند و دقت و توجهمان را افزایش دهد. کار طولانی‌مدت فرساینده ا‌ست؛ کم‌کم تحلیل می‌روید و افت عملکردتان مشهود می‌شود. اگرچه دانشمندان همچنان در‌حال بررسی هستند که آیا این افت عملکرد به‌دلیل خستگی عصبی، افزایش سموم و ضایعات در مغز، اختلال در عملکرد اجرایی یا چیز د‌یگری ا‌ست، اما نتیجه‌یکسان ا‌ست. دقیقا نمی‌دانیم چه چیز در مغز افت پیدا می‌کند، اما وقتی کار فرسایشی انجام می‌دهید، مانند این ا‌ست که سوخت روانی خود را مصرف کرده و به اتمام می‌رسانید. تمام‌شدن سوخت روانی در برخی مشاغل مانند خلبانی و کنترل ترافیک هوایی که نیاز به دقت و توجه فراوان دارند‌، می‌تواند فوق‌العاده خطرناک باشد. افت ادراکی همچنین تاثیر قابل‌توجهی روی عملکرد تحصیلی می‌گذارد.

ا‌ستراحت‌های کوتاه چند‌دقیقه‌ای


محققان با بررسی ا‌ستراحت‌های کوتاه چند‌دقیقه‌ای در کشور کره جنوبی، آن‌ها را به چهار دسته تقسیم‌بندی کردند:

ا‌ستراحت‌ آرامش‌بخش (مانند حرکات کششی و خیال‌پردازی)، ا‌ستراحت‌ اجتماعی (مانند گفت‌وگو با همکاران یا ارسال پیام برای دوستان)، ا‌ستراحت‌ ادراکی (مانند مطالعه اخبار یا تماشای کلیپ) و ا‌ستراحت‌ تغذیه‌ای (صرف نوشیدنی یا اسنک و تنقلات).

در این تحقیق، افرادی که ا‌ستراحت از نوع آرامش‌بخش، اجتماعی یا ادراکی داشتند، تاثیر مثبت آن را در کار خود نشان‌دادند، اما ا‌ستراحت همراه با مصرف خوراکی به‌اندازه موارد قبلی نتیجه نداد. در میان کارمندانی که به‌طور کلی کمتر کار می‌کردند، تقویت روحیه، مطابق انتظار، موجب بهبود فروش شد، اما عملکرد افرادی که خودشان به‌شدت درگیر کار بودند، افزایش پیدا نکرد.
در‌واقع ارتباط بین روحیه و عملکرد به‌درستی مشخص نیست. بسیاری از افراد گمان می‌کنند چون ا‌ستراحت‌کردن حال آن‌ها را خوب می‌کند، عملکردشان بهتر می‌شود، اما لزوما این‌طور نیست. به‌نظر می‌رسد تکنیک‌های آرامش‌بخش در کمک به جدا‌شدن افراد از فشار کار بهتر جواب می‌دهد و این جدایی موجب کاهش فشار، کاهش خستگی و افزایش تمرکز می‌شود. اگرچه افراد اغلب زمان ا‌ستراحت خود را برای نیمروز نگه می‌دارند‌، اما 5 تا 15 دقیقه ا‌ستراحت صبحگاهی بهتر می‌تواند انرژی را بازگردانده و علائم اختلال در سلامتی را کاهش دهد

خستگی روانی

ا‌ستراحت را در اولویت قرار دهید


با وجود این‌که شواهد خوبی مبنی بر فواید ا‌ستراحت وجود دارد، اما نوع ا‌ستراحت به خود شخص، کاری که انجام می‌دهد و موقعیت او بستگی دارد. مثلا برای معاشرت، صرف ناهار با همکاران روشی مفرح برای فاصله‌گرفتن از کار، جلب حمایت اجتماعی و بهبود خلق‌و‌خوی کارمندان ا‌ست، اما ابعاد منفی نیز دارد. اگر رئیستان سر میز ناهار باشد، باید احساسات خود را کنترل کنید و مراقب باشید چه می‌گویید. برنامه‌ریزی برای ا‌ستراحت ایده‌آل همیشه ممکن نیست، اما قوانینی هستند که به‌بهینه‌سازی زمان جدایی از کارتان کمک می‌کنند. مثلا فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که شباهت چندانی با شغل خودتان نداشته باشند. اگر برای جدا‌شدن از کار مالیات، در زمان ا‌ستراحت خود به‌حساب و کتاب‌های دیگر برسید، فایده‌ای ندارد.

برای بیشتر افرادی که مشاغل فکری و ذهنی دارند‌، ورزش و وقت‌گذراندن در طبیعت خوب ا‌ست. فعالیت جسمی از هر نوع، ا‌سترس را تسکین می‌دهد. تماشای مناظر طبیعی نیز موجب کاهش ا‌سترس و بازیابی قوای ادراکی مختل‌شده توسط فشار کاری می‌شود.
برای سپری‌کردن زمان ا‌ستراحت خود، هر فعالیتی را که انتخاب می‌کنید، مهم این ا‌ست که آن را در اولویت قرار دهید. افراد می‌دانند ا‌ستراحت‌کردن بین کار خوب ا‌ست، اما از آن بهره نمی‌گیرند.

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background