menu button
سبد خرید شما
اگر می‌توانستید به گذشته برگردید...
موفقیت  |  1402/08/27  | 
اگر می‌توانستید به گذشته برگردید...

سفر در زمان


اگر می‌توانستید به گذشته برگردید، چه کارهایی را انجام می‌دادید یا از انجامش پرهیز می‌کردید؟ این مطلب درباره تحقیقی است که در آن افراد به خود جوان‌ترشان توصیه‌هایی کرده‌اند

 

اولین تحقیق در رابطه با توصیه‌های مردم به خود جوانشان


یک سوال قدیمی اما جذاب: «اگر می‌توانستید در زمان سفر کنید، چه نصیحتی به خود جوانتان داشتید؟» برخلاف جذابیت موضوع، کسی تا‌کنون پاسخ مردم به این سوال را مورد بررسی قرار نداده ا‌ست. در این تحقیق برای اولین بار توصیه‌های مردم به خود جوانشان را مورد پژوهش قرار داده‌ایم.
«رابین کووالسکی» و «آنی مک‌کورد» نتایج تحقیقات خود را در «مجله روان‌شناسی اجتماعی» منتشر کرده‌اند. آن‌ها دو تحقیق بر روی صدها شرکت‌کننده در وب‌سایت «تُرک‌ مکانیکی آمازون» انجام‌دادند.

نتایج حاصل نشان می‌دهد که بیشترین توصیه مردم به خود جوانشان، تمرکز بر روابط سابق،‌ بها‌دادن به آموزش و تحصیل، ارزشمند‌دانستن خود و نتایج مشابه ا‌ست. این توصیه‌ها از متداول‌ترین نارضایتی‌ها و افسوس‌ها در زندگی افراد هستند؛ به علاوه، شرکت‌کنند‌گانی که دقیقا همان کارهایی را کرده بودند که اکنون به خود جوان‌ترشان توصیه می‌کردند، اذعان داشتند که به کسی تبدیل شده‌اند که در رویاهای خود جوان‌ترشان بوده ا‌ست. محققان می‌گویند: «باید توجه بیشتری به این توصیه‌ها که برای خود داریم، داشته باشیم. داده‌ها نشان می‌دهند چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد؛ چیزهایی که ما را تبدیل به فردی می‌کند که در پی آن هستیم و آرزویش را داریم.»

سفر در زمان

اهداف تحقیق توصیه‌های مردم به خود جوانشان


این دو مطالعه بر روی افرادی که تقریبا شرایط یکسانی داشتند، انجام شد. شرکت‌کنند‌گان با حداقل سن ۳۰ سال انتخاب شده بودند و از هر کدام از شرکت‌کنند‌گان خوا‌سته شد یک تا سه توصیه برای خود جوانشان ارائه دهند.
هدف اصلی این تحقیقات، یافتن پاسخی برای این سوالات ا‌ست: «آیا این توصیه‌ها کمک می‌کند که آن‌ها به فردی تبدیل شوند که آرزویش را دارند؟ آیا آن‌ها از این پس این توصیه‌ها را دنبال می‌کنند؟ چه چیزی در گذشته آن‌ها وجود دارد که موجب جهت‌دهی زندگی‌شان شده ا‌ست؟ آیا این گذشته تاثیری در توصیه‌‌های مردم به خود جوانشان دارد؟ و چه چیزی در جوانی باعث تبدیل آن‌ها به فرد حاضر شده ا‌ست؟»


اغلب شرکت‌کنند‌گان در مورد نارضایتی‌های خود از ازدواج صحبت می‌کنند؛ آن‌ها تمایل دارند به خود جوانشان بگویند‌ که «ازدواج نکن».

دومین توصیه، توجه به مسائل آموزشی ا‌ست؛ آن‌ها به خود جوانشان توصیه می‌کنند که تحصیل را ادامه دهد.

سومین گزینه در مورد فردیت خود ا‌ست و به خود جوانشان می‌گویند «خودت باش و فردیت خود را از دست نده».

چهارمین مورد، تعیین اهداف و دنبال‌کردن آن‌ها‌ست و به خود جوانشان توصیه می‌کنند از دنبال‌کردن اهدافش خسته نشود، فرصت‌ها را از دست ندهد و همواره در‌حال رشد باشد.

توصیه آخر هم در رابطه با پول ا‌ست؛ آن‌ها تمایل دارند به خود جوانشان بگویند «کمتر خرج و بیشتر پس‌انداز کن!»


این توصیه‌های مردم به خود جوانشان با تحقیقاتی که در رابطه با «پشیمانی‌های مردم» انجام‌شده ا‌ست، مطابقت دارد. اکثر شرکت‌کنندگان معتقدند که توصیه‌هایشان، اغلب ریشه در اتفاقی مهم در گذشته دارد. به‌طور مثال، زمانی‌که تحت قلدری قرار گرفتند، در یک رابطه شکست خوردند یا دچار حادثه‌ای ناگوار به‌دلیل مصرف مواد مخدر شدند، چنین حالتی‌ در آن‌ها شکل گرفته ا‌ست. طبق تحقیقاتی که در رابطه با «نحوه یاد‌آوری خاطرات کودکی و نوجوانی» انجام‌شده ا‌ست، این اتفاقات معمولا در سنین ۱۰ تا ۳۰ سال رخ می‌دهد.

سفر در زمان

نتایج تحقیقات توصیه به خود جوانتر


بیش از نیمی از شرکت‌کنند‌گان در این دو تحقیق، گفتند که از این پس توصیه‌هایی را که برای خود جوانشان در‌نظر گرفته بودند، دنبال خواهند کرد. همچنین آن‌ها می‌گویند پس از دنبال‌کردن توصیه‌ها، به تصویر رویایی‌ از خودشان نزدیک‌تر شده‌اند و دیگر آن کسی نیستند که جامعه تحمیل می‌کند.
در‌نهایت، همان‌طور‌که گفته شد، شرکت‌کنند‌گان اذعان داشتند که با دنبال‌کردن توصیه‌های خود، بسیار مشابه کسی شد‌ه‌اند که در نوجوانی آرزویش را داشتند.
این تحقیقات مختص منطقه‌ جغرافیایی مشخصی نیست؛ بنابراین ممکن ا‌ست توصیه‌های مردم به خود جوانشان در فرهنگ‌های دیگر، متفاوت باشد. همچنین نحوه جمع‌آوری پاسخ‌ شرکت‌کنند‌گان در تحقیق نیز موثر ا‌ست. با این حال اساس آن بر پایه سوالاتی مانند این سوالات بنا شده ا‌ست:
- چگونه کمیت و نوع توصیه‌های ما به خود گذشته‌مان، با گذر زمان تغییر می‌کند؟
- چگونه پیگیری این توصیه‌ها می‌تواند احساسات و آرزوهای ما نسبت‌به آینده را تحت‌تاثیر قرار دهد؟
این تحقیقات اولیه که در رابطه با توصیه‌های ما به خود گذشته‌مان انجام شد، موضوعات بسیار جذاب د‌یگری را هم برای تحقیق آشکار کرد که امیدواریم این موضوعات به زودی مورد بررسی قرار بگیرند.

اسم نویسنده: کریستین یارت اسم مترجم: اعظم امراه‌نژاد

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background