menu button
سبد خرید شما
شش راه خلاقانه برای حل مشکل
مهتاب نیکان  |  1402/08/13  | 

شش راه خلاقانه برای حل یک مشکل


استراتژی های خلاقانه برای حل مشکلات ، راه حل های پیش رو را از راه حل های سریع جدا می کند. واقعاً این  یک هنر است  که بتوانید با استراتژی های خلاقانه و راهنمایی خودتان در یک چشم انداز جدید ، چالش ها را برطرف کنید.

 آیا بحران می تواند فرصت به همراه داشته باشد؟

با شش روش خلاقانه برای حل یک مشکل که در این مقاله آورده شده است، اغلب  اوقات پاسخ سوال مثبت است.

شش روش خلاقانه برای حل مشکل

1- مدل حل مسئله شش مرحله ای

برخی مشکلات از نظر پیچیدگی آنقدر زیاد به نظر می رسند که شما نمی دانید از کجا باید شروع کنید. و این عدم جهت گیری می تواند باعث می شود نتوانید از حلقه مشکلات خارج شوید  

 

مدل حل مسئله شش مرحله ای با ایجاد یک رویکرد ساختار یافته و منسجم در حل مشکلات به شما کمک می کند.

به این صورت که  این فرصت را به شما می دهد که عقب نشینی کنید ، نفس بکشید و به صورت روشمند و حساب شده به موضوع نزدیک شوید.

 

شش مرحله این روش حل مسئله عبارتند از:

1.مشکل را تعریف کنید

2.علت یا علل اصلی مشکل را مشخص کنید

3.راه حل های ممکن برای مشکل را توسعه دهید

4.بهترین راه حل مشکل را از لیست انتخاب کنید

5.راه حل مشکل را پیاده سازی کنید

6.نتیجه راه حل مشکل را ارزیابی کنید

اگرچه مراحل متوالی هستند ، اما هر یک از آنها را می توانید تکرار کنید. به عنوان مثال ، تفکر عمیق در مورد مرحله چهار  ممکن است شما را متوجه کند که علت اصلی مشکل را در مرحله دوم به اشتباه تعریف کرده اید. و ارزیابی نتایج در مرحله نهایی ممکن است منفی باشد ، پس  از شما می خواهیم که این روند را تکرار کنید. این روش به عنوان یک نوع الگوریتم عمل می کند و دارای حلقه های بازخورد در هر مرحله است.

 

حل یک مشکل

2- تکنیک شکستن مسئله در حل مسئله 

تعریف علت اصلی مشکل اغلب سخت ترین بخش حل مشکل است. شما می دانید که چیزی اشتباه است. می بینید که چیزی کار نمی کند اما علت آن مبهم  است و یا مبهم باقی می ماند. تکنیک شکستن مسئله به شما کمک می کند تا این مشکل را با تقسیم مشکل به قطعات کوچکتر به تدریج حل کنید. به طور دقیق تر ، شما یک مشکل بزرگ را تعریف می کنید و به علل ریشه ای نزدیک و نزدیک تر می شوید.

در این روش حل مسئله جنبه هایی بیش از حد انتظارتان برای حل مشکل آشکار می شود.

برای استفاده از روش شکستن مسئله یک جدول ساده ترسیم می کنید. در سمت چپ مشکلی که با آن روبرو هستید را یادداشت می کنید.

 در وسط ، علل احتمالی آن مشکل را لیست کنید و حتی در سمت راست ، علل احتمالی هر یک از مسائل میانی را لیست کنید اگر لازم بود گزینه های سمت راست را دوباره بشکنید و علت آنها را نیز پیدا کنید تا زمانی که همه عوامل مؤثر در مسئله اصلی را شناسایی نکردید، به شکستن مسائل به بخش‌های کوچک‌تر ادامه دهید.، اگرچه به نظر پیچیده می آید ، اما یک مثال گرافیکی نشان می دهد که چقدر آسان است

 

موجودی فروشگاه کم شده

تولید برخی موارد متوقف شده

 

فروش پایین آمده

تامین کننده غیر قابل اعتماد است

تیم فروش خارج از اهداف عمل می کند

گردش مالی بالای تیم

 

روحیه پایین تیم

 

در این مثال ساده ، شما از یک مشکل بزرگ به مسائل اصلی آن پرداخته اید. هنگامی که علل اصلی را می شناسید ، راه حل های مشکل راحت تر ظاهر می شوند. در این مورد ، ممکن است به دنبال تأمین کننده جدید و قابل اطمینان تری باشید که اقلامی مشابه موارد متوقف شده را نیز دارد. در همان زمان ، ممکن است بخواهید با تیم فروش ملاقات کنید تا به چالش های آنها اهمیت دهید و به آنها کمک کنید.

 

3- طوفان فکری معکوس در حل مسئله 

شما به احتمال زیاد با تکنیک های طوفان فکری آشنایی دارید. یعنی گردهمایی اشخاص علاقمند برای ارائه راه حل های خودجوش برای یک مشکل بدون قضاوت.  که اغلب ، یک رهبر با نوشتن ایده های تیم روی یک تخته سفید ، جلسه طوفان فکری را تسهیل می کند. با تمرین ، می توانید به تنهایی طوفان فکری نیز داشته باشید.

اما طوفان فکری معکوس چیست؟

تفاوت این روش  در این واقعیت نهفته است که شما سعی نمی کنید راه حلی برای مشکل پیدا کنید بلکه شما به دنبال راه هایی برای تشدید مشکل هستید!

برای شروع کافیست به جای پرسیدن سوال « چطور می توانم این مشکل راحل کنم ؟ »

این سوال را از خودتان بپرسید « چطور می توانم این مشکل را به وجود بیاورم ؟ »

با طوفان فکری معکوس ، همه نحوه کاهش فروش ، افزایش گردش کارکنان ، افزایش هزینه ها را ارائه می دهند و بدترین خود را برای ما به ارمغان بیاورید. ممکن است در ابتدا احمقانه به نظر برسد ، اما با تکامل دوره طوفان مغزی ، افراد کاملاً متمرکز و خلاق می شوند. هنگامی که تعداد رضایت بخشی از راه حل های منفی را پیدا کردید  حالا وقت آن است که  روی معکوس کردن آنها کار کنید تا راه حل های واقعی را کشف کنید. این روش در یافتن زوایای جدید برای حل مشکلات بسیار موثر است.

 

حل یک مشکل

4- مهندسی معکوس - استراتژی حل مشکل معکوس

این روش حل مسئله ریشه در ریاضیات و مهندسی دارد  اما برای امتحان کردن این روش حل مسئله نیازی به مدرک ریاضی ندارید هنگام یادگیری راه رفتن به عقب ، بیشتر به صبوری نیاز دارد.

ما معمولاً از یک نقطه آغازین به مشکلات نزدیک می شویم. سپس ، مراحل متوالی مورد نیاز برای رسیدن به هدف را تعریف می کنیم. اما ممکن است  هر گام خاص  ما را از بهترین و کارآمدترین مسیر دور کند.گاهی اوقات ، برنامه های در حال اجرا هنگام اجرا کاملاً به بیراهه می روند.

با روش حل مسئله معکوس ،به جای نقطه آغازین با هدف خود شروع کنید. سپس به عقب برگردید: آخرین مرحله قبل از رسیدن به آن هدف چه بود؟ و قبل از آن چه ؟ گام به گام ، شما به وضعیت موجود برمی گردید. پس از اتمام، مراحل پیش رو را با برنامه استاندارد مقایسه کنید. کجاها یکسان هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟ در واقع تفاوت ها ریشه در به وجود آمدن مشکلات دارند.

 5- برای حل مسئله مشکل را بزرگتر کنید (معروف به حل مشکل ده برابر  یا  اصل آیزنهاور)

قانون حل مشکل ده برابر به شما می آموزد که به موفقیت ده برابر برسید .

هر سازمانی با مشکلات متعددی روبرو است. مدیران یا کارآفرینان برای حل یک بحران کوچک یکی پس از دیگری مسابقه می دهند. در این حالت عجولانه ، به راحتی می توان دید موضوعاتی را که واقعاً حیاتی هستند ، از دست داده اند . اما همه مشکلات مستلزم توجه یکسان نیستند. یک راه برای مدیریت اولویت بندی وظایف این است که تصور کنید هر مورد ده برابر بزرگتر است

فرض کنید شما یک  شرکت  اداری 10 نفره را مدیریت می کنید. سه مسئله پیش می آید. یک کارمند به طور مداوم 10 دقیقه دیر می کند ، رایانه شرکت از بین می رود و دستیار اداری شما از برنامه ریزی جلسه مهم ناهار شما غفلت می کند. هر مسئله ای باید حل شود. ولی در سطح احساسی ، ممکن است  کارمند دیرهنگام توجه شما را بیشتر جلب کند.

اما زمانی که مشکلات را 10 برابر بزرگتر تصور کنید ، ممکن است اولویت بندی متفاوتی داشته باشید. به نظر می رسد یکی از رایانه های گم شده به راحتی قابل تعویق است. اما اگر ده رایانه از دست رفته باشند کل دفتر متوقف می شود. اولین حرکت شما ممکن است این باشد که برای حل مشکل با امنیت تماس بگیرید ، سپس عدم تمرکز دستیار اداری خود را برطرف کنید. و در نهایت به مسئله تاخیر کارمند رسیدگی کنید چرا که آن کارمند می تواند تا پایان روز منتظر بماند و در الویت نیست.

این فرایند ، که توسط ژنرال آیزنهاور در میدان نبرد استفاده می شود ، به شما امکان می دهد یک قدم به عقب بردارید و مسائل را به صورت جامع تری ببینید. شما یک تصویر بزرگ ایجاد می کنید تا در اولویت بندی به شما کمک کند.

حل یک مشکل

. 6- برای حل مسئله فقط عقب نشینی نکنید - بخوابید

هر یک از استراتژی های خلاقانه حل مسئله بالا از روشی کاملاً متفاوت استفاده می کند. و با این حال ، همه آنها در یک چیز مشترک هستند: آنها به شما کمک می کنند عقب نشینی کنید و مشکل را به روش جدیدی ارزیابی کنید. اما اگر خودتان را درگیر یک مشکل واحد و پیچیده ، چیزی که روزها و هفته های شما را می گیرد  گرفتار می کنید ، ممکن است نیاز به کاری بیشتر از عقب نشینی داشته باشید.

ما گاهی اوقات بر مزایای "پایبند ماندن به چیزی" بیش از حد تأکید می کنیم. ما فردی را که سخت کار می کند ،  تا دیروقت بیدار است و زود بیدار می شود را تحسین می کنیم اما کم خوابی نه تنها بر سلامتی شما تأثیر می گذارد بلکه می تواند مغز شما را از انجام آنچه در زمان استراحت انجام داده است  باز دارد. به این معنا که با خوبیدن اطلاعات روز را به شیوه هایی پردازش و مرتبط سازیم که ممکن است ذهن بیدار ما آنها را از دست داده باشد.

حل مشکل در خواب!

تحقیقات فراوان نشان می دهد که خواب مناسب در شب به حل مشکلات کمک می کند. آن زمان که شما بیدار شدید و راه حلی روشن به نظر می رسید؟ این یک اتفاق منحصر به فرد نبوده بلکه این فرایند به طور گسترده در فرهنگ ها ثبت شده است. از لحاظ تاریخی ، توماس ادیسون ، آلبرت اینشتین و دیگران مشکلات پیچیده ای را در هنگام خواب حل کرده اند.

بله ، ممکن است گاهی اوقات برای انجام کارهای معمول نیاز به سوزاندن روغن نیمه شب داشته باشید. مثل ثبت مالیات ، ملاقات با حقوق و دستمزد و سفارش موجودی دلایل معتبری برای از دست دادن خواب است اما برای حل مشکلات پیچیده ، سلامت و تندرستی کلی خود را برای مدت طولانی از خواب محروم نکنید. آن خواب شب با کیفیت ممکن است راه حل های منحصر به فرد و خلاقانه ای را ارائه دهد که حتی اگر ذهن آگاه شما که بیش از حد کار می کرد به هیچ عنوان آن را  تصور نمی کرد.

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background