menu button
سبد خرید شما
با آلرژی به گرد و غبار چه کنیم؟
writer head موفقیت  |  1401/10/07  | 
راهکارهایی هوشمندانه برای رهايي از گردوغبارهای خانه‌

با آلرژی به گرد و غبار چه کنیم؟


سازماندهی کمدها به طوری که غبار گرفتن آن‌ها به حداقل برسد

کمدها و گنجه‌ها محل تجمع غبار هستند؛ زیرا در خود انبوهي از الیاف ظریف پوشاک، حوله و ملافه‌ها را در خود جاي داده‌اند. هر بار که در آن‌ها را باز می‌کنید، توفانی از گردهای نامرئی به پا می‌شود. نمی‌توان از ریزش الیاف لباس‌ها جلوگيري كرد اما می‌توان کمدها و گنجه‌ها را تمیز نگه داشت. جعبه‌ها و کیسه‌ها را در قفسه‌ها بچینید. نایلون‌های پلاستیکی بهترین گزینه‌اند. آن‌ها الیاف را درون و گردوغبار را بیرون نگه مي‌دارند و این امکان را می‌دهند تا درونشان دیده شود. هنگام گردگیری، آن‌ها را از قفسه‌ها بیرون بیاورید و نظافت کنید. کت‌هایی که فقط در فصل زمستان می‌پوشید، در تمام طول سال در حال الیاف‌ریزی هستند؛ بنابراین بهتر است در کاور (پوشاننده) یا کیسه‌های بزرگ زباله نگهداری شوند تا الیافشان محفوظ و نيز تمیز بمانند. در نهایت، طبقات کمد و گنجه‌ها را پاکیزه نگه دارید. اگر طبقه‌ها به‌هم‌ریخته باشند، نظافت آن‌ها کار مشکلی است در حالی که جارو و دستمال‌کشی طبقات مرتب، فقط چند ثانیه وقت می‌گیرد. قفسه‌های مشبک این امکان را می‌دهند تا همزمان تمام کفش‌ها و طبقات را با هم گردگیری کنید.

 

تعویض هفتگی ملحفه‌ها

تخت‌خواب گرم و نرم بخش عمده توزیع گردوغبارهایی است که مدام زیادتر می‌شود. راه‌حل چيست؟ ملحفه‌ محل جمع‌شدن پوسته‌های بدن و الیاف خاص خود است و با هر غلتیدن، انبوهی از ذرات را پخش می‌کند. برای به حداقل رساندن این امر، هر هفته ملحفه‌ها و روبالشی‌ها را بشویید. آن‌هایی که قابل شستشو با ماشین لباس‌شویی نیستند نیازی به شستن هفتگی ندارند؛ فقط آن‌ها را بیرون ببريد و بتکانید. گردوغبار بالش‌ها را می‌توان تا حدی برطرف کرد، ولی برای تمیزکردن کامل، آن‌ها را به خشک‌شویی بدهید.

 

استفاده از پاک‌کننده‌های مناسب

نکته کلیدی زدودن گرد و خاک است نه پخش کردن آن‌ها به اطراف؛ یعنی همان کاری که با پَرها و پارچه‌های خشک گردگیری انجام می‌دهیم. پارچه‌های نمدار یا دستمال‌های یکبار مصرف مخصوص گردگیری خیلی بهتر هستند. پارچه‌های گردگیری روغنی یا واکسی نیز خوب هستند اما ممکن است بقایایی برروی مبلمان به جا بگذارند. فقط برای سطوحی که تمیزکردنشان با پارچه سخت است، مانند سطوح زبر و قسمت‌های پیچیده چوبی خانه، از جاروبرقی استفاده کنید؛ زیرا جریان هوایی که از جاروبرقی خارج می‌شود، توفان گردوغبار به پا می‌کند.

 

استفاده از جاروبرقی مناسب

تنها مکش برای روبیدن همه گردوغبارها از فرش کافی نیست. برای نتیجه‌گیری بهتر، نیاز به یک جاروبرقی‌ با سری قدرتمند هست؛ يعني بُرسی که قالی را بروبد. وقتی که به چوب، کاشی و کفپوش‌ها می‌رسید، بهترین انتخاب استفاده از جاروبرقی بدون برس است.

 

تمیزکردن قالیچه‌ها و تشکچه‌ها با ضربه‌زدن

قالی‌ها نگهدارنده بزرگ گردوغبار هستند، تمام الیاف آن‌ها گرد و خاک را مثل اسفنجی غول‌پیکر جذب می‌کنند و با هر قدمی که برمی‌دارید آن‌ها را در هوا می‌پراکنند. دست‌کم یک بار جاروبرقی کشیدن در هفته، و بیشتر برای مبتلایان به آلرژی، می‌تواند مفید باشد اما بیرون‌بردن قالی‌ها و خوب ضربه‌زدن به آن‌ها ضرورتی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

قالي‌ها را روی حصارها یا بند رخت بیندازید و با راکت تنیس یا جارو حسابی ضربه بزنید. با کوسن‌ها و بالشتک‌ها نیز همین کار را بکنید.

پارچه مبل‌ها نیز نه تنها از خود الیاف پس می‌دهد، بلکه گردوغبار را نیز به خود جذب می‌کند. پس هر بار که روی آن‌ها می‌نشینید، گرد و خاک را پخش می‌کنید؛ بنابراین تشکچه‌های آن‌ها را هم خوب بتکانید یا آن‌ها را با رومبلی بپوشانید و هربار آن‌ها را بیرون از خانه خوب تکان دهید. اگر اصرار داريد تا از میزان گردوغبار منزل بکاهید، مبلمان چرمی بخرید.

 

ارتقای فیلتر سیستم‌ها

اگر منزل شما سیستم گرمایشی یا سرمایشی دارد، این کار با تسویه هوا به کنترل گردوغبار کمک می‌کند، داشتن فیلترهای مناسب برای این سیستم می‌تواند بهبود قابل‌توجهی به طور روزانه در کاهش گرد و خاک داشته باشد ولی بیشترین گردوغباری که روی زمین و مبلمان می‌نشیند قبل از ورود به سیستم سرمایشی-گرمایشی است؛ بنابراین هیچ فیلتری نمی‌تواند به طور کامل از گردوغبار جلوگیری کند.

فیلترهای الکتروستاتیکی نیز گزینه خوبی هستند. اگر شما آلرژی دارید این فیلترها ارزش هزینه‌کردن را دارند؛ چراکه مثل آهنربا ذرات را به خود جذب می‌کنند ولی اگر فقط می‌خواهید از تجمع گردوغبار بکاهید، عاقلانه‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر آن است که فیلترهای یکبار مصرف بگیرید تا بتوانید هر سال آن‌ها را عوض کنید. فیلترهای فایبرگلاس نیز فقط ذرات بزرگ را جذب می‌کنند. اطمينان حاصل كنيد كه به‌محض کثیف‌شدن فیلترها آن‌ها را عوض مي‌کنید؛ زیرا فیلتر‌های کثیف به دستگاه نیز صدمه می‌زنند.

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

footer background