menu button
سبد خرید شما
«راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان»
موفقیت  |  1403/07/15  | 

«راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان»

کمک به عملکرد خوب فکری و ذهنی

سلامت جسمی، بدون سلامت روحی و روانی، امری محال ا‌ست؛ چرا‌که رابطه مستقیمی ‌میان سلامت روان و سلامت جسم ‌وجود دارد و به‌همین دلیل حفظ تعادل میان سلامت جسم و روان به‌شدت توصیه می‌شود. برخورداری از سلامت روحی و روانی متعادل، به شما کمک می‌کند از زندگی خود لذت ببرید‌.و نیرو و توان و الهامی ‌را به شما برای غلبه بر مشکلات و سختی‌ها می‌بخشد. برای کمک به عملکرد خوب فکری و ذهنی خود، لازم ا‌ست اقدامات جدیدی انجام دهید. اگر شما اکنون در‌حال مطالعه این مقاله هستید، اولین گام را برای تغییر زندگی خود در جهت بهبود آن برداشته‌اید:


نکاتی برای کمک به سلامت روان:


برای ارتقای سلامت روان، خود را باور داشته باشید


برای کمک به سلامت روان به خود احترام بگذارید و از خود انتقاد و عیب‌جویی نکنید. تمام آن‌چه را که لازم ا‌ست انجام دهید، دوست‌داشتن و باور خویش ا‌ست. از مقایسه‌کردن خود با دیگران بپرهیزید؛ زیرا افراد با یکدیگر متفاوتند؛ مثلا فردی در موسیقی ا‌ستعداد درخشانی دارد، در‌حالی‌که د‌یگری در طبخ غذاهای لذید و دلپذیر توانا‌ست. شما باید خود را باور داشته باشید و بدانید که قطعا فردی بسیار باا‌ستعداد هستید. اگر به خودتان مهر بورزید، می‌توانید دیگران را نیز دوست داشته باشید و عزت‌نفس خود را بالا ببرید‌.


برای  بهبود سلامت روان درخوا‌ست کمک کنید


درخوا‌ست و تقاضای کمک، یکی از خصلت‌های انسان‌های قوی و محکم ا‌ست، نه افراد ضعیف. شما باید همیشه به‌خاطر داشته باشید موفقیت و کامیابی، از سماجت و پشتکار حاصل می‌شود. ما هیچ‌کدام فوق‌بشر نیستیم؛ بنابراین شما می‌توانید درصورت لزوم، به‌راحتی و آزادانه از دوستان و یا از یک پزشک، درخوا‌ست کمک کنید. گفت‌وگو با یک دوست، می‌تواند تاثیر بسزایی در شما داشته باشد. هنگامی‌که شما تشخیص می‌دهید همه‌چیز برایتان بسیار سخت و طاقت‌فرسا شده ا‌ست و در این زمان، احساس می‌کنید توانایی غلبه بر آن‌ها را ندارید؛ پس به خود آن‌قدر سخت نگیرید و از دیگران درخوا‌ست کمک کنید.





برای بهبود سلامت روان، مراقب سلامت جسمی ‌خود باشید


ورزش در کاهش افسردگی و بهبود وضعیت روحی و روانی به شما کمک می‌کند. همچنین سعی کنید آن دسته از مواد غذایی را مصرف کنید که ارزش بالای غذایی دارند و در‌کنار آن‌، خود را از تمام عادات بد برهانید. تلاش کنید هر‌روز، ویتامین‌ها و مواد معدنی خوب و مفید مصرف کنید. آخرین بخش مهم از سلامت روانی شما، خواب خوب و کافی شبانه ا‌ست. علم ‌ثابت کرده ا‌ست که کمبود خواب، نقش بسزایی در بروز افسردگی، اضطراب و نگرانی دارد.


برای کمک به سلامت روانتان به سرگرمی‌های موردعلاقه‌تان بپردازید


هرکس به انجام فعالیتی خاص علاقه‌مند ا‌ست. این فعالیت، هم ازلحاظ جسمی ‌و هم ازلحاظ روحی و روانی، موجب رشد و شکوفایی می‌شود. هنگامی‌که شما کاملا جذب کار و سرگرمی ‌موردعلاقه خود می‌شوید، این شانس را دارید که مشکلات را فراموش کنید و از انرژی منفی و افراد منفی‌گرا رهایی یابید. فعالیت‌های جسمی ‌مختلف و بازی‌های ورزشی، هم فکر و ذهن و هم جسم شما را به خود مشغول می‌کنند. پرداختن به فعالیتی که از آن لذت می‌برید، به‌معنی آن ا‌ست که شما در انجام آن‌، ورزیده هستید و موفقیت در انجام آن‌، به شما اعتمادبه‌نفس و خودباوری بیشتری می‌دهد.





برای کمک به سلامت روانتان ا‌ستراحت کوتاهی به خود بدهید


شاید خیلی گرفتار باشید، اما مشغله بیش‌ازحد می‌تواند تاثیر مخربی بر سلامت روحی و روانی شما داشته باشد؛ زیرا هرکس باید زمانی فارغ از وظایف و مسئولیت‌ها و مشکلات مختلف زندگی باشد. به خود ا‌ستراحت کوتاهی بدهید و زمانی را با دوستانتان بگذرانید و یا با خانواده به پیاده‌روی بروید. بسیاری از پزشکان، دور‌شدن از کارهای روزمره غیرمهم و آزاردهنده را توصیه می‌کنند. بهتر ا‌ست با انجام کارهایی جالب، ضمیر خودآگاه خود را سرشار از احساسات و هیجانات تازه و مثبت کنید.


برای بهبود سلامت روان از مشغول‌کردن بیش‌ازحد ذهنتان اجتناب کنید


امروزه وظایف و مسئولیت‌های بسیار زیادی وجود دارد که شما همانند یک زنبورعسل، مشغول انجام‌دادن آن‌ها هستید. برنامه‌های کاری طولانی و بی‌وقفه، بدون شک می‌تواند شما را ازلحاظ روحی و فکری، خسته و فرسوده کند. شما مانند اسب نیستید و به‌همین دلیل ا‌ست که باید سعی کنید به خود کمی ‌ا‌ستراحت داده و میزان تنش و ا‌سترس خود را کاهش دهید. حتی 5 دقیقه توقف در کار، فکر و ذهن را تازه‌ می‌کند و موجب به‌کارانداخته‌شدن مجدد آن می‌شود. به‌منظور اجتناب از تعهدات و الزامات بیش‌ازحد، سعی کنید زمان خود را به شیوه صحیحی برنامه‌ریزی کنید.


به امید آن‌که توصیه‌های فوق به شما در بهبود سلامت روانی‌تان کمک کند تا از زندگی خود لذت ببرید‌.

آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه
blank image

محمدرضا سدیدی

1403/7/20

خوب عالی

دیدگاهتان را بنویسید

footer background