menu button
سبد خرید شما
برخی زنان برای لذت‌بردن از زندگی به «گروه دوستان صمیمی» نیاز ندارند؟
موفقیت  |  1403/03/27  | 
زنبورهای مجرد

برخی زنان برای لذت‌بردن از زندگی به «گروه دوستان صمیمی» نیاز ندارند؟


سینما و رسانه مدام در‌حال نمایش زنان در حلقه‌ای از دوستان صمیمی‌شان هستند و انگار جامعه از «همه زنان» انتظار دارد عضو یکی از همین گروه‌های دوستانه باشند. این انتظارات برای آن دسته از زنانی که چنین تجربه‌ای ندارند می‌تواند همراه با احساس کمبود یا شرمساری باشد.

تارا جودا، نویسنده و منتقد فیلم در مقاله‌ای که در گاردین منتشر شده، این دیدگاه رایج را در مورد داشتن گروه‌های دوستانه زنانه به چالش می‌کشد.

این مقاله واکنش‌های متعددی از‌سوی خوانندگان گاردین داشته که تاکیدی بر دشواری‌های ایجاد گروه دوستان صمیمی برای برخی از زنان و احساس رضایت آن‌ها از تنهایی‌شان ا‌ست.

تارا در این مقاله از سال‌ها تلاش سخت خود برای یافتن آن گروه از «دوستان صمیمی» نوشته ا‌ست.

به گفته او، سینما و تلویزیون نشان می‌دهند که زنان مدام در‌حال ایجاد دوستی‌های باورنکردنی و صمیمی با هم‌جنسان خود هستند؛ دوستانی که تکیه‌گاهی برای عبور از روزهای سخت هستند، با خنده شما می‌خندند و با گریه‌هایتان می‌گریند.

او نوشته: «مانند سریال سکس و شهر، تنها چیزی که باید بدانید این ا‌ست که کدام نقش را در این گروه‌های دوستی بر عهده دارید:

 الف) باهوش هستید ب) سکسی هستید یا ج) بامزه؟»

تارا در ادامه نوشته: «سال‌ها دنبال قبیله خودم بودم، اما فایده‌ای نداشت. هر فرصت جدیدی را با اشتیاق بررسی می‌کردم، مطمئن بودم اگر به‌اندازه کافی جست‌وجو کنم بهترین دوستانم را جایی آن بیرون پیدا خواهم‌ کرد. به‌خودم می‌گفتم شاید مانند "تلما و لوئیز" جست‌وجوی من کمی بیشتر طول بکشد.»

این نویسنده و منتقد فیلم در ادامه‌ یاد‌آوری می‌کند که تازه وقتی به اواسط ۴۰ سالگی رسید، فهمید که ممکن ا‌ست هرگز این اتفاق برای او نیفتد.

او نوشته: «برای مدت‌ها، نداشتن گروه دوستی زنانه برای به اشتراک گذاشتن احساساتم، باعث می‌شد احساس کنم در طول سال‌ها چیزی را از دست داده‌ام. گاهی اوقات احساس می‌کردم شاید چون به‌ اندازه کافی سرگرم‌کننده نیستم، نتوانسته‌ام چنین دوستان صمیمی پیدا کنم یا شاید من ارزش سرمایه‌گذاری را نداشته‌‌ام یا بدتر از همه‌، شاید خیلی خسته‌کننده هستم.»

تارا می‌گوید حالا هر گاه چنین افکاری به سرش می‌زند، با خودش می‌نشیند، می‌نویسد و با خانواده‌اش وقت می‌گذراند. هر چند گاهی اوقات احساس تنهایی می‌کند اما در‌نهایت، با آن مشکلی ندارد.



یکی از خوانندگان به گاردین گفته با خواندن مقاله تارا احساس آرامش کرده ا‌ست: «من در اواخر ۳۰ سالگی هستم و همیشه این‌طور احساس می‌کردم که گروه‌های زنانه، از پذیرفتن من اجتناب می‌کنند. وقتی در یک مراسم، محل کار جدید یا فضایی تازه هستم، آن احساس آشنای امید برای یافتن "دوستان صمیمی" را به‌خوبی به‌یاد می‌آورم؛ حسی که در‌نهایت منجر‌به احساس خوردکننده عدم تعلق می‌شود.»

این فرد در ادامه گفته: «اغلب به این نتیجه می‌رسیدم که حتما من عجیب یا خیلی ساکتم، یا جالب نیستم. با این حال زمانی‌که در خانه هستم فقدان تعلق به یک گروه دوستی زنانه مرا آزار نمی‌دهد. فقط صبح‌های دوشنبه‌ در محل کارم از مواجهه با این سوال اجتناب‌ناپذیر که "آخر هفته چه کار کردی؟"، خجالت می‌کشم. چون باید در پاسخ یا باید از وقت گذراندن با شریک زندگی و خانواده‌ام بگویم، یا از ملاقات‌های شش ماه یک‌بار با دوستان معدودم.»

این خواننده جوان به گاردین گفته که خواندن مقاله تارا باعث شده تا کمتر احساس تنهایی کند چون در‌واقع قرار نیست همه ما چنین گروه‌های دوستانه و پویایی داشته ‌باشیم: «در‌حقیقت من درون‌گرا هستم و مطمئن نیستم بتوانم با مشکلاتی که گروه‌های دوستی دختران با آن مواجه می‌شوند کنار بیایم. امیدوارم با ادامه زندگی‌، این موضوع را کاملا بپذیرم و آرام‌تر باشم و دیگر خودم را برای چیزی سرزنش نکنم که بسیار رایج‌تر از آن ا‌ست که فکرش را می‌کردم»


شخص د‌یگری هم به گاردین از احساس مشترک شدید خود با این مقاله گفته: «من الان ۶۶ ساله هستم. زمانی‌که تنها پنج سال داشتم از‌سوی یک ملکه زنبورعسل از گروه دوستان کنار گذاشته شدم. این اتفاق باعث شد تا یک عمر از ورود به گروه‌های زنانه بپرهیزم.»

او در ادامه گفت‌: «همیشه از خودم می‌پرسیدم آیا چیز غیر قابل قبولی در من وجود ‌دارد؟اما حالا متوجه شده‌ام که همه افراد مانند "زنبورهای کندو" نیستند. برخی از ما برای لذت‌بردن از زندگی به‌عنوان "زنبورهای مجرد"به دنیا آمده‌ایم. ما می‌توانیم آزادیِ تنهایی را در آغوش بگیریم.»




خواننده‌ د‌یگری هم در واکنش به این مقاله به گاردین گفته: «از این‌که بالاخره کسی جرات کرد بگوید "همه ما دایره وسیعی از دوستان صمیمی نداریم" احساس آسودگی می‌کنم.»

او گفته تجربه تارا برایش بسیار مفید بود: «من دوستانی دارم، اما نه یک گروه قوی که بتوانم روی نوشیدنی‌های بعد از ظهر جمعه، شب‌های افتتاحیه، کلاس‌های یوگا و موارد مشابه‌ حساب کنم. من از زمان تنهایی خودم لذت می‌برم و در‌واقع برای شارژ مجدد به زمان نیاز دارم.»


خواننده د‌یگری که حدودا ۷۰ سال دارد هم گفته: «سال‌ها طول کشید تا احساس گناه نکنم که تنهایی خودم را به بودن با دیگران ترجیح می‌دهم. زمانِ تنهایی برای من تقریبا از هر چیز د‌یگری ارزشمندتر ا‌ست. شما چیزی را مطرح کردید که چندین دهه طول کشید تا آن را بفهمم. متشکرم.»

پاسخ‌های خوانندگان بیان‌گر این واقعیت ا‌ست که نه‌ تنها بسیاری از زنان تنهایی و عدم تعلق به گروه‌های دوستی را می‌پذیرند، بلکه آن را ترجیح می‌دهند.

آن‌ها معتقدند هر فردی روش منحصر‌به‌فرد خود را برای ارتباط و سرگرمی دارد و الزاما نباید در قالب گروه‌های دوستی زنانه جای بگیرد.


اگرچه دوستی‌های عمیق برای بسیاری از زنان ارزشمند ا‌ست، اما سایر زنانی که سبک ارتباطی متفاوتی دارند نباید احساس فشار یا شرمساری کنند زیرا برخی از زنان ترجیح می‌دهند به‌عنوان «زنبورهای مجرد» زندگی کنند و از آزادی و تنهایی خود بدون این‌که احساس کمبود یا ناهنجاری کنند، لذت ببرند.


آخرین مطالب


مشاهده ی همه

معرفی محصول از سایت موفقیت


مشاهده ی همه

دیدگاهتان را بنویسید

footer background